Industrisimulatorn Anno 1800 kommer till PS5 och Series X/S i mars

Robot
Industrisimulatorn Anno 1800 kommer till PS5 och Series X/S i mars

Korv eller brandkår – vad ska prioriteras?

#Anno-1800, #Blue-byte, #Ubisoft


Redaktör
Ponny

Mig veterligen har jag aldrig spelat nåt strategispel på konsol. Tja, det skulle vara Xcom, men inget i stil med statsbyggare eller rts. Jag har väldigt svårt att se hur det funkar bra, men ju fler som kommer desto mer nyfiken blir jag. Nån som har erfarenhet? Bra som dålig.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Mig veterligen har jag aldrig spelat nåt strategispel på konsol. Tja, det skulle vara Xcom, men inget i stil med statsbyggare eller rts. Jag har väldigt svårt att se hur det funkar bra, men ju fler som kommer desto mer nyfiken blir jag. Nån som har erfarenhet? Bra som dålig.

Hmm kanske fungerar bra eftersom man har som ett grid system att bygga efter. Tänker mig att det där därför Cities skyline också fungerar på konsol. Dock har jag sett iron harvest (company of heros liknade spel) på konsol. Det är mer klassiskt rts. Undrar hur det fungerar

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Mig veterligen har jag aldrig spelat nåt strategispel på konsol. Tja, det skulle vara Xcom, men inget i stil med statsbyggare eller rts. Jag har väldigt svårt att se hur det funkar bra, men ju fler som kommer desto mer nyfiken blir jag. Nån som har erfarenhet? Bra som dålig.

Har inte så stor erfarenhet av rts på konsol, men har lirat Red Alert 3 på PS3 samt nåt Tropico demo på PS4:an. Fungerar betydligt bättre än vad man kan tro.

Kommer även ihåg att jag brukade sitta och kolla på när polarn lirade Command & Conquer på PS1

Medlem

Kul! Gillar verkligen anno 1800 och brukar lira det på PCn då och då.
Jag tror det bör funka bra på konsol. Cities skylines fungerar bra IMO med handkontroll så jag hoppas detta också funkar bra!

Medlem

Kul att den här typen av spel släpps till konsoler så att vi som inte har PC kan spela bra strategi/simulator-spel.

Medlem

Tanken med begreppet "Simulator" är ju egentligenten att det innebär att man till högsta möjliga grad ämnar göra en digital kopia av upplevelsen och processerna i något.
Som t.ex. flyg - flygsimulatorer - för att det egentligen ska rent hårt kvalificera som en simulator ska du kunna lära dig hur du flyger typ en Boeing enbart genom att använda simulatorn - hela processen är ämnad att vara 'stand-in' för den riktiga grejjen (en simulator kan/bör nog inte ens räknas som "spel").

"Jaha så är det kanske - hur så?"

Vi börjar sladda rätt rejält i användningen av det begreppet - Anno 1800 är ingen "Industrisimulator". Det är ett strategispel som är baserat på den industriella revolutionen - en del saker som hör till begreppet "industri" finns det representationer av i spelet.
Game Pass storefronten har t.ex. "Goat Simulator" kategoriserat under "Simulatorer" (att det skulle vara en simulator är ju menat som ett skämt).

TLDR:
Anno 1800 är ingen Simulator, rätta till rubriken.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Gamepass tack!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vi börjar sladda rätt rejält i användningen av det begreppet.

Först tänkte jag att ditt inlägg var lite gnälligt, men du har faktiskt en mycket bra poäng. För vill man stretcha det lite (vilket Microsoft mer än gärna gör i sitt Game Pass-bibliotek) så kan man ju se till exempel Halo som en simulering av hur det vore att vara en soldat i rymden. Och det är väl ingen som egentligen håller med om.

Nånstans behöver man dra gränsen för att begreppet ska vara relevant. Och den dras både före Anno 1800, Halo och Worms (återigen ett MS-exempel).

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Tanken med begreppet "Simulator" är ju egentligenten att det innebär att man till högsta möjliga grad ämnar göra en digital kopia av upplevelsen och processerna i något.
Som t.ex. flyg - flygsimulatorer - för att det egentligen ska rent hårt kvalificera som en simulator ska du kunna lära dig hur du flyger typ en Boeing enbart genom att använda simulatorn - hela processen är ämnad att vara 'stand-in' för den riktiga grejjen (en simulator kan/bör nog inte ens räknas som "spel").

"Jaha så är det kanske - hur så?"

Vi börjar sladda rätt rejält i användningen av det begreppet - Anno 1800 är ingen "Industrisimulator". Det är ett strategispel som är baserat på den industriella revolutionen - en del saker som hör till begreppet "industri" finns det representationer av i spelet.
Game Pass storefronten har t.ex. "Goat Simulator" kategoriserat under "Simulatorer" (att det skulle vara en simulator är ju menat som ett skämt).

TLDR:
Anno 1800 är ingen Simulator, rätta till rubriken.

Håller med om att vi använder genrer fel. Jag tycker personligen att vi kan stryka Elden Ring ut rollspelskategorin då det inte förekommer någon form av rollspel. Man bygger en karaktär och uppgraderar dennes förmågor som man sen använder för att strida. Mass Effect är rollspel. Elden Ring är det inte.

Angående Anno så är jag oerhört sugen. Jag har Anno 1404, 2070 och 2205 på pc men har inte testat 1800 än.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Håller med om att vi använder genrer fel. Jag tycker personligen att vi kan stryka Elden Ring ut rollspelskategorin då det inte förekommer någon form av rollspel.

Vet inte om jag håller med där, med det sagt tycker jag genren 'rollspel' är mindre väldefinierad än vad 'simulatorer' är.

Jag tror att det som hängt med mest i vad som anses representera 'rollspel' sedan D&D osv är att du välja hur din karaktär slåss, eller interagerar med världen på olika vis. Dvs du kan kanske vara stealthy, bågskytt eller berserkare och ta dig igenom världen på unika sätt beroende på hur du utvecklar din karaktär och vilka egenskaper den har.
Med detta följer ofta koncept som 'levels' osv.
Vad gäller den klassiska definitionen och sättet att spela där du uppmuntras att ge din karaktär utöver unika och personliga förmågor även en unik personlighet, och kanske en 'backstory' som du uppmuntras leva dig in i osv, så tycker jag typ Elden Ring (och alla 'Souls'-spel) är väldigt klassiskt definierade rollspel.
Tycker det låter som en sjukt klassisk definition av ett 'rollspel'.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vet inte om jag håller med där, med det sagt tycker jag genren 'rollspel' är mindre väldefinierad än vad 'simulatorer' är.

Jag tror att det som hängt med mest i vad som anses representera 'rollspel' sedan D&D osv är att du välja hur din karaktär slåss, eller interagerar med världen på olika vis. Dvs du kan kanske vara stealthy, bågskytt eller berserkare och ta dig igenom världen på unika sätt beroende på hur du utvecklar din karaktär och vilka egenskaper den har.
Med detta följer ofta koncept som 'levels' osv.
Vad gäller den klassiska definitionen och sättet att spela där du uppmuntras att ge din karaktär utöver unika och personliga förmågor även en unik personlighet, och kanske en 'backstory' som du uppmuntras leva dig in i osv, så tycker jag typ Elden Ring (och alla 'Souls'-spel) är väldigt klassiskt definierade rollspel.
Tycker det låter som en sjukt klassisk definition av ett 'rollspel'.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet av fysiska rollspel så jag utgår mer från digitala. Som Mass Effect i mitt exempel där du gör moraliska val under handlingens gång som påverkar hur handlingen utvecklas. The Witcher 3 är också ett bra exempel där dina dialogval och handlingar ändrar hur historien utvecklas.
Är spel som Far Cry rollspel då? Där kan man ju tackla spelet på olika sätt genom att smyga eller peppra sig igenom uppdrag och det finns färdighetspoäng som man kan använda för att utveckla sin karaktär på olika sätt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är spel som Far Cry rollspel då?

Ja, jag tycker inte det är helt orimligt att påstå det. Iaf till viss del.

Btw - Elden Ring och övriga 'Souls' spel innehåller massor av moraliska val, osv.
Skillnaden är bara att det inte kommer upp en meny i Elden Ring som har typ ett "Good Guy" eller "Bad Guy" alternativ osv som markerar när man gör moraliska val, men...

Det finns massor utav sätt som du kan hjälpa, förstöra för, döda eller bara ignorera karaktärer eller händelser i spelet, och det finns massor utav sätt som det påverkar hur din vända igenom spelet ser ut och ultimately hur storyn borde sammanfattas.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

Tanken med begreppet "Simulator" är ju egentligenten att det innebär att man till högsta möjliga grad ämnar göra en digital kopia av upplevelsen och processerna i något.
Som t.ex. flyg - flygsimulatorer - för att det egentligen ska rent hårt kvalificera som en simulator ska du kunna lära dig hur du flyger typ en Boeing enbart genom att använda simulatorn - hela processen är ämnad att vara 'stand-in' för den riktiga grejjen (en simulator kan/bör nog inte ens räknas som "spel").

"Jaha så är det kanske - hur så?"

Vi börjar sladda rätt rejält i användningen av det begreppet - Anno 1800 är ingen "Industrisimulator". Det är ett strategispel som är baserat på den industriella revolutionen - en del saker som hör till begreppet "industri" finns det representationer av i spelet.
Game Pass storefronten har t.ex. "Goat Simulator" kategoriserat under "Simulatorer" (att det skulle vara en simulator är ju menat som ett skämt).

TLDR:
Anno 1800 är ingen Simulator, rätta till rubriken.

Här handlar nog ordvalet mer om påhittigt ordval än att man försöker göra Anno till en hardcore-simulator.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Här handlar nog ordvalet mer om påhittigt ordval än att man försöker göra Anno till en hardcore-simulator.

Så är det kanske.

När jag kollar på rubriken igen så känner jag att min reaktion nog var lite förhastad.

Med det sagt - vi använder "simulator" förjävla slarvigt överlag, tycker jag.
Känns inte som det krävs så mycket mer sladdning än den vi har för att begreppet ska börja bli urvattnat och eventuellt typ sluta betyda någonting.


signatur

subterranean homesick alien

Moderator | Testpilot
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har själv inte så mycket erfarenhet av fysiska rollspel så jag utgår mer från digitala. Som Mass Effect i mitt exempel där du gör moraliska val under handlingens gång som påverkar hur handlingen utvecklas. The Witcher 3 är också ett bra exempel där dina dialogval och handlingar ändrar hur historien utvecklas.
Är spel som Far Cry rollspel då? Där kan man ju tackla spelet på olika sätt genom att smyga eller peppra sig igenom uppdrag och det finns färdighetspoäng som man kan använda för att utveckla sin karaktär på olika sätt.

Intressant. Själv tycker jag Witcher 3 känns minst som ett rollspel just för att man har en förvald karaktär, och även om man kan göra olika val så kan man inte sträva allt för långt från vad Geralt hade kunnat göra. Man blir liksom låst.

Viktigaste är nog att förstå att vissa spel har rollspelsinslag, t ex levlar, men egentligen inte är ett rollspel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar