Diskutera – Vilka storspel har levt upp till hypen?

Medlem

Skyrim tycktmer jag hade höga förväntningar på det som levdes upp till

Medlem
Medlem

Half-Life 2 utan konkurrens.
På andra plats GTA III eller möjligtvis GTA IV.

Skribent
Skrivet av hoppalängdhopp:

Fortfarande det bästa GTA:t och det mycket tackvare fordonsfysiken. Så otroligt kul att bara köra runt jämfört med övriga spelen i serien.

Amen. Ge oss ett "simulatorläge" i kommande GTA VI så att vi åtminstone kan lira singleplayer-kampanjen med fordonsfysiken från GTA IV.

Medlem

WoW


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Keneay:

Drar till med It Takes Two som jag såg fram emot vara ett mysigt local co-op soffspel men blev så mycket mer. Snacka om att träffa helt rätt när det idag i princip helt saknas local co-op stöd och allt ska vara online för att inte tala om hur bra spelmekaniken är och hur man alltid dras framåt av varierande spelstilen som hela tiden förändras så att man håller intresset på topp hela vägen.

I vilken värld var It Takes Two hypat? Det var väl snarare ett exempel på en glad överraskning?

Några exempel på hypade spel som levde upp till förväntningarna:

Half-Life 2
RDR 2
Halo 3
World of Warcraft

Medlem
Diablo 4

Muhahahahah

Sorry. Var ba tvungen😂

Medlem

Senaste storspelet är Red Dead Redemption 2 och ett lite mindre Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2.

Medlem
Skrivet av Rafner:

I vilken värld var It Takes Two hypat? Det var väl snarare ett exempel på en glad överraskning?

Några exempel på hypade spel som levde upp till förväntningarna:

Half-Life 2
RDR 2
Halo 3
World of Warcraft

Så subjektiva förväntningar får man inte skriva om alltså, gotcha.

Medlem

Mass Effect 2


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av ompalompa:

World of Warcraft (originalreleasen). Det är nog det enda spel som inte bara levt upp till hypade förväntningar, utan sopade mattan med dom totalt.
Annars så tror jag aldrig att ett spel (för mig) nått upp till hypade förväntningar, oavsett om hypen kommer från media, utvecklaren eller kompisar.
Numera tar jag nya spel som är kraftigt hypade med ett par rågade skopor salt, så blir man inte besviken i alla fall.

World of Warcraft går bara inte att slå och Lich King var ju sjukt hypat då och levererade med råge. Noterade det när jag gjorde comeback i Classic och körde fyra månader i sträck 4-6 timmar om dan. Till sist tvingade jag mig själv att sluta.

Medlem

Vet inte hur faun jag glömde Half Life 2

När HL2's första gameplay trailer kom ut, asså jag kunde inte tro vad jag såg, hur kunde grafiken vara så brutalt snygg? Man kan plocka upp saker? Man har en gravity gun? Man kunde ta sönder saker? ~12 årige jag var helt bortblåst då och när det väl kom ut något år senare satt man med käken på golvet. Sikket lir alltså!

Half life 2 var nog det första spelet jag hypade. Hyffsat säker på det om inte minnet sviker!

Medlem
Skrivet av Viggez:

Första som kommer på minnet är Half-Life 2. Inget spel har överträffat det och tror inte det kommer hända..

Kom också tänka på WoW och GTA 3. Dessa 3 nämnda spel har jag starkast spelminnen av pga skyhög hype + levde upp till den. Första gången jag lirade denna typen av spel också.
WoW la jag dock av med efter några månader (kom till lvl 40ish) eftersom det krävde så mycket tid och pengar.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Så subjektiva förväntningar får man inte skriva om alltså, gotcha.

När man pratar om hype så pratar man väl om någon sorts zeitgeist. När en stor sammanslutning sker runt ett spel. När massor med folk pratar om spelet, hausar upp varandras förväntningar och tillsammans utgår från att spelet kommer att bli fantastiskt. En stor circle-jerk runt ett spel som ännu inte släppts m.a.o.

Annars hade väl trådtiteln varit "vilka spel levde upp till dina förväntningar?".

Medlem
Skrivet av Rafner:

När man pratar om hype så pratar man väl om någon sorts zeitgeist. När en stor sammanslutning sker runt ett spel. När massor med folk pratar om spelet, hausar upp varandras förväntningar och tillsammans utgår från att spelet kommer att bli fantastiskt. En stor circle-jerk runt ett spel som ännu inte släppts m.a.o.

Annars hade väl trådtiteln varit "vilka spel levde upp till dina förväntningar?".

Hype kan ju även upplevas individuellt. Rätt vanligt att man hör eller läser "jag är extremt hypad för x spel/y produkt så jag ser verkligen inte varför det måste bara bundet till en stor skara människor men vill man bara ha en tråd där alla säger samma sak så absolut. Jag tänkte att jag drar till med något som inte alla andra redan tagit upp men som jag själv såg mycket fram emot och överglänste alla förväntningar.

Medlem

Är ju svårt att komma ihåg hypen som varit kan jag tycka men det spel jag kan komma på är nog HL2 som står ut.

Medlem

HL2 säkert ett av de bästa spelen som gjorts. Kan aldrig mäta sig med första spelet dock. Det var revolutionerande för sin tid.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Keneay:

Hype kan ju även upplevas individuellt. Rätt vanligt att man hör eller läser "jag är extremt hypad för x spel/y produkt så jag ser verkligen inte varför det måste bara bundet till en stor skara människor men vill man bara ha en tråd där alla säger samma sak så absolut. Jag tänkte att jag drar till med något som inte alla andra redan tagit upp men som jag själv såg mycket fram emot och överglänste alla förväntningar.

"Snittbetygen talar för det", "spel som det surrades om".

Nej, hype är inget individuellt https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hype

Medlem
Hype

The Witcher 3 hypeade åtminstone jag själv.
Mass effect 3 som jag spelade för första gången förra året.
Nyligen BG3
Civilization 4 efter jag var så nöjd med 3an.

Medlem

Pikmin 4! Jag har länge väntat många gånger trott de lagt ner det. Men så efter utannonsering fet hype och blev inte besviken efter avklarat spel.

Elden ring, fantastisk på så många sätt.

Min stora hype är nu över Silksong. När kommer det????!!! Vill ha nuuuu!

Ska nog dra genom en till runda Hollow Knight snart för kanske 10e gången.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Donkey Kong Country (kanske inte 100/100 men bra var det!)
Mario 64 (definitivt)
Zelda: OOT, MM
Devil May Cry
Resident Evil REMAKE (GC)
Resident Evil 4
Red Dead Redemption
Fez
Bloodborne
Sekiro
The Evil Within
Days Gone
Hollow Knight
Blasphemous

Medlem

World of Warcraft
Battlefield 3
Destiny 2
Red Dead Redemption 2

Medlem

Red Dead Redemption 2, utan tvekan.


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Danster:

"Snittbetygen talar för det", "spel som det surrades om".

Nej, hype är inget individuellt https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hype

Jag tror inte du läste länken du skickade för där står ingenting om att det inte kan vara individuellt utan det gäller konsumenter oavsett hur många eller hur få.

Enligt Cambridge så betyder Hype att det är något som gjorts mycket reklam för, pratats om och/eller setts mycket i media etc. och där faller ju It Takes Two väldigt bra in för det var mycket reklam och snack runt spelet och FZ har till och med pratat med Josef vid flera tillfällen.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hype

Medlem

Starfield och remnant 2.

Detta med råge!

Medlem

Väldigt många spel. För en del levde säkert Cyberpunk och Fallout 76 upp till hypen. Vissa gamers är verkligen extrema. Ser fram emot expansionen till Cyberpunk förresten även om jag inte borde göra det. Vill säga att Persona spelen är riktigt bra. Men se upp och köp aldrig första versionen av ett Persona spel. För risken är väldigt stor att ni kommer att få köpa om det Street Fighter style några år senare eller missa en explosion till spelet som inte kommer att vara separat. Spelar Persona 5 Royal nu efter många om och men. För det är svårt att rättfärdiga ett köp när man redan har orginal spelet tycker jag.

Medlem

Red Dead Redemption 2

Skriv svar