Dragon's Dogma 2 får högre pris än tidigare Capcom-spel

Robot
Dragon's Dogma 2 får högre pris än tidigare Capcom-spel

Men lugn, de hamnar på samma nivå som andra.

#capcom, #dragons-dogma-2


Releasehästryttare
Medlem

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Låter helt rimligt enligt mig.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Låter helt rimligt enligt mig.

Det är inte rimligt ngnstans!, det vi sett hittills avseende prisökningar på spel är ju bara i sin linda än så länge..
Vart kommer det ta vägen? 750? 1000? 1500?

Medlem

Varför är priserna högre i Sverige?

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är inte rimligt ngnstans!, det vi sett hittills avseende prisökningar på spel är ju bara i sin linda än så länge..
Vart kommer det ta vägen? 750? 1000? 1500?

Ptja det vore väl rimligt om priserna ökar med inflationen precis som allt annat. Att förvänta sig att spel ska ligga still i pris när allt annat blir dyrare är mer orimligt enligt mig.

Medlem

Vet inte om jag kan godta en prisökning på spel när de sedan ska proppas till bredden med mikrotransaktioner. Tror inte att så är fallet med just Dragon's Dogma, men hela den här cirkusen håller på att spåra ur. Är inte mycket för regleringar över lag, men här ser man ju klart och tydligt vilket håll det går åt när man låter 'marknaden bestämma'.

Skrivet av roftg:

Det är inte rimligt ngnstans!, det vi sett hittills avseende prisökningar på spel är ju bara i sin linda än så länge..
Vart kommer det ta vägen? 750? 1000? 1500?

Du minns inte hur priserna var på 80 och 90-talet antar jag? Snes/N64-spel gick loss på 800kr osv.
Fick du inte lära dig vad inflation är heller?

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är inte rimligt ngnstans!, det vi sett hittills avseende prisökningar på spel är ju bara i sin linda än så länge..
Vart kommer det ta vägen? 750? 1000? 1500?

Det borde höjts för längesedan att spel ligger på nivån dem gör idag är ett under.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är inte rimligt ngnstans!, det vi sett hittills avseende prisökningar på spel är ju bara i sin linda än så länge..
Vart kommer det ta vägen? 750? 1000? 1500?

Förr kunde spel kosta över tusen spänn motsvarande dagens penningvärde, så att spel kostar 700-800 kr, ibland ännu mer än så, är inget nytt. På den tiden fanns förvisso en mer etablerad byteshandel för spel, men idag faller spelpriserna som stenar i vatten, så om man väntar med köp (vilket kan vara ett sunt beslut idag när spel släpps halvfärdiga) så finns det pengar att spara.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Varför är priserna högre i Sverige?

Bögarnas fel


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är inte rimligt ngnstans!, det vi sett hittills avseende prisökningar på spel är ju bara i sin linda än så länge..
Vart kommer det ta vägen? 750? 1000? 1500?

SNES spel låg på runt 800kr när dom var aktuell och med inflation så ligger dom på ca 1600kr idag.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Bara vänta lite och plocka upp billigare efter några månader. De flesta av oss har väl ändå ett berg med backlog kvar att göra något åt.

Tyckte 679kr var lite för mycket för Armored Core VI (speciellt när jag inte vet om det är min typ av spel) men kunde knipa det för 399kr i förra veckan.

Medlem

Går nog hitta för 699kr eller lägre på disc

Medlem

Är det så bra som ettan har jag inge problem att ge dom pengar för att göra uppföljare och se hur pass mycket vi vill ha mer av dessa typer av spel =D Så länge det inte börjar frodas med microtransactions shit I spelen då kan jag lätt ge dom 600 hunka eller liknande för spelet.

Medlem

Nära 800 kr känns så jäkla mycket när man ser det i skrift, men med tanke på att Dragon's Dogma 2 garanterat kommer ge minst 100 timmars nöje så är det extremt mycket värt det. 🥰


signatur

Memento Mori

Medlem

Dragons dogma är i mina spelögon värt vartenda öre

Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Ptja det vore väl rimligt om priserna ökar med inflationen precis som allt annat. Att förvänta sig att spel ska ligga still i pris när allt annat blir dyrare är mer orimligt enligt mig.

Hade ställt mig bakom dig om det inte vore så att ett komplett spel inte kostar ens nära de 60 - 70 USD man efterfrågar. Utöver att grundspelet ska kosta 700(+) kronor tillkommer det innehåll värt det dubbla eller tredubbla i form av "DLC" sprinklat över en förbestämd tidsram. Sedan ska det vara kosmetiska tillägg som kan uppgå tiotusentals kronor på det med..

Det är inte synd om utgivare eller utvecklare på denna skala. De kan lika gärna använda sig av Loss Leader-principen på grundutgåvan och "ta igen det" på mertillägg, något som de redan mer än gärna pressar in i varenda titel så långt det går. Att höja priset och sedan använda inflation eller liknande argument, det är inte annat än företagsgirighet.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hade ställt mig bakom dig om det inte vore så att ett komplett spel inte kostar ens nära de 60 - 70 USD man efterfrågar. Utöver att grundspelet ska kosta 700(+) kronor tillkommer det innehåll värt det dubbla eller tredubbla i form av "DLC" sprinklat över en förbestämd tidsram. Sedan ska det vara kosmetiska tillägg som kan uppgå tiotusentals kronor på det med..

Det är inte synd om utgivare eller utvecklare på denna skala. De kan lika gärna använda sig av Loss Leader-principen på grundutgåvan och "ta igen det" på mertillägg, något som de redan mer än gärna pressar in i varenda titel så långt det går. Att höja priset och sedan använda inflation eller liknande argument, det är inte annat än företagsgirighet.

Man kan vända på det också. Om de INTE höjer priserna tvingas de till dlc och mikrotransaktioner för att få in samma peng som tidigare. Dvs den utveckling vi sett senaste åren..

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Varför är priserna högre i Sverige?

Vill minnas att USA skriver inte pris med moms, då olika stater har olika VAT(moms).

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ptja det vore väl rimligt om priserna ökar med inflationen precis som allt annat. Att förvänta sig att spel ska ligga still i pris när allt annat blir dyrare är mer orimligt enligt mig.

?, har jag sagt att jag förväntar mig att det ska ligga still?
Nej, jag har enbart sagt att jag tycker prisökningarna är orimliga och uttryckt oro för att det kommer höjjas mer än nödvändigt... som sagt vart tar det vägen, räcker det med 1500kr?

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Du minns inte hur priserna var på 80 och 90-talet antar jag? Snes/N64-spel gick loss på 800kr osv.
Fick du inte lära dig vad inflation är heller?

Vad menar du, fick jag inte lära mig vad...
Så är jag obildad bara för att jag tycker det är orimligt?

Du tror inte spelföretagen tar tillfället i akt och kommer fortsätta höjja priserna så mycket dom kan nu?

Medlem
Skrivet av roftg:

?, har jag sagt att jag förväntar mig att det ska ligga still?
Nej, jag har enbart sagt att jag tycker prisökningarna är orimliga och uttryckt oro för att det kommer höjjas mer än nödvändigt... som sagt vart tar det vägen, räcker det med 1500kr?

?, du svarade ju på mitt inlägg där jag skrev att det låter rimligt, kopplat till artikeln om att priset på dragons dogma 2 blir högre.

Men för att svara på din fråga så tycker jag personligen att vad ett rimligt pris för ett spel varierar. Vilket spelpriser oftast inte gör. Ett spel som tar 10 år att utveckla med gigantiskt team och ger mig hundratals timmars glädje jämfört med ett spel som tar ett år att utveckla av ett mindre team och som ger mig kanske 10h glädje kostar ofta samma ("standardpris för ett spel, 700 eller vad det nu är"). Jag hade absolut tyckt 1500 varit rimligt för vissa spel medan hälften eller en fjärdedel av det är rimligt för andra. Jag ser heller inga problem med ännu högre priser OM spelet är värt det för spelarna. Om de stora utgivarna exempelvis börjar höja priserna till orimlig nivåer kommer folk sluta köpa spelen (annars är det ju inte orimligt pris om kunderna är beredda att betala det).

Vi förväntar oss också större och bättre spel hela tiden och klagar när spel "känns gamla". Att standardpriserna stiger i takt med det känns rimligt enligt mig. Alternativet är att de börjar göra mindre och billigare spel, vilket de flesta nog inte vill.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

?, du svarade ju på mitt inlägg där jag skrev att det låter rimligt, kopplat till artikeln om att priset på dragons dogma 2 blir högre.

Men för att svara på din fråga så tycker jag personligen att vad ett rimligt pris för ett spel varierar. Vilket spelpriser oftast inte gör. Ett spel som tar 10 år att utveckla med gigantiskt team och ger mig hundratals timmars glädje jämfört med ett spel som tar ett år att utveckla av ett mindre team och som ger mig kanske 10h glädje kostar ofta samma ("standardpris för ett spel, 700 eller vad det nu är"). Jag hade absolut tyckt 1500 varit rimligt för vissa spel medan hälften eller en fjärdedel av det är rimligt för andra. Jag ser heller inga problem med ännu högre priser OM spelet är värt det för spelarna. Om de stora utgivarna exempelvis börjar höja priserna till orimlig nivåer kommer folk sluta köpa spelen (annars är det ju inte orimligt pris om kunderna är beredda att betala det).

Vi förväntar oss också större och bättre spel hela tiden och klagar när spel "känns gamla". Att standardpriserna stiger i takt med det känns rimligt enligt mig. Alternativet är att de börjar göra mindre och billigare spel, vilket de flesta nog inte vill.

Seriöst 1500 är rimligt?, okey med ännu högre priser?, 2000kr, 2500kr?,du kan inte mena detta seriöst. Vilka ska ha råd med spel har du tänkt?

Medlem
Skrivet av roftg:

Seriöst 1500 är rimligt?, okey med ännu högre priser?, 2000kr, 2500kr?,du kan inte mena detta seriöst. Vilka ska ha råd med spel har du tänkt?

Jag är helt seriös med att jag tycker olika spel är värt olika mycket och att det är rimligt att vissa spel kostar mer än andra. Vi har ju alternativet med bibehålla låga priser på spel och fler dlc och liknande som vi ser ofta idag. Vill vi inte ha dem så är alternativet högre priser eller mindre spel med lägre budget. Jag ser heller inte att alla spel måste vara inom alla spelares budget. Precis som det finns billiga bilar och dyra lyxbilar eller billig och dyr mat, billig och dyr konst osv. Ser inget konstigt i det, spelbranschen känns rätt udda sett till att "aaa-spel" har ett pris som är standard för alla. Det är ju bland annat en följd av det standardpriset som vi ser en massa alternativa sätt att få in pengar. Det vore mer rimligt att spelpriserna sattes utefter budget och efterfrågan.

Skrivet av roftg:

Vad menar du, fick jag inte lära mig vad...
Så är jag obildad bara för att jag tycker det är orimligt?

Du tror inte spelföretagen tar tillfället i akt och kommer fortsätta höjja priserna så mycket dom kan nu?

Du tycker det är orimligt med en höjning av priset på spel. Alla andra produkter går upp i pris men spelen ska kosta banne mig inte göra det. Det om något är orimligt.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Du minns inte hur priserna var på 80 och 90-talet antar jag? Snes/N64-spel gick loss på 800kr osv.
Fick du inte lära dig vad inflation är heller?

Kul att du refererar till Nintendos höga priser, som kunde hållas just höga pga kartellverksamhet. Man kan kanske förklara ökade priser med inflation men ha i åtanke att spel säljer betydligt mer i dag än för tjugo år sedan och genererar mer genom diverse olika inkomstkällor. Det är inte som så att branschens intäktskurva har varit i närheten av plan sedan Snes-tiden. Aktieägarnas strävan efter ständig tillväxt är nog en lika god delförklaring.

Skrivet av fanbot:

Kul att du refererar till Nintendos höga priser, som kunde hållas just höga pga kartellverksamhet. Man kan kanske förklara ökade priser med inflation men ha i åtanke att spel säljer betydligt mer i dag än för tjugo år sedan och genererar mer genom diverse olika inkomstkällor. Det är inte som så att branschens intäktskurva har varit i närheten av plan sedan Snes-tiden. Aktieägarnas strävan efter ständig tillväxt är nog en lika god delförklaring.

Fanns även dyra spel till Mega Drive, Phantasy Star IV tex. Men ja, Nintendo körde mycket fulspel.
Men det är inflationen som påverkar spelpriserna. Och där har det legat still under väldigt lång tid.
Sen är det så klart så att dlc, expansioner och microtransaktioner dykt upp för att täcka upp för det i sammanhanget låga priset på spel. Aktieägarna förväntar sig resultat, givetvis, men det påverkar nog mer att spelen ska släppas, oavsett skick. Det är ett värre problem tycker jag.

1
Skriv svar