Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

The expanse

Som alltid med scifi får man ta det man får, i detta fall en snygg och välgjord serie i ”hard sci-fi” genren som dock går en aning mer åt det fantastiska hållet ju längre serien går.

Blandad pott när det gäller skådespel, en hel del övertydliga och endimensionella karaktärer och ibland så dumma att det blir komedi.

Allt sammantaget dock en riktigt bra serie, bättre än BSG enligt mig och nu ser jag fram emot att läsa böckerna och få hela historien.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hela Stargate SG-1 och Stargate Atlantis (säsong 1, enda jag har).

Releasehästryttare

Star wars Rebels når inte samma höjd som Clone wars gjorde, men det är ändå en grymt bra animerad serie som jag också slänger ut en rekommendation på, den börjar segt men blir riktigt skön efter säsong ett!

Medlem

Nile City!

Medlem

Rocco Schiavone - IMDB 7.8
https://www.imdb.com/title/tt6231158/

En italiensk deckare och kanske lite av drama över den som utspelas i alp-miljö, detta i ett lugnare tempo.
Rocco Schiavone har pga. strul i Rom hamnat i detta mer avlägsna distrikt.
Är nu inne på säsong två av fyra som just släpptes, den går just nu att se på Cmore där som sagt två av de fyra säsongerna ligger uppe.
Stadig återkoppling till "forntid" men har avslutade fall i säsongen.

Gillar den pga. miljön/tempo och en del "sköna" karaktärer som återkommer och svag för "deckare/polis" gebitet och ser numera gärna "deckare/polis" serier som är av icke amerikanskt/engelskt ursprung.

Edit in,
Ny bild, gamla borttagen.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Soulless:

The expanse

Som alltid med scifi får man ta det man får, i detta fall en snygg och välgjord serie i ”hard sci-fi” genren som dock går en aning mer åt det fantastiska hållet ju längre serien går.

Blandad pott när det gäller skådespel, en hel del övertydliga och endimensionella karaktärer och ibland så dumma att det blir komedi.

Allt sammantaget dock en riktigt bra serie, bättre än BSG enligt mig och nu ser jag fram emot att läsa böckerna och få hela historien.

En av de bästa som jag sett, man får ge den en stund men grymt bra, någon av de senare säsongerna var lite "tradig" men det får man ta.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Har sett klart Beyond Paradise (säsong 1) . Det är en spinoff på serien "Death in Paradise".
Bp handlar om Kris Marshalls karaktär DCI* Goodman om flyttat hem från Karibien och slagit sig ned i sydvästra England tillsammans med sin fästmö, och jobbar nu på en liten polisstation i "Shipton".

En ganska lättsam kriminalserie där brotten är av varierande karaktär (mordförsök, mordbrand, stölder, inbrott och liknande. Ingen sensationell serie på något vis, men ändå lite småtrevlig serie. Ger den 7 av 10 i betyg.
Finns på C-more/BritBox.

*DCI, vet inte riktigt vad det motsvarar inom svenskt polisväsende, men typ kriminalinspektör kanske?
-

Har även sett båda säsongerna av den brittiska serien "The Outlaws" med bl.a. Christopher Walken, Stephen Merchant, Eleanor Tomlinson i rollerna. Serien består av sju personer som dömts till samhällstjänst och då fått i uppdrag att renovera ett hus som ska användas till något slags "community center".

Ganska tidigt under säsong 1 hittar några i gruppen hittar en sportväska full med pengar vilket leder till en del problem för gruppen.

Första säsongen var riktigt bra, men andra var inte riktigt lika bra. Framförallt "Rani Rekowskis" förehavanden under säsong 2 kändes tämligen tveksamma. Totalt 7.5/10. Finns på Amazon Prime video

https://www.imdb.com/title/tt11646832/reference/


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skrivet av T-bolt:

*DCI, vet inte riktigt vad det motsvarar inom svenskt polisväsende, men typ kriminalinspektör kanske?

Kriminalkommisarie blir nog rätt i svensk kontext.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kriminalkommisarie blir nog rätt i svensk kontext.

ok, Tack för svar.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

The Last of us, sjukt spännande även fast jag spelat spelen.

Medlem

Lost. Kört igenom samtliga säsonger på skrämmande kort tid.

Fortfarande otroligt bra. Visst, det blir flummigt och hyffsat utspårat i de senare säsongerna, men jag älskar det. Alla mysterier och twister är så himla bra. Och de bärs oftast upp av klockrent skådespel, fantastisk musik och mästerligt tempo.

Till skillnad från de flesta så håller jag säsong 2 högst. Luckan och allt runt omkring den är så spännande och The Others likaså. Och Mr Eko. Så bra.

Nästa serie att kötta blir förmodligen Supernatural. Älskade den fram till säsong 9 typ, sen tappade jag tråden. Finns väl 15 säsonger så har missat en hel del. Kommer att börja om från början och ser redan framemot att få återuppleva vissa avsnitt.

En kul detalj är att Mark Pellegrino agerar godheten i Lost men ondskan i Supernatural.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

The Night Agent, väldigt bra

Medlem

Fringe
4/5
https://www.imdb.com/title/tt1119644/reference/

Började som en X-files kopia, som för min del inte alls var negativt. Men den utvecklade sakta men säkert en egen intressant huvudhandling.

Anna Torv, Joshua Jackson, Lance Reddick, Jasika Nicole är mycket bra. Men det är John Noble som bär serien, som den galna virriga forskaren med glimten i ögat

En intressant liten sak är att Anna Torv som även är med i The Last of Us. Får redan i Fringe känna på Cordyceps i S4E03

Medlem

Star Trek: Picard (prime video), Ett fint avslut för TNG-gänget, serien som sådan var bra (förutom säsong 2). även om det blev lite väl mycket Deus ex machina/gick lite väl lätt ibland (särskilt i finalavsnittet).


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Mandalorian Säsong 3

Tyvär inte alls bra. Pacingen var jätteknasig och det lilla som var intressant gavs inget utrymme alls. Konstig utveckling ifrån Säsong 2(som i min åsikt var riktigt bra!). Fattar inte varför dom tog tillbaks Grogu? Det ryktas om att Favreau inte är nöjd med Mando alls längre och även Pedro Pascal ska vara missnöjd och eftersom det är rykten ska det självklart tas med en nypa salt.

Vet inte varför det är så svårt för Disney/Lucasart att göra saker bra saker med Star Wars(Ja, jag har läst och hört rykten att Kathleen Kennedy går runt och pillar och mikrohanterar, vet ju dock inte hur mycket eller lite eller om det ens är sant så ska inte spekulera för mycket i det). Tyvär är det mer missar än träffar i min åsikt, hoppas Favreau gör Ashoka bra! Misslyckas den serien så tror jag att jag ger upp på den cinematiska delen av Star Wars. Jag har dock en känsla av att det kommer bli bra!

TV spelen gillar jag däremot och ser fram emot dom diverse titlarna som kommer speciellt Jedi Survivor!

Säsong 1 - 6/10 - Intressant start, men lite hoppig och två avsnitt som som var ganska mediokra

Säsong 2 - 8/10 - Bra och stabil story med en röd tråd som avslutas bra!

Säsong 3 - 4,5/10 - Förstör slutet av säsong 2. Förstår att folk gillar Grogu, men själv såg jag fram emot att äntligen slippa ha bebisen konstant runt som stör lite av vad som gör en Mandalorian ball liksom sen att pacingen hoppar runt som en treåring på Redbull och låter massor med sidospår ta för mycket plats och det lilla intressanta som fanns stressades förbi något enormt. avsnitt 6, 7 och 8 var dom sämsta i min åsikt. Sjätte avsnittet för det var som en dålig sitcom och 7+8 för att en ordentlig uppbyggnad saknades för dom avsnitten och som fick alla utmaningarna dom stötte på att kännas som ingenting och löstes hur lätt som helst. Dom hade ju kunnat köra på en cliffhanger tex om dom nu gör en säsong 4 för att bygga vidare på det utmanande.

Om det visar sig att ett säsong 4 kommer släppas, kommer jag se den? Förmodligen. Är nyfiken om dom gör Din DJarin till en "klassisk" Mando bounty hunter igen.

Kärlek till er alla och hoppas inte min negativitet drar ner på eran soliga söndag!

EDIT: Formulerat om mig lite och höjt betyget på S3.

Medlem

Mandalorian, säsong 3 - 7,5/10

De två sista avsnitten drar upp betyget ett snäpp, särskilt då avsnitt 7 som troligen var ett av de bättre avsnitten i hela serien, kanske även det bästa. I övrigt var väl alla avsnitt helt ok, förutom avsnitt 6 som inte direkt före handlingen vidare, utan var mer fristående, med stor satsning på komik. Känns annars bra att Favreu etc. inte haft någon press på sig från Disney/LucasFilm etc, vid skrivande av manus till avsnitten ifråga.

Ser fram emot säsong 4 (som är på gång enligt Favreu, som redan skrivit manuset.).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Night Sky på Prime video.

En science fiction-serie med bland andra Sissy Spacek and J.K Simmons i rollerna.

Spacek och Simmons spelar ett äldre par som har en hemlighet. I källaren till deras förråd finns en rymdhiss som de använder sig av för att åka till en utkiksplats där de tittar på det karga landskapet på en "planet i rymden". Serien kretsar kring denna rymdhiss och de människor som har kopplingar till den.

En överlag trevlig serie, inget mästerverk men ändå klart över godkänd. Spacek och Simmons gör väldigt bra insatser i sina respektive roller. Tyvärr blev det bara en säsong.

Serien är eventuellt baserad på en boktrilogi.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Var fan rätt mycket knasigheter i Mando S3
Brainwashing-grejen å allt det, why?
Odjuret, why?
Jävla mycket why i säsong tre, sista avsnitten rädda mycket :/

Medlem

Two and a half men. (för 4:e gången)

Medlem

Tulsa king

En gangsterserie med Sylvester Stallone där hans karaktär, en mafioso vid namn Dwight Manfredi blir utsläppt ur fängelset efter 25 år och skickas i en form av exil till en stad i Oklahoma kallad Tulsa.

Man märker att han hade kul med serien och den är helt ok. Något wonky dialog och vissa saker fick mig att klia på skallen.

Det är bra drag Sly vid 76 års ålder måste jag säga, man märker att farbrorn hade kul med serien.

Hoppas man själv är hälften så pigg som Stallone vid den åldern om man lyckas ta sig dit

3/5

Medlem

Jack Ryan (Prime video), säsong 1-3.

Ska föreställa något slags spionaction- thriller, men känns mest som en parodi på nämnda genre.

Citat:

The first season follows the titular CIA analyst as he is wrenched from the security of his desk job into the field after discovering a string of dubious bank transfers, which are being carried out by a rising Islamic extremist named Suleiman.

The second season sees Jack in the middle of political warfare in a corrupt Venezuela.

In the third season, Jack investigates a plot to re-create the former Soviet Union by detonating an untraceable tactical nuclear bomb in a former Soviet country.

Jack Ryan är en finansiell analytiker på CIA (=skrivbordsjobb) men blir ganska snabbt skickad till den ena fältinsatsen efter den andra. Hans magkänsla är alltid 100 procent rätt och oavsett hur svag bevisföring han än har lyckas han alltid övertala sin chef eller annan höjdare. Går alldeles för lätt emellanåt. Storyn är bitvis oerhört tafflig, ologisk, där många inblandade helt plötsligt inte klarar av någonting.

Det är för mycket hål i storyn och för mycket "oj vilken tur att det råkade vara så/bli så/att någon glömde göra x eller att den eller den erfarna soldaten helt plötsligt bara struntade i direkt order för att hitta på något helt eget.

Som sagt bitvis duglig underhållning (själva huvudstoryn känns någorlunda relevant trovärdigt, men på lite mer avsnittsnivå brister det rejält när det kommer till manus och story. Väldigt amerikanskt macho (muskler men ingen hjärna typ).

Kommer en säsong 4 i slutet på juni så antar att serien är populär i USA.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Senaste serien som jag sett helt klart var Sons of Anarchy.
Bättre sent än aldrig, men den var riktigt bra!

Medlem

The Last of Us. Nog första serien jag orkar ta mig igenom en hel säsong sedan The Walking Dead.

Releasehästryttare

Poker face

Mycket bra serie! Rekommenderas!

Medlem
Skrivet av Devan:

Poker face

https://youtu.be/4x2NzusLAqk

Mycket bra serie! Rekommenderas!

Går den att streama från Sverige? Har väntat på att den ska dyka upp.

Skribent

Jag började se Rouge Heroes igår och fann den riktigt bra. Handlar om när britterna skapade sitt S.A.S.-förband under WW2. Krigsserie men som även har en hel del humor.


signatur

"Writer and Fighter"

Releasehästryttare
Skrivet av psp123:

Går den att streama från Sverige? Har väntat på att den ska dyka upp.

Skaffa VPN!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag började se Rouge Heroes igår och fann den riktigt bra. Handlar om när britterna skapade sitt S.A.S.-förband under WW2. Krigsserie men som även har en hel del humor.

https://www.youtube.com/watch?v=4PlJ-ISm3Pk

Säsong 2 kommer!

-

Såg färdigt på Säsong 3 av The Great och den är fortfarande riktigt underhållande!

Medlem
Skrivet av Devan:

Såg färdigt på Säsong 3 av The Great och den är fortfarande riktigt underhållande!

https://youtu.be/cCZqOCZJ0fk

Åh, gillade de två första säsongerna skarpt! Riktigt rolig! Det är på Amazon Prime den är va?

Medlem

Cyberpunk edgerunners

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Åh, gillade de två första säsongerna skarpt! Riktigt rolig! Det är på Amazon Prime den är va?

nej, HBO max finns den på.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skriv svar