Snabbkollen – Brukar du spela på mobilen?

Medlem

Spelar Jurassic World Alive mycket varje dag sedan det släpptes 2018. Enbart pga att jag fortfarande gillar dinosaurier vid 38-års ålder. Är helt klart beroende.

Moderator | Testpilot
Skrivet av IMSG:

Personligen aldrig nu mer, lirade lite Fruit Ninja och dylikt under tiden jag pendla men var några år sen.

FZ är lite av en boomer sajt (vilket är bra enligt mig) så gissar att alternativet "nej" kommer vara tveklöst störts i denna undersökning. Spel som är stora och tunga att driva kommer alltid ha sin plats men ser man till kommande generationer så är det mobilen som gäller. Vi lär se en enorm utveckling på den här fronten framöver.

Liiiiite?!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag svarade "Ja, det gör jag ofta" eftersom jag lirar sudoku och killer sudoku varje dag.

Medlem

Sneglar nostalgiskt på 3210:an... Snake!


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Förutom Thronebreaker så har jag inte spelat något spel på mobilen sedan jag spelade Tetris på någon gammal lur för 20 år sedan.

Medlem

Svarade nej men har ju hänt några gånger. Senast för nåt år sen då jag spelade Chuchel och testade lite Samorost 3. Är väl egentligen enbart peka klicka jag kan tänka mig att spela på telefonen. Allt annat ger ju noll inlevelse med touchknappar.

Medlem

Spelar en Minesweeper klon, funkar fin fint som mobil spel

Medlem

Vet inte om jag skulle kalla det spel, men jag brukar plocka fram Wordle på bussen när jag åker till jobbet.

Medlem

Jag har med mig Switchen på pendeln numera, men körde Apple Arcade ett tag. Där finns ett helt gäng väldigt bra spel utan MTX och skit. Även Netflix mobilspelskatalog är riktigt bra, märkligt nog med tanke på vilken skittjänst det är i övrigt.

Skrivet av Yatagarasu:

Någon som har tips på lite "större och vettigare" mobilspel?

I avsaknad av bärbar konsol men med bibehållet spelsugen till fots, så har jag snubblat jag över en Gamesir-spelkontroll (gör mobilen till en Switch, typ).

Vill inte engagera mig i "freemium" eller annars P2W/F2P-dravel, utan är villig att betala för spelet och få så nära en fullbordad upplevelse som möjligt — har Android kanske bör tilläggas

Jag kan rekommendera båda tjänsterna ovan om du har iPhone. Netflix kanske finns på Andriod också.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Går inte spela på mobilen, jag har försökt, folk som gör det är sjuka i huvudet om du frågar mig, speciellt faktiskta spel (FPS, RTS etc) och inte candy crush etc, hur gör folk det? Mår illa så fort jag försöker spela.

Medlem

Tål inte touchkontroller och kommer inte böka runt med handkontroller och annat bös så skippar mobilspel. Fungerade väl som tidsfördriv på kvartsrasterna under skolåren när man skickade runt en Samsung D500 med någon Java-version av Worms att spela med kompisarna.

Medlem

Brukar spela Pixel Dungeon när jag sitter på bussen ibland.

Vet inte om det är att "lira" riktigt.

typ "sitter och pillar"... Känns mer passande


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tål inte touchkontroller och kommer inte böka runt med handkontroller och annat bös så skippar mobilspel. Fungerade väl som tidsfördriv på kvartsrasterna under skolåren när man skickade runt en Samsung D500 med någon Java-version av Worms att spela med kompisarna.

Mobilspel som försöker vara ett konsollspel funkar inte.

Man får ju göra/spela spel som faktiskt funkar på en mobil..

Ist för att emot all rimlighet och logik försöka tvinga en mobiltelefon att vara en Xbox.
Då är det typ inte mobiler det är fel på utan hur man använder dom som är snett.

Spela ett jävla peka-klicka äventyr eller nått... Funkar utmärkt.
Finns nått spel som är typ som FTL som jag brukade spela också - det var toppen.
Skadade inte ett dugg att det var på mobil.

Sätt dig inte med mobilen och tänk att du ska spela typ God of War bara

Typ PUBG på mobil.
Kanske århundradets sämsta idé.
Men dom gör det väl för att massor med folk kommer ladda ner det likförbannat.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Typ PUBG på mobil.
Kanske århundradets sämsta idé.
Men dom gör det väl för att massor med folk kommer ladda ner det likförbannat.

"Fan grabbar vet ni vad vi borde göra på telefon? En military-sim ARMA style shooter (som har typ 50 keyboard binds för varje kropps-ställning och sikningsgrad och skit) där du är inlåst i en match som kräver konsekvent stark uppkoppling i minst typ en halvtimme.

Och behöver du pausa en sväng så är du typ rökt och kan lika gärna börja om.

It boggles the mind

Som om man skulle sätta ett crack-team av NASA-ass scientists på att plocka fram det objektivt sämst tänkbara spelet att "porta" till mobiltelefon


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Funkar alldeles utmärkt som underhållning när man sitter på holken.
Är på hål 7879 just nu så har haft det i några år. 20662 slag i skrivande stund, så ett snitt på 2.6224 slag per hål.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Spelar schack på lichess appen varje dag


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Testpilot
Skrivet av Anton Q:

Mobilspel som försöker vara ett konsollspel funkar inte.
[...}
"Fan grabbar vet ni vad vi borde göra på telefon? En military-sim ARMA style shooter...
[...]

Skrivet av Prixm:

Går inte spela på mobilen, jag har försökt, folk som gör det är sjuka i huvudet om du frågar mig, speciellt faktiskta spel (FPS, RTS etc) och inte candy crush etc, hur gör folk det? Mår illa så fort jag försöker spela.

Skrivet av kebbe:

Tål inte touchkontroller och kommer inte böka runt med handkontroller och annat bös så skippar mobilspel. Fungerade väl som tidsfördriv på kvartsrasterna under skolåren när man skickade runt en Samsung D500 med någon Java-version av Worms att spela med kompisarna.

Det är lätt o glömma den utvecklande marknaden i mellanvärlden, sydamerika och asien.

Här är det nästan ingen som har varken konsol eller PC, men däremot har de flesta en mobiltelefon. Och här är vart de sköter sina sociala medier, bankärenden eller annars nöje som film- och TV-spel.

Tar man detta i beaktning är det inte konstigt att se varför utvecklare mer än gärna försöker porta eller utveckla spel för mobiltelefoner - hur dumt det än kan verka från västerländskt perspektiv. Mobilspelsmarknaden är den största marknaden för spel idag med råge, och klyftan gentemot PC/konsoler fortsätter bara att växa.

Det finns synnerligen inte någon anledning att inte utveckla fullskaliga spel för mobilplattformen. Folk springer redan runt med kapabel hårdvara i sin byxficka, enda som saknas är en kontroller (vilket jag själv löst nyligen med en Gamesir-enhet som gör mobilen till en "spelkonsol").


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

På toaletten och på tunnelbanan spelar jag antingen Clash Royale eller Plague Inc. I övrigt undviker jag att spela på mobilen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Någon som har tips på lite "större och vettigare" mobilspel?

I avsaknad av bärbar konsol men med bibehållet spelsugen till fots, så har jag snubblat jag över en Gamesir-spelkontroll (gör mobilen till en Switch, typ).

Vill inte engagera mig i "freemium" eller annars P2W/F2P-dravel, utan är villig att betala för spelet och få så nära en fullbordad upplevelse som möjligt — har Android kanske bör tilläggas

Har också Android. Någon nämnde spel via Netflix om du har det, de jag testat där tycker jag har varit bra nivå på. Man verkar helt slippa reklam också.

Annars finns spel som t.ex. Hearthstone och Marvel Snap eller Auto Chess och Super Auto Pets om du vill sätta dig in i något sånt. Särskilt Auto Chess och Auto Pets tycker jag funkar bra utan att spendera en krona.

Är du ute efter mer single player finns t.ex. Slay the Spire, Vampire Survivor, Magic Survival (samma princip som Vampire survivor men föll mig mer i smaken) eller Night of the Full Moon.

Finns även en liten utvecklare som heter Yiotro som gör väldigt roliga småspel av olika sorter. Inget särskilt unikt kanske men underhållande när man har 5-15 över. Gillar Antiyoy och S-kladom bäst.

12
Skriv svar