Hur Final Fantasy XVI-producentens "stolthet som gamer" påverkade svårighetsgraden

Robot
Hur Final Fantasy XVI-producentens "stolthet som gamer" påverkade svårighetsgraden

Har bevisligen inte läst färska FZ-krönikan.

#final-fantasy-xvi


Medlem

Helt rätt imo! Easy ska inte behövas egentligen, hur kul är det att springa igenom bossar och fighter när combat är en så stor del av ett sådant här spel?

Medlem

Gillar konseptet, precis som att man i vissa permadeathspel kan göra svårighetsgraden värre som i Inscryption eller City of Brass med blessings / burdens för dig eller motståndet

Redaktör
Ponny
Skrivet av DieZe:

Helt rätt imo! Easy ska inte behövas egentligen, hur kul är det att springa igenom bossar och fighter när combat är en så stor del av ett sådant här spel?

Jag kan ändå förstå att gamla turordningsrävar vill uppleva storyn framför allt. Å andra sidan: ett sådant här system skulle kunna vara perfekt för att pö om pö lätta på stödhjulen: "Jag kan själv!"


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Helt rätt imo! Easy ska inte behövas egentligen, hur kul är det att springa igenom bossar och fighter när combat är en så stor del av ett sådant här spel?

Där är ju folk olika De gillar att uppleva storyn mest än striderna, även om striderna är en stor del av spelet. Vissa tycker också om att bara kunna slakta fienderna och känna sig stark, utan att behöva ha ett tungt motstånd.

Även om svårighetsgrader ibland bara är enkla som när de ser till att det är mer och mindre HP så skulle jag säga det är bättre än inget alls.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Helt rätt imo! Easy ska inte behövas egentligen, hur kul är det att springa igenom bossar och fighter när combat är en så stor del av ett sådant här spel?

Jag kan lätt spela ett spel på easy och ha hur kul som helst

Jag spelade t ex igenom SOMA på storyläget där inga monster kunde göra något.
Var fantastiskt och hade kul att uppleva spelet och storyn

Medlem

Som småbarnsförälder kan jag uppskatta att spela på easy för att kunna ta mig igenom ett spel och göra de få timmar jag har meningsfulla, utan att behöva nöta strider alldeles för länge.

Medlem

Tycker de flesta spel borde ha svårighetsgrader från very easy till ultra hard som standard. Det som någon anser är svår svårighetsgrad i spel kan uppfattas som relativt lätt för en del.

Sen är ju spelen så olika i svårighetsgrad från spel till spel. Jag brukar själv spela på en svårighetsnivå över normal till 90 %. Tycker det är lagom svårt för mig.

Det hela har inget o göra om stolthet eller ej. Handlar mer om att måste använda sig av exempelvis list,reaktion,precision och användandet av alla verktyg som spelen ger mig.

En del klagar på att det inte finns easy på en del spel. Jag blir irriterad på spel där man blir tvingad att börja på normal och låsa upp hard mode.

Kan ta yakuza like a dragon. Tvingad att köra normal. Finns ingen vits att använda skills som man har. Bara kötta med standard vapen. Älskar spelet i övrigt men striderna hade varit så mycket roligare om man fått tänka till lite. Spelar aldrig om ett spel direkt efter när jag redan vet hur spelet slutar.

Sen är spelutvcklare så dåliga på att göra svårigheter på rätt sätt. De borde göras mer levande istället för att bara tåla mer. Gör dem som far cry 2 eller som fear.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Tycker de flesta spel borde ha svårighetsgrader från very easy till ultra hard som standard. Det som någon anser är svår svårighetsgrad i spel kan uppfattas som relativt lätt för en del.

Sen är ju spelen så olika i svårighetsgrad från spel till spel. Jag brukar själv spela på en svårighetsnivå över normal till 90 %. Tycker det är lagom svårt för mig.

Det hela har inget o göra om stolthet eller ej. Handlar mer om att måste använda sig av exempelvis list,reaktion,precision och användandet av alla verktyg som spelen ger mig.

En del klagar på att det inte finns easy på en del spel. Jag blir irriterad på spel där man blir tvingad att börja på normal och låsa upp hard mode.

Kan ta yakuza like a dragon. Tvingad att köra normal. Finns ingen vits att använda skills som man har. Bara kötta med standard vapen. Älskar spelet i övrigt men striderna hade varit så mycket roligare om man fått tänka till lite. Spelar aldrig om ett spel direkt efter när jag redan vet hur spelet slutar.

Sen är spelutvcklare så dåliga på att göra svårigheter på rätt sätt. De borde göras mer levande istället för att bara tåla mer. Gör dem som far cry 2 eller som fear.

Jag tycker Mass Effect trilogin är det absolut bästa exemplet på hur man gör svårighetsgrader. Älskar insanity för det känns fortfarande balanserat men man måste verkligen spela strategiskt. Men man kan fortfarande nöta igenom utan att dö hela tiden. Jag har lirat igenom trilogin minst 10 gånger så jag kan de bästa buildsen med alla karaktärer och vad som funkar bäst och gameplayen är så jävla satisfying. T.o.m. Andromeda har lyckats bra där och finns många roliga builds, så många brister i spelet men gameplayen var ändå rolig.

ME3 Combat på svåraste nivån är något av de roligaste som finns om man spelar en combo heavy build. Det är så extremt rewarding när man liksom förstår alla mechanics så väl att man får ett så sjukt bra flow även fast man spelar på den högsta svårighetsgraden. Som att ens fingrar bara hoppar mellan knapparna i full fart utan att man tänker på det. ME använder sig inte av bullet sponges vilket ofta är ett problem med visa spel när man höjer nivån så det är ett stort plus!

Doom 2016 och Eternal har också lyckats bra med svårighetsgrader och lirat Tales of Arise ett tag nu som jag också känner gjort ett bra jobb. Aldrig lirat något annat Tales spel men svårighetsgraden känns balanserad i Arise tycker jag iaf.

Medlem

Skulle vilja se mer spel göra Pillars of eternity modellen på svårighet

i en fight på lättaste så hade en fight 1st Bear cub, på normal hade den 2st bear cub i samma fight, i hard så lades det till 1st Bear osv osv

så varje svårighetsgrad tog alla fiender ifrån alla svårighetsgrader under den och lade till ytterligare en. så i det absolut svåraste läget så hade man 2st Bear cub, 2st Bear, 1st Bear matriarch.

exemplet ovan är bara påhittat med namn osv, men jag gillade verkligen utmaningen det gav.

Medlem

Att tweaka svårighetsgraden är alltid välkommet och ju mer variabler desto bättre.

Körde Pathfinder- Kingmaker.
Körde typ med steget ovanför normala regler. Regler som är mer som papper pch penna rollspelet.
Men valde bort permadeath (blir ändå bara att man loadar om isf) och valde snällare critical hits fråm fienden. Crits är ju bara ren tur (oftast 1 av 20 attacker) och svårt spela runt. Så valde "normal" där istället för full crit skada.

Mer sånt! Framför allt nu när man börjar bli gammal och reflexerna sakta sjunker

Medlem
Skrivet av Evilof:

Att tweaka svårighetsgraden är alltid välkommet och ju mer variabler desto bättre.

Körde Pathfinder- Kingmaker.
Körde typ med steget ovanför normala regler. Regler som är mer som papper pch penna rollspelet.
Men valde bort permadeath (blir ändå bara att man loadar om isf) och valde snällare critical hits fråm fienden. Crits är ju bara ren tur (oftast 1 av 20 attacker) och svårt spela runt. Så valde "normal" där istället för full crit skada.

Mer sånt! Framför allt nu när man börjar bli gammal och reflexerna sakta sjunker

Älskar hur pathfinder är så customizable i dess difficulty, dock så är jag lite annorlunda och vill jaga dom där achievements för X difficulty avklarad, så fort man ändrar något i difficultyn så kastar man bort den achievementen, skulle gärna vilja se någon form av poängsystem i spel som pathfinder där man kan öka/sänka svårigheten på väldigt många sätt men varje option kommer med en summa poäng ju svårare man gör det och uppnår man en viss mängd poäng i svårighet så är man giltig till att få achievement för tex very hard. skulle göra så att man kan stänga av saker som perma-death eller attribute damage men fortfarande höja andra saker.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag tycker Mass Effect trilogin är det absolut bästa exemplet på hur man gör svårighetsgrader. Älskar insanity för det känns fortfarande balanserat men man måste verkligen spela strategiskt. Men man kan fortfarande nöta igenom utan att dö hela tiden. Jag har lirat igenom trilogin minst 10 gånger så jag kan de bästa buildsen med alla karaktärer och vad som funkar bäst och gameplayen är så jävla satisfying. T.o.m. Andromeda har lyckats bra där och finns många roliga builds, så många brister i spelet men gameplayen var ändå rolig.

ME3 Combat på svåraste nivån är något av de roligaste som finns om man spelar en combo heavy build. Det är så extremt rewarding när man liksom förstår alla mechanics så väl att man får ett så sjukt bra flow även fast man spelar på den högsta svårighetsgraden. Som att ens fingrar bara hoppar mellan knapparna i full fart utan att man tänker på det. ME använder sig inte av bullet sponges vilket ofta är ett problem med visa spel när man höjer nivån så det är ett stort plus!

Doom 2016 och Eternal har också lyckats bra med svårighetsgrader och lirat Tales of Arise ett tag nu som jag också känner gjort ett bra jobb. Aldrig lirat något annat Tales spel men svårighetsgraden känns balanserad i Arise tycker jag iaf.

Ja det finns absolut spel som har bra val av svårighetsgrad och balans i spelen. De spel du nämner har helt ok svårihetsgrader fast jag vet inte om jag kan hålla med om att de inte är några bullet sponges i mass effect. Sen funkar det ändå bra i ett sådant spel då de har ofta flera lager med sköldar. Övriga spel har också bra balans och valmöjligheter.

Tycker dock det är allt för få utvecklare som ger en bredare valmöjlighet av svårighetsgrad. Jag vill ha fler spel med smartare ai. Spelar man ett spel där man skjuter mot mänskliga fiender vill man inte att de ska tåla 10 skott i nyllet. Jag vill att de ska välta omkull bord,hyllor och ta skydd om jag beskjuter dem.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Ja det finns absolut spel som har bra val av svårighetsgrad och balans i spelen. De spel du nämner har helt ok svårihetsgrader fast jag vet inte om jag kan hålla med om att de inte är några bullet sponges i mass effect. Sen funkar det ändå bra i ett sådant spel då de har ofta flera lager med sköldar. Övriga spel har också bra balans och valmöjligheter.

Tycker dock det är allt för få utvecklare som ger en bredare valmöjlighet av svårighetsgrad. Jag vill ha fler spel med smartare ai. Spelar man ett spel där man skjuter mot mänskliga fiender vill man inte att de ska tåla 10 skott i nyllet. Jag vill att de ska välta omkull bord,hyllor och ta skydd om jag beskjuter dem.

STALKER gör detta ganska bra, ju svårare du väljer ju mer squishy blir du, men detta gäller även för fienderna.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Ja det finns absolut spel som har bra val av svårighetsgrad och balans i spelen. De spel du nämner har helt ok svårihetsgrader fast jag vet inte om jag kan hålla med om att de inte är några bullet sponges i mass effect. Sen funkar det ändå bra i ett sådant spel då de har ofta flera lager med sköldar. Övriga spel har också bra balans och valmöjligheter.

Tycker dock det är allt för få utvecklare som ger en bredare valmöjlighet av svårighetsgrad. Jag vill ha fler spel med smartare ai. Spelar man ett spel där man skjuter mot mänskliga fiender vill man inte att de ska tåla 10 skott i nyllet. Jag vill att de ska välta omkull bord,hyllor och ta skydd om jag beskjuter dem.

Håller inte med om bullet sponges helt, kanske några fall i första spelet och Thresher Mawen/Praetorians i andra men annars spelar man en bra build så går fiender ner snabbt. Inklusive Krogans, Cerberus Mechs, Geth Colossun och Banshees.

Shotgun builds i 1an slaktar alla fiender hur enkelt som helst speciellt om du kör med immunity eller biotics.

Soldiers och Infiltrators i 2an kör ner en krogan med både armour och biotic shield på några sekunder om du sätter headshots med deras class abilities och valfri sniper. Har du Mattock assault riflen eller Geth Plasma shotgun slaktar du allt oavsett klass och de ingår i Legendary edition så det är easy mode med DLC vapen på Insanity. + Alla heavy weapons du har tillgång till som också gör spelet så extremt mycket enklare.

Kör du Biotic eller Tech build i 3an med åtminstone en squadmate som du kan comboa med kan du slå ner en banshee, mech eller harvester på några sekunder på insanity utan att ens avfyra ett skott från ditt vapen och de är de tankigaste fienderna i spelet.

1
Skriv svar