Moba istället för HoTS

Medlem
Moba istället för HoTS

Vilket MOBA skulle ni rekommendera om man gilla HoTS (Heroes of the Storm?

Provat LoL ett par matcher men verkar segt följt av korta teamstrider som borde vara det roliga men som är över snabbt. Plus att man kan köpa items som inte tillför något förutom onödig komplexitet.

Dota var länge sen jag körde men det är väl också drabbat av onödig komplexitet med items och rätt hög tröskel att komma in i.

HoTS tycker jag är mycket roligare än de ovanstående men eftersom Blizzard inte vidareutvecklar det längre är jag lite sugen på nåt annat.

Medlem

Valorant hör ju inte hemma här; spelet är ju snarare jämförbart med CS.

Medlem

Följer tråden. Har spelat HotS sedan betan, men precis som du känner jag att spelsuget minskat sedan Blizzard lagt spelet i malpåse.

(För övrigt. Är jag ensam om att sakna Haunted Mines? Och avsky Hanamura?)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Som ovan säger, Valorant är ett FPS.

Tyvärr finns det inget likt HotS, av samma kvalité, i MOBA-genren. Man får väl hoppas att Microsoft ger Blizzard en liten säck med pengar så dom kan återuppliva spelet.

Utöver detta är det väl LoL skulle jag säga. DotA 2 har jag spenderat för lite tid med.

Men jag slutade med LoL under säsong 4-5 eller dylikt för det blev så fruktansvärt toxic att lira soloQ runt Diamond, då menar jag folk afka/feeda med flit konstant, inte att någon skrev något fult(finns mute ;P). LoL har dock släppt något som heter "Arena" som jag kan rekommendera i små mängder, ganska kul.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Väldigt oklart vad du menar med "onödig komplexitet". Jag röstade i alla fall på DotA, där just komplexiteten gör att det aldrig blir tråkigt. Man slutar aldrig lära sig.
Vill man ha något enklare finns som sagt LoL där man tagit bort flera delar.

Sen spelar man ju (mestadels) mot andra som är lika nya, så man behöver inte kunna allting direkt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Releasehästryttare

Wishlista Smite 2 som utannonserades nyss!

https://store.steampowered.com/app/2437170/SMITE_2/

Tyvärr är det dåligt med andra MOBAs på marknaden nu då det är svårt att slå sig in nu.

Kollar man på dina äldre inlägg så kanske du har intresse av strategi spel också?

Där finns det ju betydligt fler att välja på.

Medlem

Det är nog tyvärr dåligt med spel som HOTS. Jag är helt med dig asså, älskar spelet och ett av dom få jag kan återvända till nån gång per år och ha lika kul med vänner. Fattar också det är för att komplexiteten är låg och att LOL och DOTA är coolare, men för någon som spelar då och då så finns det inget som mäter sig.

Möjligt att SC2s coop kampanjer kanske fyller en närliggande itch? Lite långt ifrån men kanske?


signatur

Videomupp

Medlem

Ingen aning hade svårt för HoTS just för att det var så avskalat.

Men jag förespråkar LoL, lättare inlärningskurva än DoTA 2 och skönare flyt i spelet. Dota känns väldigt sluggish pga rotationsanimationer.
Vilken roll man väljer att spela avgör rätt mycket hur spelet upplevs.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Dunder:

Väldigt oklart vad du menar med "onödig komplexitet". Jag röstade i alla fall på DotA, där just komplexiteten gör att det aldrig blir tråkigt. Man slutar aldrig lära sig.
Vill man ha något enklare finns som sagt LoL där man tagit bort flera delar.

Sen spelar man ju (mestadels) mot andra som är lika nya, så man behöver inte kunna allting direkt

Instämmer i det ovan, dota är svinkul just pga komplexiteten. Föredrar också dota över lol pga grafiken och flytet i spelet samt spell kombinationer osv. Men vill man inte ha komplexitet går det bort, kanske att lol kan funka som är lite mindre komplext men gissar att båda spelen är för komplexa om man vill ha det enkelt.

Medlem

HOTS är nog unik med sitt basala spelsystem bland MOBA spelen

Medlem
Skrivet av Dunder:

Väldigt oklart vad du menar med "onödig komplexitet". Jag röstade i alla fall på DotA, där just komplexiteten gör att det aldrig blir tråkigt. Man slutar aldrig lära sig.
Vill man ha något enklare finns som sagt LoL där man tagit bort flera delar.

Sen spelar man ju (mestadels) mot andra som är lika nya, så man behöver inte kunna allting direkt

För mig var HoTS lagom komplext. Blir ju en massa olika valmöjligheter med alla gubbar man kan välja ändå. Men visst det är säkert en smaksak.

Kanske provar lite DOTA igen men misstänker jag att jag inte kommer fastna (blir nog överkörd och tröttnar). Körde det ett tag innan jag bytte till HoTS.

Men visst tar man sig igenom tröskeln är det möjligen roligare än LoL.

Medlem
Skrivet av superapan:

Valorant hör ju inte hemma här; spelet är ju snarare jämförbart med CS.

Jepp du har nog rätt.

Medlem
Skrivet av Emilez:

För mig var HoTS lagom komplext. Blir ju en massa olika valmöjligheter med alla gubbar man kan välja ändå. Men visst det är säkert en smaksak.

Kanske provar lite DOTA igen men misstänker jag att jag inte kommer fastna (blir nog överkörd och tröttnar). Körde det ett tag innan jag bytte till HoTS.

Men visst tar man sig igenom tröskeln är det möjligen roligare än LoL.

Det går även att köra mot bottar om man vill vänja sig lite innan man spelar mot folk. Sen är det bra att komma ihåg att verkligen inte vara rädd för att mute:a folk, det leder ofta till roligare matcher


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vad betyder moba?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Okej ta första hand det som bekanta spelar. Annars.

Vill du klättra upp för ett rep(dota) eller ta trappan(lol) de första hundra timmarna innan det börjar plana ut. Trappan kommer definitivt ge en roligare och mer givande upplevelse till en början.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad betyder moba?

https://en.wikipedia.org/wiki/Multiplayer_online_battle_arena

Medlem

Dota 2 är nog rätt kul. Behöver bara behärska mekanikerna lite bättre.

Smite har jag inte provat, i.a.f. inte på länge.

Medlem
Skrivet av Emilez:

Dota 2 är nog rätt kul. Behöver bara behärska mekanikerna lite bättre.

Kör gamemode TURBO. Matcherna blir oftast inte längre än 30 min. Lättare att sätta sig in i, och när det går dåligt slipper man sitta och bli förnedrad i en 50-60 minuters match.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Kör gamemode TURBO. Matcherna blir oftast inte längre än 30 min. Lättare att sätta sig in i, och när det går dåligt slipper man sitta och bli förnedrad i en 50-60 minuters match.

Jepp ska nog prova det.

Medlem

Hots har ju faktiskt börjat få lite små patcher igen nu senaste tiden, med lite tur så kanske det återupplivas...

Medlem

Personligen skulle jag rekommendera League of Legends, där de även erbjuder mer än ”vanlig” 5vs5 normals / ranked på Summoners Rift om man inte är intresserad av det.

ARAM / All Random All Mid: ett mycket populärt spelläge som körs på The Howling Abyss, en vinterbana med en lane där man kör 5vs5 och inte som på Summoners Rift där det är 3 lanes + jungle som är standard. Som namnet mer eller mindre beskriver så blir man tilldelad en slumpmässig karaktär. ARAM har mer frekventa strider och man börjar i lvl 3.

Sen har de även RGM (Rotating Game Mode), som kommer lite då och då. Tillfälliga spellägen som de roterar mellan.

URF = Ultra Rapid Fire, 5vs5 på Summoners Rift där allt mer eller mindre är 100% snabbare, snabbare cooldowns, kanoner finns i basen som kan kasta en över halva kartan. Mer eller mindre ett ”kaos-läge”. De kommer släppa detta spel-läge inom den närmaste månaden.

One for All = 5vs5 på Summoners Rift fast alla i laget kör samma hjälte.

Ett nytt koncept vid namn Arena kom under förra sommaren, och blev en succé. Man kör 2v2v2v2v2v2 på en cirkulär arena med nya finesser och annorlunda builds och mycket annat skoj!

Sen har de även tidigare haft spellägen som Nexus Blitz, ARURF, Hexakill och andra teman tex vid Odyssey-läget som var ett PvE-mode för några år sedan.

Jag spelade lite HotS när det var i betan och vid release, men fastande tyvärr inte för det. Tyckte det var för långsamt och att det fanns bättre spel i genren som League of Legends och DotA 2.

@Emilez när spelade du League of Legends senast? De har gjort en del förändringar nu med den nya säsongen. Kan du beskriva och utveckla hur du menar med. ”Plus att man kan köpa items som inte tillför något förutom onödig komplexitet”. Jag tycker många items gör det motsatta, men jag kanske uppfattar det fel. Kan förstå att som nybörjare är mycket nytt och överväldigande.

Kan ge några exempel: Tex Zhonyas Hourglas som ger dig möjligheten att bli ”stasis” där du inte kan bli attackerad, men kan heller inte attackera under ett par sekunder. Guardian Angel, där du blir återupplivad och får en ”andra chans”. Shurelyas Battlesong ger dig och laget aktiv movement speed under en kortare period. Tycker att de flesta items ger en bra beskrivning på vad de gör. Men det kanske är andra items du tänker på?

Alla spel har en tröskel innan man känner sig bekväm med några hjältar och items mm eller vet hur spelet fungerar. Finns många bra videos på Youtube på tips och tricks. Vill man få en push på val av runes / items och är nyfiken på statistik kan jag rekommendera sidorna u.gg, op.gg, mobalytics, lolalytics, Leagueofgraphs etc.

Jag spelade även Smite när de var nytt, många år sedan. Helt ok! Kanske detta kan vara ett spel som passar dig? Som någon redan nämnt så kommer snart Smite version 2.0.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Personligen skulle jag rekommendera League of Legends, där de även erbjuder mer än ”vanlig” 5vs5 normals / ranked på Summoners Rift om man inte är intresserad av det.

ARAM / All Random All Mid: ett mycket populärt spelläge som körs på The Howling Abyss, en vinterbana med en lane där man kör 5vs5 och inte som på Summoners Rift där det är 3 lanes + jungle som är standard. Som namnet mer eller mindre beskriver så blir man tilldelad en slumpmässig karaktär. ARAM har mer frekventa strider och man börjar i lvl 3.

Sen har de även RGM (Rotating Game Mode), som kommer lite då och då. Tillfälliga spellägen som de roterar mellan.

URF = Ultra Rapid Fire, 5vs5 på Summoners Rift där allt mer eller mindre är 100% snabbare, snabbare cooldowns, kanoner finns i basen som kan kasta en över halva kartan. Mer eller mindre ett ”kaos-läge”. De kommer släppa detta spel-läge inom den närmaste månaden.

One for All = 5vs5 på Summoners Rift fast alla i laget kör samma hjälte.

Ett nytt koncept vid namn Arena kom under förra sommaren, och blev en succé. Man kör 2v2v2v2v2v2 på en cirkulär arena med nya finesser och annorlunda builds och mycket annat skoj!

Sen har de även tidigare haft spellägen som Nexus Blitz, ARURF, Hexakill och andra teman tex vid Odyssey-läget som var ett PvE-mode för några år sedan.

Jag spelade lite HotS när det var i betan och vid release, men fastande tyvärr inte för det. Tyckte det var för långsamt och att det fanns bättre spel i genren som League of Legends och DotA 2.

@Emilez när spelade du League of Legends senast? De har gjort en del förändringar nu med den nya säsongen. Kan du beskriva och utveckla hur du menar med. ”Plus att man kan köpa items som inte tillför något förutom onödig komplexitet”. Jag tycker många items gör det motsatta, men jag kanske uppfattar det fel. Kan förstå att som nybörjare är mycket nytt och överväldigande.

Kan ge några exempel: Tex Zhonyas Hourglas som ger dig möjligheten att bli ”stasis” där du inte kan bli attackerad, men kan heller inte attackera under ett par sekunder. Guardian Angel, där du blir återupplivad och får en ”andra chans”. Shurelyas Battlesong ger dig och laget aktiv movement speed under en kortare period. Tycker att de flesta items ger en bra beskrivning på vad de gör. Men det kanske är andra items du tänker på?

Alla spel har en tröskel innan man känner sig bekväm med några hjältar och items mm eller vet hur spelet fungerar. Finns många bra videos på Youtube på tips och tricks. Vill man få en push på val av runes / items och är nyfiken på statistik kan jag rekommendera sidorna u.gg, op.gg, mobalytics, lolalytics, Leagueofgraphs etc.

Jag spelade även Smite när de var nytt, många år sedan. Helt ok! Kanske detta kan vara ett spel som passar dig? Som någon redan nämnt så kommer snart Smite version 2.0.

Det där med onödig komplexitet med items är nog en smaksak, vissa gillar det nog. Jag kanske tycker det är okej om jag vänjer mig men tycker nog det räcker med vanlig uplevling som i HoTS.

Ja det låter som att LoL också har mycket att erbjuda. Körde ett par games nyligen, det är allt. Kört några spel i Dota också och gillar än så länge känslan bättre där även om couriers och secret shops och recipes känns aningens onödigt.

Jag kanske inte hinner utforska alla MOBAS ordentligt utan blir nog att man får lära sig nåt av dem. Lutar lite åt Dota trots att LoL säkert ät bra också.

Medlem
Skrivet av DitroX:

Lite fundersam på vad du tycker var så långsamt med Hots? En av anledningarna jag föredrar Hots är att det är så mycket snabbare än LoL och Dota och det händer saker mest hela tiden och en match är oftast över på runt en kvart.
Sen trodde jag alla Mobas hade aram eller har inte Dota det?

Medlem
Skrivet av Emilez:

Det där med onödig komplexitet med items är nog en smaksak, vissa gillar det nog. Jag kanske tycker det är okej om jag vänjer mig men tycker nog det räcker med vanlig uplevling som i HoTS.

Ja det låter som att LoL också har mycket att erbjuda. Körde ett par games nyligen, det är allt. Kört några spel i Dota också och gillar än så länge känslan bättre där även om couriers och secret shops och recipes känns aningens onödigt.

Jag kanske inte hinner utforska alla MOBAS ordentligt utan blir nog att man får lära sig nåt av dem. Lutar lite åt Dota trots att LoL säkert ät bra också.

Hade helt glömt bort att HotS inte har några items. Det va 8-9 år sedan sist jag spelade, tiden går…

Jag var så van vid items då jag körde DotA innan jag gick över till League of Legends när det släpptes, lite Heroes of Newerth samt Smite. Men som du säger är det en smaksak och vanesak med items.

Ja precis, courier och Secret Shops finns inte i League of Legends. Vanesak där också, tyckte DotA 2 är helt ok, framförallt kul ett tag i början, i och med nostalgin då jag körde DotA tidigare, men återgick till League of Legends som jag spelat till och från sedan det släpptes. Spelade lite parallellt både League of Legends och DotA 2 ett tag då jag spelade med mina vänner.

En av anledningarna till varför jag fastnat i League of Legends är nog också att jag följt e-sport scenen i spelet så länge. Men det är även några små detaljer mellan spelen som jag föredrar mer i League of Legends än i DotA 2, men det är vanesaker. Hade jag lagt lika mycket tid i DotA 2 som jag lagt ner i League of Legends hade det varit annorlunda.

Ja, det finns ju en hel del MOBAs att välja på numera. Lycka till!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av caracarn:

Lite fundersam på vad du tycker var så långsamt med Hots? En av anledningarna jag föredrar Hots är att det är så mycket snabbare än LoL och Dota och det händer saker mest hela tiden och en match är oftast över på runt en kvart.
Sen trodde jag alla Mobas hade aram eller har inte Dota det?

Jag kanske minns helt fel, eller så blandar jag ihop med något annat. Det var ju ett tag sedan som sagt som jag spelade HotS. Det kanske var att jag saknade just items, buffs mm som finns i DotA och League of Legends. Att spelet kändes ”långsamt” kanske var fel uttryckt. Utan att det kändes kanske mer ”ytligt”, eller vilket ord man ska använda, i jämförelse med de andra MOBA-spelen som har ett mer djup med items osv. Långsamt för min del kanske var att jag blev rastlös då jag saknade något i spelet, i och med att jag var så van vid League of Legends och DotA.

Kan må hända att det finns olika modes och ARAM i DotA 2 också, säkert hänt massa grejer och uppdateringar sedan jag var inne senast! Spelade mest 5vs5 normal under den perioden när jag spelade som mest med vännerna och hade inte något större intresse av något annat då. Körde även några fan-made modes som fortfarande(?) finns i DotA 2? Det är ju iofs något League of Legends inte har, om man vill spela annat.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

1
Skriv svar