Ghostrunner - Cyberpunk gjort rätt

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Jag tycker tvärtom, sänt till en 3gradig skala.
Typ 1 = "Dålig", 2 = "OK", 3 ="Bra".

Ett betyg behöver inte vara mer än så för en hel upplevelse går inte konkretisera ner till en siffra.

En 1a betyder ingen bör spela det.
En 2a att fans av genren borde gilla det.
En 3a att det är värt för alla att prova.

Resten av nyanserna får man ha i texten.

Skillnad mellan 8,9 och 10 blir hårklyveri och kommer variera på om recensenten har en bra eller dålig dag.
Ännu värre med 100-skalor; skillnad mellan 89, 92 och 94 är totalt meningslöst.

Inget fan av den 3 gradiga skalan heller, men jag håller med om att den är simpel och blir bra pga det. Sen är det ju kanon att tanken sen är att allt ska benas ut i text. Inga fel alls.

Om jag skulle försöka gradera de olika skalorna i en 10 gradigt system skulle det väl typ bli såhär:
1:Värdelöst 2:Riktigt dåligt 3:Dåligt 4:Knappt godkänt 5: Godkänt 6:Bra 7:Väldigt bra 8:Extremt bra 9:Världsklass 10:Perfektion

Säga vad man vill om det, men jag gillar att det finns mer att leka med i betyget. Känns även som att texten till recensionen inte heller nödvändigtvis behöver vara lika omfattande med en sådan skala.

Medlem

Tackar för de fina kommentarerna, roligt att många gillade recensionen!

Gällande betyget så ser jag absolut argumenten bakom att full pott skulle innebära ett perfekt spel, det var lite så svenska PC Gamer arbetade förr i tiden med deras 100%-skala. Samtidigt anser jag att större delar av skalan blir mer användbar ju mindre den är; Från den tvågradiga Steam-skalan där det inte finns särskilt mycket utrymme för nyans, till den nämnda 100-gradiga skala där det blir ganska arbiträrt vad som skiljer 84 från 86 och toppskiktet knappt används allt. I den femgradiga skalan känns det som att det skiljer tillräckligt mycket mellan 4 och 5 för att finnas utrymme att lyfta negativa aspekter av spelet även i femman. När det gäller Ghostrunner var de värda att nämna men påverkade i slutändan inte mitt helhetsintryck av spelet i någon större utsträckning, det var lite så jag resonerade där.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tackar för de fina kommentarerna, roligt att många gillade recensionen!

Gällande betyget så ser jag absolut argumenten bakom att full pott skulle innebära ett perfekt spel, det var lite så svenska PC Gamer arbetade förr i tiden med deras 100%-skala. Samtidigt anser jag att större delar av skalan blir mer användbar ju mindre den är; Från den tvågradiga Steam-skalan där det inte finns särskilt mycket utrymme för nyans, till den nämnda 100-gradiga skala där det blir ganska arbiträrt vad som skiljer 84 från 86 och toppskiktet knappt används allt. I den femgradiga skalan känns det som att det skiljer tillräckligt mycket mellan 4 och 5 för att finnas utrymme att lyfta negativa aspekter av spelet även i femman. När det gäller Ghostrunner var de värda att nämna men påverkade i slutändan inte mitt helhetsintryck av spelet i någon större utsträckning, det var lite så jag resonerade där.

Håller absolut med dig att en 100 gradig skala är onödig. Däremot anser jag att en tiogradig skala vare sig det är 1-10 eller 1-5 är en bra mellangrund där man kan ge uttryck för ett mer rättvist betyg.

Sen förstår jag poängen med FZ's betygskala och att det inte är många spel som får 1or eller 10or och att de betygen då kan kännas onödiga. Samtidigt gillar jag att det är sällsynt att något är värdelöst eller perfekt (kanske felfritt är ett bättre ord?)

Oavsett en bra recension även om jag inte är intresserad av genren!

Medlem
Skrivet av Therant:

Intressant! kan hålla med om mycket.

Perfektion är något man ska sträva efter, men ska som sagt nästan aldrig kunna uppnås, därav gillar jag den 10gradiga skalan bättre än en 5gradig då man kan få mer att spela med, i de olika graderna. Jag kan inte sätta en 10a på något spel personligen, just här och nu ur minnet, men jag kan sätta många 9or då många spel har nästan nått upp till perfektion (för sin tid ska sägas).

Med detta sagt så är inte mina tankar ett facit på något sätt, betyg spelar egentligen mindre roll för mig då allt handlar om tycke och smak. Alla får tycka som de vill. Blir mer irriterad när folk häver ut sig att deras åsikt är den sanna, och blir otrevliga pga det. Men det är en annan sak.

Ja, betyg är ju så subjektivt det kan bli. Inget är rätt eller fel och försök till objektiv betygsättning är meningslöst.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar