Snabbreser du mycket? Kan vara tecken på tråkigt spel, menar Dragon's Dogma 2-regissör

Robot
Snabbreser du mycket? Kan vara tecken på tråkigt spel, menar Dragon's Dogma 2-regissör

Snabbreser du? Rösta i nyheten.

#dragons-dogma-2


Medlem

I Skyrim, New Vegas, Cyberpunk 2077 och Witcher 3 i princip aldrig så jag håller med honom.

Men kommer man med ett sådant statement så har man en del att bevisa också.

Medlem

Beror mycket på spelet. I Cp2077 tror jag bara jag gjort det ett par ggr tex. Men i Assassin's Creed å andra sidan...

Medlem

Hoppa över snabbresande är ju bara ett sätt att förlänga speltiden. Dessa stora openworld spel där man får ett uppdrag på ena sidan kartan för att sedan tvingas prata/lämna något på andra sidan kartan, varför ska man orka slösa 20min gå till fots eller rida på en häst för att ta sig dit om man nu har möjligheten till fast travel?

Medlem

Nästan i alla spel om jag ska gå en rutt jag redan gått tidigare. Väldigt få spel som får samma sträcka att kännas givande flera gånger. Däremot kan de ju uppmuntra till att ta nya vägar till samma mål och utforska på vägen, men det går ju bara ett visst antal gånger. Så "Ja, ofta".

Medlem

Jag brukar undvika det till en början men då dessa spel ofta är så långa så brukar det bli att jag använder det mer och mer mot slutet.

Medlem

Det beror ju så pass mycket på hur spelet är uppbyggt.

I ett spel som Death Stranding blir det på ett naturligt sätt inte så mycket fast travel medan ett spel som Genshin Impact nästan skulle vara ospelbart utan fast travel.

Medlem

När ingenting händer under resans gång och när man har gjort det "hur många gånger som helst", då visst, då blir fast-travel. även om jag älskar omgivningen, osv, då vill jag ändå till slut kommer fram till målet.

Det är bra om det finns valmöjlighet iaf. Ibland vill man njuta, ibland har man bråttom eller konkurrens med flertal andra spel och real life. Dvs har inte alltid att göra att det är tråkigt, men visst kan det vara en del av detta.

Medlem

Försöker undvika det i bra spel, men även jag har mina gränser. Gillar när spel har in-game-sätt att resa som t.ex. zeppelinarna, skeppen och Stormwind-/Ironforge-tunnelbanan i vanilla WoW för att underlätta resor som inte bara är inom utan även mellan olika områden eller städer. Det gör åtminstone mig mindre benägen att hala fram kartan och leta ikoner.

Medlem

ju mer levande och inlevd en värld känns, desto mindre sug efter fast travel funktioner, känns det som.

aldrig haft en tanke på att vilja ha fast travel i varken GTA eller RDR tex. just för att ressträckan känns som en del av gameplayet, man (jag) vill köra eller rida hit och dit enbart för att det gör att man lever sig in i världen mer, och man vet aldrig vad man kan stöta på på vägen osv.

jag kan dock inte sätta fingret på varför GTA och RDR lyckas så bra med det, och de flesta andra open world-spel (tex. AC) misslyckas helt. tom. i witcher 3 och cp2077 började jag använda mig av fast travel efter ett tag (i mindre utsträckning i 2077 dock).

Testpilot

Svarade sällan eller aldrig, men i vissa spel finns inget annat alternativ. Som i Final Fantasy XVI där finns det en hubb men alla uppdrag är det fast travel till.

Medlem

Utforskar så mycket som möjligt och undviker fast travel men har man rest samma sträcka flera gånger och vill tex bara dumpa skrot osv är ju fast travel tacksamt! Går ju att göra fast travel på ett roligt och intressant sätt och inte bara att man kan spawna precis vart man vill när man vill. Tex gjorde dom det bra i Death Stranding där fast travel var begränsat från ditt privata rum och och motorvägar och ziplines på sätt och vis blev en del av fast travel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det beror helt på spelet, tycker jag. Vissa lämpar sig bäst att skippa fast travel i, andra inte. Och det är inte nödvändigtvis något dåligt åt endera håll. Det beror snarare på hur central del av spelupplevelsen som den öppna världen är tänkt att vara.

Medlem

I tex Skyrim använder jag frekvent fasttravel när jag vill få något gjort, inte direkt för att gameplay däremellan är tråkigt. Risken är stor att jag fastnar i något annat spännande om jag ska rida/springa till mitt mål och helt glömmer bort vart jag var på väg sen.

Medlem

Tror inte nödvändigtvis spelet behöver vara tråkigt, utan snarare om den öppna spelvärlden som sådan inte känns tillräckligt intressant för att ströva runt mycket i.

Exempel, har spelat säkert 300h Skyrim genom åren, efter första 50-80h så blir det nästan bara fast travel för att ta sig längre avstånd. I Zelda Botw och TotK använde jag däremot relativt sällan teleportering då spelvärlden är så mysig (questlinjer och karaktärer dock inte lika bra som i Skyrim alltid)

Medlem

Fast travel är ju i regel något man låser upp genom att nå ett specifikt ställe, och har man en gång nått det stället så har man redan gjort den resan. Ingen större poäng i att göra den igen.

Medlem

Jag brukar undvika det till en börja men sen finns en punkt när jag når någon form av mättnad och övergår till att fokusera på att spela färdigt storyn. Då blir det en jäkla massa fasttravel. När transportsträckor endast känns som just det då är det dags att runda av.

Medlem

*skrattar i FFXIV*

Medlem

Självfallet använder jag fast travel när man behöver ta sig tillbaka på redan utforskade områden, eller bara komma närmre till nästa outforskade områden. Eller för att sälja/köpa saker osv.

När det handlar om större spel då, typ, Witcher 3, Elden Ring, och dessa två har ändå fantastiska världar. Elden Ring har nog den mest lyckade öppna världen när det kommer till upptäckarglädje.

Ibland används det dock inte bara för att supa in atmosfären och världen lite extra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hoppa över snabbresande är ju bara ett sätt att förlänga speltiden. Dessa stora openworld spel där man får ett uppdrag på ena sidan kartan för att sedan tvingas prata/lämna något på andra sidan kartan, varför ska man orka slösa 20min gå till fots eller rida på en häst för att ta sig dit om man nu har möjligheten till fast travel?

Speciellt när man passerat samma ställe tio gånger redan, då är det skönt att kunna skippa den resan genom fast travel.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hoppa över snabbresande är ju bara ett sätt att förlänga speltiden. Dessa stora openworld spel där man får ett uppdrag på ena sidan kartan för att sedan tvingas prata/lämna något på andra sidan kartan, varför ska man orka slösa 20min gå till fots eller rida på en häst för att ta sig dit om man nu har möjligheten till fast travel?

Det är det han menar. Att du inte ska känna att det är slöseri med tid. Att om du väljer att inte använda fast travel. Så kanske du möter en intressant person/ plats. Ett uppdrag du kanske hade missat och så vidare.

Förstår hans tanke, men visst använder jag fast travel I spel en hel del. Förutom i Witcher 3 och Skyrim. Då man aldrig vet vad som väntar en bakom hörnet.

Medlem

Skulle för övrigt troligen även köra fast travel till o från jobbet varje morgon om det gick. Och under alla arbetstimmar förutom fikapauserna så vill jag köra skip forward.

Medlem

Nope. Därför har jag över 300 timmar i spelet valhalla(har inte ens spelat irland eller paris) och bra många mer timmar i varje playtrough i spelet kingdom come. Det tog 2 månader att klara Red dead 2 för jag sprintade sällan med hästen. Vanlig speed. Så att säga. Går alltid i städer. Alla rollspel tar lång tid för mig. Även om jag bara enbart skulle fokusera på main så skulle jag nog bli sist över mållinjen. Det krävs ibland psykisk uthållighet men känns mer belönande på något sätt.

Medlem

Skulle hålla med om att det har med spelets underhållningsvärde att göra. Snabbreser mest i Bethesda-spel just för att deras spelvärldar är tvärdöda och riktigt tråkiga.

Testpilot
Skrivet av Gaara:

Hoppa över snabbresande är ju bara ett sätt att förlänga speltiden. Dessa stora openworld spel där man får ett uppdrag på ena sidan kartan för att sedan tvingas prata/lämna något på andra sidan kartan, varför ska man orka slösa 20min gå till fots eller rida på en häst för att ta sig dit om man nu har möjligheten till fast travel?

Det är väl just poängen i uttalandet;
Ska man "tvinga" spelaren att röra sig stora distanser, då får man se till att göra resan intressant också. Om resan innebär att tejpa fast gå-knappen medan man scrollar på mobiltelefonen, eller "behöver" ta till knep som att teleportera sig – då har man misslyckats med speldesignen.

Ska bli intressant att se om Hideaki Itsuno kan leva upp till sina egna ord


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Undviker det själv. Fast Travel krymper spelvärldar och trivialiserar content. Sedan finns det spel där det inte går att undvika för det är inbyggt i spelets DNA. Så som Starfield där hela rymd delen samt hur platser man landar på när man åker till planeter genereras är förtäckta Fast travel kartor.

Kikar man på mer old school spel från typ 90 talet så var Fast Travel inte inkluderat eller inkluderat mer limiterat. Tex Anarchy Online eller Everquest som MMO exempel så Fanns det endast mellan städer till en början och det krävdes då en speciell klass som agerade taxi (Wizards i Everquests fall). De spelvärldarna är små räknat mot dagens spel men de kändes enorma eftersom att det inte gick att skippa allt resande genom fast travel.

Medlem

Använder det alltid, ser ingen mening att slösa tid på att ta mig från punkt a till punkt b när man kan göra det snabbt.

Medlem

Jag brukar undvika fast travel i början av spel men när jag har rest på samma väg ett dussin gånger under samma dag orkar jag inte längre. Däremot tycker jag att det är väldigt underhållande i exempelvis Bearth of the Wild att utforska ett område för första gången och lyckas låsa upp tornen och skulle verkligen inte vilja ha möjligheten att hoppa över den delen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Redaktör
Ponny

Ett tag hade jag dille på att vägra fast travel, men det höll bara till en viss gräns. I vissa spel kan man ju bli skogstokig. Samtidigt brukar jag känna att, när man överanvänder det, så tappar man lite av känslan med världen. Ett välplanerat spel ska inte behöva ha så fasligt mycket fast travel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag både håller med och inte på samma gång.
Spelar om Cyberpunk (igen) och där snabbreser jag aldrig, på tok för roligt att bränna med motorcykel genom Night City.
Spelade nyligen om Red dead redemption 2, ett lysande spel där det händer grejer heeeela tiden på resan, som dessutom kan ge många roliga uppdrag. Med det sagt, så pallar jag inte att rida en halv evighet för att ta mig fram, det tar bara för lång tid. Snabbreser mer och mer ju längre in i spelet jag kommer.

12
Skriv svar