"Inget motstånd" för de höjda spelpriserna, enligt GTA-utgivarens chef

Robot
"Inget motstånd" för de höjda spelpriserna, enligt GTA-utgivarens chef

Har Zelnick någonsin läst en forumtråd?

#take-two


Medlem

Låt mig bara lägga en kudde på golvet för knäna så är jag redo...

Medlem

"Vi gör det för att alla andra gör det, men egentligen behöver vi inte"

Medlem

Nja, det är säkert folk som klagar i olika forum, men konsumenterna köper nog spelen ändå, t ex om GTA kostar 70usd så kommer det sälja. Och det är väl vad han menar...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

"Vi gör det för att alla andra gör det, men egentligen behöver vi inte"

Spel har aldrig varit så billigt som nu, samtidigt som de aldrig har varit så dyra att producera som nu. Prissignalen är dessutom viktig för att vikta resurserna rätt, mot spel som människor är villiga att betala för.

The Ashen One

Motstånd? Vill de att vi ska stå med högafflarna och låta dem ta pålarna?
Som sagt tror jag vi röstar mycket med plånboken, Och de som köper det "nya" köper förmodligen det de bryr sig om och har historia med. Men vi köper även mycket dåligt då vi köper spel "vänner" vill lira i co-op online. Där har vi väldigt mycket dåliga köp.

Dock tror jag också att vi kan döda företag rätt snabbt som lovar mycket men leverar 30% i slutändan för ett högt pris på deras spel.
Folk är inte lika förlåtande längre som förr det tacklar av år efter år.
Det ser man även när det gäller datorer och delar. Grafikkort och CPU´er ser och kommer fortsatt se mindre försäljning när de höjer vinsterna istället för mer försäljning.

De kommande 3 åren kommer nog "möjligen" få en justering.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Spel har aldrig varit så billigt som nu, samtidigt som de aldrig har varit så dyra att producera som nu. Prissignalen är dessutom viktig för att vikta resurserna rätt, mot spel som människor är villiga att betala för.

Det där är ju en myt som kommer fram varje gång någon vill försvara utgivare som trots rekordvinster vill höja priserna. Resurserna att utveckla spel med har aldrig varit lika många och lättillgängliga som nu. Det har aldrig funnits så många spelare som nu. Det har aldrig varit billigare att distribuera spel än nu och spel har aldrig varit lika sprängfyllda med extrakostnader som de är nu.

Flakmonkey

Numbers don't lie. Tittar du på det finansiella resultatet så har han med allra största sannolikhet rätt. Jag menar skulle de tjäna mer pengar om spelen kostade 100kr så hade de givetvis gjort så, bara att de då skulle behöva sälja 7 gånger fler ex. Finns inget självändamål i att ha höga priser per spel om det skadar totalen. Sen att en liten del av de som spelar gnäller på forum, twitter etc är ju mindre intressant ut hans perspektiv, framförallt kortsiktigt.

Inaktiv

Oligopol (speciellt konsolmarknaden) och late stage capitalism. Kräma ur så mycket så möjligt. Företag är större hot än korrupta stater idag.

" So, let's promise each other, that if one day, and that day may come, that we become adversaries in commerce, that we remain friends. That's a true friendship, indeed."

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det är säkert folk som klagar i olika forum, men konsumenterna köper nog spelen ändå, t ex om GTA kostar 70usd så kommer det sälja. Och det är väl vad han menar...

Just GTA är väl ett av specialfallen. Även om grundversionerna av spelen låg på 120 USD skulle de sälja som smör, och det helt befogat kan jag nog tycka.

Mitt problem är väl kanske att även om spelen kostade 120 USD skulle väl knappast något av den kakan gå till fotfolket, ellers ens som extra resurser till nästa spel, utan till aktieägare, bonusar till toppcheferna, och pengabingen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det där är ju en myt som kommer fram varje gång någon vill försvara utgivare som trots rekordvinster vill höja priserna. Resurserna att utveckla spel med har aldrig varit lika många och lättillgängliga som nu. Det har aldrig funnits så många spelare som nu. Det har aldrig varit billigare att distribuera spel än nu och spel har aldrig varit lika sprängfyllda med extrakostnader som de är nu.

Inget av det där förändrar så klart att kostnaden att utveckla de stora spelen är högre och att man kan köpa spel mycket billigare idag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Inget av det där förändrar så klart att kostnaden att utveckla de stora spelen är högre och att man kan köpa spel mycket billigare idag.

Det är ju mycket mer folk som köper spel nuförtiden också så

Medlem

Mja inte spontanköper jag spel för 800-900kr men GTA 6 skulle jag lätt betala 1000spänn för, jag vet att det kommer va ett spel jag kommer gilla och spendera mycket tid på.

Medlem
Skrivet av Slasktratt:

Det är ju mycket mer folk som köper spel nuförtiden också så

Oavsett hur många som köper spelen så är kostnaden högre. Om spelen slutar sälja så går inte kostnaden ner. Sedan att företagen tjänar en jäkla massa mera, det är en annan sak, de vill så klart tjäna så mycket de kan och slutar inte folk köpa spelen så kommer det fortsätta. Det är alltid testballonger, om det nu går att sälja spel, de stora, för 70 USD, så kommer det bli den nya standarden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Det där är ju en myt som kommer fram varje gång någon vill försvara utgivare som trots rekordvinster vill höja priserna. Resurserna att utveckla spel med har aldrig varit lika många och lättillgängliga som nu. Det har aldrig funnits så många spelare som nu. Det har aldrig varit billigare att distribuera spel än nu och spel har aldrig varit lika sprängfyllda med extrakostnader som de är nu.

Det är ungefär dubbelt så dyrt att göra ett AAA-spel idag som för 10 år sedan. Vad är en myt tänkte du?

Medlem
Medlem

Sålänge priset rasar till 2-300 kr efter ett halvår eller nåt i den stilen så kvittar det

Det ska verkligen vara ett bra spel (efterlängtat i mina ögon) om jag skall punga ut fullpris, annars blir det spelreor som gäller. Ofta är det bra att vänta några månader så de reder ut alla buggar, ibland även år för att få en optimal spelupplevelse. För det är väll ingen som sitter med ett 100-tal spel i backloggen sedan tidigare?

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Har Zelnick någonsin läst en forumtråd?

Jag tror varken han eller någon annan i branschen betraktar lite forumgnäll som "motstånd". Nästan alla kommer att fortsätta köpa lika många spel som förr och klagomålen kommer gradvis att dö ut, som alltid när det kommer från spelkonsumenter.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det är säkert folk som klagar i olika forum, men konsumenterna köper nog spelen ändå, t ex om GTA kostar 70usd så kommer det sälja. Och det är väl vad han menar...

Yes. Precis som extra skatter på bränslen och vissa livsmedel. Inte fan skiter folk generellt i att handla dom varorna, de blir lite fattigare bara.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Oligopol (speciellt konsolmarknaden) och late stage capitalism. Kräma ur så mycket så möjligt. Företag är större hot än korrupta stater idag.

" So, let's promise each other, that if one day, and that day may come, that we become adversaries in commerce, that we remain friends. That's a true friendship, indeed."

I Sverige och de andra nordiska länderna är det vanligt med marknader med oligopol. Det beror på att många marknader inte är tillräckligt stora för att det ska kunna finnas många företag.

I Sverige har vi till exempel fyra stora banker, tre livsmedelsgrossister och få flyglinjer med mer än två konkurrerande flygbolag. Att det bara finns tre eller fyra företag på en marknad, att det är ett oligopol, innebär dock inte alltid att konkurrensen är svag. Det kan till och med vara så att det räcker med två företag på en marknad för att det ska vara intensiv konkurrens.

- Konkurrensverket.

Nu har det varnats för "late stage capitalism" i över 100 år, vad är det senaste från Nostradamus? Imorgon? Några månader?

Skrivet av Kyraal:

Just GTA är väl ett av specialfallen. Även om grundversionerna av spelen låg på 120 USD skulle de sälja som smör, och det helt befogat kan jag nog tycka.

Mitt problem är väl kanske att även om spelen kostade 120 USD skulle väl knappast något av den kakan gå till fotfolket, ellers ens som extra resurser till nästa spel, utan till aktieägare, bonusar till toppcheferna, och pengabingen.

Köp aktier, var som din pensionsfond! Det är separata sfärer, de erbjuder dig en produkt mot dina pengar. Hur avlönade "fotfolket" är beror förstås på arbetsmarknaden som helhet, de är inte slavar.

Medlem

Jag tycker inte spel är dyrt fast dom höjt priserna. Om ett spel kostar 700-900 kr och jag får ut 40-70 trevliga timmar så ”kostar spelet” mig dryga 20 kr i timmen. Jäkligt billig hobby faktiskt 😊

Medlem
Skrivet av kingzla:

Spel har aldrig varit så billigt som nu

Johorrö! Under ps3-eran var 448:- standard på ALLA nya releaser mer eller mindre. Idag skulle man ju vara toknöjd om man hittade ett nysläppt spel för 599:-.

Avstängd

Kommer ju bli mycket billigare att tillverka när fler och fler går över till AI och då borde dom sänka priset och folk borde klaga och påpeka detta så spelen blir billigare och kostar max 499kr till Xbox och PlayStation dag 1 eftersom kostnad kommer sänkas med 50-60% med AI för ljud bilder videos m.m så hoppas på en sänkning om 2-5år när spel har gjort med AI och en billig peng mitt idag utan AI.

Medlem

kanske ska börja släpppa och producera innovativa färdiga spel först innan man sätter högre prislapp, vad vi har fått senaste 4 åren är mer halvfärdiga spel med mindre tänk och copy pasta än någonsin och utöver detta så är dom mindre kompletta.

det är som jag skulle höjja ifrån 315 till 375 för en rätt och den har sämre kött och råvaror, det går liksom inte ihopa.

idioter.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Spel har aldrig varit så billigt som nu, samtidigt som de aldrig har varit så dyra att producera som nu. Prissignalen är dessutom viktig för att vikta resurserna rätt, mot spel som människor är villiga att betala för.

Är så trött på detta eviga ältandet om tidernas billigaste spel. Vart exakt tror folk att den där extra hundringen kommer att hamna;

A) Snubben som just kom in på sin fjortonde arbetstimma och precis blev klar med ett rosa skin till en LMG i Call of Duty?

B) Bobby Kottick ?

Ett bra alternativ vore att producera billigare spel, riva alla former av mobilspels-modeller och försöka att hitta tillbaka till någon form av spelglädje istället för detta eviga jagandet för en massa halvdana grejer i ett 'battle pass'.

Medlem

Tänk om steam och gog skulle kunna öppna butiker på xbox och Playstation, då kanske priserna skulle gå ner lite.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Kommer ju bli mycket billigare att tillverka när fler och fler går över till AI och då borde dom sänka priset och folk borde klaga och påpeka detta så spelen blir billigare och kostar max 499kr till Xbox och PlayStation dag 1 eftersom kostnad kommer sänkas med 50-60% med AI för ljud bilder videos m.m så hoppas på en sänkning om 2-5år när spel har gjort med AI och en billig peng mitt idag utan AI.

Fast hur billigt det är att producera spelet är rätt irrelevant, det handlar bara om hur mycket folk är villiga att betala för det. Bara för att någon skulle använda AI för att generera ett spel för 100kr så betyder det inte att spelet släpps gratis för det. Det enda som kommer hända är att mer pengar går till företagen och aktieägarna, och till investeringar i nya spel. Det kommer knappast drastiskt påverka spelpriserna.

Medlem

Kvantitet före kvalité.

Har inget problem att betala 700-800kr för ett spel som håller måttet, men när dom höjer priserna och spelet inte levererar kvalitén värt det priset då blir det en annan femma. Nu tror jag inte just Rockstar/GTA6 kommer ha något problem att leverera kvalité, men det finns ju andra spelmakare som inte sätter priset efter kvalitén direkt.

Skrivet av Kyraal:

Just GTA är väl ett av specialfallen. Även om grundversionerna av spelen låg på 120 USD skulle de sälja som smör, och det helt befogat kan jag nog tycka.

Mitt problem är väl kanske att även om spelen kostade 120 USD skulle väl knappast något av den kakan gå till fotfolket, ellers ens som extra resurser till nästa spel, utan till aktieägare, bonusar till toppcheferna, och pengabingen.

Fotfolket äter ju av kakan regelbundet genom lön?


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar