Sony slår tillbaka, förnekar att PSVR2-produktionen minskat

Robot
Sony slår tillbaka, förnekar att PSVR2-produktionen minskat

Enligt rapport hade produktionen halverats.

#playstation-vr2, #psvr2


Medlem

Glädjande siffror i FZ undersökning.

Det sagt går VR igenom en platå och ett stålbad precis som teknik i största allmänhet i dessa dagar. Blir så evinnerligt trött på alla som älskar hoppa på hata-tåget bara för att dom förmodligen inte själva har möjlighet att skaffa det eller ens har prövat det.

Är VR perfekt? NEJ.
Är VR ändå fantastisk? JA
Kommer VR att utvecklas att bli ännu mer fantastiskt? JA givetvis

Medlem
Skrivet av sebrock:

Glädjande siffror i FZ undersökning.

Det sagt går VR igenom en platå och ett stålbad precis som teknik i största allmänhet i dessa dagar. Blir så evinnerligt trött på alla som älskar hoppa på hata-tåget bara för att dom förmodligen inte själva har möjlighet att skaffa det eller ens har prövat det.

Är VR perfekt? NEJ.
Är VR ändå fantastisk? JA
Kommer VR att utvecklas att bli ännu mer fantastiskt? JA givetvis

Ja, jag förstår mycket väl att spela VR spel är inte för alla. Det är heller inte nått som kanske passar vid alla tillfällen.

Många klagar på att headseten är bulkiga osv men industrin går mot mindre headset. PSVR2 lär vara det sista bulkiga konsumentheadsetet av det här slaget. Det finns också orsaker varför Sony valt det.
Folk klagar på att man stänger in sig och utesluter sig feån omvärlden.
PSVR2 har en knapp på headsetet som man kan trycka på så ser man sin omgivning. Även andra headsets har denna funktion.

Vissa verkar tro att VR spel på nånsätt ska konkurrera ut vanliga spel, det kommer aldrig hända. Förutom med möjligtvis Half life. Men Valve är Valve


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Bilden av VR som en grej för den stora massan var nog skev redan från start. Det är ofta lite bökigare och mer kostsamt att lira VR, därför passar det entusiaster bättre. Quest och första PSVR är lite av undantag tack vare enkelhet (Quest) och lågt pris (båda), men med en prislapp som för PSVR2 lär färre spontanköpa den.

Tveksamt om PSVR2 kommer sjunka i pris lika snabbt som PSVR också, det sitter en hel del spännande och kostsam teknik i den.


signatur
Medlem

Men endå att en produkt som Psvr2 ska sälja speciellt bra i februari under lågkonjunktur är inte förvånande alls. Jag tror på en jämnare försäljning under året som kommer att öka inför Julen. Mycket på grund av Firewall ultra som ryktas ska släppas i höst. Tydligen så är det ett väldigt populärt spel. Det är också väldigt roligt att flera Svenska företag håller på med nya spel till psvr2 tycker jag. Det ska bli otroligt kul den 22 februari att få pröva alla ca10 spel jag redan har bokat och som kommer då.

Medlem

Tyvärr är ju prislappen fortfarande ett problem för många ("den breda massan"). Men det kommer säkert sjunka med tiden...

Medlem

Jag är mera förvånad att folk tror att VR är en sak som folk generellt vill ha... ända sedan det kom ut har det varit en gimmick för vissa, inte en ny standard för alla. När det blir lätt och billigt, sladdlöst utan nämnvärd vikt, visst...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag är mera förvånad att folk tror att VR är en sak som folk generellt vill ha... ända sedan det kom ut har det varit en gimmick för vissa, inte en ny standard för alla. När det blir lätt och billigt, sladdlöst utan nämnvärd vikt, visst...

Det tror jag inte folk tror att folk generellt vill ha.
Det är entusiastprodukter.
Det är väll precis samma alla vill inte generellt ha ratt och pedaler till sina bilspel även fast det oftast ger en bättre upplevelse.

Uppenbarligen är det en industri som inte står stilla. Bara man såg året CeS så var det mycket XR där av olika slag utvecklingen går framåt.
Det är inte som att man går från ingenting till ett par 100g "glasögon"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är ju verkligen inte en produkt för den stora massan. Få familjer som är beredda att lägga närmare 16.000 kr för VR + konsol. Dyrt att äga konsol redan som det är när spelen kostar 800-900 kr och handkontrollerna 750-900 kr.
Quest 2 känner jag många "vanliga" familjer som äger, även om de i övrigt inte är så tekniskt intresserade eller spelar så mkt TV-spel i övrigt.

Jag kan inte se att jag kommer utnyttja PSVR2 så mkt att det är värt att lägga de pengarna. VR är fortfarande lite gimmick-artat för mig, kul ibland under kortare perioder men blir också liggande i flera veckor mellan spelomgångarna. Försöker spela större spel som RE4 men orkar inte mer än ca 30 min. Spel som Demeo passar formatet (och mig) bättre

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag är mera förvånad att folk tror att VR är en sak som folk generellt vill ha... ända sedan det kom ut har det varit en gimmick för vissa, inte en ny standard för alla. När det blir lätt och billigt, sladdlöst utan nämnvärd vikt, visst...

Vill du ha sladdlöst så finns det redan idag. Men det kommer alltid eller under väldigt lång tid bli ett sämre alternativ till sladd. Typ switch kvalité utan sladd vs playstation 5 med sladd.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, jag förstår mycket väl att spela VR spel är inte för alla. Det är heller inte nått som kanske passar vid alla tillfällen.

Många klagar på att headseten är bulkiga osv men industrin går mot mindre headset. PSVR2 lär vara det sista bulkiga konsumentheadsetet av det här slaget. Det finns också orsaker varför Sony valt det.
Folk klagar på att man stänger in sig och utesluter sig feån omvärlden.
PSVR2 har en knapp på headsetet som man kan trycka på så ser man sin omgivning. Även andra headsets har denna funktion.

Vissa verkar tro att VR spel på nånsätt ska konkurrera ut vanliga spel, det kommer aldrig hända. Förutom med möjligtvis Half life. Men Valve är Valve

Det har i alla fall stort potential att växa, sedan så kan man ju lira traditionella spel i VR miljö med fördelen av att koppla bort omgivningen och bara se den när man vid behov istället(med knappen:)).
Jag tror helt klart att det kan ske en explosionsartad utveckling av VR framöver. Kvalitén börjar bli riktigt bra och med några få generationer så kan vi nog få avancerade bärbara upplevelser. Även om jag är lite gnällig över och ser Quest som ett Gameboy just nu så tror jag att det inte är så värst långt ifrån mer avancerade spel, bara med lite lägre inställningar, typ som skillnaden mellan high-end PC och konsol(plocka bort RT och vissa grafiska detaljer så är det snarlikt).

Men överlag så känns det lite som att vissa begär teknik som kommer finnas om ca 5 år redan idag till ett pris som är lägre än det kostade för 7 år sedan samtidigt som det ska fungera perfekt från början utan att man ska behöva någon tid att vänja sig vid eller lära sig hur det fungerar. Det ska också från starten finnas spel som har en budget för en marknad på över 10 miljoner spelare(menar då inte 10 miljoner ägare utan försäljningssiffra för spelet i sig).
Allt är lite skevt, kan jag tycka.

Vill man verkligen ha ett fantastiskt headset så kostar det inte astronomiska siffror idag och det finns väldigt många bra spel.
PSVR2 blir först med att under 1150$(600$ om man redan är en av de 30 miljoner som köpt PS5) kunna spela spel i klass med Half-Life Alyx, Gran Turismo 7 , RE8 och Call of the mountain i mycket hög kvalité tillsammans med nya intressanta funktioner och funktioner som var betydligt dyrare, premium och det knappt fanns mjukvara för innan.
Relativt snart kommer även portabla headset kunna börja närma sig detta.

Jag är helt klart optimistisk för utvecklingen framöver, nu finns det snart spelarbas för avancerade spel och kvalitén börjar bli riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Vill du ha sladdlöst så finns det redan idag. Men det kommer alltid eller under väldigt lång tid bli ett sämre alternativ till sladd. Typ switch kvalité utan sladd vs playstation 5 med sladd.

Nja, Half lufe alyx trådlöst är inte Switch kvalitet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är ju klart att Sony inte skulle erkänna det. 3 konsument organisationer och det här.

Medlem

Tror största tabben Sony gör med detta släpp är att inte göra headsetet kompatibelt med PC. Tror många hade övervägt det trots priset.

Fler möjligheter, fler spel etc. Men som vanligt så låser Sony in sitt folk till sitt system.

Är sjukt intresserad och vill verkligen köpa, men avvaktar lite just nu mentalt. Behöver nästan ha stöd för F1/ACC för att jag verkligen verkligen kommer köpa. Men, köpte första och älskade, så jag är ju redigt nära att skaffa från start.

Skribent
Skrivet av sebrock:

Glädjande siffror i FZ undersökning.

Det sagt går VR igenom en platå och ett stålbad precis som teknik i största allmänhet i dessa dagar. Blir så evinnerligt trött på alla som älskar hoppa på hata-tåget bara för att dom förmodligen inte själva har möjlighet att skaffa det eller ens har prövat det.

Är VR perfekt? NEJ.
Är VR ändå fantastisk? JA
Kommer VR att utvecklas att bli ännu mer fantastiskt? JA givetvis

Ett stort problem med VR är att det är svårt att marknadsföra tycker jag. Det går som inte förmedla genom vanlig reklam, man måste prova. Visst, du kan kabla ut en trailer på Resident Evil 7 i VR, men allt den som inte provat VR ser är en version i längre upplösning. Det är svårt att förstå känslan utan att prova. Jag var inte övertyga själv innan jag fick prova VR så jag förstår delvis skeptikerna.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ett stort problem med VR är att det är svårt att marknadsföra tycker jag. Det går som inte förmedla genom vanlig reklam, man måste prova. Visst, du kan kabla ut en trailer på Resident Evil 7 i VR, men allt den som inte provat VR ser är en version i längre upplösning. Det är svårt att förstå känslan utan att prova. Jag var inte övertyga själv innan jag fick prova VR så jag förstår delvis skeptikerna.

Väldigt bra poäng. Att försöka sälja in VR genom att bara snacka om det känns lönlöst. Och trailers... nej, det är ju svårt. Kan tänka mig att Nintendo kliade sig i PR-huvudet med 3DS också. Att ha en "usp" och inte kunna visa den i trailerform är säkerligen frustrerande.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte som att man går från ingenting till ett par 100g "glasögon"

https://youtu.be/bnfwClgheF0

Jo, det var nästan så, tills intel lade ner projektet. Detta projekt följde jag jättenoga då det hade potenial ute bland gamers, hemmet, men också inom industrin. Aja, bara hoppas att någon plockar upp bollen och fortsätter där intel lämnade den, för att ett par lövtunna glasögon blir en definitiv flipp på marknaden likt smartphonen skulle jag tippa.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

https://youtu.be/bnfwClgheF0

Jo, det var nästan så, tills intel lade ner projektet. Detta projekt följde jag jättenoga då det hade potenial ute bland gamers, hemmet, men också inom industrin. Aja, bara hoppas att någon plockar upp bollen och fortsätter där intel lämnade den, för att ett par lövtunna glasögon blir en definitiv flipp på marknaden likt smartphonen skulle jag tippa.

Smartglasses ja det finns finns fortfarande.
Men smartglasses är inte samma sak som "AR/MR" Glasögon.
Det smartglasses kan erbjuda är typ en "hud".
Intel lyclades inte få det som prototypen.
Kolla upp nreal air det är nå liknande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

https://youtu.be/bnfwClgheF0

Jo, det var nästan så, tills intel lade ner projektet. Detta projekt följde jag jättenoga då det hade potenial ute bland gamers, hemmet, men också inom industrin. Aja, bara hoppas att någon plockar upp bollen och fortsätter där intel lämnade den, för att ett par lövtunna glasögon blir en definitiv flipp på marknaden likt smartphonen skulle jag tippa.

Skrivet av Molotov:

Smartglasses ja det finns finns fortfarande.
Men smartglasses är inte samma sak som "AR/MR" Glasögon.
Det smartglasses kan erbjuda är typ en "hud".
Intel lyclades inte få det som prototypen.
Kolla upp nreal air det är nå liknande

Vad ska man med glasögon till när det finns linser?

Personligen så är jag mer intresserad av prestanda, tillsvidare.

Medlem

Ser ingen vits med PSVR2 förrän vi fått bekräftat på att alla gratis PSVR-spel jag tidigare fått på PSN fungerar på PSVR2.
- ”AstroBot VR”
- ”Mus-spelet”

Sedan behövs en uppdatering på ALLA PSVR-spel som har ca 75/100 i Metacritic, vilka nu de är.
Sedan behövs stöd för:
- Dreams

Och utan Halflife Alyx ser jag ingen vits med det heller, för det vill man ju verkligen testa.

Angående PS5 så är det vansinnigt att de gjort en PS5 Camera som INTE stödjs gällande Just Dance. Man måste köra PS4-versionen med PS4 Camera ELLER PS5-ver med smartphone i handen när man dansar som jag förstått det. Aldrig provat Just Dance men blev nyfiken och läste på och upptäckte begränsningen. Tydligen behövs dock inte PS4 kameran heller utan man kan köra enbart med PS Motes eller vad det heter. Trodde inte de fungerade utan kamera men det gör dom.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad ska man med glasögon till när det finns linser?
https://youtu.be/cvgjVgmv5DM

Personligen så är jag mer intresserad av prestanda, tillsvidare.

Precis som mycket annat så är Linser prototyp stadie


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Famipan:

Ser ingen vitts med PSVR2 förrän vi fått bekräftat på att alla gratis PSVR-spel jag tidigare fått på PSN fungerar på PSVR2.
- ”AstroBot VR”
- ”Mus-spelet”

Sedan behövs en uppdatering på ALLA PSVR-spel som har ca 75/100 i Metacritic, vilka nu de är.
Sedan behövs stöd för:
- Dreams

Och utan Halflife Alyx ser jag ingen vitts med det heller, för det vill man ju verkligen testa.

Angående PS5 så är det vansinnigt att de gjort en PS5 Camera som INTE stödjs gällande Just Dance. Man måste köra PS4-versionen med PS4 Camera ELLER PS5-ver med smartphone i handen när man dansar som jag förstått det. Aldrig provat Just Dance men blev nyfiken och läste på och upptäckte begränsningen. Tydligen behövs dock inte PS4 kameran heller utan man kan köra enbart med PS Motes eller vad det heter. Trodde inte de fungerade utan kamera men det gör dom.

Kände lite som du. Hade fler spel av de jag äger till förra versionen fått gratis uppdatering hade jag behållit min reservation. Tyvärr är det bara no mans skies som verkar bli fritt. Moss kommer du få betala för igen btw.
Avvaktar nåt år.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Precis som mycket annat så är Linser prototyp stadie

Precis, skulle även säga att all AR är i prototyp stadie.
Även MS experimentera ju med det förut och hade bland annat Halo inspirerat Demo.

Provade AR på iPad till skola nyligen, kändes långt ifrån klart även där.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Precis, skulle även säga att all AR är i prototyp stadie.
Även MS experimentera ju med det förut och hade bland annat Halo inspirerat Demo.

Provade AR på iPad till skola nyligen, kändes långt ifrån klart även där.

Ms har sin hololens som är AR men det blev aldrig konsumentprodukt, utan görs väll väldigt custom made beroende på vad den ska användas till. Jag vet att dom försöker göra en variant åt amerikanska armén


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Famipan:

Ser ingen vits med PSVR2 förrän vi fått bekräftat på att alla gratis PSVR-spel jag tidigare fått på PSN fungerar på PSVR2.

Lite som att förvänta sig remasters gratis efter flera generationsskiften av hårdvara. Kommer aldrig hända, det är ju inte lite jobb som krävs.

PSVR2 är high end, bakåtkompatibilitet blev man tvungen att ge upp redan på ritbordet, helt ny teknik, ny mjukvara, nya kontroller och dessutom foveated rendering. Då måste man överge det gamla.

Medlem

Jag vet inte om det är sant. Men Nördigt har uppgifter om att Sony trodde att 2 Miljoner PSVR2 skulle säljas första året. Men att Sony nu tror knappt 1 miljon. Så det är illa.

Skrivet av Freeman79a:

Jag vet inte om det är sant. Men Nördigt har uppgifter om att Sony trodde att 2 Miljoner PSVR2 skulle säljas första året. Men att Sony nu tror knappt 1 miljon. Så det är illa.

Men de nyheten har cirkulerat över allt, även här på FZ det e ju därför dom har sagt att den inte är sant..
Så nä du kan tyvärr inte gotta dej med att försöka få Sony att se sämre ut utan den nyheten skall vara fel helt enkelt 🤷🏼


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag vet inte om det är sant. Men Nördigt har uppgifter om att Sony trodde att 2 Miljoner PSVR2 skulle säljas första året. Men att Sony nu tror knappt 1 miljon. Så det är illa.

Något underligt att börja hänvisa till "uppgifter" på en annan sajt när denna artikel (och en föregående) här på FZ handlar om just detta?

Medlem
Skrivet av Margy:

Något underligt att börja hänvisa till "uppgifter" på en annan sajt när denna artikel (och en föregående) här på FZ handlar om just detta?

Var så god. Tror det var detta du ville ha? Fast jag har ingen aning.

https://nordigt.nu/2023/02/01/ep394-den-med-james-gunns-dc-st...

12
Skriv svar