Hogwarts Legacy säljer 12 miljoner på 2 veckor

Medlem
Skrivet av jonis:

Märklig slutsats. Menar du på fullt allvar att en majoritet av dessa hade flockats till en fulversion år 2023? Jag tror inte ens 10% av dessa 12 miljoner hade övervägt att vänta på fulversionen.

Jag däremot väntar på att Denuvo nu försvinner helt så jag kan köpa. Detta av ren tjurskallig princip.

12 miljoner är alla plattformar, PC har sålt gissningsvis runt 3-4 miljoner.

Själv köper jag spel som verkar bra och jag vill spela, oavsett om de har Denuvo eller inte. Tråkigt om de har Denuvo, men ingen showstopper för mig.

Medlem

Kul spel, väl värt att köpa.

Medlem

fick ut lite över 100 timmar på min första genomgång 100% spelet. Så var inte fy skam dock så skulle jag gärna vilja ha köpt spelet på rea eftersom det finns inget att göra efter man gjort sin genomgång, och jag skulle fått samma upplevelse ett år efter spelet kom ut på rea eller tills sommarn med steam summer sale.
Och för dom som tycker ja men du kan spela som ett annat hus och kanske svara lite annolunda, till det säger jag att det finns youtube ^^

Medlem
Skrivet av Natrium:

fick ut lite över 100 timmar på min första genomgång 100% spelet. Så var inte fy skam dock så skulle jag gärna vilja ha köpt spelet på rea eftersom det finns inget att göra efter man gjort sin genomgång, och jag skulle fått samma upplevelse ett år efter spelet kom ut på rea eller tills sommarn med steam summer sale.
Och för dom som tycker ja men du kan spela som ett annat hus och kanske svara lite annolunda, till det säger jag att det finns youtube ^^

Behöver man ens spela det överhuvudtaget, det finns ju youtube...?

Medlem
Skrivet av Fulci:

En sub på Reddit har en lista på spel som inte knäckts, det finns spel som är 4 år gamla där.
https://www.reddit.com/r/CrackWatch/comments/p9ak4n/crack_wat...

Varför de inte knäcks är för att det är väldigt tidskrävande och väldigt få som är intresserade av att lägga ner tiden. Hogwarts knäcktes sannolikt för att det är en mer omskriven titel och ger mer prestige. Eller för att de implementerat Denuvo sämre än andra spel som inte knäckts.

Se där ja.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ett av dom bättre spelköp jag gjort på länge. Inte kommit så långt men brukar nästan aldrig sugas in i ett spel såhär mycket.

Avstängd
Skrivet av baxtex:

Har man sålt 12 miljoner kan man nog anse att Denuvo var värt det.

Spelet hade sålt förmodligen exakt lika mycket med eller utan Denuvo.

Medlem

Så ca 6 miljarder intäkt?
12 000 000 * 500kr = 6 miljarder


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inget DLC, inget multiplayer, inget season pass och ingen 80€-prislapp, det är ju omöjligt att gå runt med sådana spel sägs det.

Kanske inte riktigt en 80€-prislapp men jädrar i mig inte långt ifrån iaf.

Med det sagt så är det alltid lika kul när ett storydrivet singleplayerspel går som tåget.

Medlem

Trodde aldrig att det skulle bli så här bra.

Hade det inte varit för alla buggar så hade jag gett det 5/5.

Medlem

Trodde verkligen inte det skulle vara så kul som jag nu tycker att det är. Köpte det mest pga FOMO. Positivt överraskad!

Medlem

Välförtjänt! Längesen jag körde ett spel som jag blev så totalt indragen i. Försäljningen lär få en rejäl boost när gamla konsolerna får sina versioner också.

Oerhört tillfredsställande att det går så bra för ett spel utan mikrotransaktioner, DLC-planer och andra moderna knep. Det är som att det räcker med att lägga möda på att göra grundspelet så bra som möjligt, vem kunde ana?

Å andra sidan är Harry Potter världens populäraste bokserie (med tillhörande filmadaptioner) så Hogwarts Legacy skulle nog sålt x-antal miljoner även om spelet var sämre... Himla glad att det blev så bra som det blev!

Medlem
Skrivet av ChaiLatte:

Väldigt bra försäljningssiffror. Jag förväntar mig dock att det kommer nå 50 miljoner sålda inom en femårsperiod, last gen är inte släppt ännu.

Hur menar du då?

Jag menar precis det jag skriver.

Medlem

Mycket välförtjänt. Det var ett tag sedan jag sögs in såhär och kände ren spelglädje från början till slut. Jag tror absolut att det finns en chans att dom bygger vidare på spelet när det är släppt till alla format, finns absolut saker man kan lägga till, säger inte nej till en uppföljare heller för den delen.

Avstängd
Skrivet av Fulci:

En sub på Reddit har en lista på spel som inte knäckts, det finns spel som är 4 år gamla där.
https://www.reddit.com/r/CrackWatch/comments/p9ak4n/crack_wat...

Varför de inte knäcks är för att det är väldigt tidskrävande och väldigt få som är intresserade av att lägga ner tiden. Hogwarts knäcktes sannolikt för att det är en mer omskriven titel och ger mer prestige. Eller för att de implementerat Denuvo sämre än andra spel som inte knäckts.

Det finns bara en grupp som crackar Denuvo och det är Empress. När de lägger ner, vilket de kommer göra när som helst, så kommer piratmarknaden dö ut.

Min kompis känner en person som känner en annan som testade den crackade versionen utan Denuvo av Hogwarts Legacy och den versionen flyter avsevärt mycket bättre än Steam-versionen. Det spelar ingen roll hur bra man optimerar spelet när Denuvo ser till att förstöra det.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Behöver man ens spela det överhuvudtaget, det finns ju youtube...?

Ja det finns. Men att uppleva spelet en gång det vill man göra, men att köra igenom och i stort sätt gör samma sak i 100 timmar förutom kanske halvtimme av nytt matrial tycker inte jag är värt när det finns youtube. För att se dessa små ändringar. Ta slutet t,ex är det mycket skillnad där?

Medlem
Skrivet av Theade:

Så ca 6 miljarder intäkt?
12 000 000 * 500kr = 6 miljarder

Närmare hälften kanske? Köper du spelet på digitalt så tar ju butiken typ 30% eller vad som förhandlats fram samt att man betalar skatt på köpet vilket varierar beroende på land. Köper du fysiskt har jag ingen aning om vad butiken får för belopp.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Ett av dom bättre spelköp jag gjort på länge. Inte kommit så långt men brukar nästan aldrig sugas in i ett spel såhär mycket.

Håller helt med, det var flera år sen sist jag hade ett spel jag verkligen känner sug efter att spela när jag gör annat. Full pott från mig hittills och redan värt varenda krona trots att jag inte kommit så långt än, bara spelat kanske 13h eller nåt sånt hittills.

Medlem

Hela världen är byggd för dlc. Det där kvastapelet kommer komma garanterat. Dom har ju utvecklat det men har lagt det på is. Det har dom sagt på sina sidor. Quiddish eller vad det heter har varit med i utvecklingen ett tag. Tror nog inte dom bara skulle skrota det rätt upp och ner sådär bara. Dom la flera saker på is för dom ville fokusera på ett bra grundspel.

Medlem
Skrivet av Natrium:

fick ut lite över 100 timmar på min första genomgång 100% spelet. Så var inte fy skam dock så skulle jag gärna vilja ha köpt spelet på rea eftersom det finns inget att göra efter man gjort sin genomgång, och jag skulle fått samma upplevelse ett år efter spelet kom ut på rea eller tills sommarn med steam summer sale.
Och för dom som tycker ja men du kan spela som ett annat hus och kanske svara lite annolunda, till det säger jag att det finns youtube ^^

Exakt man spelar som man vill jag kommer absolut inte köra en ny genomgång. Som rdr2. En genomgång räckte sen blev jag mätt.

Medlem
Skrivet av ChaiLatte:

Väldigt bra försäljningssiffror. Jag förväntar mig dock att det kommer nå 50 miljoner sålda inom en femårsperiod, last gen är inte släppt ännu.

Hur menar du då?

Han menar att hennes beskrivning av hela harry potter världen har jk skapat. Det är inte utvecklarna som hittat på och skapat allt själv från grunden. Utvecklarna har väl skapat en rättvis värld av hennes verk. Det är ju hennes värld? Hon har väl beskrivit världen i sina böcker hur den ser ut på ett bra sätt så att utvecklarna och filmvärlden kan ge oss en rättvis bild av vad hon skapat.

Samma med sagan om ringen. I många platser i den filmen så kändes det som att jag läste boken för första gången igen.

Medlem
Skrivet av denza:

Exakt man spelar som man vill jag kommer absolut inte köra en ny genomgång. Som rdr2. En genomgång räckte sen blev jag mätt.

Ja singleplayer spel är oftast så för mig ialla fall, finns några undantag för att storyn och själva resan igenom spelet är så grymt, t,ex Tales of Vesperia bland några andra. Singleplayer spel som Darksouls serien är dock annorlunda eftersom där kan du göra så många unika builds etc så replay värdet är enormt. Men just Hogwartz är ett spel som jag inte ser mycket replay värde ut för att se kanske någon konversation säga någon mening annorlunda och möjligen "Å han åkte i finkan, eller Å han åkte inte i finkan nu kan du få en extra dialog med personen"

Bra grymt spel är det men det lämna eftersmak när jag var runt 20 timmar in i spelet och förstod att det skulle bara bli en playthru. 800spän för delux edition tyckte jag i efterhand kunde ha lika gärna varit 300kr på rea och fått samma upplevelse bara genom att vänta lite, Men jag var för hypad och hade tråkigt den veckan när det släpptes så

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Närmare hälften kanske? Köper du spelet på digitalt så tar ju butiken typ 30% eller vad som förhandlats fram samt att man betalar skatt på köpet vilket varierar beroende på land. Köper du fysiskt har jag ingen aning om vad butiken får för belopp.

Sant! Så ca 3 000 000 000 på två veckor? Kul för gänget - produkten är bra!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av denza:

Han menar att hennes beskrivning av hela harry potter världen har jk skapat. Det är inte utvecklarna som hittat på och skapat allt själv från grunden. Utvecklarna har väl skapat en rättvis värld av hennes verk. Det är ju hennes värld? Hon har väl beskrivit världen i sina böcker hur den ser ut på ett bra sätt så att utvecklarna och filmvärlden kan ge oss en rättvis bild av vad hon skapat.

Samma med sagan om ringen. I många platser i den filmen så kändes det som att jag läste boken för första gången igen.

Fast att man skapat en underbar fantasivärld betyder inte att man är en underbar människa. Jag tror han misstänkte lite sarkasm i den kommentaren på grund av debatten runt henne.

Medlem

Välförtjänt. Hoppas att andra spelskapare ser detta och inser att ett bra sp spel faktiskt kan sälja bra utan att fortsätta lägga till innehåll i flera år famöver.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är mycket svårt att patcha bort en redan öppen dörr. Har crackarna kommit in så har de kommit in. När det finns en installation och crack ute på piratebay så kvittar det om utvecklarna försöker patcha. Allt piraterna behöver göra är att inte uppdatera. Sen om en pirat skulle råka uppdatera så är det inte värre än en ominstall.

Det är i stort sett kört. Inte ens always online-grejer funkar. Idag finns det exempelvis piratservrar för WOW och Genshin Impact. Båda är always online spel.

Slutsatsen är att ett kopieringsskydd oftast bara köper tid. Om något spel är fullkomligt ocrackbart så kommer det till och med nyheter om det. Tror det var någon Tomb Raider som det tog månader för innan det tillslut crackades.

On-topic: Grattis till 12 miljoner på 2 veckor! Sanslöst bra. Det visar ju att bojkotten inte gick någon vidare.

Själv köper jag spelet på rea någon gång om 3-6 år. Jag har DLC:na i The Witcher 3 att plöja igenom. Sen ett 20-tal storspel till.

Jag tror att @karmak menar på att om skyddet mot piratkopiering är knäckt så kan man lika bra patcha bort skyddet?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tror att @karmak menar på att om skyddet mot piratkopiering är knäckt så kan man lika bra patcha bort skyddet?

Precis så han menar. Om Denuvo inte fyller nån funktion längre så skulle dom ju helst kunna ta bort det så att vi som köpt det äntligen kan njuta av det som det är tänkt.

Medlem
Skrivet av Robins:

Precis så han menar. Om Denuvo inte fyller nån funktion längre så skulle dom ju helst kunna ta bort det så att vi som köpt det äntligen kan njuta av det som det är tänkt.

Håller med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tror att @karmak menar på att om skyddet mot piratkopiering är knäckt så kan man lika bra patcha bort skyddet?

Skrivet av Robins:

Precis så han menar. Om Denuvo inte fyller nån funktion längre så skulle dom ju helst kunna ta bort det så att vi som köpt det äntligen kan njuta av det som det är tänkt.

Då är jag med på noterna. Håller med nu när jag fattar.

Sen borde det vara ganska enkelt att patcha bort Denuvo med. De kan ju patcha med cracken.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan ligga på 90-100 om jag står i ett rum. Lämnar jag rummet får jag en drop till 40 och sen upp till 70. Går jag utomhus ligger jag runt 50-60. När jag kom till hogsmeade så pendlade jag mellan 30-40 beroende vad jag tittade på. Jag personligen har svårt att förlika mig med 60-70 fps i spel generellt men hade det varit stabila 60 fps så hade jag köpt det men det är konstanta drops.
Har växlat mellan ultra och medium med ingen märkbar skillnad. Dlss på eller av gör nästan inget heller. Uppdaterat med dlss swapper utan någon skillnad.
Tar gärna emot tips.

Sitter själv på en 3080 Ti men spelar i 1440p. Ska vi verkligen vänta oss att nya spel flyter stabilt över 100 fps på våra kort i 4k? Dock konstigt att DLSS inte har någon effekt. Kanske din CPU som är problemet om inte grafikinställningarna gör något.

123
Skriv svar