Ditt första spel?

Medlem

@ohGr
ATARI (2600 mfl)????

GIGANT.. Missvisande röstning.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Vi hade Famicom i hemmet innan jag ens kunde gå, så jag minns faktiskt inte mitt första spel. Vi hade en bootleg-kassett med 52 spel, så det är antagligen en delad förstaplats för Super Mario Bros 1-3, Excitebike, Balloon Fight, Bomberman, Sky Destroyer, Elevator Action och Magmax. De är de tidigaste jag minns.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Mitt första EGNA spel var Hungry Horace på ZX Spectrum!
Tänk att man satt i timmar med 8-bitars spelen men nu kan studsa bort från ett AAA spel med jättebudget efter 20 minuter....

Medlem

Mitt tidigaste spelminne är Winter Challenge till Dos.

Svårt att säga, men förmodligen är det Octopus till Game & Watch. Annars är det nog Super Mario Bros., Duck Hunt eller Ice Climbers.

Medlem

Vectrex tror jag det var för mig med. Den hyrdes från en affär.
Men den ser så liten ut på bilderna, i mitt minne så var den enorm... hmm kanske har att göra med att jag var typ 5-6 år när jag spelade

Medlem

Advanced Dungeons and Dragons på Intellivision är det tidigaste jag minns. Jag och brorsan höll på att skita på oss när vi spelade det för att det var så läskigt.

Visst spelades det även innan men det är det första spelet som satte något som helst spår i mig.

Medlem

breakout, arcade. 1978


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Nintendo Game & Watch: Parachute, 1981 eller 1982.
Början på 1986 fick jag NES och tennis 🎾

Medlem

Minns inte vad jag spelade på. Måste ha varit amiga eller liknande. Men det var karl alfred(pop eye). Man skulle rädda hon tjejen. Typ som donkey kong när han rullar tunnor.

Redaktör
Skrivet av ZF:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0d/Munchkin...

Bättre än originalet. Även om detta var originalet för mig.

Jäklar så mycket vi lirade det där hos en kompis! Ja, det var grymt bra.


signatur
Skribent

Super Mario Bros. till NES!

Skrivet av Pjotor:

Vi hade Famicom i hemmet innan jag ens kunde gå, så jag minns faktiskt inte mitt första spel. Vi hade en bootleg-kassett med 52 spel, så det är antagligen en delad förstaplats för Super Mario Bros 1-3, Excitebike, Balloon Fight, Bomberman, Sky Destroyer, Elevator Action och Magmax. De är de tidigaste jag minns.

Vi hade också en bootleg-kassett med 52 spel. Klyftigt nog kallade vi det för "52-spelet". Av nån märklig anledning funkade dock bara typ hälften av liren. Kanske för att vi hade en NES, inte Famicom, men med tillräckligt lågt serienummer för att kunna köra piratspel. Aja, kul var det i alla fall, med spel som Battle City, Yie-Ar Kung Fu och japanska Ice Climbers där man klubbar sälar.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Lazy Jones c64


signatur

Man blir aldrig för gammal för att spela 🙂

Medlem

Intellivision advanced dungeon and dragons. Man gick med någon gubbe in i pyramider. Vita,blå,röda fanns nog vinröda med.

Skräckblandad förtjusning, kom något ljud när du närmade dig ett monster som sen stormade mot dig tror jag sket ner mig varje gång.

Medlem

Super Mario Bros.
Året var 1988 och farsan kom hem med ett NES.
Enormt glad fyraåring!

Medlem

Super Mario bros och Duck Hunt. Fick de 1988 tillsammans med NES plus pistol. Bästa julaftonen i mitt liv 🥰


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

jumping jack på spectrum 16k,, som sedan uppgraderades till 48k... vilket var OTROLIGT stort

Medlem

Min resa började med Pac Man. Precis den som är i videon.

Sen blev det Atari 2600 med Moon Patrol och Combat. Som ni ser är det 4 färger samtidigt i bild!
CPU:n rullade i en dryg MHz, 1,19 för att vara exakt. Upplösningen var 160x228 och minnet 128 bytes, vilket är 1024 bitar!

Nästa uppgradering var självklar, C64:ans minne på 64 kilo-bitar (en halv miljon bitar) öppnade universum och ljudkortet SID 6581 som med sina tre kanaler krossade allt. Det står sig än idag!

Operation Wolf köpte jag som demo-kassett, ja, du läste rätt, detta var långt innan High Score:s glansdagar när floppys och cdroms följde med tidskriften med speldemos osv. Spelade sönder första demobanan och visade alla kompisar på lunchrasten. Nog mitt starkaste minne från den tiden, som jag ser som min riktiga början som gamer. Commando, turrican, creatures, last ninja osv fyllde fritiden, iallafall när det regnade, man var ute betydligt mera på den tiden.

Men ja, allra första "spelet" var Pac Man. Mina kids fick börja spela PS3, bortskämda slynglar. Grafikkort, VRAM och flådigheter fick en annan klara sig utan när det begav sig i begynnelsen!

Medlem

Minns inte riktigt men minnen bygges upp kring SNES, N64 och PS1.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Mitt första spelminne är gamla hederliga Kings Quest runt 84-85. Fick kopia av en arbetskollega till mamma. Hjälpte mig massor att lära mig engelska i tidig ålder. Med hjälp av en engelsk ordbok så körde jag igenom spelet. Många gånger.

Mitt första spel och även konsol som jag köpte för egna pengar var Moonwalker och Sega Megadrive. Hade sparat väldigt länge minns jag och fick den sista femhundringen av farmor i födelsedagspresent. Så hösten 91 måste det ha varit. Jag var ett extremt stort fan av MJ under den här perioden...

Medlem

Omega Race på cartridge till Vic 20. Möjligt att jag hade en pacman klon som hette pukman på någon form av handhållen game and watch liknande enhet innan det men det är dimmigt.

Medlem
Kings Quest som språkskola

[quote postid="4332609" userid="401" name="trifix"]
Mitt första spelminne är gamla hederliga Kings Quest runt 84-85. Fick kopia av en arbetskollega till mamma. Hjälpte mig massor att lära mig engelska i tidig ålder. Med hjälp av en engelsk ordbok så körde jag igenom spelet. Många gånger.

+1 på detta. KQ1 och KQ3 var min första verkliga kontakt med engelska språket. Fick även jag hem det via en arbetskollega till min far. Många timmar ivrigt sökande i en fysisk engelsk-svensk ordbok (ja jag är så gammal).

Medlem

mitt första egna spel fick jag när jag var 7år (1994) och jag fick en Super Nintendo tillsammans med Super Mario Allstars <3
Minns exakt allt med det ögonblicket, var magi eftersom jag älskade TV-spel men aldrig fått något eget förens just då.

Sedan dess har jag vart helt såld på spel, mitt största intresse och passion.

Medlem

Första starka minnet är nog Ghostbusters til C64. Jag och brorsan hade precis lagt i kassetten och väntade på att få spela. Mamma ropade att det var mat. Vi kastade i oss maten och sprang tillbaka till vårt rum. Laddade fortfarande. Så jäkla långsamt det!

Medlem

Mitt första spel var Super Mario Bros. och det var en julafton tidigt 90-tal. Min kusin hade fått en NES och vi kopplade inte det på mormors gamla tv och sen satt vi där resten av kvällen och jag var fast i spel träsket.

Mitt första egna spel var Sonic 1 eller 2 några år senare när jag fick mitt helt egna Mega Drive och det ligger fortfarande kvar i en kartong i källaren hos mina föräldrar och väntar på mig.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skriv svar