Cookie cutter builds

Medlem
Cookie cutter builds

Enda sen begynnelsen som spel med stats/utrustning/klasser eller liknande så har det ju funnits cookie cutter builds.

Jag själv försöker till största mån aldrig använda mig eller söka upp något sådant här på internet, då jag tycker det tar bort hela spelupplevelsen med att själv komma på och optimera det jag spelar. Men har förstått att för många så är det mer regel än undantag att använda sig av färdiga builds.

Tänkte bara känna av lite hur folk ser på det här?

Använder du färdiga builds? Till vilket spel och varför?


signatur

IDKFA

Medlem

Heter det inte cookie clicker?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Heter det inte cookie clicker?

Vet inte om du är seriös, men nej Cookie Clicker är ju ett spel 😉


signatur

IDKFA

Medlem

Det beror på spelet skulle jag säga. Om det är ett single player-spel, säg Elden Ring, Skyrim eller Baldurs Gate 3 så brukar jag försöka gå in så spoilerfri och ovetande som möjligt för att kunna starta på blankt papper och bygga min egen berättelse.

Däremot i spel där jag interagerar med andra och får en klar nackdel om jag inte är förberedd brukar jag kika på "builds". Ett bra exempel är Path of Exile där jag har dryga 2000 speltimmar på Steam, men ändå inte skulle kunna sätta ihop en egen build som fungerar fullt ut..

phi
Medlem

Brukade inte göra det men idag när jag har betydligt mindre tid över till spel så följer jag builds. Detta gäller endast ARPGs.

Jag kan inte sitta och ”no life”-spela t.ex. Diablo 4 och Path of Exile för att 50 timmar senare inse att min build suger och att jag inte kommer kunna ta del av spelets endgame pga min build. Därför väljer jag att följa builds som förklarar varför de funkar och vad man kan förvänta sig av dem. Det gör att jag dels blir handhållen och får även på sikt bättre förståelse för hur spelmekanik och de olika klasserna och builds fungerar.

Medlem

Singleplayer-spel kör jag helt enligt egen huvud, multiplayer spel kikar jag upp olika meta-builds och kör dem. Som någon tidigare sa, path of exile har jag inte förmågan att göra builds i men kör gärna någon annans.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Beror ju lite på spel, men vem fan har tid o lust att experimentera i all oändlighet bara för att få en fungerande build i diverse spel?

This is da wae


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Schluug:

Det beror på spelet skulle jag säga. Om det är ett single player-spel, säg Elden Ring, Skyrim eller Baldurs Gate 3 så brukar jag försöka gå in så spoilerfri och ovetande som möjligt för att kunna starta på blankt papper och bygga min egen berättelse.

Däremot i spel där jag interagerar med andra och får en klar nackdel om jag inte är förberedd brukar jag kika på "builds". Ett bra exempel är Path of Exile där jag har dryga 2000 speltimmar på Steam, men ändå inte skulle kunna sätta ihop en egen build som fungerar fullt ut..

Skrivet av phi:

Brukade inte göra det men idag när jag har betydligt mindre tid över till spel så följer jag builds. Detta gäller endast ARPGs.

Jag kan inte sitta och ”no life”-spela t.ex. Diablo 4 och Path of Exile för att 50 timmar senare inse att min build suger och att jag inte kommer kunna ta del av spelets endgame pga min build. Därför väljer jag att följa builds som förklarar varför de funkar och vad man kan förvänta sig av dem. Det gör att jag dels blir handhållen och får även på sikt bättre förståelse för hur spelmekanik och de olika klasserna och builds fungerar.

Men om ni inte kan spela spelet utan att ta färdiga builds, då får man ju nästan känslan av att spelet har för mycket djup, och är dåligt designat?

Jag har inte spelat D4, men D3 så kollade jag inte upp en enda build eller något, och tycker mig kommit igenom endgame på ett hyffsat bra sätt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men om ni inte kan spela spelet utan att ta färdiga builds, då får man ju nästan känslan av att spelet har för mycket djup, och är dåligt designat?

Jag har inte spelat D4, men D3 så kollade jag inte upp en enda build eller något, och tycker mig kommit igenom endgame på ett hyffsat bra sätt.

Dålig design är att ta i, men en del spel har extremt hög tröskel att ta sig över. Sen beror det ju lite på vad man har för personliga mål. Jag vet t.ex. en del som spelar Diablo-spelen som ett vanligt SP RPG. När de är färdiga med storyn/kampanjen så är spelet avklarat och de går vidare till nästa spel. I det läget så spelar det mindre roll hur du byggt din karaktär då det oftast går att gå i mål med vad som helst..

För min del så är det lite tvärtom, kampanjen är bara något som måste avverkas så att jag kan börja spela spelet som jag vill, och om jag vill vara effektiv med min speltid och nå mina personliga mål så har jag insett att jag inte har ork/intelligens att skapa en egen build som är bra nog.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men om ni inte kan spela spelet utan att ta färdiga builds, då får man ju nästan känslan av att spelet har för mycket djup, och är dåligt designat?

Här håller jag inte riktigt med, mycket avancerat djup är det jag uppskattar mest med PoE. Inte dålig design bara för att det inte passar alla.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Dålig design är att ta i, men en del spel har extremt hög tröskel att ta sig över. Sen beror det ju lite på vad man har för personliga mål. Jag vet t.ex. en del som spelar Diablo-spelen som ett vanligt SP RPG. När de är färdiga med storyn/kampanjen så är spelet avklarat och de går vidare till nästa spel. I det läget så spelar det mindre roll hur du byggt din karaktär då det oftast går att gå i mål med vad som helst..

För min del så är det lite tvärtom, kampanjen är bara något som måste avverkas så att jag kan börja spela spelet som jag vill, och om jag vill vara effektiv med min speltid och nå mina personliga mål så har jag insett att jag inte har ork/intelligens att skapa en egen build som är bra nog.

Men om man tar Path of Exiles som verkar vara extremfallet här, skulle vara intressant att veta hur stor del av spelarbasen som faktiskt gör egna builds mot hur många som bara kopierar något från internet. Skulle ju vara fantastiskt onödig utveckling av spelets djup om ingen använder sig av det.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men om man tar Path of Exiles som verkar vara extremfallet här, skulle vara intressant att veta hur stor del av spelarbasen som faktiskt gör egna builds mot hur många som bara kopierar något från internet. Skulle ju vara fantastiskt onödig utveckling av spelets djup om ingen använder sig av det.

Det är en handfull personer som är proffs och bygger sjukt häftiga builds åt oss andra som man sedan copy/pastear. Alla i spelarskaran som jag tillhör letar upp något man vill köra, hittar en build och sedan följer man den. Detta för att vara effektiv i endgame när man mappar/springer i minorna och härjar.

Spelet är roligast så tycker vi, inget fel med det vad jag kan se.

Såhär kan det se ut.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men om man tar Path of Exiles som verkar vara extremfallet här, skulle vara intressant att veta hur stor del av spelarbasen som faktiskt gör egna builds mot hur många som bara kopierar något från internet. Skulle ju vara fantastiskt onödig utveckling av spelets djup om ingen använder sig av det.

Jag personligen ser inga problem med att en stor andel av spelarna kopierar "proffsens" builds. Så länge de flesta är nöjda och det finns något för alla att göra så är det väl bra. PoE ekosystem är ju till stor del beroende på att den stora massan förser de uppåt i kedjan med resurser som används för att crafta end-game saker i utbyte mot lite sämre/misslyckade saker som de i toppen inte vill ha osv.

I PoEs fall handlar det ju om att för utvecklarens del att locka till sig och behålla spelare under så lång tid som möjligt så att de köper supporter packs, kosmetiska saker etc. Om djupet och komplexiteten inte finns så tröttnar de mer seriösa spelarna och om spelet är för djupt men samtidigt inte finns någon livboj i from av build-guides så skrämmer man bort nya spelare..

Medlem

Jag spelar alltid utan färdiga builds i början då det är en stor del av själva glädjen med den typen av spel för mig, men sen kan jag prova färdiga builds för replay value efteråt. Tar vi D2 som ett exempel så har jag klarat ut hell med alla karaktärer utan att kolla builds, men jag har också provat andra builds där jag följt en guide för att se vad som är möjligt med optimerade byggen. D3 är ett av världens lättaste spel så där är det ju bara ta vilken skill som helst så kan man "klara ut spelet". I D4 byggde jag egna builds och provade runt lite, vilket var väldigt kul. PoE tycker jag gjorde sin komplexitet lite fel, till en nivå där det inte blir så roligt att spela blint då man till slut går in i en vägg när allt blir för svårt. När jag spelat det har jag därför ofta sneglat på builds för att inte gå in i den väggen, men jag försöker även där spela utan att följa till punkt och pricka, annars blir det inte så kul att spela utan mer att följa en checklista. Jag bryr mig inte om att ha något som är optimalt, men jag vill gärna kunna spela genom hela spelet och förstå synergier osv för att bygga en build som funkar. Jag hoppas PoE2 förbättrar det lite så komplexiteten ger en bredd snarare än ett påtvingat djup. Det var min förhoppnings från början när PoE utannonserades, att det skulle ge möjligheter till många olika builds, men min känsla är nästan att det snarare gav fler sätt att förstöra sin build och att man ändå behöver lägga varje punkt i trädet rätt, vilket gör att det blir en handfull meta-builds ändå.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det är en handfull personer som är proffs och bygger sjukt häftiga builds åt oss andra som man sedan copy/pastear. Alla i spelarskaran som jag tillhör letar upp något man vill köra, hittar en build och sedan följer man den. Detta för att vara effektiv i endgame när man mappar/springer i minorna och härjar.

Spelet är roligast så tycker vi, inget fel med det vad jag kan se.

Såhär kan det se ut.

https://i.ibb.co/CmkTmvm/Screenshot-2023-12-12-135932.png

Jag förstår, jag vill bara poängtera att jag inte anser något rätt eller fel. Snarare från mitt egna perspektiv att jag tycker det är ett tråkigt sätt att spela på.

Kanske därför det inte alltid gått så bra i t.ex. Heart Stone, för att jag bygger egna decks utan att kolla upp några, men jag tycker det är roligt, och när det väl går bra så ger det ju extra värde för mig när det är min lilla hjärna som kommit på decken.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kanske därför det inte alltid gått så bra i t.ex. Heart Stone, för att jag bygger egna decks utan att kolla upp några, men jag tycker det är roligt, och när det väl går bra så ger det ju extra värde för mig när det är min lilla hjärna som kommit på decken.

Multiplayerspel där man spelar mot andra går nästan inte att spela utan builds. Om man har exempelvis 90% effektiv build så kommer ju någon som följt en optimerad guide alltid vinna. Därför jag nästan uteslutande spelar singleplayer (eller coop) i den typ av spel vi pratar om här i tråden.

Medlem

Cookie cutters är väl lite av en inte bäst på nåt men relativt bra på det mesta? Jag brukar nog oftast gå åt det mer extrema hållet, tex glass cannons som jag ofta spelar.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Cookie cutters är väl lite av en inte bäst på nåt men relativt bra på det mesta? Jag brukar nog oftast gå åt det mer extrema hållet, tex glass cannons som jag ofta spelar.

Det brukar ofta bli glaskanoner även när jag försöker bygga mina builds, men det är nog mest för att det är mycket roligare att göra mycket skada än att fega

Edit: Men just nu spelar jag iofs BG3 och kör som bard, så då kör jag hittills mest debuffs och liknande. Där har jag ju dock ett party med mig som får göra en massa skada, så kanske inte räknas..

Medlem

Jag brukar utgå från guider på nätet och sen kan jag eventuellt göra lite förändringar på småsaker jag inte gillar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag börjar med att utgå fråm eget tänk. Funkar inte den build jag gjort eller känner jag att saker inte funkar som det ska kan jag forska lite online för att se hur andra gjort och tar lite av dom tankarna med mig och bygger upp min egen karaktär bättre.

Har jag klarat spelet kanske jag testar något galet som någon annan gjort bara för det kan vara kul

1
Skriv svar