The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Uppföljaren till Breath of the Wild är snart här. FZ reser från Hyrule till himlen.
Nå, svaret som alla har väntat på, är det grafiska bättre rent tekniskt än Breath of the Wild? 🤔
Det svaret är det nog inte många som väntat på.
Det ser fantastiskt ut, precis som Botw.
GOTY utan tvekan.
Och bara två veckor bort Yes!
Mitt största frågetecken kring spelet är ifall det är ett zelda spel eller bara ett rpg med zelda namnet stämplat på som BotW var.
Alltså ifall det finns riktiga tempel/dungeons?
Det jag undrar också. Vill inte ha ett Mulle meck i Zelda skrud. Det jag är ute efter är stora häftiga Dungeons (eller möjligen större divine beasts) som är vad Zelda är
Nu tyckte jag botw var riktigt kasst men det här känns ju bara som att dem tagit en stor värld och slängt in mängder med sandbox grejer. Visst, mycket häftiga idéer och många tillfällen att skapa kreativa lösningar på problem men jag ser inte hur det här skulle vara ett regelrätt Zelda spel eller ens ett bra ”äventyr”? Sen verkar ju spelet flyta katastrofalt dåligt 😅
Suck, håller med ovan, tyckte också att BOTW var ett rätt uselt Zeldaspel som inte lämnade något bestående intryck annat än extremt tråkiga repetitiva minitempel, tröttsam crafting och världens sämsta durabilitysystem. Måste allt bara bli krångliga sandboxgrejer i gigantiska spelvärldar som mest bara fylls med transportsträckor? Kommer dessutom att fungera uselt på en Switch Lite, ser inte fram emot att se vad man ska göra med denna grafiken på en så liten skärm.
Nu tyckte jag botw var riktigt kasst men det här känns ju bara som att dem tagit en stor värld och slängt in mängder med sandbox grejer. Visst, mycket häftiga idéer och många tillfällen att skapa kreativa lösningar på problem men jag ser inte hur det här skulle vara ett regelrätt Zelda spel eller ens ett bra ”äventyr”? Sen verkar ju spelet flyta katastrofalt dåligt 😅
Fast det är ju typ enda 3d zelda som varit likt originalet till nes, alla andra har typ 4tim lång tutorial med "HEEY LISTEN" och uttråkande dialog och extrem handhållning. 😅
Härligt skriven text! Man blev verkligen sugen på att ge sig ut i detta äventyr.
Jättefin text, blir oerhört sugen på att spela! Previewsen är väldigt positiva.
Superfin text! Älskar hur du skriver Fredrik
Blir enormt sugen så här några veckor innan släpp!
Tack hörni! Man blir helt enkelt väldigt glad, och den här texten var ett passionsprojekt. ❤️
En Bamseponny av folket
Nå, svaret som alla har väntat på, är det grafiska bättre rent tekniskt än Breath of the Wild? 🤔
Känns inte som jättestora landvinningar, men svårt att dra slutsats efter så kort tid. Wii U är iaf inte längre en bromskloss, och det är ju lovande!
Men för mig handlar det mest om design och estetik. Där känns det, så här långt, som en homerun.
En Bamseponny av folket
Hur länge håller vapnen denna gång?
Tack vare Fuse: längre. Svårt att sia om vad snittet blir i praktiken men känslan var helt klart att Fuse gör en viktig skillnad.
En Bamseponny av folket
Mitt största frågetecken kring spelet är ifall det är ett zelda spel eller bara ett rpg med zelda namnet stämplat på som BotW var.
Alltså ifall det finns riktiga tempel/dungeons?
Det känns som om TotK inte spelat ut alla sina kort. Vill också ha dungeons – en mix av gammalt och nytt, kort sagt. Det finns vissa rykten efter läckor men har inte dykt i dom. Håller på mig till 12 maj! 😀
En Bamseponny av folket
Känns inte som jättestora landvinningar, men svårt att dra slutsats efter så kort tid. Wii U är iaf inte längre en bromskloss, och det är ju lovande!
Men för mig handlar det mest om design och estetik. Där känns det, så här långt, som en homerun.
Absolut, och eftersom det laggar emellanåt så har nog Nintendo tagit i till bristningsgränsen för vad Switchen mäktar med.
Hur var det med allt menypillande? Såg några videos och blev lite orolig? Vill inte att det stör flytet i striderna, och här finns det ingen andra skärm att utveckla till (trots att Nintendo slopade all nyttjade av den i Wii-U utgåvan, bisarrt nog)
Jag vill ha vapen som inte faller i bitar.
Jag måste vara en av få som gillade vapensystemet i BotW. Var uppfriskande att hela tiden behöva ändra vapen beroende på hur svåra fiender jag mötte. Och att man aldrig egentligen blev ”maxad” med sin karaktär utan fortfarande blev glad när det droppade hyfsat bra svärd som skulle komma väl till pass sen.
Jag måste vara en av få som gillade vapensystemet i BotW. Var uppfriskande att hela tiden behöva ändra vapen beroende på hur svåra fiender jag mötte. Och att man aldrig egentligen blev ”maxad” med sin karaktär utan fortfarande blev glad när det droppade hyfsat bra svärd som skulle komma väl till pass sen.
Håller med. Man tvingades använda alla verktyg i sin arsenal för att inte slösa på de bästa vapnen. Dessutom hör jag sällan folk klaga på ammunition i andra spel, eller consumables. Rent mekaniskt är det samma sak, förbrukar du ditt vapen får du använda ett annat tills du hittar rätt pickups. Icke-problem.
Jag vill ha vapen som inte faller i bitar.
Här kommer du kunna bygga vapen som håller längre, det vet vi, skulle inte förvåna mig om det finns kombinationer som gör att vissa vapen håller väldigt länge.
På tal om durability så verkar det nu som nu finns vapenkategorier "Sturdy", t.ex. sturdy wooden stick. Undrar hur mycket det påverkar durability. Vapen, inte minst typ trävapen och liknande, måste ju fortfarande gå sönder. Men vore ju intressant om man därmed kan härda inte minst metallvapen. Skulle personligen hoppas på att fuse gick att utnyttja till att helt enkelt reparera vapen, t.ex. genom att fuse:a svärd med matchande metallfragment.
Flyga som en fågel men inte dyka?
Jag tror inte det. Jag tror att sky islands och världen i himlen har liknande motsvarighet under hyrule.
Dungeons. Vattentempel etc
Classic Zelda
Kommer bli bra detta
Det kanske kommer i del 3. Zelda tears of water.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det kanske kommer i del 3. Zelda tears of water.
Nädå. Är ganska övertygad om att det finns med redan här. Förmodligen i form av en zora domain armour eller liknande. Eller varför inte simfötter?
Jag tror att mycket av det som gör ett zelda-spel är på plats den här gången.
Botw gav dig friheten att gå direkt till ganon om du ville. Den här gången kommer det bli i mer klassisk manér. Varje provins (8st minus ganons slott =7) har sin egen dungeon och boss som måste besegras innan du kan ge dig an ganon. Och med varje besegrad dungeon låser vi upp nya abilities. (Simfötter? 😅)
Majoriteten dungeons blir nog under hyrule, men säkert ett par stycken uppe i sky islands också.
Det här jävla spelet kommer bli så episkt att inget kommer kunna mäta sig med det på årtionden!
Här kommer du kunna bygga vapen som håller längre, det vet vi, skulle inte förvåna mig om det finns kombinationer som gör att vissa vapen håller väldigt länge.
Det skulle förvåna mig.
1338 - One Step Above