Har PS5 världens sämsta UI?

Medlem
Har PS5 världens sämsta UI?

Som PC-spelare i grunden så har jag inte riktigt brytt mig särskilt mycket om konsolutvecklingen sedan 8-bitars NES. De tidiga konsolerna satte liksom ribban för vad jag förväntar mig av en konsol. Start -> Stoppa i spel -> Starta/spela -> Sluta spela/stänga av. Jag hade en PS3 också, som ändå följde den filosofin ganska bra så länge man inte rörde PlayStation Network. Utifrån hur jag använde den, vilket var mer som Blu Ray-spelare. Man hade fler menyer, men överskådligheten var ändå väldigt logisk, även ifall Spel och film tydligen inte längre var det ensamma fokuset.

Medan jag skaffat de flesta generationer av Nintendos konsoler så har jag märkt att konsoler slutat vara en maskin för spel...nu ska det vara fokus på någon förbannad "gemenskaps"-upplevelse, där man kan chatta med vänner och bottar (ifall man inte har vänner), dela in-game bilder och filmer och fan å hans moster. Känns som spelkonsolerna försökt bli en maskin för motsvarigheten till att dela selfies och matbilder på Facebook.

Så köpte vi en PS5 då, för att jag naiv nog trodde att det skulle vara som en PS3 fast med bättre hårdvara. Och visst var hårdvaran bättre, men som om det behövde ske på bekostnad av något så tog Sony bort allt vad logik heter i UI't. Första gången jag försökte stänga av skiten fick jag leta upp en guide på nätet, men jag antar att filosofin bakom dagens konsoler är att man aldrig ska stänga av dem?
Nästa kalldusch var inte helt obekant då vi har en Switch, men nuförtiden har man tydligen inte en konsol till familjen som flera användare ska spela inköpta spel på. Nej, först ska det kopplas ett konto till konsolen som står för inköpen, sedan ska det vara ett jävla krångel med vilka som ska kunna spela på den personens inköp, speciellt ifall man blandar in barn.

Är det någon som har försökt låta sitt barn få spela Minecraft på en PS5? Kanske t.o.m köpa något i spelet? Krånglet kring det som borde vara det enklaste som finns på en konsol som borde vara tillverkad för just syftet att spela ett spel, och underlätta så mycket det gör för ägaren av konsolen att göra just det, gränsar till sadism. Flera gånger har jag suttit med skiten och svurit över att det ska vara så jävla svårt att spendera pengar.

Idag försökte vi köpa några V-bucks till grabben som nyligen börjat spela Fortnite. Några timmar senare har vi gett upp. Det verkar bara inte vara fysiskt möjligt att göra det! Varför? Jo för att man bara inte kan lägga till pengar i PS5 utan att involvera användare, utgivare och åldersgränser!

Jag är så förbannat trött på skiten att jag skulle sälja den direkt ifall det inte vore en direkt förlust då spelen jag redan köpt till dem enbart finns digitalt, bundet till en jävla PS5!!! Nästa konsol blir det en X-box ifall den inte är lika efterbliven, för då har jag köpt min sista konsol...förbenade skräp!

Ifall någon orkat ta sig hit ner...är det fler som känner likadant, att dagens konsoler helt hat tappat användarvänligheten, eller är det bara jag som blivit en gammal boomer?

Medlem
Skrivet av Ender:

Som PC-spelare i grunden så har jag inte riktigt brytt mig särskilt mycket om konsolutvecklingen sedan 8-bitars NES. De tidiga konsolerna satte liksom ribban för vad jag förväntar mig av en konsol. Start -> Stoppa i spel -> Starta/spela -> Sluta spela/stänga av. Jag hade en PS3 också, som ändå följde den filosofin ganska bra så länge man inte rörde PlayStation Network. Utifrån hur jag använde den, vilket var mer som Blu Ray-spelare. Man hade fler menyer, men överskådligheten var ändå väldigt logisk, även ifall Spel och film tydligen inte längre var det ensamma fokuset.

Medan jag skaffat de flesta generationer av Nintendos konsoler så har jag märkt att konsoler slutat vara en maskin för spel...nu ska det vara fokus på någon förbannad "gemenskaps"-upplevelse, där man kan chatta med vänner och bottar (ifall man inte har vänner), dela in-game bilder och filmer och fan å hans moster. Känns som spelkonsolerna försökt bli en maskin för motsvarigheten till att dela selfies och matbilder på Facebook.

Så köpte vi en PS5 då, för att jag naiv nog trodde att det skulle vara som en PS3 fast med bättre hårdvara. Och visst var hårdvaran bättre, men som om det behövde ske på bekostnad av något så tog Sony bort allt vad logik heter i UI't. Första gången jag försökte stänga av skiten fick jag leta upp en guide på nätet, men jag antar att filosofin bakom dagens konsoler är att man aldrig ska stänga av dem?
Nästa kalldusch var inte helt obekant då vi har en Switch, men nuförtiden har man tydligen inte en konsol till familjen som flera användare ska spela inköpta spel på. Nej, först ska det kopplas ett konto till konsolen som står för inköpen, sedan ska det vara ett jävla krångel med vilka som ska kunna spela på den personens inköp, speciellt ifall man blandar in barn.

Är det någon som har försökt låta sitt barn få spela Minecraft på en PS5? Kanske t.o.m köpa något i spelet? Krånglet kring det som borde vara det enklaste som finns på en konsol som borde vara tillverkad för just syftet att spela ett spel, och underlätta så mycket det gör för ägaren av konsolen att göra just det, gränsar till sadism. Flera gånger har jag suttit med skiten och svurit över att det ska vara så jävla svårt att spendera pengar.

Idag försökte vi köpa några V-bucks till grabben som nyligen börjat spela Fortnite. Några timmar senare har vi gett upp. Det verkar bara inte vara fysiskt möjligt att göra det! Varför? Jo för att man bara inte kan lägga till pengar i PS5 utan att involvera användare, utgivare och åldersgränser!

Jag är så förbannat trött på skiten att jag skulle sälja den direkt ifall det inte vore en direkt förlust då spelen jag redan köpt till dem enbart finns digitalt, bundet till en jävla PS5!!! Nästa konsol blir det en X-box ifall den inte är lika efterbliven, för då har jag köpt min sista konsol...förbenade skräp!

Ifall någon orkat ta sig hit ner...är det fler som känner likadant, att dagens konsoler helt hat tappat användarvänligheten, eller är det bara jag som blivit en gammal boomer?

Jag känner inte igen mig i din beskrivning, för mig funkar det galant för det mesta. Något krångligt kan jag tycka det blir ibland att hitta i butiken, men annars funkar det som sagt prima.

Ska dock sägas att jag inte delar min konsol med någon annan, varken vuxen eller barn. Kanske hade då upplevt det du beskriver.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Boomer alt. eljest.

Du är så van vid PC-artefakter som drivrutiner för nya spel osv att du inte reflekterar över hur efterblivet det är med PC-gaming. Det är egentligen en maskin gjord för bokföring och kvartalsrapporter som giggar extra som spelkonsol. Konsol är mycket bättre och marknaden är också tydlig med det.

Medlem

Det låter mer som om du bara ovan. Aldrig haft något av ”problemen” du beskriver. Men alla uppfattar saker olika och sånt som du inte har problem med har andra problem med. Alla kan dessvärre inte bli nöjda.

Medlem
Skrivet av Ender:

Som PC-spelare i grunden så har jag inte riktigt brytt mig särskilt mycket om konsolutvecklingen sedan 8-bitars NES. De tidiga konsolerna satte liksom ribban för vad jag förväntar mig av en konsol. Start -> Stoppa i spel -> Starta/spela -> Sluta spela/stänga av. Jag hade en PS3 också, som ändå följde den filosofin ganska bra så länge man inte rörde PlayStation Network. Utifrån hur jag använde den, vilket var mer som Blu Ray-spelare. Man hade fler menyer, men överskådligheten var ändå väldigt logisk, även ifall Spel och film tydligen inte längre var det ensamma fokuset.

Medan jag skaffat de flesta generationer av Nintendos konsoler så har jag märkt att konsoler slutat vara en maskin för spel...nu ska det vara fokus på någon förbannad "gemenskaps"-upplevelse, där man kan chatta med vänner och bottar (ifall man inte har vänner), dela in-game bilder och filmer och fan å hans moster. Känns som spelkonsolerna försökt bli en maskin för motsvarigheten till att dela selfies och matbilder på Facebook.

Så köpte vi en PS5 då, för att jag naiv nog trodde att det skulle vara som en PS3 fast med bättre hårdvara. Och visst var hårdvaran bättre, men som om det behövde ske på bekostnad av något så tog Sony bort allt vad logik heter i UI't. Första gången jag försökte stänga av skiten fick jag leta upp en guide på nätet, men jag antar att filosofin bakom dagens konsoler är att man aldrig ska stänga av dem?
Nästa kalldusch var inte helt obekant då vi har en Switch, men nuförtiden har man tydligen inte en konsol till familjen som flera användare ska spela inköpta spel på. Nej, först ska det kopplas ett konto till konsolen som står för inköpen, sedan ska det vara ett jävla krångel med vilka som ska kunna spela på den personens inköp, speciellt ifall man blandar in barn.

Är det någon som har försökt låta sitt barn få spela Minecraft på en PS5? Kanske t.o.m köpa något i spelet? Krånglet kring det som borde vara det enklaste som finns på en konsol som borde vara tillverkad för just syftet att spela ett spel, och underlätta så mycket det gör för ägaren av konsolen att göra just det, gränsar till sadism. Flera gånger har jag suttit med skiten och svurit över att det ska vara så jävla svårt att spendera pengar.

Idag försökte vi köpa några V-bucks till grabben som nyligen börjat spela Fortnite. Några timmar senare har vi gett upp. Det verkar bara inte vara fysiskt möjligt att göra det! Varför? Jo för att man bara inte kan lägga till pengar i PS5 utan att involvera användare, utgivare och åldersgränser!

Jag är så förbannat trött på skiten att jag skulle sälja den direkt ifall det inte vore en direkt förlust då spelen jag redan köpt till dem enbart finns digitalt, bundet till en jävla PS5!!! Nästa konsol blir det en X-box ifall den inte är lika efterbliven, för då har jag köpt min sista konsol...förbenade skräp!

Ifall någon orkat ta sig hit ner...är det fler som känner likadant, att dagens konsoler helt hat tappat användarvänligheten, eller är det bara jag som blivit en gammal boomer?

Så går det när du beblandar dig med drönarna nere på konsolnivå…sälj skräpet så är du välkommen tillbaka, vi drar ett streck över det hela 🤗


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av kingzla:

Boomer alt. eljest.

Du är så van vid PC-artefakter som drivrutiner för nya spel osv att du inte reflekterar över hur efterblivet det är med PC-gaming. Det är egentligen en maskin gjord för bokföring och kvartalsrapporter som giggar extra som spelkonsol. Konsol är mycket bättre och marknaden är också tydlig med det.

consoler är bara skit.

Medlem

Så är det, det är bara dom mest inbitna som fortfarande påstår att konsol är bara nått man startar och kör medans pc är krångel. Så är det absolut inte. Extra jobbigt som dubsäger nör man går från logik i UI

Skrivet av kingzla:

Boomer alt. eljest.

Du är så van vid PC-artefakter som drivrutiner för nya spel osv att du inte reflekterar över hur efterblivet det är med PC-gaming. Det är egentligen en maskin gjord för bokföring och kvartalsrapporter som giggar extra som spelkonsol. Konsol är mycket bättre och marknaden är också tydlig med det.

Lol marknaden har gång på gång visat att pc gaming är för att stanna.
Skulle man gå efter din filosofi så är det lika lägga ner konsoler också så kör vi mobilspel ist 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Windows är världens sämsta UI.
Proppfullt med pop-up reklam och "tips" så man nästan tror att databurken blivit infekterad med virus. Ett evigt krångel med drivrutinsjakt och saker som borde fungera per automatik, men allt som oftast kräver att man felsöker själv.

Ska man vara rättvis är väl spelkonsoler speciellt Xbox och kanske Playstation med på väg åt det hållet, men det är ännu långt ifrån lika dålig upplevelse som Windows PC och allt Steam-relaterat.

Vad gäller användarprofiler så har väl i alla fall de flesta spel fortfarande att man kan välja på separata sparfiler, så man behöver inte skifta användare? Men jag håller med. Tycker konsoltillverkarna bör ta ett steg tillbaka och skala av en del av de onödiga funktionerna, hålla det lite mer straight forward.

Svaret på frågan är: Ja (helt jädrans värdelöst!)

Medlem

Nej. Nej, det tycker jag inte. Överlägset bästa konsolen nånsin.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Ender:

Som PC-spelare i grunden så har jag inte riktigt brytt mig särskilt mycket om konsolutvecklingen sedan 8-bitars NES. De tidiga konsolerna satte liksom ribban för vad jag förväntar mig av en konsol. Start -> Stoppa i spel -> Starta/spela -> Sluta spela/stänga av. Jag hade en PS3 också, som ändå följde den filosofin ganska bra så länge man inte rörde PlayStation Network. Utifrån hur jag använde den, vilket var mer som Blu Ray-spelare. Man hade fler menyer, men överskådligheten var ändå väldigt logisk, även ifall Spel och film tydligen inte längre var det ensamma fokuset.

Medan jag skaffat de flesta generationer av Nintendos konsoler så har jag märkt att konsoler slutat vara en maskin för spel...nu ska det vara fokus på någon förbannad "gemenskaps"-upplevelse, där man kan chatta med vänner och bottar (ifall man inte har vänner), dela in-game bilder och filmer och fan å hans moster. Känns som spelkonsolerna försökt bli en maskin för motsvarigheten till att dela selfies och matbilder på Facebook.

Så köpte vi en PS5 då, för att jag naiv nog trodde att det skulle vara som en PS3 fast med bättre hårdvara. Och visst var hårdvaran bättre, men som om det behövde ske på bekostnad av något så tog Sony bort allt vad logik heter i UI't. Första gången jag försökte stänga av skiten fick jag leta upp en guide på nätet, men jag antar att filosofin bakom dagens konsoler är att man aldrig ska stänga av dem?
Nästa kalldusch var inte helt obekant då vi har en Switch, men nuförtiden har man tydligen inte en konsol till familjen som flera användare ska spela inköpta spel på. Nej, först ska det kopplas ett konto till konsolen som står för inköpen, sedan ska det vara ett jävla krångel med vilka som ska kunna spela på den personens inköp, speciellt ifall man blandar in barn.

Är det någon som har försökt låta sitt barn få spela Minecraft på en PS5? Kanske t.o.m köpa något i spelet? Krånglet kring det som borde vara det enklaste som finns på en konsol som borde vara tillverkad för just syftet att spela ett spel, och underlätta så mycket det gör för ägaren av konsolen att göra just det, gränsar till sadism. Flera gånger har jag suttit med skiten och svurit över att det ska vara så jävla svårt att spendera pengar.

Idag försökte vi köpa några V-bucks till grabben som nyligen börjat spela Fortnite. Några timmar senare har vi gett upp. Det verkar bara inte vara fysiskt möjligt att göra det! Varför? Jo för att man bara inte kan lägga till pengar i PS5 utan att involvera användare, utgivare och åldersgränser!

Jag är så förbannat trött på skiten att jag skulle sälja den direkt ifall det inte vore en direkt förlust då spelen jag redan köpt till dem enbart finns digitalt, bundet till en jävla PS5!!! Nästa konsol blir det en X-box ifall den inte är lika efterbliven, för då har jag köpt min sista konsol...förbenade skräp!

Ifall någon orkat ta sig hit ner...är det fler som känner likadant, att dagens konsoler helt hat tappat användarvänligheten, eller är det bara jag som blivit en gammal boomer?

Jag upplever att det blivit svårare med just köp som du nämner med ps5, men jag inbillar mig att det är något som är likt övriga marknaden då problemet inte existerade från början med ps4. Mycket har säkert bakgrund till den stora hackerhärvan som drabbade sony 2011 där man fick strukturera om hela PS store.

Sen håller jag inte med om att UI är otydligt på ps5. Själv hade jag gärna haft ps3ans ui men det är väl att önska för mycket. Smaken är som baken

Medlem
Skrivet av kingzla:

Boomer alt. eljest.

Du är så van vid PC-artefakter som drivrutiner för nya spel osv att du inte reflekterar över hur efterblivet det är med PC-gaming. Det är egentligen en maskin gjord för bokföring och kvartalsrapporter som giggar extra som spelkonsol. Konsol är mycket bättre och marknaden är också tydlig med det.

Har både och. Konsoler kan inte ens hantera dagens konsolexklusiva titlar vilket är skrattretande. FFXVI är ett tydligt exempel.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag känner inte igen mig i din beskrivning, för mig funkar det galant för det mesta. Något krångligt kan jag tycka det blir ibland att hitta i butiken, men annars funkar det som sagt prima.

Ska dock sägas att jag inte delar min konsol med någon annan, varken vuxen eller barn. Kanske hade då upplevt det du beskriver.

Jag skulle tro att det underlättar något oerhört, men det ställer ju till det då man är ett helt hushåll som använder det. Det jag vill ha idag när jag startat konsolen är en person som äger kontokortet till konsolen (inte den specifika användaren!) och frågan: "Vilken användare vill du spela som?". Därefter har den personen tillgång till alla sina spelsaves på alla de spel som man köpt till konsolen.

Skrivet av kingzla:

Boomer alt. eljest.

Du är så van vid PC-artefakter som drivrutiner för nya spel osv att du inte reflekterar över hur efterblivet det är med PC-gaming. Det är egentligen en maskin gjord för bokföring och kvartalsrapporter som giggar extra som spelkonsol. Konsol är mycket bättre och marknaden är också tydlig med det.

Nja, till skillnad mo en konsol så GÅR det att göra bokföring, dokument, kalkyler, websidor och i princip vad man vill på den UTÖVER att spela. Att man behöver uppdatera drivrutiner någon gång ibland, eller uppdatera någon programvara är ju inget som en konsolägare slipper ifrån heller, det är bara namnet "Systemuppdatering" som rymmer mer än man tror.

Skrivet av Laddemannen:

Det låter mer som om du bara ovan. Aldrig haft något av ”problemen” du beskriver. Men alla uppfattar saker olika och sånt som du inte har problem med har andra problem med. Alla kan dessvärre inte bli nöjda.

Jepp, definitivt ovan, och missnöjd. Konsoler VAR som sagt användarvänliga en gång i tiden, men de är det då fan inte längre. Bara processen att skapa ett nytt konto... Det ska väl för fan bara räcka med ett namn eller? Nu ska det vara knutet till en mailadress, personnummer och allt möjligt skit, gah!

Skrivet av Soulless:

Så går det när du beblandar dig med drönarna nere på konsolnivå…sälj skräpet så är du välkommen tillbaka, vi drar ett streck över det hela 🤗

Skrivet av Majoren:

Windows är världens sämsta UI.
Proppfullt med pop-up reklam och "tips" så man nästan tror att databurken blivit infekterad med virus. Ett evigt krångel med drivrutinsjakt och saker som borde fungera per automatik, men allt som oftast kräver att man felsöker själv.

Ska man vara rättvis är väl spelkonsoler speciellt Xbox och kanske Playstation med på väg åt det hållet, men det är ännu långt ifrån lika dålig upplevelse som Windows PC och allt Steam-relaterat.

Vad gäller användarprofiler så har väl i alla fall de flesta spel fortfarande att man kan välja på separata sparfiler, så man behöver inte skifta användare? Men jag håller med. Tycker konsoltillverkarna bör ta ett steg tillbaka och skala av en del av de onödiga funktionerna, hålla det lite mer straight forward.

Sant i att det finns dåliga saker med PC, men det mesta får ju ju dras med på konsol med, som alla jäkla launcher-konton och sånt. Det som skulle vara så smidigt med launchers her blivit lite av en förbannelse, men samtidigt så slipper man ju vara bunden till konsoltillverkarens ekosystem.

Ah, blir bara dränerad av allt motstånd för att få spela ett spel.

Medlem

Nu har jag inte Playstation, utan kör Xbox och utan fler konton, men kan hålla med dig om principen. I bland är det onödigt invecklat för att göra simpla saker.
Minns att designen på Xbox One även var korkad, att jag inte hittade knappen för att få ut skivan. 😛

Sen ska man inte glömma dessa extrema uppdateringar som kan vara på 50 gb lagom tills man ska börja spela, om man inte väljer att tillåta konsolen att starta upp om nätterna för att ladda ned uppdateringar.

Något av det mest korkade på iallafall Xbox, är att man måste ladda ned en separat bluray-film-app för att se filmer på konsolen. Att det inte är inbyggt och inte behöver ses som en egen app, är mig helt otroligt.

Medlem

Inget problem på PS5 i vår familj. Vi skapade bara varsin användare. Det fungerade smidigt, alla får tillgång till spelen och får sina egna sparfiler också. I början tyckte jag också gränsnittet var krångligt men man vänjer sig.

Gen
Medlem

Känner inte igen mig och då har jag trots detta PC som huvudsakliga plattform. PS5an används för att spela spel och den duger gott och väl till det. Köpt några spel i shopen samt online utan större svårigheter.

Medlem
Skrivet av Ender:

Sant i att det finns dåliga saker med PC, men det mesta får ju ju dras med på konsol med, som alla jäkla launcher-konton och sånt. Det som skulle vara så smidigt med launchers her blivit lite av en förbannelse, men samtidigt så slipper man ju vara bunden till konsoltillverkarens ekosystem.

Ah, blir bara dränerad av allt motstånd för att få spela ett spel.

Jepp, jag håller med. Men tycker det känns som mycket av den där skiten kommer från ett visst företag som heter Microsoft, och sedan apar Sony efter det, och sedan kanske t.om. även Nintendo 15 år senare inför nått liknande
Xbox One introducerade ju i princip krångligt UI till konsoler där man blev tvungen att söka på internet hur man hittar till basala funktioner, något som känns igen från något annat Microsoft pysslar med: Windows.
Okej att det kan vara jag som har svårt att anpassa mig till nymodigheter, men sedan Windows 10 så har jag t.om. svårt att hitta till kontrollpanelen..

Medlem

Playstationkonsolerna har väl stängts av via PS-knappen på kontrollen sedan PS3, borde väl inte varit några problem där? Däremot så har jag inte sett ett bra konsolgränssnitt sedan just XMB på PS3. PS4 var ju nästan Xbox-nivå av värdelöst så redan där gick det utför.

Medlem

Tycker man PS5 har dåligt UI så kan man aldrig ha använt Switch eller Xbox, speciellt Xbox har riktigt bedrövligt UI men Switch är inte bra den heller.

Medlem

Ha ha jag hade precis samma problem för 20 år sedan men 100x värre på pc. Så jag förstår fullständigt vad du menar. Jag hade heller inte någon lust att leta uppdateringar till ljudkort mm ja det var en gigantisk soppa som fick mig att slita mitt hår. Jag tror att mitt tips är att lämna ps5an till dom som den passar för helt enkelt. Jag kommer att köpa en riktig pc nästa år tror jag för pc/vr mm och mest för barnens skull. Men är samtidigt väldigt glada över att ha sluppit använda en spel pc för spel under så många år. Man ska helt enkelt använda det som passar en och spela på det som gör en glad. Både jag och mina barn i 10+ åldern har var sin ps5a. Och barnen är väldigt förtjusta i att kunna prata med kompisar mm och ha möjlighet att dela video klipp mm. Yngsta sonen vill ofta att jag tittar på när han spelar med delad skärm(han streamar när han spelar och jag tittar på min tv). Dom bor 4+ timmar bort från mig men jag pratar några dagar i veckan med yngsta sonen och spelar olika spel med honom. För oss fungerar allt väldigt bra.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Tycker man PS5 har dåligt UI så kan man aldrig ha använt Switch eller Xbox, speciellt Xbox har riktigt bedrövligt UI men Switch är inte bra den heller.

Håller med och tycker PS5 har bra UI, bara butiken som kan vara lite lurig ibland. Xbox S X har väldigt rörigt UI, och min Switch är nog sämst av alla.

Kör mario vart på switch några gånger per år och slutar alltid med att man måste googla o kolla på youtube klipp för att fatta hur man ska lägga till extra handkontrollerna när man kör flera 😂


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Ibland är UI:et ganska smart. Du ska stänga av ett spel, tryck på ikonen som handlar om just det spelet, välj där efter "shut down". Men, det tar ett litet tag att vänja sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag kan hålla med om att det finns mycket i användargränssnittet som kunnat vara bättre.

Ska man hålla in eller klicka på PS5 knappen?
Att gå till sökfältet i store är konstigt och man råkar ofta stänga butiken för att må trycker upp en gång för mycket.
Att gå till trophylistan varierar beroende på om du visar en trophy från notiser eller från startskarm eller från popup.
Att hitta till monthly games i PS plus är inte solklart.
Att hitta spel som är bra är svårt och kräver massa googlande.
Varför finns inte roguelike some spelgenre?
Inte lätt att veta att det finns exempelvis standard eller dekux utgåvor av spel (man kan hitta dem på ... knappen i butiken). Ja det finns andra vyer som visar det bättre men det är inte konsekvent.

Ja det finns mycket som hade kunnat vara bättre men man vänjer sig efter ett tag.

Medlem

Kontodelningen kan vara lite knepig i början, speciellt om man har minderåriga barn. Ta det lugnt och gå igenom menyerna steg för steg så får du snart kläm på det hela. UI tycker jag personligen är helt ok. Shoppen är dock lite spretig ock kunde förenklas lite. Ha det så kul med eran nya PS5:a. Barnen dina klarar sig nog utan virtuell valuta...

Medlem

Tycker det blivit allt mer "krångel" med konsoller på senare år. Har inte erfarenhet av just PS5, men spel på Nintendo Wii var mer eller mindre bara att tuta och köra, på Wii U och senare Switch är det mycket mer krångel med att väl komma igång och spela. Ja, inte för vana användare kanske, men för barn som knappt är läskunniga, och absolut inte på engelska, är det mycket trams som måste vadas igenom innan det går att spela. Har exempelvis inte skaffat Just Dance-spelen till Wii U eller Switch, de är helt enkelt bättre på Wii.

Medlem
Skrivet av erson:

Har både och. Konsoler kan inte ens hantera dagens konsolexklusiva titlar vilket är skrattretande. FFXVI är ett tydligt exempel.

Är väl mer SquareEnix som inte ens klarar av att hantera spelskapandet även när de bara hade 1 platform att tänka på, men det kommer ju till PC oxå snart så...

Medlem

Märklig trådtitel på fel ämne.
Tråden handlar mer om barnanpassningen och betalningssystemet på Playstation – det sistnämnda suger om du har Nordea. Men tror det fungerar bättre på sistone. Men förr brukade jag köpa PSN-krediter på nätet när de var på rea men den möjligheten har väl helt försvunnit. Men att köpa PSN-krediter och ladda på i förhand är lättare än att betala med Nordeakort.

Man vill väl inte att ungen köper V-bucks på ens kreditkort?

Men som svar på enbart trådtiteln – Ja, PS5:s UI/UX är ingen favorit hos mig ifråga om åtkomsten och hanteringen av ens spelbibliotek:

- R1 hoppar till värdelösa Media istället för Game Library som istället är ca 10 tryck till höger :facepalm:

- Onödigt stora ikoner inuti Game Library
a Startskärmen har stöd för endast ett fåtal spel och inga spelfoldrar. Spelfoldrarna man skapar hamnar i en väldigt undanskuffad plats i Game Library. Så man glömmer lätt vilka spel man har eftersom det är så bökigt att gå in i Game Library och ens skapade spelfoldrar.

- Om man någon gång startar ett spel så skapas en spelikon, så om du kontaminerar PS4/5 med ett lånat fysiskt spel så är ikonen för alltid i ditt bibliotek. Du kan dock ”dölja” spelet men tror det är begränsat till 99 eller 999 spel. Trophies går heller inte att radera och synkningen av trophies tar tid så varje spel man är mindre osäker på är det bäst att testa via ett extra konto.

- Wishlist är begränsat till typ enbart 99 spel. Tror Steam har 999 som max.

Angående trådens ämne kring barnanpassningen hade jag VÄLDIGT gärna sett en SCREEN TIMER funktion för ALLA konton så att jag som kämpar med SPELBEROENDE kan sköta det lättare. Som det är nu tror jag det eventuellt enbart är möjligt om jag skapar ett separat barnkonto men har inte orkat göra det likt säkert flera andra gamers i samma sits.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är väl mer SquareEnix som inte ens klarar av att hantera spelskapandet även när de bara hade 1 platform att tänka på, men det kommer ju till PC oxå snart så...

och då får vi se om du har rätt

Medlem

Playstation har alltid haft väldigt stilrena gränssnitt vilket jag uppskattat. Sällan haft några problem med användarupplevelsen heller för den delen.

Hela poängen med konsoller är att det ska vara så "plug-n-play" som möjligt med minimal effort, och att spelen du köper ska funka bra utan att du behöver bry dig. Hur smidigt det än är idag på PC jämfört med förr så är det ändå en tröskel för folk som inte har något intresse eller grundkunskap på datorn. Går inte att jämföra äpplen och päron.

12
Skriv svar