USA:s konkurrensmyndighet vill stoppa Microsofts köp av Activision Blizzard

Robot
USA:s konkurrensmyndighet vill stoppa Microsofts köp av Activision Blizzard

Microsoft: "Vi välkomnar möjligheten att presentera vårt fall i domstol."

#activision-blizzard, #microsoft, #playstation, #sony, #xbox


Stämningen ska väl vara i sin egna domstol och inte i den federala domstolen, och om jag läste rätt så e det den federala som gör skillnaden, så det beslutet gör inte mycket att det lär stoppas om inte andra som EU å Storbritannien gör det med.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Det här kommer bli så kul. Det kan sluta med att domaren säger att Microsoft inte behöver göra något alls.

Medlem

Roligt att Phil Spencer får äta upp att han satt och ljög om att Redfall och Starfield minsann inte skulle bli exklusiva innan Bethesda-köpet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att Phil Spencer får äta upp att han satt och ljög om att Redfall och Starfield minsann inte skulle bli exklusiva innan Bethesda-köpet.

Kan du länka där han sa det? Jag hittar nämligen inte något sånt uttalande.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att Phil Spencer får äta upp att han satt och ljög om att Redfall och Starfield minsann inte skulle bli exklusiva innan Bethesda-köpet.

Vart står detta? Försökte Googla runt och hittade inte mycket mer än att han sa att dom två avtalen med Sony och Bethesda angående Deathloop samt Ghostwire ska uppehållas och även när han fick frågan om exklusivitet i framtiden är på "Case by case basis". Hittade även att Sony försökt köpa tidsexklusivitet på Starfield.

Men ingenting om att Starfield och Redfall utlovats vara multiplattform? Är jag helt blind måntro?

Tar inga sidor på detta förövrigt och är knappast passionerad i detta ämne men ser gärna en källa på att han ljugit

Skrivet av noreason:

Kan du länka där han sa det? Jag hittar nämligen inte något sånt uttalande.

https://mobile.twitter.com/stephentotilo/status/1600983772018...

Dom sa tydligen att för andra konsoler så tar dom det case by case.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att Phil Spencer får äta upp att han satt och ljög om att Redfall och Starfield minsann inte skulle bli exklusiva innan Bethesda-köpet.

Är det massa qanon muppar som röstar upp detta?

OnT: dom enda som gråter för detta uppköp är ju inbitna Sony fans. Hyckleriet är genomskinligt.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Är det massa qanon muppar som röstar upp detta?

OnT: dom enda som gråter för detta uppköp är ju inbitna Sony fans. Hyckleriet är genomskinligt.

Jo precis, endast Sony-fans har anledning att se det som negativt när en aktör köper upp hela branschen för att isolera sina konkurrenter. Att släppa spel har ju i alla fall visat sig vara Microsoft absolut lägsta prioritet med sina 3-4 indiereleaser under hela 2022.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo precis, endast Sony-fans har anledning att se det som negativt när en aktör köper upp hela branschen för att isolera sina konkurrenter. Att släppa spel har ju i alla fall visat sig vara Microsoft absolut lägsta prioritet med sina 3-4 indiereleaser under hela 2022.

Hela branschen juste...

Medlem

Om MS sagt till myndigheter att spel från Bethesda/Zenimax skulle förbli multiplatt och sedan ändrat sig så förstår man varför de nu är så måna om att det ska skrivas avtal kring CoD som de kan visa upp.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om MS sagt till myndigheter att spel från Bethesda/Zenimax skulle förbli multiplatt och sedan ändrat sig så förstår man varför de nu är så måna om att det ska skrivas avtal kring CoD som de kan visa upp.

Återigen, när han man sagt det om Bethesda/Zenimax?
Man skulle ta det "case-by-case", man har väl aldrig lovat detta?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Återigen, när han man sagt det om Bethesda/Zenimax?
Man skulle ta det "case-by-case", man har väl aldrig lovat detta?

Har vi fått se vad de sa/skrev till myndigheter det fallet?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo precis, endast Sony-fans har anledning att se det som negativt när en aktör köper upp hela branschen för att isolera sina konkurrenter. Att släppa spel har ju i alla fall visat sig vara Microsoft absolut lägsta prioritet med sina 3-4 indiereleaser under hela 2022.

Varför är det så viktigt för dig att Microsoft ska släppa massa spel? Hela denna kommentar är ju riktigt trångsynt. Tror du verkligen att MS köper studios och utgivare för att isolera Sony? Sony klarar av att isolera sig själv på egen hand.

Medlem

LBox 😂


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Vercadi:

OnT: dom enda som gråter för detta uppköp är ju inbitna Sony fans. Hyckleriet är genomskinligt.

Och tyvärr verkar ju de enda som hyllar uppköpet vara inbitna MS fans..😏

Medlem
Skrivet av noreason:

Kan du länka där han sa det? Jag hittar nämligen inte något sånt uttalande.

Finns inget sådant officiellt uttalande vad jag vet. Däremot så står det rätt klart och tydligt i nyhetstexten att det skedde under samtal mellan Microsoft och europeiska konkurrensmyndigheter. Det är knappast något som skulle ha lagts upp på Youtube för allmänheten.

Medlem

Legacy titlar = Ja. Ny titlar = Nej. Titlar som är MMO = case by case. Han har aldrig lovat att Bethesda spel till PlayStation. Och kan någon länka till att Starfield var multiplat. För som många skrivit. Finns inget om det. Så nä. Det var aldrig multiplat. Starfield alltså. Eller för den delen RedFall.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Och tyvärr verkar ju de enda som hyllar uppköpet vara inbitna MS fans..😏

Jag hyllar köpet och det enda jag spelar på är ps5, ps4 och ps vita. Jag är väl ett inbitet ms-fan ändå antar jag och kanske ett undantag

Medlem

Kan de inte köpa dem enbart för att be det vidriga aset Bobby Kotick att dra åt he...te?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Hela branschen juste...

Skillnaden som jag ser den är att MS köper upp utgivare och Sony köper utvecklare, utgivare har ju gärna många fler titlar under sitt paraply och i detta fallet väldigt många stora titlar som ger dem en, vad som kan iaf se ut som en orättvis fördel.

Redaktör
Skrivet av Freeman79a:

Legacy titlar = Ja. Ny titlar = Nej. Titlar som är MMO = case by case. Han har aldrig lovat att Bethesda spel till PlayStation. Och kan någon länka till att Starfield var multiplat. För som många skrivit. Finns inget om det. Så nä. Det var aldrig multiplat. Starfield alltså. Eller för den delen RedFall.

Med tanke på att alla Bethesdas storspel sen Oblivion släppts till pc, PS och Xbox (minst) så är det ett rimligt antagande att Starfield och Redfall också hade gjort det om inte MS köpt Bethesda.


signatur
Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag hyllar köpet och det enda jag spelar på är ps5, ps4 och ps vita. Jag är väl ett inbitet ms-fan ändå antar jag och kanske ett undantag

Jag spelar endast på series x och pc men hoppas inte köpet går igenom! Då jag tror alla spel kommer bli gamepass mellanmjölk

ZF
Medlem

Dom får kanske spela det gamla Apple-kortet igen.

Och släppa Starfoeld på Mac.

Det verkar ju vara bra läge nu med M-CPUn.

Medlem

FTC kan inte göra så mycket här. Finns inget som tyder att MS får monopol med detta köp, vilket FTC hävdar. Jag tror ju mer att detta sårar Sony mer än vad det hade gjort om de bara varit tysta, för de har varit väldigt högljudda samtidigt som de konstant gör vad som helst för att knyta exklusiva titlar.

Det är ett bolag som vill köpa ett annat bolag som vill bli uppköpta. Svårare än så är det ej.

I grund och botten tycker jag det hela är hyckleri. Sony har ju gått ut ganska hårt med att man vi ta över andel efter andel gällande konsol. Man gör allt man kan för att frysa ut Xbox på alla möjliga sätt. Exklusiva titlar, enorma merkostnader för utvecklare för att ha crossplay, betalar utvecklare/utgivare för att ej släppa spel på gamepass etc. De tvingar folk att köpa deras konsol för att spela deras spel. Jag ser på riktigt inte hur detta kan gå under radarn och sedan börjar de lipa när Microsoft försöker ta ikapp andelar. Och då släpper MS sina spel på betydligt fler plattformar.

Ne, rent skitsnack. Spelmarknaden är enorm och alla kan utveckla spel. Detta hamnar i fokus hos FTC men när Ticketmaster och Live Nation gick ihop sades inte ett ord. Där är det ren monopol och omöjligt för nya aktörer att ta sig in.

FTC vill väl visa att de visst kan stå i rampljuset. Men det gör det med helt fel köp. Och de kommer få stryk i rätten om de vågar ta det så långt. För alla deras argument är direkt tagna från Sony.

När Brasiliens motsvarighet till FTC godkände köpet skrev de följande:

“It is important to highlight that the central objective of CADE’s activities is the protection of competition for Brazilian consumers, and not the defense of the particular interests of specific competitors.”

Önskar de andra hade samma stake.

Medlem

Jag är xboxspelare och även om jag såklart tycker det är praktiskt om köpet går igenom så är det bra att affären prövas rättsligt.

Med det sagt: Sony hade gjort samma sak om de bara kunde utan att blinka. Så att lyfta fram Sony som mer sympatiska är löjligt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Med tanke på att alla Bethesdas storspel sen Oblivion släppts till pc, PS och Xbox (minst) så är det ett rimligt antagande att Starfield och Redfall också hade gjort det om inte MS köpt Bethesda.

Släpptes Oblivion verkligen dag ett på PS? Eller har Xbox haft någon typ av exklusivitet i två av tre fall i serien?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Med tanke på att alla Bethesdas storspel sen Oblivion släppts till pc, PS och Xbox (minst) så är det ett rimligt antagande att Starfield och Redfall också hade gjort det om inte MS köpt Bethesda.

Det var tom diskussioner om att Starfield skulle vara tidsexklusivt till Playstation.

https://www.videogameschronicle.com/news/sony-was-reportedly-...

Antar att det i samma veva diskuterades Playstation release men att det aldrig blev klart innan Xbox plockade fram stora plånboken.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Varför är det så viktigt för dig att Microsoft ska släppa massa spel? Hela denna kommentar är ju riktigt trångsynt. Tror du verkligen att MS köper studios och utgivare för att isolera Sony? Sony klarar av att isolera sig själv på egen hand.

Gillar spel och ser gärna att bra spel fortsätter släppas. Microsoft föredrar att vara spelbranschens svar på Smaug och sitta på ett berg av studios som man inte gör ett dyft med (*host*Rare*host*) alternativt stressar ut ovärdig dynga som Halo Infinite.

Sedan handlar inte isolation om saker som Sonys korkade beteende gällande exempelvis crossplay, att köpa upp utgivare och ta bort planerade releaser (Starfield, Redfall, ES6) gör betydligt mer skada.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Släpptes Oblivion verkligen dag ett på PS? Eller har Xbox haft någon typ av exklusivitet i två av tre fall i serien?

Nej Oblivion släpptes 1 år efter till Playstation. Skyrim hade tidsexklusiva DLC till Skyrim.
Morrowind har fortfarande inte släppts till Playstation.

Så när det gäller Elder Scrolls så har Bethesda alltid varit nära Xbox/MS och ofta haft någon typ av exklusiv deal gällande spel/innehåll.

123
Skriv svar