The Finals kritiseras för användning av AI-röster

Medlem

Det behöver ju inte bli dåligt för röstskådespelare endå. Kanske att man kan ha röstskådespelare som säljargument till dyrare storytunga spel, i trailern står det with real voice acting typ.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är väl självklart man sparar massa tid på att ha en dator röst?

Du kan inte allvarligt tro något annat? Om röstskådespelarna säger annat så blåljuger de

Man måste i förtid bestämma exakt vad som ska spelas in. Man måste hitta någon med rösten som man tycker passar. Denna person kan bara komma specifika tider och dagar. Man ska bestämma vad det ska kosta etc etc etc
Och om det blir fel eller man behöver ändra en liten sak så ska du starta igång hela visan igen.
Allt detta tar otroligt lång tid.

AI röst? Anpassa en röst, skriv vad man vill ha när som 24/7 och ändra på det när du vill 24/7
En person kan göra allt detta hemma i sina kallingar. Ingen inspelningstudio, ingen extra artist att ta hand om och betala

Det är klart man sparar tid, har inte sagt något annat. Det Embark ljuger om är mängden tid de sparar. När de snackar om timmar vs månader är det ren lögn. Speciellt för de röstlinjer vi snackar om här.

Förstår absolut att AI kommer ta jobbet från många, jag är inte dum. Det jag, som vanligt, huvudsakligen irriterar mig på är sättet människor reagerar på det hela. Skadeglädjen att färdigheter inte längre kommer spela någon roll. Folk som närmast skryter över hur de minsann inte gråter några tårar och är glada att alla konstnärer snart kommer förlora sina jobb.

Visst är det utveckling, men samtidigt är dessa människorna väldigt kortsiktiga i sitt tänk och förstår inte konsekvenserna av det hela, mest på grund av att de tror att just sina egna jobb kommer vara trygga. Problemet är att detta sker så fort och vi har inte några säkerhetsnät för att fånga upp alla som blir arbetslediga i världen.

Medlem

Låter lika själlöst som vilken kommentator som helst inom E-sport, så passar ju in rätt bra.

Medlem
Skrivet av Milky_81:

De kan försöka kämpa mot den här utvecklingen och jag förstår att dom gör det. Men till slut kommer det bli så att AI kommer ta över väldigt många av de jobb som finns idag. Något som ligger nära i tiden som jag tänker på är exempelvis fotomodeller, det finns redan idag riktigt imponerande AI genererade bilder där man snabbt och enkelt kan skapa bilder exakt så som man vill ha dom.

Jo precis. Problemet är att folk inte bryr sig och tror att just sina egna jobb är trygga bara för att de jobbar med något man inte direkt kan ersätta med AI, men det är ett otroligt kortsiktigt tänk. Många jobb är sammanlänkade, och när 1,000,000,000 människor i världen förlorar sina jobb direkt till AI är det naivt att tro att det inte kommer få konsekvenser för minst lika många andra jobb. Oavsett om du jobbar på ett kontor eller kör varubil kommer du du bli påverkad av detta.

Det handlar inte om att stoppa utvecklingen, det handlar om att minimera skadorna på individer och förbereda våra samhällen på konsekvenserna.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är klart man sparar tid, har inte sagt något annat. Det Embark ljuger om är mängden tid de sparar. När de snackar om timmar vs månader är det ren lögn. Speciellt för de röstlinjer vi snackar om här.

Förstår absolut att AI kommer ta jobbet från många, jag är inte dum. Det jag, som vanligt, huvudsakligen irriterar mig på är sättet människor reagerar på det hela. Skadeglädjen att färdigheter inte längre kommer spela någon roll. Folk som närmast skryter över hur de minsann inte gråter några tårar och är glada att alla konstnärer snart kommer förlora sina jobb.

Visst är det utveckling, men samtidigt är dessa människorna väldigt kortsiktiga i sitt tänk och förstår inte konsekvenserna av det hela, mest på grund av att de tror att just sina egna jobb kommer vara trygga. Problemet är att detta sker så fort och vi har inte några säkerhetsnät för att fånga upp alla som blir arbetslediga i världen.

Teknologin kommer inte sluta utvecklas för man vill det.
AI kommer ta över de flesta jobben förr eller senare. Man får anpassa världen efter det.

Ska vi ta bort alla maskiner i fabriker och låta människor göra allt manuellt? Skapar massa nya arbetstillfälle

Avstängd

Fyfan vad larvigt. De röstskådespelare som klagar förtjänar inte att jobba som röstskådespelare. Det är massa jobb som påverkas av AI:ns intåg och det är bara till att omfamna utveckling eller satsa på ett annat yrke om en AI gör ditt jobb bättre än du själv.

Medlem

AI rösten lät inge vidare, väldigt stel och saknade verkligen "personlighet". Men detta är trots allt bara början och tekniken kommer bli bättre.

Tråkigt när jobben försvinner och kommer troligen bara bli mer och mer vanligt i framtiden. AIn behöver röster för att tränas, så kanske i framtiden kommer det bli vanligare att man säljer sin röst som ett paket, där det ingår en upptränad databas med sin röst, lite som hur AI bild generation fungerar, man har en "checkpoint" som AIn använder som bas för att genera, att sälja sin röst som en checkpoint och licensen att få använda den i olika produktioner.

eld
Medlem
Skrivet av noyart:

Tråkigt när jobben försvinner och kommer troligen bara bli mer och mer vanligt i framtiden. AIn behöver röster för att tränas, så kanske i framtiden kommer det bli vanligare att man säljer sin röst som ett paket, där det ingår en upptränad databas med sin röst, lite som hur AI bild generation fungerar, man har en "checkpoint" som AIn använder som bas för att genera, att sälja sin röst som en checkpoint och licensen att få använda den i olika produktioner.

Tror du företagen har betalat för att träna upp sin modell?

Det enda de licensierar är när de väger modellen mot en specifik röst, behöver de inte en specifik röst så kommer de inte licensiera något.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Teknologin kommer inte sluta utvecklas för man vill det.
AI kommer ta över de flesta jobben förr eller senare. Man får anpassa världen efter det.

Ska vi ta bort alla maskiner i fabriker och låta människor göra allt manuellt? Skapar massa nya arbetstillfälle

Tror inte du läste mitt inlägg över huvud taget, eller så svarade du på fel inlägg. Det du skriver om är ju precis det jag säger i inlägget du svarar på.

Medlem

Nej, bara för att det finns folk som kanske blir av med jobbet innebär det inte att alla andra i samhället ska påverkas genom att man sätter stopp för teknologin. Dom får helt enkelt hitta nytt jobb.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

eld
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nej, bara för att det finns folk som kanske blir av med jobbet innebär det inte att alla andra i samhället ska påverkas genom att man sätter stopp för teknologin. Dom får helt enkelt hitta nytt jobb.

Varför tror du att "allting maskiner" bara påverkar en viss grupp?

Finns det data så går det att träna, oavsett ämne.

Medlem

Det där lät hiskeligt, jag hade kunnat ta mer än några minuter av det innan en alt-F4. Hörs så förbaskat tydligt, och låter så förbaskat fel... Drar mig mothårs utan dess like.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jo precis. Problemet är att folk inte bryr sig och tror att just sina egna jobb är trygga bara för att de jobbar med något man inte direkt kan ersätta med AI, men det är ett otroligt kortsiktigt tänk. Många jobb är sammanlänkade, och när 1,000,000,000 människor i världen förlorar sina jobb direkt till AI är det naivt att tro att det inte kommer få konsekvenser för minst lika många andra jobb. Oavsett om du jobbar på ett kontor eller kör varubil kommer du du bli påverkad av detta.

Det handlar inte om att stoppa utvecklingen, det handlar om att minimera skadorna på individer och förbereda våra samhällen på konsekvenserna.

Ja jag sitter själv och jobbar med olika system för hantering, nedlåsning och att säkra upp mobiltelefoner. Även om det kan vara kluriga problem så tror jag nog en AI kommer kunna göra det jag gör om ett gäng år. Ju mer data man matar in i AI, destor mer löser den själv. Den som lever får se


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

eld
Medlem
Skrivet av Milky_81:

Ja jag sitter själv och jobbar med olika system för hantering, nedlåsning och att säkra upp mobiltelefoner. Även om det kan vara kluriga problem så tror jag nog en AI kommer kunna göra det jag gör om ett gäng år. Ju mer data man matar in i AI, destor mer löser den själv. Den som lever får se

Jo men precis, de flesta hade ju sagt att konst och liknande hade varit det sista som AI skulle kunna byta ut, men nu sitter vi här.

Så jo, det mesta kan bytas ut med en AI, så länge det finns ett interface för interaktion, och ett dataset som kan träna upp den.

Framtiden kommer nog vara en tävling om vem som har bäst datasets och kraftfullast servers.

Medlem

Spel är ju som gjort för AI röster. Det finns så många dynamiska händelser som kan förekomma i spel där man inte kan förutse vad som händer.
Typ spel som Bastion skulle förmodligen kunna bli ännu bättre när allt inte är inspelat i förhand.
FIFA, samma sak.
Även framtida spel som jag inte kan komma på. För att inte nämna indie spel där man kanske kan köpa rättighet till en röst för att använda eller helt enkelt sin egen röst utan att spendera miljoner, kanske inte blir direkt top notch men kan fortfarande bli tillräckligt bra.
Som konsument bryr jag mig bara om det låter bra. Tror fortfarande att bra röstskådespelare kan få betalt genom att låna ut sin röst och få royalties

Medlem

Mer intressant att tänka på vad AI-röster kan tillföra än vad det tar bort.

Röster till alla karaktärer oavsett hur mycket eller lite dialog det finns i spelet.

Röster till dynamiskt producerad dialog.

Röster som spelaren själv kan vara med och välja?

Lider av dålig fantasi just nu, någon annan som ser fördelar med AI-röster?

12
Skriv svar