Allt vi vet om Playstation VR2 - headsetet, releasespelen, framtiden

Medlem
Skrivet av TTibbs:

Kan bli dags för VR-premiär med detta ifall HL Alyx anländer.

Enda chansen att Alyx kommer till PSVR2 är om Sony och Valve kommit överens om att Sony eller nån annan sköter portningen.
Finns inga tecken på att Valve jobbar med Half Life Alyx för PSVR2 enligt dom som har insyn hos Valve.
Valve jobbar med ett Half life Spel som går under kodnamn HLX, senaste rykten är att det är en uppföljare. Var tidigare tal om att det var en stand alone version av Alyx, men inte nån PSVR2 version. Men man vet aldrig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är sugen på att köpa PSVR2 men inga spel förutom Resident Village ser intressanta ut på den där listan. En sak som förundrar mig är varför det inte görs fler walking similators till VR? Där har man ju tid att förundras av miljöerna och det långsamma tempot lär ju inte ge omtöckning och illamående.

Typ som The Long Dark, Firewatch, The Forgotten City.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är sugen på att köpa PSVR2 men inga spel förutom Resident Village ser intressanta ut på den där listan. En sak som förundrar mig är varför det inte görs fler walking similators till VR? Där har man ju tid att förundras av miljöerna och det långsamma tempot lär ju inte ge omtöckning och illamående.

Typ som The Long Dark, Firewatch, The Forgotten City.

Då kanske du är intresserad av Kajak spelet som ska komma. Eller walking dead saints and sinners 1&2 som kommer en månad efter release.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Enda chansen att Alyx kommer till PSVR2 är om Sony och Valve kommit överens om att Sony eller nån annan sköter portningen.
Finns inga tecken på att Valve jobbar med Half Life Alyx för PSVR2 enligt dom som har insyn hos Valve.
Valve jobbar med ett Half life Spel som går under kodnamn HLX, senaste rykten är att det är en uppföljare. Var tidigare tal om att det var en stand alone version av Alyx, men inte nån PSVR2 version. Men man vet aldrig

Well, Playstation 3-versionen av Orange Box outsourcrades ju till exempel ut till Electronic Arts så att "dom med insyn hos Valve" inte ser något tecken på att de inte utvecklar det betyder ju föga. Skulle bli mycket förvånad om Valve missar chansen att ta spelet till konsol och öka spelets publik, speciellt som det är en så stor satsning av Sony. Skulle tro det utannonseras kring E3-tider faktiskt. Men det är ju mest önsketänkande. Kan ju också aldrig släppas. Valve kanske plötsligt hatar konsoler (fast första HL kom till både PS2 och Xbox, Orange Box till både PS3 och Xbox 360 etc) och bara vill låta VR-öppenheten gälla på PC. Kan ju vara så. Men det skulle som sagt överraska mig väldigt mycket. Skulle vara sådant stort missed oppertunity för både Sony, Valve och spelare.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Då kanske du är intresserad av Kajak spelet som ska komma. Eller walking dead saints and sinners 1&2 som kommer en månad efter release.

Oj, kajakspelet såg grymt snyggt ut. Som gjort för VR. Det måste man ju ha!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Molotov:

Enda chansen att Alyx kommer till PSVR2 är om Sony och Valve kommit överens om att Sony eller nån annan sköter portningen.
Finns inga tecken på att Valve jobbar med Half Life Alyx för PSVR2 enligt dom som har insyn hos Valve.
Valve jobbar med ett Half life Spel som går under kodnamn HLX, senaste rykten är att det är en uppföljare. Var tidigare tal om att det var en stand alone version av Alyx, men inte nån PSVR2 version. Men man vet aldrig

Skrivet av Gertzy:

Well, Playstation 3-versionen av Orange Box outsourcrades ju till exempel ut till Electronic Arts så att "dom med insyn hos Valve" inte ser något tecken på att de inte utvecklar det betyder ju föga. Skulle bli mycket förvånad om Valve missar chansen att ta spelet till konsol och öka spelets publik, speciellt som det är en så stor satsning av Sony. Skulle tro det utannonseras kring E3-tider faktiskt. Men det är ju mest önsketänkande. Kan ju också aldrig släppas. Valve kanske plötsligt hatar konsoler (fast första HL kom till både PS2 och Xbox, Orange Box till både PS3 och Xbox 360 etc) och bara vill låta VR-öppenheten gälla på PC. Kan ju vara så. Men det skulle som sagt överraska mig väldigt mycket. Skulle vara sådant stort missed oppertunity för både Sony, Valve och spelare.

Jag tror att senaste ryktet var i oktober, då verkade det som att Sony hade förhandlat fram avtal för release under 2023.

The Leak, som flera sidor refererat till.

"Our source has told us that Sony were in negotiations with Valve about Half-Life Alyx for a long time before reaching a settlements. The game has been exclusive for most PC-compatible VR headsets but Sony has bought the rights to have it published in 2023.

According to our source it will not be released alongside the VR2 launch. And it’s unknown if it’s going to be a remaster or an upgraded deluxe version of Half-Life Alyx. Our source has been provided with genuine, real leaked information before. However, as date changes and cancellations are common in the gaming world, nothing is set in stone."

Sony kanske vill fokusera på deras egna spel vid releasen och det är redan överfullt med titlar då.
Kanske blir höstens stora PSVR2 spel?

Om Sony har "bought rights to hade it published" så kanske dem är utgivare och sköter porten själva?
Lite tråkigt ifall Valve inte är så intresserade av att utveckla till PSVR2 själva, men deras teknik och prototyper av kommande headset kanske redan har liknande funktioner, då är väl PSVR2 inte lika spännande.
Behöver inte vara dåligt dock, men andra företag kanske får sköta portarna.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att senaste ryktet var i oktober, då verkade det som att Sony hade förhandlat fram avtal för release under 2023.

The Leak, som flera sidor refererat till.

"Our source has told us that Sony were in negotiations with Valve about Half-Life Alyx for a long time before reaching a settlements. The game has been exclusive for most PC-compatible VR headsets but Sony has bought the rights to have it published in 2023.

According to our source it will not be released alongside the VR2 launch. And it’s unknown if it’s going to be a remaster or an upgraded deluxe version of Half-Life Alyx. Our source has been provided with genuine, real leaked information before. However, as date changes and cancellations are common in the gaming world, nothing is set in stone."

Sony kanske vill fokusera på deras egna spel vid releasen och det är redan överfullt med titlar då.
Kanske blir höstens stora PSVR2 spel?

Om Sony har "bought rights to hade it published" så kanske dem är utgivare och sköter porten själva?
Lite tråkigt ifall Valve inte är så intresserade av att utveckla till PSVR2 själva, men deras teknik och prototyper av kommande headset kanske redan har liknande funktioner, då är väl PSVR2 inte lika spännande.
Behöver inte vara dåligt dock, men andra företag kanske får sköta portarna.

Skulle inte ta källan the leak som nått seriöst.
Hela artikeln är en omskrivelse av ett tidigare rykte. Så när dom skriver "Our source" är rent påhitt.
Det kommer från rykten och spekulationer och samma antagande som dom flesta "HL Alyx borde släppas på PSVR2"
Som jag skrev tidigare, alla tecken tyder på att Valve inte jobbar på en PSVR2 port av HL Alyx utan om det gör det så är det nån annan.
Men som sagt ingen vet ju säkert, det skulle vara kul om det släpptes.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle inte ta källan the leak som nått seriöst.
Hela artikeln är en omskrivelse av ett tidigare rykte. Så när dom skriver "Our source" är rent påhitt.
Det kommer från rykten och spekulationer och samma antagande som dom flesta "HL Alyx borde släppas på PSVR2"
Som jag skrev tidigare, alla tecken tyder på att Valve inte jobbar på en PSVR2 port av HL Alyx utan om det gör det så är det nån annan.
Men som sagt ingen vet ju säkert, det skulle vara kul om det släpptes.

Men sen har du ju uttalanden från Tillexempel Coomer som i och för sig var snart 3 år sedan, men som ändå teasat stöd:

Push square

"We believe Sony’s VR platform has been a huge success for the medium, and we assume that lots of Sony customers would love to experience this new chapter of Half-Life."

Jag tror ändå att chansen är stor, vore en miss av Valve annars, då det har chansen att öka spelarbasen för VR drastiskt ifall PSVR2 lyckas. Det kan också vara bra för deras samarbete i framtiden, då Sony kan vara villiga att porta PSVR2 spel till Steam.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att senaste ryktet var i oktober, då verkade det som att Sony hade förhandlat fram avtal för release under 2023.

The Leak, som flera sidor refererat till.

"Our source has told us that Sony were in negotiations with Valve about Half-Life Alyx for a long time before reaching a settlements. The game has been exclusive for most PC-compatible VR headsets but Sony has bought the rights to have it published in 2023.

According to our source it will not be released alongside the VR2 launch. And it’s unknown if it’s going to be a remaster or an upgraded deluxe version of Half-Life Alyx. Our source has been provided with genuine, real leaked information before. However, as date changes and cancellations are common in the gaming world, nothing is set in stone."

Sony kanske vill fokusera på deras egna spel vid releasen och det är redan överfullt med titlar då.
Kanske blir höstens stora PSVR2 spel?

Om Sony har "bought rights to hade it published" så kanske dem är utgivare och sköter porten själva?
Lite tråkigt ifall Valve inte är så intresserade av att utveckla till PSVR2 själva, men deras teknik och prototyper av kommande headset kanske redan har liknande funktioner, då är väl PSVR2 inte lika spännande.
Behöver inte vara dåligt dock, men andra företag kanske får sköta portarna.

Att Valve inte sköter porten själva betyder inte per automatik att de inte är intresserade utav PSVR2, utan kan bara vara tecken på att de har annat de vill fokusera på istället och låter någon annan, kanske Sony, sköta porten så de kan skapa nytt originalinnehåll själva istället. Och att det inte blir en launchtitel är nog mer tecken på att Sony tycker de har tillräckligt vid släppet och vill portionera ut grymma spel över tid. Eller att de behöver tid bara. Ett höstsläpp och utannonsering kring E3 skulle bli en otrolig bomb.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men sen har du ju uttalanden från Tillexempel Coomer som i och för sig var snart 3 år sedan, men som ändå teasat stöd:

Push square

"We believe Sony’s VR platform has been a huge success for the medium, and we assume that lots of Sony customers would love to experience this new chapter of Half-Life."

Jag tror ändå att chansen är stor, vore en miss av Valve annars, då det har chansen att öka spelarbasen för VR drastiskt ifall PSVR2 lyckas. Det kan också vara bra för deras samarbete i framtiden, då Sony kan vara villiga att porta PSVR2 spel till Steam.

HL Alyx till PSVR2 rykten som the leak skriver om kommer inte från det där om Alyx till PSVR.
Alyx till PSVR avfärdades snabbt, är tekniskt "omöjligt" och det skulle bli dåligt pga hårdvaran. Om inte ens omöjligt för PS4 att driva spelet utan att det var en suddig smörja som en del spel led av.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

HL Alyx till PSVR2 rykten som the leak skriver om kommer inte från det där om Alyx till PSVR.
Alyx till PSVR avfärdades snabbt, är tekniskt "omöjligt" och det skulle bli dåligt pga hårdvaran. Om inte ens omöjligt för PS4 att driva spelet utan att det var en suddig smörja som en del spel led av.

Det är väl ingen som trott på Alyx till PSVR? Men ursäkten att inte släppa Alyx till PSVR plattformen skyllde man på prestandan vilket inte längre är ett problem(med plattform kan man inkludera PSVR2).
Så nu kan de alltså släppa det eftersom att problemet/ursäkten inte finns kvar, lite hyckleri annars.

Jag tror för övrigt att kontrollerna(inklusive headtracking) var ett större problem än prestandan. Hade Alyx släppts till PSVR så hade det nog rullat på ok, men sett ut som ett Questspel grafikmässigt. PS4 hade nästan 50% av grundkravet och PS4 Pro låg på samma nivå om grundkravet, så en bearbetad och optimerad portning borde inte varit omöjlig. Man får hoppas att dem bara bestämde sig för att vänta på PSVR2 istället, så spelet kunde fungera och rulla på som det ska.

Medlem

Att prestandan hos PS4 (Pro) och PSVR skulle vara relevant idag känns ju väldigt... märkligt. Det finns ju liksom inget företag i världshistorien som tänker "dagens tekniska begränsningar är för stora, låt oss därför ignorera alla framtida utvecklingar i området och ge upp istället"... Idag har vi mycket starkare PS5 och snart PSVR2 med bättre teknik, optik och kontroller som passar mycket bättre för spel som Alyx. Det är allt som är relevant för samtalet. Att tro någonting annat är bara att dumförklara sig själv.

Medlem

"Drygt sex år sedan har gått sedan första generationens PSVR, vilket framgår tydligt i specifikationerna. LCD-panel och upplösning på 960 x 1 080 har blivit HDR och OLED i en upplösning av 2 000 x 2 040."

PSVR (1) använde också OLED.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl ingen som trott på Alyx till PSVR?

Nej men det ifrågasattes förut om jag inte minns fel.
När du skrev att det var 3 år gamla rykten så trodde jag det handlade om det.
Läste inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Headsetets pris i förhållande till vad som driver den har ingen relevans. Jag har listat flera toppspel som blir tillgängliga redan vid release som slår de flesta konsol lanseringarna både i kvalité och antal.

Så du menar alltså att PSVR2 bör sälja mer än hela Xbox One generationen för att den ska anses som lyckad? Låter ju orimligt för teknik som inte passar alla levnadsförhållanden. Jag hoppas och tror på över 20miljoner, vilket även det kan ses som optimistiskt och stor succé i så fall. Tekniken börjar bli mogen, men det du begär är lite väl extremt.

Du får knappt någon teknik för 4000kr idag, många betalar betydligt mer för deras hobbys/intressen.
50 timmar är oerhört lågt, jag kan förstå att det är svårt att motivera priset då. Man kan utan problem få ut mer timmar med väldigt god underhållning än så både på PS5 och PSVR2, många spel hinner man inte ens slutföra på den tiden och i ett MP spel så är det oerhört lite.

Alla plattformar har osäkerhet i vad som kommer släppas, så det är inget konstigt där.
Du kanske inte behöver ha en vid release utan borde vänta eller prova hos en kompis först. Jag tror att även du kommer att bli imponerad framöver, likt många journalister VR experter är redan idag.

Jag har aldrig sagt att jag inte är imponerad. Jag menar fortfarande bara på att för många är en investering i en PS5:a på 6-7kkr stort. Sen behöver du en TV / skärm ovanpå det.
Jag är imponerad av en Ferrari för 5 mille, blir inget köp ändå

Att då lägga ytterligare 7000:- på VR blir ett stort steg. Just eftersom VR-delen bara blir en "delmängd" av spelandet så att säga.

Min ändå poäng är att vill man ha ut VR till "massan" så hade det nog sålts mer om man hade gjort avkall och pressat priset. Rent psykologiskt känns det tungt att betala mer för PSVR2 än man gjorde för hela PS5:an.

Sen är väl vad jag tycker irrelevant, men det vore intressant att se vad spelutvecklarna tänker.
PSVR1 verkar ha sålt 5 mille. PS4 sålde 117 mille. Om jag skulle utveckla ett spel, så kan jag säga att jag skulle satsa på ett vanligt PS4-spel.
Det är lite det jag menar med 50% target. Det kanske är 40%, ellr 30%, vad vet jag? Men det finns ju en breakpoint som måste över för att "den stora massa utvecklare" ska börja tycka att det är intressant att utveckla.
Sen är det väl även så att eftersom VR är en snävare marknad, så kanske man har bättre procentuell försäljning inom VR-segmentet än i vanliga.

Men jag står fast vid att jag anser att det är ett problem att man som på PSVR1 hade en userbase på 3,4% om man ser till viljan att utveckla spel för det.

Så därav återigen, jag är inte helt övertygad om att man har lagt brytpunkten teknik / kostnad rätt om man är ute efter den stora massan.

Men absolut, för tekniskt intresserade / hardcore etc så ser headsetet jäkligt nice ut, inget snack om saken. Så ska som sagt bli spännande att se hur det säljer, jag är varken ekonom eller företagsledare så jag har förmodlgen fel.

Men som sagt. För 3-4kkr hade jag förbokat det utan att ens ha sett en enda review, vid 7,3k så är det oklart om det öht blir ett köp. Och jag skulle vara förvånad om jag är den enda som resonerar så.
Dock kan man ju iofs vända på det och säga att vid en pricepoint på 3kkr så hade dom fått göra det så pass mycket sämre att det inte hade sålt någonting öht eftersom folk inte ansett det bra nog.

Hur som helst. Fan vad jag blir långrandig. Min poäng är bara att för tekniken, utvecklarna och spelarna så är det -synd- att priset blev tvungen att ligga så högt.

Edit: Sen säger jag inte att 20% är dåligt. Jag skulle tycka att 10% är en jävligt bra försäljning.
Men ska man säga att någonting är "Headsetet som tar VR till stora massan" så står jag nog fast vid att minst 50% ska anse sig ha råd att köpa. https://sv.wiktionary.org/wiki/den_stora_massan

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag har aldrig sagt att jag inte är imponerad. Jag menar fortfarande bara på att för många är en investering i en PS5:a på 6-7kkr stort. Sen behöver du en TV / skärm ovanpå det.
Jag är imponerad av en Ferrari för 5 mille, blir inget köp ändå

Att då lägga ytterligare 7000:- på VR blir ett stort steg. Just eftersom VR-delen bara blir en "delmängd" av spelandet så att säga.

Min ändå poäng är att vill man ha ut VR till "massan" så hade det nog sålts mer om man hade gjort avkall och pressat priset. Rent psykologiskt känns det tungt att betala mer för PSVR2 än man gjorde för hela PS5:an.

Sen är väl vad jag tycker irrelevant, men det vore intressant att se vad spelutvecklarna tänker.
PSVR1 verkar ha sålt 5 mille. PS4 sålde 117 mille. Om jag skulle utveckla ett spel, så kan jag säga att jag skulle satsa på ett vanligt PS4-spel.
Det är lite det jag menar med 50% target. Det kanske är 40%, ellr 30%, vad vet jag? Men det finns ju en breakpoint som måste över för att "den stora massa utvecklare" ska börja tycka att det är intressant att utveckla.
Sen är det väl även så att eftersom VR är en snävare marknad, så kanske man har bättre procentuell försäljning inom VR-segmentet än i vanliga.

Men jag står fast vid att jag anser att det är ett problem att man som på PSVR1 hade en userbase på 3,4% om man ser till viljan att utveckla spel för det.

Så därav återigen, jag är inte helt övertygad om att man har lagt brytpunkten teknik / kostnad rätt om man är ute efter den stora massan.

Men absolut, för tekniskt intresserade / hardcore etc så ser headsetet jäkligt nice ut, inget snack om saken. Så ska som sagt bli spännande att se hur det säljer, jag är varken ekonom eller företagsledare så jag har förmodlgen fel.

Men som sagt. För 3-4kkr hade jag förbokat det utan att ens ha sett en enda review, vid 7,3k så är det oklart om det öht blir ett köp. Och jag skulle vara förvånad om jag är den enda som resonerar så.
Dock kan man ju iofs vända på det och säga att vid en pricepoint på 3kkr så hade dom fått göra det så pass mycket sämre att det inte hade sålt någonting öht eftersom folk inte ansett det bra nog.

Hur som helst. Fan vad jag blir långrandig. Min poäng är bara att för tekniken, utvecklarna och spelarna så är det -synd- att priset blev tvungen att ligga så högt.

Edit: Sen säger jag inte att 20% är dåligt. Jag skulle tycka att 10% är en jävligt bra försäljning.
Men ska man säga att någonting är "Headsetet som tar VR till stora massan" så står jag nog fast vid att minst 50% ska anse sig ha råd att köpa. https://sv.wiktionary.org/wiki/den_stora_massan

Det är väl inte så mycket som ändrar vad du är villig att betala oberoende av hur imponerande det blir, men jag tycker ändå att det finns många faktorer som motiverar priset.

-Dollar priset vid lanseringen är nästan detsamma för PSVR2 som för PSVR1, då du var tvungen att köpa till Kamera och PS Move till 1:an. 1:an var inte heller imponerande jämfört med alternativen som fanns ute då och hade ingen egen handkontroll.
-Det kommer spel vid lanseringen som håller hög kvalité och antalet spel är högt för en ny plattform.
-Det finns inget headset just nu som kan konkurrera med PSVR2 när det kommer till prislapp och vilken teknik som är inkluderad, andra headset har inte heller tillgång till många av de mest imponerande VR spelen som PSVR2 kommer erbjuda.
-Äger du redan PS5 och tänker skaffa VR så är PSVR2 självklart. Billigaste alternativet ligger på 5300Kr(Quest2) och erbjuder 10% av prestandan samtidigt som den saknar väldigt många features. Livslängden för PSVR2 bör också bli betydligt längre än för andra plattformar.
-Spelarbasen för krävande VR spel inkluderar då inte bara PSVR2 utan även PCVR, så man kan alltså plussa ihop PSVR2 och PCVR som möjliga kunder för mer krävande titlar.

Om PSVR2 lyckas och ifall tillexempel Valve hjälper till med detta så skapar det en väldigt bra grund och spelarbas för VR i framtiden, vilket gynnar alla. Då blir det fler spel med högre budget som är skräddarsydda för formatet. Redan nu så är det dock imponerande att kunna spela Grant Turismo 7, flera Resident Evil, ha ett exklusivt HL spel med mera. Det finns bra VR spel över väldigt många genrer redan nu.

Jag tycker att det ser ljust ut framöver och att VR har stort potential. Finns många nya prylar som folk först inte såg nyttan med men som senare slog igenom på stor skala, så det är inte så konstigt att det även drabbar VR.
Jag tror att i och med PSVR2 så är i alla fall kvalitén tillräckligt hög för den stora massan och jag har svårt att se att priset skulle vara extremt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl inte så mycket som ändrar vad du är villig att betala oberoende av hur imponerande det blir, men jag tycker ändå att det finns många faktorer som motiverar priset.

-Dollar priset vid lanseringen är nästan detsamma för PSVR2 som för PSVR1, då du var tvungen att köpa till Kamera och PS Move till 1:an. 1:an var inte heller imponerande jämfört med alternativen som fanns ute då och hade ingen egen handkontroll.
-Det kommer spel vid lanseringen som håller hög kvalité och antalet spel är högt för en ny plattform.
-Det finns inget headset just nu som kan konkurrera med PSVR2 när det kommer till prislapp och vilken teknik som är inkluderad, andra headset har inte heller tillgång till många av de mest imponerande VR spelen som PSVR2 kommer erbjuda.
-Äger du redan PS5 och tänker skaffa VR så är PSVR2 självklart. Billigaste alternativet ligger på 5300Kr(Quest2) och erbjuder 10% av prestandan samtidigt som den saknar väldigt många features. Livslängden för PSVR2 bör också bli betydligt längre än för andra plattformar.
-Spelarbasen för krävande VR spel inkluderar då inte bara PSVR2 utan även PCVR, så man kan alltså plussa ihop PSVR2 och PCVR som möjliga kunder för mer krävande titlar.

Om PSVR2 lyckas och ifall tillexempel Valve hjälper till med detta så skapar det en väldigt bra grund och spelarbas för VR i framtiden, vilket gynnar alla. Då blir det fler spel med högre budget som är skräddarsydda för formatet. Redan nu så är det dock imponerande att kunna spela Grant Turismo 7, flera Resident Evil, ha ett exklusivt HL spel med mera. Det finns bra VR spel över väldigt många genrer redan nu.

Jag tycker att det ser ljust ut framöver och att VR har stort potential. Finns många nya prylar som folk först inte såg nyttan med men som senare slog igenom på stor skala, så det är inte så konstigt att det även drabbar VR.
Jag tror att i och med PSVR2 så är i alla fall kvalitén tillräckligt hög för den stora massan och jag har svårt att se att priset skulle vara extremt.

Jag säger återigen ingenting om att det skulle vara dålig/ointressant teknik eller bristande intresse hos folk.

Min kritik ligger i att jag hade nog ändå hellre valt att (försöka) lägga mig på en lägre teknisk nivå för ett lägre pris för att fortare nå en bredare publik denna generation. Eller släppt 2 versioner. (Se på MS som till och med gör samma sak med sin Xbox Series S där dom försöker fånga in mindre köpstarka grupper).

Men jag är 100% övertygad om att dom som faktiskt köper headsetet kommer vara supernöjda/imponerande/whatever.

Som en sidnot så ägde jag ett Oculus devkit 1. Vad jag menar på är att vi är 10 år efter det och tekniken är fortfarande så pass dyr att den ligger i ett premiumsegment, det är trist att se.

Edit:
Lite mer update. jag har glasögon, det funkade skitkasst i Oculus devkit. Min sambo blev illamående.
Det finns en del spel men man vet ju inte vart det tar vägen under livslängden.

Helt enkelt så ser jag ett PSVR2 som ett lotteri. Man köper det, kanske använder man det, kanske samlar det damm efter 10 timmar.
För 3000:- hade jag chansat utan att gråta tårar om det hamnar i en låda. För 7400:- är jag helt enkelt inte beredd att chansa.
Jag vet att jag inte är ensam (har snackat med alla mina polare som spelar PS5 och ingen är beredd att kliva på till det priset).

Sen kan detta givetvis ändras under resans gång. Jag hoppas på att man kommer kunna testa det, men vilka återförsäljare kommer orka ta smällen att bli demo booths?

Ett annat alternativ vore att Sony skulle sälja det med säg 14 dagars öppet köp, no questions asked om man lämnar tillbaka det använt.

Återigen, min poäng är att price-pointen blir en barriär för något som folk inte vet vad det är.
Men är man redan såld på konceptet VR så är det ju en superprodukt och priset är inte ett problem.

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag säger återigen ingenting om att det skulle vara dålig/ointressant teknik eller bristande intresse hos folk.

Min kritik ligger i att jag hade nog ändå hellre valt att (försöka) lägga mig på en lägre teknisk nivå för ett lägre pris för att fortare nå en bredare publik denna generation. Eller släppt 2 versioner. (Se på MS som till och med gör samma sak med sin Xbox Series S där dom försöker fånga in mindre köpstarka grupper).

Men jag är 100% övertygad om att dom som faktiskt köper headsetet kommer vara supernöjda/imponerande/whatever.

Som en sidnot så ägde jag ett Oculus devkit 1. Vad jag menar på är att vi är 10 år efter det och tekniken är fortfarande så pass dyr att den ligger i ett premiumsegment, det är trist att se.

Edit:
Lite mer update. jag har glasögon, det funkade skitkasst i Oculus devkit. Min sambo blev illamående.
Det finns en del spel men man vet ju inte vart det tar vägen under livslängden.

Helt enkelt så ser jag ett PSVR2 som ett lotteri. Man köper det, kanske använder man det, kanske samlar det damm efter 10 timmar.
För 3000:- hade jag chansat utan att gråta tårar om det hamnar i en låda. För 7400:- är jag helt enkelt inte beredd att chansa.
Jag vet att jag inte är ensam (har snackat med alla mina polare som spelar PS5 och ingen är beredd att kliva på till det priset).

Sen kan detta givetvis ändras under resans gång. Jag hoppas på att man kommer kunna testa det, men vilka återförsäljare kommer orka ta smällen att bli demo booths?

Ett annat alternativ vore att Sony skulle sälja det med säg 14 dagars öppet köp, no questions asked om man lämnar tillbaka det använt.

Återigen, min poäng är att price-pointen blir en barriär för något som folk inte vet vad det är.
Men är man redan såld på konceptet VR så är det ju en superprodukt och priset är inte ett problem.

Yes, hoppas att du får chansen att prova framöver. Jag är övertygad om att det kommer bli riktigt kul och blir ett stort kliv framåt för VR.

Jag kan såklart ha fel, men är riktigt optimistisk.
Glasögon verkar fungera bra med headsetet om dem inte är väldigt stora och jag tror att det kommer anpassade linser, men det kanske blir meckigt om man ska turas om.

Men det kanske blir en intressantare produkt för dig om ca 2 år när priset börjar gå ner, man vet lite mer och spelutbudet är större.

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag har aldrig sagt att jag inte är imponerad. Jag menar fortfarande bara på att för många är en investering i en PS5:a på 6-7kkr stort. Sen behöver du en TV / skärm ovanpå det.
Jag är imponerad av en Ferrari för 5 mille, blir inget köp ändå

Att då lägga ytterligare 7000:- på VR blir ett stort steg. Just eftersom VR-delen bara blir en "delmängd" av spelandet så att säga.

Min ändå poäng är att vill man ha ut VR till "massan" så hade det nog sålts mer om man hade gjort avkall och pressat priset. Rent psykologiskt känns det tungt att betala mer för PSVR2 än man gjorde för hela PS5:an.

Sen är väl vad jag tycker irrelevant, men det vore intressant att se vad spelutvecklarna tänker.
PSVR1 verkar ha sålt 5 mille. PS4 sålde 117 mille. Om jag skulle utveckla ett spel, så kan jag säga att jag skulle satsa på ett vanligt PS4-spel.
Det är lite det jag menar med 50% target. Det kanske är 40%, ellr 30%, vad vet jag? Men det finns ju en breakpoint som måste över för att "den stora massa utvecklare" ska börja tycka att det är intressant att utveckla.
Sen är det väl även så att eftersom VR är en snävare marknad, så kanske man har bättre procentuell försäljning inom VR-segmentet än i vanliga.

Men jag står fast vid att jag anser att det är ett problem att man som på PSVR1 hade en userbase på 3,4% om man ser till viljan att utveckla spel för det.

Så därav återigen, jag är inte helt övertygad om att man har lagt brytpunkten teknik / kostnad rätt om man är ute efter den stora massan.

Men absolut, för tekniskt intresserade / hardcore etc så ser headsetet jäkligt nice ut, inget snack om saken. Så ska som sagt bli spännande att se hur det säljer, jag är varken ekonom eller företagsledare så jag har förmodlgen fel.

Men som sagt. För 3-4kkr hade jag förbokat det utan att ens ha sett en enda review, vid 7,3k så är det oklart om det öht blir ett köp. Och jag skulle vara förvånad om jag är den enda som resonerar så.
Dock kan man ju iofs vända på det och säga att vid en pricepoint på 3kkr så hade dom fått göra det så pass mycket sämre att det inte hade sålt någonting öht eftersom folk inte ansett det bra nog.

Hur som helst. Fan vad jag blir långrandig. Min poäng är bara att för tekniken, utvecklarna och spelarna så är det -synd- att priset blev tvungen att ligga så högt.

Edit: Sen säger jag inte att 20% är dåligt. Jag skulle tycka att 10% är en jävligt bra försäljning.
Men ska man säga att någonting är "Headsetet som tar VR till stora massan" så står jag nog fast vid att minst 50% ska anse sig ha råd att köpa. https://sv.wiktionary.org/wiki/den_stora_massan

Jag förstår ditt resonemang och kan hålla med - det är mycket pengar. Men sen tänker jag att de teknikintresserade, de som köper "allt" dag 1, och andra liknande grupper som köper tidigt drar in mest pengar men sen väntar många säkert till Black Friday då den säkert kommer vara nedsatt. Om inte i år så nästa. Då kanske fler slår till. Sen blir det många andra reor (mellandagarna framförallt) då någon kanske fått en PS5a i julklapp och då vill vidga vyerna så att säga. Sen efter något år kanske den sänks i pris överlag. Så skulle tro att denna kommer sälja bättre än första generationen, bättre teknik och större satsande på spel osv, men vi kanske inte ska tro på så fantastiska siffror som 40-50% av PS5-basen ändå. För "den stora massan" nöjer sig nog med vanligt spelande men kan ändå bli nyfikna.

Medlem

En lång video från Eurogamer som går igenom en massa spel som ska komma till PSVR2.
Visst det mesta är spnt som redan finns men för den som inte kört VR på andra plattform är finns det mycket att välja på.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För någon som mig själv som aldrig hade första PSVR eller något på PC kommer det ju finnas hur mycket som helst att upptäcka på det nya formatet! Kul!

Medlem

Det här kommer att bli jättebra för oss som bara spelat på psvr1 har jag hört. Och ni som aldrig förr har spelat vr har verkligen något att se fram emot. Problemet kan tyvärr vara att ni blir åksjuka i början så var lite försiktiga och spela först spel man inte rör sig runt så mycket för att se vad ni tål. Kan inte folk skriva något skoj här istället för att skriva om Alyx ett spel som ingen vet om det kommer eller inte. Folk kan också hålla sig från att skriva en uppsats här varför dom inte tänker köpa en psvr2. Ni är trots allt 99.99%+ av jordens befolkning. Man kan faktiskt spela psvr och säkert psvr2 utan tv om man vill. När jag flyttade för några år sedan så tog jag först med psvr ps4 och camera mm till lägenheten. Och tyckte att det var en väldigt bra idé att spela Resident evil 7 i en nästan tom lägenhet alldeles själv. Det slutade med att jag inte ens vågade gå in i huset(i spelet)utan stod utanför första dörren i säkert en halv timme.....innan jag gav upp.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det här kommer att bli jättebra för oss som bara spelat på psvr1 har jag hört. Och ni som aldrig förr har spelat vr har verkligen något att se fram emot. Problemet kan tyvärr vara att ni blir åksjuka i början så var lite försiktiga och spela först spel man inte rör sig runt så mycket för att se vad ni tål. Kan inte folk skriva något skoj här istället för att skriva om Alyx ett spel som ingen vet om det kommer eller inte. Folk kan också hålla sig från att skriva en uppsats här varför dom inte tänker köpa en psvr2. Ni är trots allt 99.99%+ av jordens befolkning. Man kan faktiskt spela psvr och säkert psvr2 utan tv om man vill. När jag flyttade för några år sedan så tog jag först med psvr ps4 och camera mm till lägenheten. Och tyckte att det var en väldigt bra idé att spela Resident evil 7 i en nästan tom lägenhet alldeles själv. Det slutade med att jag inte ens vågade gå in i huset(i spelet)utan stod utanför första dörren i säkert en halv timme.....innan jag gav upp.

HAHA! Jag är likadan. Kommer nog aldrig våga spela skräckspel i VR. Läskigt som det är i vanligt utförande, och det vågar jag bara spela med andra närvarande. Så den våg av skräckspel som tycks komma till VR hela tiden är ingenting för mig. Men finns som sagt mycket annat gott att se fram emot! & ja, har läst många som skrivit om motion sickness redan i första PSVR och lär ju inte vara undantag med andra så mycket bra rekommendation att "vänja upp sig" genom att spela lite i taget. Har jag hört.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det här kommer att bli jättebra för oss som bara spelat på psvr1 har jag hört. Och ni som aldrig förr har spelat vr har verkligen något att se fram emot. Problemet kan tyvärr vara att ni blir åksjuka i början så var lite försiktiga och spela först spel man inte rör sig runt så mycket för att se vad ni tål. Kan inte folk skriva något skoj här istället för att skriva om Alyx ett spel som ingen vet om det kommer eller inte. Folk kan också hålla sig från att skriva en uppsats här varför dom inte tänker köpa en psvr2. Ni är trots allt 99.99%+ av jordens befolkning. Man kan faktiskt spela psvr och säkert psvr2 utan tv om man vill. När jag flyttade för några år sedan så tog jag först med psvr ps4 och camera mm till lägenheten. Och tyckte att det var en väldigt bra idé att spela Resident evil 7 i en nästan tom lägenhet alldeles själv. Det slutade med att jag inte ens vågade gå in i huset(i spelet)utan stod utanför första dörren i säkert en halv timme.....innan jag gav upp.

Har inte spelat sedan Oculus DK2, så det ska bli riktigt kul.
Jag tror att det är bra ifall man pratar om åksjuka, men det är också viktigt att man pratar om det på ett konstruktivt sätt så man inte skrämmer bort spelare. Finns fortfarande många som inte har en aning om vad VR legs är och att åksjukan går att träna bort. Till och med Tim Sweeny trodde att snabba spel inte lämpade sig i VR, även fast att det finns VR spel som är riktigt snabba.
Spider-man brukar ges som ett exempel på spel som aldrig skulle fungera med VR på grund av åksjuka, men det finns redan nu spel till PSVR1 som fungerar utmärkt, även fast att dem har funktioner som liknar Spider-man:s.

Sjukt taggad nu, finns så mycket som kommer bli kul att spela.
Ska bli riktigt kul att prova på spel som påminner om sådant man testat innan fast i VR, som typ CS kloner, Gloomhaven(Demeo), Escape Room(I expect you to die, ifall det släpps), Plattformsspel(Moss), Racing(GT7), Skräck(RE8) med mera.

Jag tror faktiskt att alla former av spel blir bättre i VR, förutom couch-co-op.
Lite intressant också att inlevelse ses som ett motargument till VR, där man argumenterar att man bara vill sitta och ta det lugnt i soffan. Själv så känner jag helt tvärt om, det är ju superbra med något som skapar mer inlevelse och man får röra lite på sig. Även ganska säker på att det är nyttigt både för kroppen och hjärnan också, än att ligga som en soffpotatis.

Medlem

Kommer man kunna använda headsetet som en ”vanlig skärm”? Alltså spela spel som inte är VR och använda headsetet istället för en tv?

Medlem
Skrivet av Andsan84:

Kommer man kunna använda headsetet som en ”vanlig skärm”? Alltså spela spel som inte är VR och använda headsetet istället för en tv?

Ja det kommer man kunna.
Man ska kunna köra en virtuellskärm som visas i 1080p upplösning.
Hur exakt det kommer se ut om det är en skärm som flyter med en eller som man kan placera statiskt på en plats vet jag inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det kommer man kunna.
Man ska kunna köra en virtuellskärm som visas i 1080p upplösning.
Hur exakt det kommer se ut om det är en skärm som flyter med en eller som man kan placera statiskt på en plats vet jag inte.

Kan man få upp det som visas i headsetet på TV:n samtidigt? Kan man välja vart ljudet ska spelas upp? Tänker då på ifall man är 2 som turas om så kan det vara roligt för den andra att titta, i tillexempel Beat Saber.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kan man få upp det som visas i headsetet på TV:n samtidigt? Kan man välja vart ljudet ska spelas upp? Tänker då på ifall man är 2 som turas om så kan det vara roligt för den andra att titta, i tillexempel Beat Saber.

Ja man kommer kunna se på tvn som ps5 kopplad till vad som syns i headsetet, en sk social screen.
Ja ljudet kan man också ta från tvn om man vill.
Så alla kan se och höra beatsen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja man kommer kunna se på tvn som ps5 kopplad till vad som syns i headsetet, en sk social screen.
Ja ljudet kan man också ta från tvn om man vill.
Så alla kan se och höra beatsen

Lite nyfiken på hur dem får det att fungera med foveated rendering, är det i periferin samma upplösning som det som visas på tv-skärmen?

Alltså typ 4k(eller vad man nu ska kalla det) där man tittar och 1080p resten och det som visas i stream/social stream 1080p rakt över?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite nyfiken på hur dem får det att fungera med foveated rendering, är det i periferin samma upplösning som det som visas på tv-skärmen?

Alltså typ 4k(eller vad man nu ska kalla det) där man tittar och 1080p resten och det som visas i stream/social stream 1080p rakt över?

Jag vet inte hur det kommer se ut på social screen, vet bara att den kommer finnas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar