Hogwarts Legacy

Geeks Gaming

Har tyvärr gjort de jag inte ska. Förboka. Delux edition. Men är mest för sambon är mega HP nörd. Så ska ge henne de som lite pre alla hjärtansdag present. Med de sagt så kommer jag själv spela de xD

Medlem

Är lite orolig för striderna, AIN verkar gå på autopilot?! Eller verkar stendum, ibland eller oftast stod de bara stilla och väntade tills man skulle attackera.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av robbis:

Typiskt spel man INTE vågar förboka.

Erhm... va? Idag vågar man väl i princip inte förboka något spel. I varje fall inte på PC eftersom spelen alltid är ofärdiga på det formatet. Konsolversioner dock brukar väl vara mer stabila.

Avstängd
Skrivet av magma:

Är lite orolig för striderna, AIN verkar gå på autopilot?! Eller verkar stendum, ibland eller oftast stod de bara stilla och väntade tills man skulle attackera.

AIN?

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Ja


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

eld
Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Fienderna, AI'n

Avstängd

Försiktigt optimistisk.

Medlem

Blir första spelet på årtal jag kommer köpa samma dag som det släpps.

Avstängd

Blir det senaste spelet som jag aldrig kommer köpa när det släpps.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag förstår den där känslan av vacker kuliss, och det måste vara otroligt svårt som spelskapare att gå den balansgången i en sådan här miljö. I alla spel jag spelat i liknande miljöer så vill man ju genast utforska gränserna på ett sätt man aldrig skulle göra i verkligheten. Man ser vart man kan gå, vilka objekt man kan påverka...kan man öppna den dörren, gå ut över det stupet, ta någons saker, prata med människor runt omkring osv. Rent idiotiska saker ifall det hade varit på riktigt.
Det hade varit en ren omöjlighet att erbjuda en 100% realism där då spelaren inte beter sig realistiskt i ett spel.

Resurserna det skulle kräva för att få alla människor runt omkring en att reagera som äkta människor, att interagera med alla tänkbara objekt...herregud, jag önskar att jag fick uppleva ett sådant spel under min livstid, men jag räknar inte med det.
Istället får vi nöja oss med omgivningar som försöker se så trovärdiga ut som möjligt, men som ändå bara är kulisser.

Det bästa en spelutvecklare kan göra är att få oss att tro på det vi ser. Hoppar man nedför ett tak så dör man, spontana dörrar är låsta, ALLA NPC' er är inte intresserade av att prata med en, men säger det i en kort kommentar. Misstaget man som utvecklare absolut aldrig får göra är att begränsa utrymmet av de "osynliga väggarna".
Det finns inget moment som förstör inlevelsen mer än det. Lika illa är det med stenar och rötter på ett par cm. höjd som man inte kan hoppa över...ugh!
Conan Exiles är ett bra exempel på en levande värld som blandar både "rekvisita" och påverkbara objekt på ett sätt som känns trovärdigt. Att kunna klättra är ju något så självklart att jag aldrig skulle kunna tänka mig att arbeta på ett open world-spel utan det.

Ett annat exempel från den gamla skolan är Elderscrolls Daggerfall. Där man kan utforska varenda kvadratmeter av daggerfall, besöka varje by och stad och prata med varje NPC så världen är enorm. Men kvaliten på content är då därefter.

Citat:

1 Daggerfall (161,600 km)
The specific number is up for debate, but many fans have settled on the Daggerfall map size being approximately 161,600 kilometers. For reference, Great Britain is around 209,000 kilometers large. The size of both Arena and Daggerfall is thanks to its usage of procedural generation.

Avstängd
Skrivet av fejksson:

Blir det senaste spelet som jag aldrig kommer köpa när det släpps.

Varför inte?

Medlem

Detta är ett spel som kanske gör att jag måste köpa mig en ny konsol. Verkar riktigt lovande!


signatur
Medlem

Det här kommer bli ett köp dag ett

Avstängd
Skrivet av Wolfgang:

Varför inte?

Nästan alla spel som släpps, speciellt AAA har varit urusla på release, kan inte ens komma på ett exempel som haft bra perfomance direkt från boxen.

Spel släpps halvfärdiga och släpper oftast mer material inom 1 år. Då har spelet mer content och kostar mindre.

Spelet har Denuvo, inget lust att stödja sån skit.

Ingen uppvisning av spelet har imponerat på mig riktigt än för spelet ska vara värt 600 kr

Medlem

Såg detta precis, ajajaj 🥲

Medlem
Skrivet av D1versity:

Såg detta precis, ajajaj 🥲 https://youtu.be/1zo3jPUPbeI

Vad har det spelet med detta att göra?

Avstängd
Skrivet av fejksson:

Nästan alla spel som släpps, speciellt AAA har varit urusla på release, kan inte ens komma på ett exempel som haft bra perfomance direkt från boxen.

Spel släpps halvfärdiga och släpper oftast mer material inom 1 år. Då har spelet mer content och kostar mindre.

Spelet har Denuvo, inget lust att stödja sån skit.

Ingen uppvisning av spelet har imponerat på mig riktigt än för spelet ska vara värt 600 kr

Fair enough! Håller med dig.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ett annat exempel från den gamla skolan är Elderscrolls Daggerfall. Där man kan utforska varenda kvadratmeter av daggerfall, besöka varje by och stad och prata med varje NPC så världen är enorm. Men kvaliten på content är då därefter.

Jäklar!
Märkte just en annan sak i Conan Exiles: Isle of Siptah (expansionen); å vissa ställen kan man loota saker som armor/weapon-racks. Det är något jag alltid stört mig på i spel. Man springer runt med en okvistad trädgren och slått mot monster i ett vasskjol, men när man befinner sig i en by/läger av något slag så kan man aldrig förse sig av godsakerna som tydligt finns rakt framför ögonen. Där kan man snacka om känslan av kulissbygge.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Såg detta precis, ajajaj 🥲 https://youtu.be/1zo3jPUPbeI

Av introt och den första halvtimmen så är det bara det som, även om det är en smula välförtjänt, känns off. Något annat som känns off är att dissa ett helt spel på grund av 10 sekunders pinsamt dialogval. Men men, ifall den scenen är tillräckligt för att man inte ska köpa spelet så är man helt klart inte intresserad, såatte...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Frågan är om man kan uppskatta spelet som ett "fantasy" spel fast man inte är något "fan" av harry potter filmerna

Undrar det samma. Spelet ser ju iallafall lite halvskoj ut när man sett några klipp på Youtube.

Har sett filmerna, men har absolut noll koll på Harry Potter.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Undrar det samma. Spelet ser ju iallafall lite halvskoj ut när man sett några klipp på Youtube.

Har sett filmerna, men har absolut noll koll på Harry Potter.

Jag sitter i samma båt. Är inget fan av varken fantasy eller Harry Potter, men det är något med detta spel som lockar ändå 🙂


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av fejksson:

Nästan alla spel som släpps, speciellt AAA har varit urusla på release, kan inte ens komma på ett exempel som haft bra perfomance direkt från boxen.

Spel släpps halvfärdiga och släpper oftast mer material inom 1 år. Då har spelet mer content och kostar mindre.

Spelet har Denuvo, inget lust att stödja sån skit.

Ingen uppvisning av spelet har imponerat på mig riktigt än för spelet ska vara värt 600 kr

Måste vara jobbigt att va en gejmer när man är så kräsen😅
Finns massvis med spel jag spelat senaste åren där jag inte upplevt en ända bugg. Att de kommer DLC senare är ju bara positivt om det är gratis!

Avstängd
Skrivet av Deekar:

Måste vara jobbigt att va en gejmer när man är så kräsen😅
Finns massvis med spel jag spelat senaste åren där jag inte upplevt en ända bugg. Att de kommer DLC senare är ju bara positivt om det är gratis!

För det första kallas det principer och nej jag tycker inte det är jobbigt att välja mina spel med omsorg.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Såg detta precis, ajajaj 🥲 https://youtu.be/1zo3jPUPbeI

Medlem
Skrivet av anon_332538:

En epic fight med Voldermort hade inte suttit fel. Håller tummarna.

Med tanke på att Voldemorts födelsedatum är 1926 och spelet äger rum i slutet av 1800 talet så tror jag chansen är riktigt låg, såvida man inte kör päronboll på Voldemort seniors familjejuveler😂

Medlem

Aldrig varit med om maken till dåliga kontroller på ett spel. Spelet är inte byggt för en ps5 kontroll som knappt hänger med när ska byta mellan alla kombinationer.

12
Skriv svar