Sony patenterar teknik för att ändra svårighetsgraden automatiskt

Robot
Sony patenterar teknik för att ändra svårighetsgraden automatiskt

När det är svårt kan det bli lätt.

#ps5, #sony


Medlem

Hoppas det är något man kan aktivera/stänga av. Finns ju de som vill ha utmaning och lära sig en svår bossfight till expempel.
Känns lite som ett onödigt patent, är liksom inte svårt att gå in i options o välja Easy/story när man ska spela.

Eller ska det gå åt andra hållet? Näfan den här spelaren har spelat för länge utan dött och klarar motståndet för lätt så nu höjer vi svårighetsgraden, kanske kommer MTX som de vill sälja, svårare spel lockar mer till köp...?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hoppas det är någon man kan aktivera/stänga av. Finns ju de som vill ha utmaning och lära sig en svår bossfight till expempel.
Känns lite som ett onödigt patent, är liksom inte svårt att gå in i options o välja Easy/story när man ska spela.

Eller ska det gå åt andra hållet? Näfan den här spelaren har spelat för länge utan dött och klarar motståndet för lätt så nu höjer vi svårighetsgraden, kanske kommer MTX som de vill sälja, svårare spel lockar mer till köp...?

Det är nog ett val man får göra, t ex så kanske spelet kommer säga: "Du är sämst - spela på en nivå du klarar av din tönt." eller om sony skulle skriva det: "Om du tycker det är för svårt så kan du testa att spela så att fienden låter sig träffas lite mera."


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Så om tex en bossfight i deras kommande spel med den här tekniken är riktigt svår så är det alltså bara att låta den mosa en gång på gång så kommer den bli lättare så att man sen kan klara av den istället för att faktiskt behöva lära sig spelet och klara av bossfighten som den var tänkt? Låter som en riktigt lame teknik.. Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen.


signatur
Medlem

Var det för svårt/kostsamt att balansera spel efter den svårighetsgrad man valt?

Medlem

Git Gud


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag kan bara komma att tänka på Returnal.
Det kändes som att det spelet adapterade sin svårighetsgrad.

Edit: Googlade och det verkar stämma.

"Die 5-10 more times (run through rooms to explore, or just let Selene die in the first or second room).
At some point, the game will gift you with something special right at the beginning, near Helios: resin, artifacts, or, like in my case today, 4 golden octopuses, leaving me with a ton of awesome consumables.
Proceed in that run, it's going to be substantialy easier in many aspects.
Finish the game, or at least kill Nemesis."


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så om tex en bossfight i deras kommande spel med den här tekniken är riktigt svår så är det alltså bara att låta den mosa en gång på gång så kommer den bli lättare så att man sen kan klara av den istället för att faktiskt behöva lära sig spelet och klara av bossfighten som den var tänkt? Låter som en riktigt lame teknik.. Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen.

Fast om en bara vill låta en boss mosa en gång på gång för att få det lättare kan ju en välja lättare svårighetsgrad från början? Det är väl snarare tänkt att "jaha du har tagit dig vatten över huvudet och valt svåraste men dött 10-20 ggr du kanske ska ha lite reality check och pröva lättare svårighetsgrad ett tag". Jag tycker det låter hur bra som helst! Fast jag är medveten medioker och väljer alltid medium (eller till och med story mode när det finns sådant då jag hellre vill uppleva spelet än bara... dö) så jag kommer nog trappa ned till easy i flera spel misstänker jag haha. Men kommer ju fortfarande behöva lära mig bossen så du behöver inte grina över det. Kommer heller inte påverka dig och din upplevelse så förstår inte varför det behöver vara någonting dåligt. Ska bara übermänchen få spela och ha roligt menar du? Känns elitistiskt och gammalmodigt. Gillar att Sony tänker bredare och öppnare än stofiler som dig

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så om tex en bossfight i deras kommande spel med den här tekniken är riktigt svår så är det alltså bara att låta den mosa en gång på gång så kommer den bli lättare så att man sen kan klara av den istället för att faktiskt behöva lära sig spelet och klara av bossfighten som den var tänkt? Låter som en riktigt lame teknik.. Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen.

Medhåll till 100.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Att patentera dessa ting är mitt största problem

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så om tex en bossfight i deras kommande spel med den här tekniken är riktigt svår så är det alltså bara att låta den mosa en gång på gång så kommer den bli lättare så att man sen kan klara av den istället för att faktiskt behöva lära sig spelet och klara av bossfighten som den var tänkt? Låter som en riktigt lame teknik.. Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen.

Jag har inget behov av adaptiv svårighetsgrad men om det är säg 50% som inte slutför ett spel pga att det är för svårt då är ju detta faktiskt en ganska bra grej för folk som kanske inte har tiden för att komma över dessa trösklar som vissa spel har.

Medlem

Ser helst att denna adaptiva svårighetsgrad är valbar. Kör de flesta spel på medium första gången för att sedan skruva upp svårgheten om jag spelar om dem, skiter fullständigt i hur andra gör då spel i grund och botten är där för att underhålla, men om jag väljer 'super ultra hard' så vill jag fortsätta att stånga mig blodig mot bossjäkeln tills dess att han sover med fiskarna.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Att patentera dessa ting är mitt största problem

De gör det inte för att "äga" funktionen, utan om de släpper en konsol och någon annan sedan tar patent på det så kan de stämma Sony så detta är antagligen bara för säkerhets skull Vill MS göra något liknande behöver de bara gör någon liten ändring och kallad det någonting annat så det är inte av konkurrensskäl (skulle jag tro iaf).

Skrivet av Kavakava83:

Jag har inget behov av adaptiv svårighetsgrad men om det är säg 50% som inte slutför ett spel pga att det är för svårt då är ju detta faktiskt en ganska bra grej för folk som kanske inte har tiden för att komma över dessa trösklar som vissa spel har.

Precis, det behöver liksom inte vara av ondo då vissa kanske hellre stänger ned ett spel än går tillbaka för att ändra svårighetsgraden (vilket inte alltid kan göras i efterhand utan att starta om hela spelet och börja från början?) så att de nu klarar bossen och kan fortsätta njuta av spelet behöver ju inte vara någonting dåligt. Liksom. Men har man inställningen att alla spel måste vara FromSoftware-svåra och göra folk deprimerade och självmordsbenägna annars är man bortskämd Gen Z så kan en ju sitta i ett hörn och gråta över det också såklart

Medlem
Skrivet av justhitx:

Ser helst att denna adaptiva svårighetsgrad är valbar. Kör de flesta spel på medium första gången för att sedan skruva upp svårgheten om jag spelar om dem, skiter fullständigt i hur andra gör då spel i grund och botten är där för att underhålla, men om jag väljer 'super ultra hard' så vill jag fortsätta att stånga mig blodig mot bossjäkeln tills dess att han sover med fiskarna.

Har svårt att tänka mig att Sony lanserar en konsol med denna funktion och den inte går att stänga av/justera Självklart ska människor med självskadebeteende få stånga sig blodiga om de vill det

Medlem

Tråkigt med patent på så fräsiga grejer

Medlem

Min största frågeställninga är hur kommer den att appliceras i ditt spelande? Kommer fienden få mer liv och göra mer skada(basic)?. Kommer fienden förändras i beteende? Kommer de bli mer intensivare (fienden är riktigt jävla förbannad på dig)?

Jag vill inte säga bu eller bä förr ens jag vet något om hur det appliceras i spelandet, men det kan bli intressant ur många aspekter.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Att patentera dessa ting är mitt största problem

Varför är det ett problem enligt dig?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Rymdhund:

Tråkigt med patent på så fräsiga grejer

Som jag skrivit ovan är det nog för att gardera sig, inte för att "äga funktionen"

Skrivet av WulffX03:

Min största frågeställninga är hur kommer den att appliceras i ditt spelande? Kommer fienden få mer liv och göra mer skada(basic)?. Kommer fienden förändras i beteende? Kommer de bli mer intensivare (fienden är riktigt jävla förbannad på dig)?

Jag vill inte säga bu eller bä förr ens jag vet något om hur det appliceras i spelandet, men det kan bli intressant ur många aspekter.

Alltså det här är ju en konsolfunktion och kan inte påverka spelet på något sätt. Det skickar ju inte in kod i ett spel som ger fiender - eller dig -mer eller mindre liv utan det är ju bara om du dör ofta och mycket vid ett specifikt hinder så ska du kunna ta hjälp med att komma runt det. Genom att sänka svårighetsgraden, som spelskaparna bestämmer och inte Sony, så det här ändrar ju inte spelet annat än att om du valt Hard men dör mycket så går det ner till medium. Inte att det påverkar fiendens AI eller spelsätt. De kan ju inte kräva att få bestämmelserätt över alla spel som släpps till PS6 och kunna kräva att bestämma över spelfunktioner som ai och/eller hälsa. Så det kommer ju inte påverka spelen speciellt mycket funktionsmässigt alls.

Medlem

Hur ska man då veta om man är gud eller suger?

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så om tex en bossfight i deras kommande spel med den här tekniken är riktigt svår så är det alltså bara att låta den mosa en gång på gång så kommer den bli lättare så att man sen kan klara av den istället för att faktiskt behöva lära sig spelet och klara av bossfighten som den var tänkt? Låter som en riktigt lame teknik.. Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen.

Skrivet av Freakon:

Medhåll till 100.

Har ni ens övervägt möjligheten att det kanske funkar åt andra hållet också innan ni börjar gnälla?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hur ska man då veta om man är gud eller suger?

Om man lägger x antal tid på att lära sig en fiendes rörelsemönster så förstörs det genom att man plötsligt tål mer/träffar oftare alternativt att fiendens beteende blir mer passivt.

Sjukt dålig speldesign.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Har ni ens övervägt möjligheten att det kanske funkar åt andra hållet också innan ni börjar gnälla?

Givetvis, därav våra åsikter. Det är inte gnäll, skärp dig.

Utveckla gärna vilka fördelar du ser istället för att vara oförskämd.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag skulle vilja ta patent på ”dåliga pantent-idéer”.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag som tyckte det var illa nog i Ragnarök när Atrius inte kunde hålla käft om vad som skulle göras medan jag försökte tänka.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Givetvis, därav våra åsikter. Det är inte gnäll, skärp dig.

Utveckla gärna vilka fördelar du ser istället för att vara oförskämd.

"Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen." Svårt att se de som något annat än gnäll

Medlem

Låter som att Sony står i samma hörn som spelarna som vill ha in svårighetsgrader i Froms spel, nej tack.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Om man lägger x antal tid på att lära sig en fiendes rörelsemönster så förstörs det genom att man plötsligt tål mer/träffar oftare alternativt att fiendens beteende blir mer passivt.

Sjukt dålig speldesign.

Och hur blir spelet sämre för dig om jag plötsligt tål lite fler träffar?
Sen är ju detta en konsolfunktion och inte speldesign så kanske ska förstå skillnaden innan en yttrar sig. Sen kan jag tycka att bossfighter och bara devisen "lär dig ducka och slåss i rätt tempo så är du duktig" är väldigt föråldrad speldesign i sig när vi ändå är inne i den diskussionen. Men nu har detta som sagt ingenting med speldesign att göra så.

Skrivet av kennyg123:

"Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen." Svårt att se de som något annat än gnäll

Ja, väldigt barnsligt och förminskande.

Skrivet av DieZe:

Låter som att Sony står i samma hörn som spelarna som vill ha in svårighetsgrader i Froms spel, nej tack.

Nej, detta kommer inte tvångsimplantera svårighetsgrader utan sänka svårighetsgraden vid behov. Finns det ingen svårighetsgrad att sänka, eller öka, kommer den ju inte kunna justeras heller. Så du behöver inte oroa dig.

Medlem

Låter dumt, dör man massor så sänks svårighetsgraden och så kanske man missar platina trophy för det.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag har inget behov av adaptiv svårighetsgrad men om det är säg 50% som inte slutför ett spel pga att det är för svårt då är ju detta faktiskt en ganska bra grej för folk som kanske inte har tiden för att komma över dessa trösklar som vissa spel har.

Det bör ju helt klart vara ett valalternativ i så fall precis som easy,medium och hard.

Sen finns det ju spel som Darksouls, rör inte dem.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fast, detta görs ju redan. Dessutom gjorde Resident Evil 4 detta redan år 2005 till Gamecube. Capcom var före sin tid med andra ord. 😅

123
Skriv svar