Larian förstår varför Microsoft underskattade Baldur's Gate 3

Robot
Larian förstår varför Microsoft underskattade Baldur's Gate 3
Medlem

Fullt förståeligt. Även om jag personligen kände stor hype så måste jag säga att jag är förvånad över den enorma kommersiella succéen spelet faktiskt har blivit. Ett spel i en nischad genre som är en uppföljare till gamla spel som nästan ingen man pratar med har spelat borde inte bli så stort som BG3 har blivit.

Tror att streamers har bidragit mycket här, det är kul att titta på streams av ett så pass dynamiskt och flexibelt spel som detta, vilket sällan sker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spelar BG3 just nu på PS5, vilket betyder att jag blev lite sen på pucken att testa spelet och att allt redan hade tyckts och tryckts när det blev dags för PS5 release.

Så jag kom in med förväntan att det var GOTY.

Tror spelet blir lite sämre när man kommer in med den känslan. Jag har visserligen kul med spelet och jag gillar att spelets styrkor är styrkor man inte är bortskämd med i andra spel. Upplevelsen blir därigenom lite unik.

Samtidigt så är BG3 det första spelet på länge som jag konstant somnar i soffan till. Jag vet inte om det är en bugg eller en feature.. men efter 40 års ålder så har jag börjat uppskatta att spela spel efter 22:00 istället för att kolla på Netflix iom att jag inte somnar av spel. BG3 somnar jag till på samma sätt som en dokumentär om Romarriket på SVT play.

Men det är kanske det som gör att det är GOTY.
Det är bra på ett annorlunda sätt med styrkor och svagheter som majoriteten av alla andra spel inte erbjuder.

Medlem

Spencer borde hyra in en konsult som vet grejer om sånt här istället för att chansa sig fram. Borde inte vara jätte svårt att undersöka olika spel och eventuella utvecklingskostnader antal anställda mm. Sen om det blir populärt eller inte är en helt annan grej. Den största anledningen till att Baldursgate 3 inte kommit till Xbox redan trodde jag var att Xbox S är en bakåtsträvarmaskin som inte klarar delad skärm i spel.

Medlem

Väntar med spänning på larians cyberpunk nu när de har sin witcher 3.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför när både 1an och 2an var tokhyllade klassiker. Nördarna har förökat sig som ett virus sedan dess.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Jag förstår inte riktigt varför när både 1an och 2an var tokhyllade klassiker.

Spelade aldrig tvåan, men en hel del på originalet. Det är verkligen svårtillgängligt med dagens mått mätt.
Hade BG3 varit som OG BG så hade jag förstått fem miljoner dollar.

Men DOS2 var fantastiskt, och fick mig att tycka om crpg igen efter att slutat spela genren när Fallout lämnade den

Medlem

Med ett IP som Baldurs Gate och efter 'Divinity Original Sin 2' så hade nog i alla fall jag gett grönt ljus till Larian och BG3. Microsoft har hamnat så långt bakom nu när det kommer till att göra spel så de måste köpa på sig "säkra"/dyra studios för att göra det åt dem. De har i stället valt att lägga fokus på Game Pass, vilket i sig kan vara lönsamt, men det ändrar inte faktumet att både Nintendo och Playstation springer victory laps runt dem på spelfronten.
Men M$ kommer att fortsätta ha pengar till många framtida snedsteg, så det är absolut inget akut problem.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Spelar BG3 just nu på PS5, vilket betyder att jag blev lite sen på pucken att testa spelet och att allt redan hade tyckts och tryckts när det blev dags för PS5 release.

Så jag kom in med förväntan att det var GOTY.

Tror spelet blir lite sämre när man kommer in med den känslan. Jag har visserligen kul med spelet och jag gillar att spelets styrkor är styrkor man inte är bortskämd med i andra spel. Upplevelsen blir därigenom lite unik.

Samtidigt så är BG3 det första spelet på länge som jag konstant somnar i soffan till. Jag vet inte om det är en bugg eller en feature.. men efter 40 års ålder så har jag börjat uppskatta att spela spel efter 22:00 istället för att kolla på Netflix iom att jag inte somnar av spel. BG3 somnar jag till på samma sätt som en dokumentär om Romarriket på SVT play.

Men det är kanske det som gör att det är GOTY.
Det är bra på ett annorlunda sätt med styrkor och svagheter som majoriteten av alla andra spel inte erbjuder.

Jag är lika gubbigt trött som dig och spelet fick en ny energi genom att jag drog ner på svårighetgraden. Rollspelandet och allt kring det får stå i fokus och spelet rullar på i betydligt högre tempo.

Bara ett tips.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Jag förstår inte riktigt varför när både 1an och 2an var tokhyllade klassiker. Nördarna har förökat sig som ett virus sedan dess.

Storyn, karaktärerna, musiken, världen och det visuella var helt enastående när spelen släpptes. Jag kommer ihåg Baldurs gate 2 som ett av de mest revolutionerande spelen jag någonsin fick uppleva på den tiden :).

Nu är jag definitivt ett litet nördvirus och spelar fortfarande lite baldurs gate 2 med några års mellanrum. När jag träffar gamla vänner quotar vi fortfarande karaktärer från spelet

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag är lika gubbigt trött som dig och spelet fick en ny energi genom att jag drog ner på svårighetgraden. Rollspelandet och allt kring det får stå i fokus och spelet rullar på i betydligt högre tempo.

Bara ett tips.

Har just avslutat akt 2. Mausoleumet var ganska segt (hade flera kvällar där jag bara spelade 30-45 minuter innan jag började nicka till så tog några kvällar att ta sig igenom). Men som sagt jag har inte bestämt mig ännu om det verkligen är dåligt att jag somnar kl 23:00 istället för 1 på natten när man ska upp och jobba dagen efter.

Finns också ett lugn i spelet som jag kan gilla. Har hänt att jag spenderat en kvällssession enbart med typ ”pulande” man pular lite i sitt inventory, man organiserar sina action wheels och pular runt.

Men hoppas kanske på lite mer tempo i akt 3.. iaf lite mer ljus och inte bara underjordiskt mörker hela tiden, det hjälpte inte med piggheten.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Har just avslutat akt 2. Mausoleumet var ganska segt (hade flera kvällar där jag bara spelade 30-45 minuter innan jag började nicka till så tog några kvällar att ta sig igenom). Men som sagt jag har inte bestämt mig ännu om det verkligen är dåligt att jag somnar kl 23:00 istället för 1 på natten när man ska upp och jobba dagen efter.

Finns också ett lugn i spelet som jag kan gilla. Har hänt att jag spenderat en kvällssession enbart med typ ”pulande” man pular lite i sitt inventory, man organiserar sina action wheels och pular runt.

Men hoppas kanske på lite mer tempo i akt 3.. iaf lite mer ljus och inte bara underjordiskt mörker hela tiden, det hjälpte inte med piggheten.

Endast 36 år, men det här spelet har hållt mig uppe till 02:30 på vardagar (blir väckt 7). Sen tror jag att det är betydligt lättare att hålla sig vaken framför datorn än i soffan. I soffan somnar jag direkt.

200 timmar in och håller på med min andra genomspelning. Vill inte sluta.

Ska tilläggas att jag spelat allt i genren (Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights, Dragon Age, Pillars of Eternity, Divinity etc.) och är en riktig sucker för isometriska RPGs.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Skribent

D&D upplever ju en storhetstid nu. Så det är väl egentligen inte konstigt att BG3 är så populärt. Lägg därtill att det är ett riktigt bra spel och ekvationen är enkel.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Anledningen till att det blev populärt är kanske att det är ett av de första spelen på vad.... 10 år? som faktiskt inte släpptes som en steaming pile of shit som ALLA andra AAA-spel är?

Ett spel som är lite unikt, faktiskt har en story som inte är skriven av en femåring? animationer som inte är brutna halva vägen igenom? karaktärer som inte konstant teleporterar genom objekt å skit och inte en konstant handhållning?

BG3 känns som ett spel / upplevelse / kärleksbarn och inte bara en remake av en remake av en remake för att dra in dollars till investerare på börsen....

Medlem
Skrivet av Allexz:

Anledningen till att det blev populärt är kanske att det är ett av de första spelen på vad.... 10 år? som faktiskt inte släpptes som en steaming pile of shit som ALLA andra AAA-spel är?

Ett spel som är lite unikt, faktiskt har en story som inte är skriven av en femåring? animationer som inte är brutna halva vägen igenom? karaktärer som inte konstant teleporterar genom objekt å skit och inte en konstant handhållning?

BG3 känns som ett spel / upplevelse / kärleksbarn och inte bara en remake av en remake av en remake för att dra in dollars till investerare på börsen....

Det känns nog ibland som att så är fallet, men verkligheten är att det kommit en massa bra AAA spel de senaste ~10 åren som inte varit trasiga vid release. The Last of Us, The Last of Us 2, GTA V, God of War + Ragnarök, Red Dead 2, BioShock Infinite, Half Life Alyx, för att nämna några. Finns säkert lika många andra exempel, förmodligen ännu fler.

Medlem

Inte hunnit med BG3 men det ligger högt på önskelistan!. Slänger in en fråga här! Det är så att jag håller på att introducera sambon till gaming och hittils spelat It Takes Two och Portal 2 (vilket har varit utmanande då hon aldrig har spelat tidigare så det tog oss lång tid att klara) allt är nytt och jag har fått träna på mitt tålamod 😅. Någon som vet om BG3 är bra för nybörjare? För avancerat med alla val av magier och prylar? Det är just styra karaktären och hoppa som är svårt därför gav vi tex upp Super Mario 3D World men BG3 är ju något helt annat! Går att spela och lära sig i eget tempo va?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Inte hunnit med BG3 men det ligger högt på önskelistan!. Slänger in en fråga här! Det är så att jag håller på att introducera sambon till gaming och hittils spelat It Takes Two och Portal 2 (vilket har varit utmanande då hon aldrig har spelat tidigare så det tog oss lång tid att klara) allt är nytt och jag har fått träna på mitt tålamod 😅. Någon som vet om BG3 är bra för nybörjare? För avancerat med alla val av magier och prylar? Det är just styra karaktären och hoppa som är svårt därför gav vi tex upp Super Mario 3D World men BG3 är ju något helt annat! Går att spela och lära sig i eget tempo va?

Går utmärkt att spela och lära sig i eget tempo, allt har textförklaringar som går att ta till sig i egen takt tack vare den turordningsbaserade designen. Man behöver inte heller veta någonting om D&D utan kan spela det som att det vore en riktig uppföljare på Dragon Age eller något annat klassiskt rollspel.

😬

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Inte hunnit med BG3 men det ligger högt på önskelistan!. Slänger in en fråga här! Det är så att jag håller på att introducera sambon till gaming och hittils spelat It Takes Two och Portal 2 (vilket har varit utmanande då hon aldrig har spelat tidigare så det tog oss lång tid att klara) allt är nytt och jag har fått träna på mitt tålamod 😅. Någon som vet om BG3 är bra för nybörjare? För avancerat med alla val av magier och prylar? Det är just styra karaktären och hoppa som är svårt därför gav vi tex upp Super Mario 3D World men BG3 är ju något helt annat! Går att spela och lära sig i eget tempo va?

Min sambo, som inte spelar spel vanligtvis, har börjat köra BG3 och hon älskar det. Jag fick sitta med första gången hon körde och förklara kontroller och lite mer invecklade spelkoncept. Men nu sitter hon själv och glatt kör igenom spelet utan bekymmer, och är snart i slutet av Act 1. Riktigt kul att se, då hon inte riktigt fattade tidigare varför jag är så fascinerad av spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Går utmärkt att spela och lära sig i eget tempo, allt har textförklaringar som går att ta till sig i egen takt tack vare den turordningsbaserade designen. Man behöver inte heller veta någonting om D&D utan kan spela det som att det vore en riktig uppföljare på Dragon Age eller något annat klassiskt rollspel.

Okej tack för svar som jag misstänkte Spelet ser helt fantastiskt ut av allt jag har sätt så det kliar i fingrarna!

Skrivet av Fredede:

Min sambo, som inte spelar spel vanligtvis, har börjat köra BG3 och hon älskar det. Jag fick sitta med första gången hon körde och förklara kontroller och lite mer invecklade spelkoncept. Men nu sitter hon själv och glatt kör igenom spelet utan bekymmer, och är snart i slutet av Act 1. Riktigt kul att se, då hon inte riktigt fattade tidigare varför jag är så fascinerad av spel.

Nice låter lovande! Har ni provat att spela tillsammans? Finns väl Split-screen vad jag förstår? Är lite sugen på att testa det med sambon! Tänkte köra på PS5an 😊

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Okej tack för svar som jag misstänkte Spelet ser helt fantastiskt ut av allt jag har sätt så det kliar i fingrarna!

Nice låter lovande! Har ni provat att spela tillsammans? Finns väl Split-screen vad jag förstår? Är lite sugen på att testa det med sambon! Tänkte köra på PS5an 😊

Har spelet på PC, och hon kör på mitt Steam, så vi kan tyvärr inte köra coop. Men det vore riktigt kul, ja. 🙂

1
Skriv svar