Geforce 4000 Super-grafikkorten avtäckta – bättre prestanda till samma (eller lägre) pris

Medlem
Skrivet av Sapiens:

För mig är det inte speciellt prisvärt att köpa varken Series X eller PS5, då jag vet att dessa konsoler, precis som TV hemma, mest bara skulle ligga och samla damm.

När man testar konsol blir man nästan chockad över hur illa det faktiskt kan vara att spela. 30fps och medioker bildkvalitet eller 45-60fps och kass bildkvalitet är för mig ospelbart.

Det tragikomiska är ju hur folk i början hyllade de få cross-genspel som faktiskt hade bra bildkvalitet och / eller fps till skyarna. "Omg 120fps är helt magiskt bra!". Men sen när current gen börja på allvar, där bland annat UE5 spel har intern upplösning på 720p och fortfarande inte ens uppnår stabil 60fps. Där 30fps standarden börjat smyga sig tillbaks i vissa spel och vissa titlar inte ens erbjuder ett 60fps läge. Och nu ska man då på något sätt låtsas som att det inte är en skitstandard de går tillbaks till...

Trams. Finns många exempel på spel som både ser ut och fungerar betydligt bättre på konsol än på PC, på grund av usel optimering.

Medlem

Tillverkningskostnader+svag krona och flertalet andra faktorer som drivit upp priserna. Nvidia testar också oss konsumenter hur mycket vi är villiga att betala och tydligen är många villiga att lägga 7000--8000 kr på ett mellanklasskort. Om några generationer (2026 eller längre fram) kommer ett instegskort kosta 5000+ kr om redan inte nästa gen. Menar, 4060 som egentligen är ett 50-klasskort kostade nära 4000 kr vid lansering....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Trams. Finns många exempel på spel som både ser ut och fungerar betydligt bättre på konsol än på PC, på grund av usel optimering.

För mig är det helt värdelöst oavsett när ett spel har kass fps.

Jag vet att många tycker exempelvis Jedi Knight Survival är något slags mästerverk på konsol och helt ospelbart på PC. För mig är spelet i stor sett lika ospelbart på PC som på konsol, eftersom man på konsol har (för mig) alldeles för låg bilduppdatering. Jag klarar knappt av att glo på DF analys videos när de visar konsol-versionen. Jag kan ofta fara illa av att enbart glo på det i några sekunder, så kan inte ens tänka mig spela flera timmar av den skiten.

Jag har suttit med 144hz skärm i över 10år. För mig är det väldigt svår att gå från att spela i 100+fps i konstant hög upplösning, till 30-60fps i medioker / kass upplösning. Det går inte vänja sig vid den skiten igen. Åtminstone inte actionorienterade spel på en storskärm.

Medlem

Vansinnigt vad nVidia testar gränserna för vad konsumenter är villiga att gå med på - deras marginaler blir bättre och bättre, de tjänar enorma mängder pengar på AI-produkter, de behandlar både AIB (partnerkorttillverkare) och kunder som skit, de gör allt för att runda restriktioner och sälja till Kina och tjäna extra klöver... Och ändå har de mage att sälja de produkter de gör (snåla med VRAM har ju blivit deras signum de senaste generationerna, och adoptionen av deras egen "fina" strömkontakt har ju verkligen varit otroligt praktisk och bra på alla sätt och vis, och deras mjukvara (inte minst kontrollpanelen med sin fina Windows XP-design) är ett skämt) till de priser de gör.

Jösses vad de behöver få ordentlig konkurrens och en rejäl finansiell smäll på något sätt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av magma:

Tillverkningskostnader+svag krona och flertalet andra faktorer som drivit upp priserna. Nvidia testar också oss konsumenter hur mycket vi är villiga att betala och tydligen är många villiga att lägga 7000--8000 kr på ett mellanklasskort. Om några generationer (2026 eller längre fram) kommer ett instegskort kosta 5000+ kr om redan inte nästa gen. Menar, 4060 som egentligen är ett 50-klasskort kostade nära 4000 kr vid lansering....

Konsumenter har alldeles för mycket pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

The Ashen One

Gav bort mitt Asus GeForce GTX 1080 Ti som jag köpte för 7890 kr nytt på webhallen. Köpte ett Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ 2023 efter sommaren, då min brors kort dog. Så han fick mitt och jag tvingade mig själv att uppgradera.

Skiter blanka fan i RT då det är överhypat. Prismässigt så fick jag fantastisk prestanda för mindre än halva priset för ett 4090 som jag inte alls förstår varför det kostar över 25000 kr. =/

Bryr man inte sig om lull lull som RT så spara in pengar och köp AMD.

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kan ju säga samma om PS5 och Xbox, mellan 6-7 tusen för en konsol dessa dagar är rätt sjukt.

Ps2 kostade väl 3995:- när det släpptes, vilket blir ca 6000 i dagens pengar enligt första bästa inflationsberäknare jag hittade.
Fördelen är ju att man får... en hel konsoll! Inte en del av en dator. Tycker konsoller på så sätt kan vara rätt prisvärda.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Nvidia lägger väl ner mer tid, resurser och deals på att sälja AI-kort och blir ett av de största företagen i världen. Det var ett tag sen covid var slut, hyllorna är fyllda grafikkort som inte säljer. Men företaget i uppgång ger inga bättre deals då de inte tycker de behöver konkurrera.

Jag högg till förra året på en Radeon 6750XT när priset gick under 5000kr, jag vilja inte gå över den nivån.

Min smärtgräns gick till 3.000 kr sen 5.000 kr och nu senast 7.999 kr.

But, now I'am out. Kastat in handduken. Backloggen är såpass stort att jag klarar mig i många, många år utan att köpa mer hårdvara.

Eller med andra ord: "When the game is rigged, the only right way is not to play." 🙂

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kan ju säga samma om PS5 och Xbox, mellan 6-7 tusen för en konsol dessa dagar är rätt sjukt.

Är helt otroligt lågt pris med tanke på vad du får för den. Jag har bara tittat på när det spelats på PS5 och det är verkligen tillfredställande grafiskt. Det är också den anledningen man har ett dyrt grafikkort; det skall se bra ut. Vad jag har förstått så har konsolerna lämnat 30 fps också, så då är inte bara stillbilder fina.

Skrivet av Gaara:

Ps5 och Xbox är en komplett box du kan spela på, mycket mer prisvärt.

Definitivt. Sedan är det kanske omkostnader runt om för att kunna spela (online tänkte jag då). Men finner det svårt att ens komma i närheten av prestandan i en av nämnda konsoler på en PC om du inte sätter en 1:a framför priset.

Skrivet av Molotov:

Prisvärt och prisvärt.
Det är som med allt man väljer vad man vill lägga på sina intressen.
Finns hobbys och intressen som kostar myclet mer.
Xbox och playatation är som en vanlig bil den tar dig från A till Ö "prisvärt" medans pc gaming ör mer eller mindre sports car till super car mm.

Finns folk som lägger enorma summor på motorintresse, festa, gambla mm 😅

Tycker det med sports car är lite missvisande. Man slipper i regel irriterande DRM och allt brukar vara bättre optimerat på konsol. Att komma upp i likvärdig grafisk prestanda, eller bättre är verkligen high end på PC. Sitter själv med ett 4080 på custom -loop, och bara det kortet hade jag får tre konsoler för. Nu sitter jag också på 5120x1440 när jag spelar och kan tänka mig konsoler har problem med sådant.

Det jag finner mer värt med PC är möjligheten att mod:a i spel och friheten att pilla runt och "latcha" lite.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Är helt otroligt lågt pris med tanke på vad du får för den. Jag har bara tittat på när det spelats på PS5 och det är verkligen tillfredställande grafiskt. Det är också den anledningen man har ett dyrt grafikkort; det skall se bra ut. Vad jag har förstått så har konsolerna lämnat 30 fps också, så då är inte bara stillbilder fina.
Definitivt. Sedan är det kanske omkostnader runt om för att kunna spela (online tänkte jag då). Men finner det svårt att ens komma i närheten av prestandan i en av nämnda konsoler på en PC om du inte sätter en 1:a framför priset.
Tycker det med sports car är lite missvisande. Man slipper i regel irriterande DRM och allt brukar vara bättre optimerat på konsol. Att komma upp i likvärdig grafisk prestanda, eller bättre är verkligen high end på PC. Sitter själv med ett 4080 på custom -loop, och bara det kortet hade jag får tre konsoler för. Nu sitter jag också på 5120x1440 när jag spelar och kan tänka mig konsoler har problem med sådant.

Det jag finner mer värt med PC är möjligheten att mod:a i spel och friheten att pilla runt och "latcha" lite.

Handlar inte bara om prestanda och grafik utan helheten. Konsoler är en färdig produkt en dator kan du forma själv. Som du skriver bla modda och latcha lite är en del.
Har alltid haft konsoler och datorer och spelat på. Genom åren har spelintresset varierat. Konsoler kommer och går skulle aldrig välja ett "gaming liv" utan en dator. Konsolerna kan man däremot skippa när som.
Konsolerna ensamt är för begränsade helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jo, det gör det. Om inte värre. 🙂

Ja alla har vi det olika ställt så klart. Ett intresse är då jag beredd att spendera pengar på, vad ska man annars spendera på? 😁


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kostnaden för spel till konsol vs PC är en jäkla skillnad också, även om kapitalkostnaden kanske är lägre för konsolen

Medlem
Skrivet av Sapiens:

För mig är det helt värdelöst oavsett när ett spel har kass fps.

Jag vet att många tycker exempelvis Jedi Knight Survival är något slags mästerverk på konsol och helt ospelbart på PC. För mig är spelet i stor sett lika ospelbart på PC som på konsol, eftersom man på konsol har (för mig) alldeles för låg bilduppdatering. Jag klarar knappt av att glo på DF analys videos när de visar konsol-versionen. Jag kan ofta fara illa av att enbart glo på det i några sekunder, så kan inte ens tänka mig spela flera timmar av den skiten.

Jag har suttit med 144hz skärm i över 10år. För mig är det väldigt svår att gå från att spela i 100+fps i konstant hög upplösning, till 30-60fps i medioker / kass upplösning. Det går inte vänja sig vid den skiten igen. Åtminstone inte actionorienterade spel på en storskärm.

Jag måste vara en av de få personer som aldrig haft några större problem med Jedi Survivor.
Det krashade en gång men har sedan rullat på fint. https://youtu.be/HQi7VJdYtTI?si=7U9BV68Hx9amIrMH
Då lirar jag i 4K men har avstängt raytracing.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Gav bort mitt Asus GeForce GTX 1080 Ti som jag köpte för 7890 kr nytt på webhallen. K

Sålde mitt GTX 1080 Ti för 4000kr.

Skrivet av Molotov:

Ja alla har vi det olika ställt så klart. Ett intresse är då jag beredd att spendera pengar på, vad ska man annars spendera på? 😁

Alla har vi olika intressen.
Förutom dator så har jag köpt en kamera för 63 tusen och objektiven går mellan 10-30 tusen så.

Jag satsade rätt mycket på mitt senaste datorbygge och hoppas att den överlever många år.
En konsol är ju som bara något man har en generation och skall man gå all in på det så vill man ju köpa mycket digitalt och har man otur försvinner möjligheten att använda det till nästa konsol. Sen måste man ju även betala för att kunna gå online. =/


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Jag måste vara en av de få personer som aldrig haft några större problem med Jedi Survivor.
Det krashade en gång men har sedan rullat på fint. https://youtu.be/HQi7VJdYtTI?si=7U9BV68Hx9amIrMH
Då lirar jag i 4K men har avstängt raytracing.

Bara att gratulera då. Pc-spel kan ju funka rätt olika. För mig stökar det en del på en maskin med RTX 3070 Ti-grafik: hackar till nån gång ibland, och några gånger har det frys-pausat i ca 10 sekunder. Utöver det flyter det fint, så min bedömning är att det förtjänar en del optimering till. Vilket givetvis borde ha gjorts innan det släpptes.


signatur
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Byggde ett riktigt vrålåk till dator för rätt många år sedan med ett AMD Saphire 6990. Tror marknadspriset låg på ca 6300kr vid den tidpunkten. Tyckte det köpet var jobbigare än en bil för 250 000.

Medlem

En enkel sökning ger att FZ inte rapporterade om 7700 XT 12 GB eller 7800 XT 16 GB som kom i höstas, så i sammanhanget kan jag meddela att de finns,,, samt att även AMD under måndagen meddelade att de släpper ett 7600 XT med 16 GB för 329 USD, även det i januari. Även Intel har ju släppt grafikkort i Arc-serien, vars rapportering även de lyser med sin frånvaro på FZ.

Det är väldigt Nvidiafokus på FZ i jämförelse, säkert oavsiktligt beroende på "Out of mind, out of sight". Finns det t ex testdatorer på FZ med grafikkort från andra än Nvidia? Blir gärna motbevisad. Länk till Sweclockers artikel om 7600 XT.

Medlem
Skrivet av FortuN:

Även gamla Gta IV multilayer är fpsen runt 90 och kan droppa under det.

Ett uruselt optimerat spel till PC dock som man dessutom inte vill köra i mer än 60 fps då spelet annars fuckar ur med vissa cutscenes som inte går att ta sig förbi samt däckfysik till motorcyklar som ballar ur fullständigt.

Redaktör
Skrivet av bopp:

En enkel sökning ger att FZ inte rapporterade om 7700 XT 12 GB eller 7800 XT 16 GB som kom i höstas, så i sammanhanget kan jag meddela att de finns,,, samt att även AMD under måndagen meddelade att de släpper ett 7600 XT med 16 GB för 329 USD, även det i januari. Även Intel har ju släppt grafikkort i Arc-serien, vars rapportering även de lyser med sin frånvaro på FZ.

Det är väldigt Nvidiafokus på FZ i jämförelse, säkert oavsiktligt beroende på "Out of mind, out of sight". Finns det t ex testdatorer på FZ med grafikkort från andra än Nvidia? Blir gärna motbevisad. Länk till Sweclockers artikel om 7600 XT.

Du har rätt, vi har täckt både AMD:s och Intels grafikkort för dåligt. Skälet är att Nvidia syns överlägset mest och att vi bara skriver om de största grafikkortsgrejerna, då har vi tappat bort de andra. Lovar att försöka bli bättre där.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Handlar inte bara om prestanda och grafik utan helheten. Konsoler är en färdig produkt en dator kan du forma själv. Som du skriver bla modda och latcha lite är en del.
Har alltid haft konsoler och datorer och spelat på. Genom åren har spelintresset varierat. Konsoler kommer och går skulle aldrig välja ett "gaming liv" utan en dator. Konsolerna kan man däremot skippa när som.
Konsolerna ensamt är för begränsade helt enkelt.

Är 100% med i det fack du beskriver här. Jag har indirekt tillgång till PS5, men har aldrig spelat något på den då jag har en PC som mer än fyller mina behov.

Trots mitt senaste inköp (rtx4080 waterblock)så är just grafik och prestanda ganska långt ner på min priolista. (Köpte ett 1080ti watercooled, för några år sedan och sedan spelade jag wow Classic i två år; tankeställare!)

Jag måste, trots detta, ge konsolerna en eloge för det man får för den pengen man betalar. Det är en budget maskin som levererar, i många fall, bättre än en dator som kostar tre gånger så mycket.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Vilket trams:

- 80-120 fps inte är segt som sirap, speciellt med VRR, och 60 fps är inte ett bildspel. Låter som ren elitism.
- Du måste inte maxa varenda inställning, många inställningar får man anstränga sig hårt för att ens se någon skillnad om det öht går
- DLSS går att använda utan frame generation och därmed utan ökad latens
- Spelen blir inte roligare för att en skugga är marginellt mjukare eller du ser en buske ytterligare några meter längre bort
- Som jag skrev måste man inte spela med raytracing och hög fps, men om man nu är så kräsen att man måste är det bara att betala därefter. Du får ju mer med dagens grafikkort och de håller även längre.

Förr i tiden var du ibland tvungen att uppgradera med några få års mellanrum för att öht kunna spela, så är det inte idag

1: Att fps droppa ner till 80 från 120 känns mycket väl om man har lite fps skjutande i sig. Varför finns annars 300hz+ skärmar som många proffs använder i fps spel tror du? Sa det var segt som smör. Vrr är dessutom avstängt för lägre latency. Flytet är absolut inte skönt i fps spel under 120 och förvärras till det sämre skalandes. Bara för att du inte tycker det är segt och dåligt flyt och är helt oönskat, betyder inte att många många andra tycker det är det och dvs ospelbart, vissa nöjer sig med sirap andra vill ha flyt. Hade gärna sett att kunna maxxa min skärms hz på 240hz+ i ex Warzone vilket inte går idag

2: Vill kunna köra på det högsta, har heller aldrig sagt att det är tvång för dem som inte klarar av, klargör bara att det finns många många anledningar att göra det och uppgradera från sin sumpna 1000 serie

3: Har aldrig påstått något annat, Hur som så kan DLSS ge en högre, mindre märkvärdig, latency höjning

4: Vet inte vart du får det angående skugga ifrån? Kör jag fps spel vill jag iallafall ha lång viewdistance

5: Jag har återigen aldrig sagt att någon är tvungen att spela med det, klargör återigen bara att det finns stora anledningar till uppgraderingar och mycket bättre nyare grafikkort som klarar av detta

Skrivet av Blinkers93:

Ett uruselt optimerat spel till PC dock som man dessutom inte vill köra i mer än 60 fps då spelet annars fuckar ur med vissa cutscenes som inte går att ta sig förbi samt däckfysik till motorcyklar som ballar ur fullständigt.

Har isånnafall klarat mig bra utan att få dessa problem du nämner sen det släpptes, har alltid kört över 60 fps och flera vänner med


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

1: Att fps droppa ner till 80 från 120 känns mycket väl om man har lite fps skjutande i sig. Varför finns annars 300hz+ skärmar som många proffs använder i fps spel tror du? Sa det var segt som smör. Vrr är dessutom avstängt för lägre latency. Flytet är absolut inte skönt i fps spel under 120 och förvärras till det sämre skalandes. Bara för att du inte tycker det är segt och dåligt flyt och är helt oönskat, betyder inte att många många andra tycker det är det och dvs ospelbart, vissa nöjer sig med sirap andra vill ha flyt. Hade gärna sett att kunna maxxa min skärms hz på 240hz+ i ex Warzone vilket inte går idag

2: Vill kunna köra på det högsta, har heller aldrig sagt att det är tvång för dem som inte klarar av, klargör bara att det finns många många anledningar att göra det och uppgradera från sin sumpna 1000 serie

3: Har aldrig påstått något annat, Hur som så kan DLSS ge en högre, mindre märkvärdig, latency höjning

4: Vet inte vart du får det angående skugga ifrån? Kör jag fps spel vill jag iallafall ha lång viewdistance

5: Jag har återigen aldrig sagt att någon är tvungen att spela med det, klargör återigen bara att det finns stora anledningar till uppgraderingar och mycket bättre nyare grafikkort som klarar av detta

Har isånnafall klarat mig bra utan att få dessa problem du nämner sen det släpptes, har alltid kört över 60 fps och flera vänner med

Du nämner ett nischfall och vill köra med diverse höga inställningar och får betala därefter, inget konstigt med det. Mitt originalinlägg handlade om att man klarar sig betydligt längre med ett billigare kort om man inte är lagd åt det hållet. Oklart varför du då skrev ”stämmer inte riktigt” och sen rabblar upp exempel som bara styrker vad jag skrev

12
Skriv svar