Diskutera - Vilket spel, eller vilken serie, borde komma till PSVR2?

Medlem

När jag hörde att de gjort ett Horizon spel till VR blev jag helt skogstokig. Perfekta spelet för VR! Stora till små dinosaurie maskiner liksom, coola vapen, scifi element, färgfulla världar, just wow! Men av att läsa på recensioner skall man inte ha höga förväntningar. Och det är ju riktigt tråkigt!

Tycker spel branschen inte verkar bry sig om VR. De ger inte nog med ansträngning för att skapa något riktigt bra, a la HL Alyx. Jag menar även en så "simpel" sak som att konvertera redan existerande spel till VR görs ju knappt. Det är enstaka moddare som gör istället.

Hårdvaran finns där, men nu behöver även spelutvecklare tro på VR med.

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

När jag hörde att de gjort ett Horizon spel till VR blev jag helt skogstokig. Perfekta spelet för VR! Stora till små dinosaurie maskiner liksom, coola vapen, scifi element, färgfulla världar, just wow! Men av att läsa på recensioner skall man inte ha höga förväntningar. Och det är ju riktigt tråkigt!

Tycker spel branschen inte verkar bry sig om VR. De ger inte nog med ansträngning för att skapa något riktigt bra, a la HL Alyx. Jag menar även en så "simpel" sak som att konvertera redan existerande spel till VR görs ju knappt. Det är enstaka moddare som gör istället.

Hårdvaran finns där, men nu behöver även spelutvecklare tro på VR med.

Det blir lite svårt när marknaden är så liten, det är verkligen bara valve som kan slänga såna mängder pengar på ett vr-projekt.

Ett ordentligt moment 22 där marknaden är så liten för att det inte finns tillräckligt med stora spel, och stora spelen kan inte komma för att marknaden är så liten.

Medlem

Såg nya Avatar på bio häromdagen och tänkte att det hade varit najs ifall nya Avatar-spelet fick VR-stöd.

Medlem

Hela Half-Life serien, The Last of Us 1&2, Dead Space, Bioshock...

Medlem
Skrivet av eld:

Det blir lite svårt när marknaden är så liten, det är verkligen bara valve som kan slänga såna mängder pengar på ett vr-projekt.

Ett ordentligt moment 22 där marknaden är så liten för att det inte finns tillräckligt med stora spel, och stora spelen kan inte komma för att marknaden är så liten.

Moment 22 indeed. Men här är verkligen upp till spelutvecklare att våga satsa, jag pratar inte om miljard AAA spel, men åtminstone ett kvalitativt spel som är värt att köpa 7k headset för. Några sådana spel om året.

Eller som sagt ta ut en liten grupp människor som kan konvertera existerande spel till VR, säger inte att det är enkelt, men jag menar en moddare klarar göra väl godkända versioner.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hela Half-Life serien.

Finns i VR redan (nästan)
Episode 1 och 2 på G


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

En remake på black and white!

Medlem

Hitman skulle vara för bra.

Medlem

Allt jag skrev försvann pga sidan refreshade när jag hoppade mellan ps-appen och fz, men:

Portningar:
ASTROBOT RESCUE MISSSION
DREAMS
ACCOUNTING+
JOB SIMULATOR
RICK AND MORTY
SUPERHOT VR
DERACINE

Metal: Hellsinger VR

+ Det där Samuraj-arkad-spelet som fanns i en arkadhall vid Hötorget på 00-talet! (och som på frågan varför det försvann efter något år, en anställd svarade ”för det var för gay”). VAD VAR DETTA FÖR SPEL??

Nya spel:
-Äventyrs/pusselspel likt Myst/Witness/Portal/Talos Principle/Superliminal och escape room-spel. Kanske som ett live service-spel med nya rum varje månad?
-Rytmspel/Musikspel:
-Flygspel (fantasifulla)
-Fysiksimulatorer/pussel/meditation (tänk: balansera klossar på plattform på vatten)
-Skjutspel som är bra och drar nytta av PSVR2
-Originella spel som använder VR på ett kul sätt: Team Asobi får mer resurser och kreativa japaner m fl indie-utvecklare anställs för att skapa originella minispel. Hellre samlingar av originella minispel än bra idéer som stannar på ritbordet.
-Skapa en tävling där Sony samlar in idéer (via pennskisser/Dreams/Unity) - bästa idén blir ett PSVR2-spel + vinst

Medlem
Skrivet av B-itta:

Moment 22 indeed. Men här är verkligen upp till spelutvecklare att våga satsa, jag pratar inte om miljard AAA spel, men åtminstone ett kvalitativt spel som är värt att köpa 7k headset för. Några sådana spel om året.

Eller som sagt ta ut en liten grupp människor som kan konvertera existerande spel till VR, säger inte att det är enkelt, men jag menar en moddare klarar göra väl godkända versioner.

Problemet är väl att det inte funnits prestanda för det innan PSVR2. Quest och PSVR1 pallar inte med fullskaliga moderna spel.

Det gick rykten i somras om att det kommer betydligt mer titlar framöver som är kompatibla men inte exklusiva till VR, såsom GT7, RE4, RE7, RE8 och Hitman.

I och med PSVR2 så blir det tillsammans med PCVR en betydligt större spelarbas som har headset som passar med nya spel som inte är ut som mobilspel.

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Moment 22 indeed. Men här är verkligen upp till spelutvecklare att våga satsa, jag pratar inte om miljard AAA spel, men åtminstone ett kvalitativt spel som är värt att köpa 7k headset för. Några sådana spel om året.

Eller som sagt ta ut en liten grupp människor som kan konvertera existerande spel till VR, säger inte att det är enkelt, men jag menar en moddare klarar göra väl godkända versioner.

Yep, företagen måste vara först, precis som valve gjorde med halflife alyx.

Vartenda plattform bygger ju på att de måste ha sina storspel som säljer plattformen.

Medlem

Returnal 2 VR.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ace Combat serien

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ace Combat serien

Kan vara påväg, man kan köra några uppdrag på PSVR1 och dem svarade "we got nothing to announce at this point" när frågan ställdes.

Medlem
Medlem
Skrivet av Famipan:

Allt jag skrev försvann pga sidan refreshade när jag hoppade mellan ps-appen och fz, men:

Portningar:
ASTROBOT RESCUE MISSSION
DREAMS
ACCOUNTING+
JOB SIMULATOR
RICK AND MORTY
SUPERHOT VR
DERACINE

Metal: Hellsinger VR

+ Det där Samuraj-arkad-spelet som fanns i en arkadhall vid Hötorget på 00-talet! (och som på frågan varför det försvann efter något år, en anställd svarade ”för det var för gay”). VAD VAR DETTA FÖR SPEL??

Nya spel:
-Äventyrs/pusselspel likt Myst/Witness/Portal/Talos Principle/Superliminal och escape room-spel. Kanske som ett live service-spel med nya rum varje månad?
-Rytmspel/Musikspel:
-Flygspel (fantasifulla)
-Fysiksimulatorer/pussel/meditation (tänk: balansera klossar på plattform på vatten)
-Skjutspel som är bra och drar nytta av PSVR2
-Originella spel som använder VR på ett kul sätt: Team Asobi får mer resurser och kreativa japaner m fl indie-utvecklare anställs för att skapa originella minispel. Hellre samlingar av originella minispel än bra idéer som stannar på ritbordet.
-Skapa en tävling där Sony samlar in idéer (via pennskisser/Dreams/Unity) - bästa idén blir ett PSVR2-spel + vinst

Skrivet av Fearnox:

Problemet är väl att det inte funnits prestanda för det innan PSVR2. Quest och PSVR1 pallar inte med fullskaliga moderna spel.

Det gick rykten i somras om att det kommer betydligt mer titlar framöver som är kompatibla men inte exklusiva till VR, såsom GT7, RE4, RE7, RE8 och Hitman.

I och med PSVR2 så blir det tillsammans med PCVR en betydligt större spelarbas som har headset som passar med nya spel som inte är ut som mobilspel.

Job simulator och vacation simulator kommer på onsdag till psvr2.

Medlem
Medlem
Medlem
Medlem

Crysis 1 och GT7.

Medlem
Skrivet av TTibbs:

Crysis 1 och GT7.

Gran Turismo 7 får ju patch imorgon.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

VR kan vara ett ypperligt tillfälle för äventyrsspel att få ännu en renässans. Runt decennieskiftet 80/90 var spelen tvungna att ha en ganska statisk presentation om man ville ha bra grafik. Det var ofta en nackdel för gameplay i många genrer men inte för spel som kretsade kring pussel och berättelser. Eftersom man ofta har begränsad yta att röra sig på i VR kan det finnas många fördelar med ett liknande tillvägagångssätt.

Medlem

Jag hade gärna spelat Detroit: Become Human i VR. Eller varför inte Heavy Rain. Ganska långsamma spel utan allt för mycket action. Tror att det hade funkat kanon!

Medlem

star wars squadrons

12
Skriv svar