Systemkraven för Diablo 4:s öppna beta är riktigt låga

Medlem
Skrivet av Dunder:

700 för Diablo när PoE är gratis....

Hmm, Diablo är dock alltid diablo. Säger jag som inte ens spelade D3 för att betan var skit =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Hur är det möjligt? Trodde spelet skulle vara mycket mer krävande. Grafiken hittills har ändå sett imponerande ut.

Blizzard har alltid varit väldigt duktiga på att optimera sin motor och sina spel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

700 spänn är väl inte dyrt för ett spel? Priserna är har ju legat på samma nivå i nästan 30 år så inte konstigt att det behöver öka lite i pengar när utvecklingskostnaderna har slagit i taket.

Så som jag tänker att köpa ett spel för 700kr med säkert 400-500 timmars speltid är inte en dyr hobby.

Men försäljningen har ökat kraftigt så det är inte så att de inte tjänar gott om pengar om de skapat en bra produkt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

700 för Diablo när PoE är gratis....

Som om att det spelet är spelbart utan att köpa bagslots för varenda säsong 😂 mina casual polare som spelar Poe har betalat mer än vad jag någonsin gjort i ett diablo spel. Och ja, jag har spelat Poe. kan lätt betala mina 700kr för d4 och få tillgång till allt för alltid.

Medlem

När ska vi komma förbi stadiet där vi klagar varje gång ett icke-F2P spel har battle pass och/eller microtransactions? Det hjälper inte och är det kosmetiskt varför ens bry sig? Bara att acceptera att det är så läget ser ut idag, avstå från att spela helt då eller sponsra inte utvecklaren genom att köpa i storen eller deras premium BP. Snark.

Medlem
Skrivet av Govein:

Som om att det spelet är spelbart utan att köpa bagslots för varenda säsong 😂 mina casual polare som spelar Poe har betalat mer än vad jag någonsin gjort i ett diablo spel. Och ja, jag har spelat Poe. kan lätt betala mina 700kr för d4 och få tillgång till allt för alltid.

Japp, funkar hur bra som helst helt gratis.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av DieZe:

När ska vi komma förbi stadiet där vi klagar varje gång ett icke-F2P spel har battle pass och/eller microtransactions? Det hjälper inte och är det kosmetiskt varför ens bry sig? Bara att acceptera att det är så läget ser ut idag, avstå från att spela helt då eller sponsra inte utvecklaren genom att köpa i storen eller deras premium BP. Snark.

Det var därför jag skapade en tråd om just detta. Hur ska man resonera och agera? Att det inte hjälper är inte sant dock. Bojkott har varit framgångsrikt och vi såg hur EA tog bort det i Battlefront 2 t.ex.

Nu visste inte jag att D4 skulle ha in-game shop och looting pass. Vilket innebär att jag inte kommer spela ett spel som jag såg fram emot. Den besvikelsen kommer får ju utlopp här.

Kosmetiskt tycker jag spelar större roll i ett MARPG dock. Eftersom att bygga sin karaktär och få bättre och coolare utrustning är en stor del av statusen i spelet. Det kan man omöjligt förneka och det är bara läsa en speldesign bok för att förstå det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:

Japp, funkar hur bra som helst helt gratis.

Gött! Jag har samma upplevelse själv när jag spelat och vad jag hört av vänner som tidigare användare.

Föredrar också Dibbes värld och vad det här spelet kommer erbjuda med world bossar och den öppna världen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vad jag kan minnas brukar blizzard allid köra ganska snälla systemkrav på sina spel generellt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Govein:

Som om att det spelet är spelbart utan att köpa bagslots för varenda säsong 😂 mina casual polare som spelar Poe har betalat mer än vad jag någonsin gjort i ett diablo spel. Och ja, jag har spelat Poe. kan lätt betala mina 700kr för d4 och få tillgång till allt för alltid.

Skrivet av Dunder:

Japp, funkar hur bra som helst helt gratis.

Eller så spelar man båda (om tid finns), känns som ett av dom räcker haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det var därför jag skapade en tråd om just detta. Hur ska man resonera och agera? Att det inte hjälper är inte sant dock. Bojkott har varit framgångsrikt och vi såg hur EA tog bort det i Battlefront 2 t.ex.

Nu visste inte jag att D4 skulle ha in-game shop och looting pass. Vilket innebär att jag inte kommer spela ett spel som jag såg fram emot. Den besvikelsen kommer får ju utlopp här.

Kosmetiskt tycker jag spelar större roll i ett MARPG dock. Eftersom att bygga sin karaktär och få bättre och coolare utrustning är en stor del av statusen i spelet. Det kan man omöjligt förneka och det är bara läsa en speldesign bok för att förstå det.

Absolut, låser dem allt coolt gear/majoriteten av unika rustningar osv till storen så blir det ett problem. Visual progression är för många (speciellt casual-spelarbasen) en väldigt stor del av nöjet skulle jag vilja påstå och jag delar den uppfattningen. Som jag förstått det dock så ska inte så vara fallet. Sen så brukar det ju dock tyvärr vara så att många av dem absolut mest välarbetade seten, vapen utseenden osv hamnar i storen. Men att passa på ett spel man verkligen vill spela för att det finns en optional store och BP är väldigt konstigt för mig.

Medlem
Skrivet av magma:

Eller så spelar man båda (om tid finns), känns som ett av dom räcker haha

Haha precis. Poe är ju jäkligt bra. Känner mig dock färdig med det. Skall bli kul med d4. Gillade betan.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hmm, Diablo är dock alltid diablo. Säger jag som inte ens spelade D3 för att betan var skit =D

Diablo Immortal.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Någon som kan förklara splitscreen coop funktionaliteten?

Om jag spelar på pc och min sambo på ps5. Kan jag sen koppla mitt bnet konto till mitt ps5 konto och sen kan jag fortsätta spela med min karaktär i splitscreen med min sambo på ps5?

Om det följer Diablo 3's modell så är det varken cross progression eller cross plattform.
Så där är det ett nej på den frågan, alla karaktärerna måste finnas på konsolen om det skall spelas där.

D2R har i alla fall cross progression för online karaktärer, osäker på cross plattform.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Hur är det möjligt? Trodde spelet skulle vara mycket mer krävande. Grafiken hittills har ändå sett imponerande ut.

Jag gissar att betan kommer utan Battle Pass och Store där allt grafikkrävande blingbling är för att inte skapa hatstorm på nätet. De requirements som presenterades är allt som behövs för basverisio0nen av spelet där du inte kan klä dig i mycket mer än en jutesäck i 3 olika färgvariationer och slåss med en spade.

Skrivet av DieZe:

Absolut, låser dem allt coolt gear/majoriteten av unika rustningar osv till storen så blir det ett problem. Visual progression är för många (speciellt casual-spelarbasen) en väldigt stor del av nöjet skulle jag vilja påstå och jag delar den uppfattningen. Som jag förstått det dock så ska inte så vara fallet. Sen så brukar det ju dock tyvärr vara så att många av dem absolut mest välarbetade seten, vapen utseenden osv hamnar i storen. Men att passa på ett spel man verkligen vill spela för att det finns en optional store och BP är väldigt konstigt för mig.

Problemet med att lansera ett fullprisspel tillsammans med Battle Pass och Store redan från starten är att du i realiteten betalar ca 700 för Diablo IV (light), där du får en begränsad mängd loot. Kanske mindre utrymme? Svårare att ta sig fram?, Långsammare riddjur? Mer grind? Mindre XP? Inga pets? Tvingas plocka upp mynt ett och ett?
Endast Blizzards girighet och brist på moral sätter gränsen för hur din "spelupplevelse" kommer påverkas här.
Vill du ha det fulla spelet så kostar det 700kr i en introduktionsavgift, en inte ännu utannonserad månadskostnad för Battle Pass och en löpande kostnad (utan tak?) för sakerna som du köper i Storen.
M.a.o:

Diablo IV - 700 - 1 000 000(?) + månadskostnad.
Diablo IV light - 700kr.

Fan vad sugen jag blir...

Medlem

Älskar hur alla sitter och gissar vad som kommer och inte kommer ingå i 700kr.

Edit: Har redan köpt spelet och förväntar mig att ha roligt för den summan jag betalat och sen får man se. Gjorde samma med Diablo 3, spelar väldigt sällan säsonger eller något annat utan jag köper och spelar för story och sen en hög timmar end-game och sen är jag klar till expansionen kommer.

Medlem
Skrivet av Govein:

...
kan lätt betala mina 700kr för d4 och få tillgång till allt för alltid.

Vad är det där "d4" för spel du pratar om? Uppenbarligen är det inte samma spel som tråden handlar om. I Diablo IV får du för 700kr tillgång till basversionen så länge Blizzards servrar är öppna, och en konstant påminnelse om att du inte köpt hela spelet.

Medlem
Skrivet av Doed:

Älskar hur alla sitter och gissar vad som kommer och inte kommer ingå i 700kr.

Jag vet INTE vad som ingår i de 700 kronorna.
Jag VET att det inte ingår det som säljs via Battle Pass och Store.

Inte mycket gissande där.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Den öppna betan blir förmodligen det enda jag kommer spela av Diablo 4. Sjukt pinsamt med fullprisspel för minimum 70 euro, ingame shop och battle pass. Har folk inga principer längre?

Finns människor med avlönade arbeten som spelar också.

Ocarina of Time kostade 60 USD vid release, vilket är 114.5 dollar idag vilket är typ 1200 spänn. Så det är verkligen härligt att se att det blivit billigare och billigare med mer avancerade, detaljerade och bättre spel och film.

Principen att man kan åtnjuta andra människors arbete i utbyte mot sitt eget motsvarande en viss summa av en viss valuta har i varje fall jag kvar.

Skrivet av Ender:

Vad är det där "d4" för spel du pratar om? Uppenbarligen är det inte samma spel som tråden handlar om. I Diablo IV får du för 700kr tillgång till basversionen så länge Blizzards servrar är öppna, och en konstant påminnelse om att du inte köpt hela spelet.

Visst, och värdeminskning för bilar, hus och annat får man också tugga i sig. Dealen är förstås tillgång till spelet nu, jag har inget behov av att arkivera mina spel jag inte spelar längre och spelar sällan något så länge. Det inkluderar jag i min värdering av ett spel/produkt/tjänst.

Tid/pengar nu > tid/pengar senare, så det är en bättre deal med tillgång nu. Skulle ju kunna vara så att man fick det för 14,39 men fick spela först om 5 år. Reflekteras bland annat i ränta på lån osv.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Om det följer Diablo 3's modell så är det varken cross progression eller cross plattform.
Så där är det ett nej på den frågan, alla karaktärerna måste finnas på konsolen om det skall spelas där.

D2R har i alla fall cross progression för online karaktärer, osäker på cross plattform.

Men D4 kommer ha cross play och cross progression

Medlem
Skrivet av Dunder:

700 för Diablo när PoE är gratis....

Att leva på existensminimum på PoE kostar minst 800kr och om man vill ha quality of life får man pröjsa 2000kr så nja inte så gratis men free to try

Avstängd
Skrivet av kingzla:

Finns människor med avlönade arbeten som spelar också.

Ocarina of Time kostade 60 USD vid release, vilket är 114.5 dollar idag vilket är typ 1200 spänn. Så det är verkligen härligt att se att det blivit billigare och billigare med mer avancerade, detaljerade och bättre spel och film.

Principen att man kan åtnjuta andra människors arbete i utbyte mot sitt eget motsvarande en viss summa av en viss valuta har i varje fall jag kvar.

Spelbranschen var definitivt inte lika smutsigt på den tiden som den är nu, och det är folk som tänker som du som gjort det möjligt för företag att smutsa ner branschen så fruktansvärt också. Betala för cosmetics i ett spel? Helt sjukt att det är möjligt.

Tanke på hur stor efterfrågan och hur lättillgängligt är spel är numera så borde priserna vara betydligt billigare idag än vad det var när Ocarina of Time släpptes.

Medlem

Right... just det. Ägd.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vad är det där "d4" för spel du pratar om? Uppenbarligen är det inte samma spel som tråden handlar om. I Diablo IV får du för 700kr tillgång till basversionen så länge Blizzards servrar är öppna, och en konstant påminnelse om att du inte köpt hela spelet.

Äh lägg av. Inte ”du äger inte produkten” snacket igen. Kan inte bry mig mindre. Jag kommer ha tillgång till hela spelet och kunna spela alla säsonger etc. Sen om det är på en server eller en fysisk skiva jag kan installera på min dator i källaren utan att någonsin koppla upp mig… whatever. Och om servrarna chrashar någon dag. So what. klarar mig nog en dag utan spelet om det är server problem. Och vadå ”basversionen”? För 700kr får du du spelet. Punkt slut.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Spelbranschen var definitivt inte lika smutsigt på den tiden som den är nu, och det är folk som tänker som du som gjort det möjligt för företag att smutsa ner branschen så fruktansvärt också. Betala för cosmetics i ett spel? Helt sjukt att det är möjligt.

Tanke på hur stor efterfrågan och hur lättillgängligt är spel är numera så borde priserna vara betydligt billigare idag än vad det var när Ocarina of Time släpptes.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngWqdo/kartell-holl-priserna-uppe-pa-tv-spel

"Under åren 1991-1998 samarbetade japanska Nintendo med sju av sina europeiska distributörer för att hindra att billiga tv-spel och nödvändiga tillbehör såldes vidare från Storbritannien till andra EU-länder där Nintendo-produkter var betydligt dyrare. En sådan så kallad parallellimport skulle ha ökat konkurrensen och pressat Nintendos priser i flera EU-länder."

Vet inte vad jag ska säga, det är billigare att spela idag och spelen är bättre på alla sätt. De är också exponentiellt dyrare att tillverka. Om du inte vill ha produkten behöver du förstås inte köpa den. Jag köper inte dyra handväskor till exempel.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Spelbranschen var definitivt inte lika smutsigt på den tiden som den är nu, och det är folk som tänker som du som gjort det möjligt för företag att smutsa ner branschen så fruktansvärt också. Betala för cosmetics i ett spel? Helt sjukt att det är möjligt.

Tanke på hur stor efterfrågan och hur lättillgängligt är spel är numera så borde priserna vara betydligt billigare idag än vad det var när Ocarina of Time släpptes.

Det var säkert mycket värre eftersom det var så sjukt mycket färre aktörer och spel är dessutom rent generellt otroligt mycket billigare idag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vet INTE vad som ingår i de 700 kronorna.
Jag VET att det inte ingår det som säljs via Battle Pass och Store.

Inte mycket gissande där.

Det vi vet just nu är att man får hela spelet för dom 700 kronorna, utom vissa kosmetiska saker. Eller har du hört något annat?

Medlem
Skrivet av Keima:

Att leva på existensminimum på PoE kostar minst 800kr och om man vill ha quality of life får man pröjsa 2000kr så nja inte så gratis men free to try

Haha nej, verkligen inte, där har du rejält fel


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

700 spänn är väl inte dyrt för ett spel? Priserna är har ju legat på samma nivå i nästan 30 år så inte konstigt att det behöver öka lite i pengar när utvecklingskostnaderna har slagit i taket.

Så som jag tänker att köpa ett spel för 700kr med säkert 400-500 timmars speltid är inte en dyr hobby.

Skrivet av StrongBad:

Med tanke på att fullprisspel kostnade ungefär lika mycket för 20 år sedan så tycker jag inte alls det är dyrt. Sen kan man ju ha åsikt om Season battle pass osv, men det är högst frivilligt att betala för dom och i slutändan handlar det bara om kosmetiska prylar.

Edit: Fan BrokenCrow hann före

Har slutat diskutera priser med folk som gnäller på att spel är för dyra idag. Inte lönt för de kommer aldrig inse att det är rimliga priser. Battlepass har det varit i spel i åratal så är ju precis inget nytt. Bara det att Blizzard får mer skit för det för att det är just Blizzard🤣

Jag köpte Hogwarts Legacy till PS5 för 549kr. Rena rama rånet! Nästan så jag tog 2!

Jag kan fan till och med tycka att vi gejmers är sjukt oförskämda och bortskämda i många lägen nu för tiden!

Medlem
Skrivet av kingzla:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngWqdo/kartell-holl-priserna-uppe-pa-tv-spel

"Under åren 1991-1998 samarbetade japanska Nintendo med sju av sina europeiska distributörer för att hindra att billiga tv-spel och nödvändiga tillbehör såldes vidare från Storbritannien till andra EU-länder där Nintendo-produkter var betydligt dyrare. En sådan så kallad parallellimport skulle ha ökat konkurrensen och pressat Nintendos priser i flera EU-länder."

Vet inte vad jag ska säga, det är billigare att spela idag och spelen är bättre på alla sätt. De är också exponentiellt dyrare att tillverka. Om du inte vill ha produkten behöver du förstås inte köpa den. Jag köper inte dyra handväskor till exempel.

Snåla gejmers: Spel är så dyra
Också snåla gejmers: köper ett flak öl för 300kr och trycker i sig en helg och tycker det är fullt rimligt pris😝

Skriv svar