Embracer sparkar 97 från Eidos - nytt Deus Ex sägs ha skrotats

Robot
Embracer sparkar 97 från Eidos - nytt Deus Ex sägs ha skrotats
Medlem

'Embraced' kommer snart vara synomnymt med döden, om det inte redan är det.

Medlem

Så djävla tråkigt rent ut sagt.

Embracer går från klarhet till klarhet.

/s

Medlem

Skulle va intressant att se statistik på skillnaden mellan antalet anställda på spelföretag före corona vs nu efter uppsägningarna. Med tanke på det ekonomiska läget undrar man ju om det är det främsta skälet

Redaktör

Många verkar få gå från Embracer, men samtidigt är de verkligen inte ensamma om att säga upp folk. Vore intressant att jämföra hur många som sägs upp procentuellt sett hos olika bolag. Embracer hade över 16 000 anställda förra året.


signatur
Medlem

Jäkligt synd om det stämmer om Deus Ex. En av mina favoriter den spelserien. Vi behöver mer sånt och mindre generiska shooters.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jäkligt synd om det stämmer om Deus Ex. En av mina favoriter den spelserien. Vi behöver mer sånt och mindre generiska shooters.

Ja verkligen sjukt trist om det stämmer, installerade mankind divided och började köra häromdagen så läser man omdetta...

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Jäkligt synd om det stämmer om Deus Ex. En av mina favoriter den spelserien. Vi behöver mer sånt och mindre generiska shooters.

Deus Ex can't get a break. Verkar som det får två spel och sen hamnar i kylen av olika anledningar....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Embracer är ett stort skämt.

Medlem

tråkiga tider just nu. förstår embrace eller vilket annat stort bolag. Hoppas efter ekonomiska krisen lägs ner och får en nerförsbacke snart.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Så härligt att Embracer kom in och rörde om lite i grytan. You have been embraced.

Medlem

Fast vem är ens förvånad? Embracer sveper in från ingenstans och börjar köpa upp allt dom kan, dom är nog inte så intresserade av att utveckla som dom är att tjäna pengar

Testpilot

Väldigt trist. Å andra sidan vet jag inte om Square-Enix var rätt ägare för IP:et heller. Det bästa hade varit om Eidos Montreal kunde vara självstående men det är nog lättare sagt än gjort.

Medlem

> Var mig, chef för Embracer
> Expandera företaget utan eftertanke
> Köp 137 spelutvecklare och tusentals IP:n
> Ha inga strategiska cash reserver
> Få total panik när investeringsavtalet med Saudiarabien inte går igenom
> Gå full autism på kvartalsmötet med investerare
> Kollapsa som ett korthus


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Redaktör
Ponny

Alltså... fan.

Tiden är verkligen mogen för ett nytt Deus Ex. :/ Säger en del (om uppgifterna stämmer) att Embracer skrotar en sådan potentiell stortitel. Så många större varumärken kan dom ju inte ha i stallet?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ahhh, de var hårt att förlora den där 20 miljardersaffären efter att man köpt på sig allt. Kanske skulle köpt efter man hade pengarna...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Deli:

Fast vem är ens förvånad? Embracer sveper in från ingenstans och börjar köpa upp allt dom kan, dom är nog inte så intresserade av att utveckla som dom är att tjäna pengar

Nej det kändes ju lite som en tidsfråga ända från början tyvärr.

Medlem

Man bromsar sig ur en kris, eller hur var det nu?

Medlem

jävla Embraced


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent

Funderade om det var dags att gå in med en chans-slant i Embracer, ner 80 % på ett år så tänkte att det kanske var dags. MEN. Såg att bolaget fortfarande värderades till ~29 000 000 000 SEK. Spontant kändes det för högt så jag undersökte inte något mer...

Medlem

Det här är väl lite av ett praktexempel till varför man inte borde ropa hurra när det köps studios hit och dit.

Medlem

Men fy fan vad tråkigt, det finns inte mycket man hellre skulle vilja se inom spel än ett nytt Deus Ex

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Alltså... fan.

Tiden är verkligen mogen för ett nytt Deus Ex. :/ Säger en del (om uppgifterna stämmer) att Embracer skrotar en sådan potentiell stortitel. Så många större varumärken kan dom ju inte ha i stallet?

Tänkte säga att Deus Ex nog inte är ett så (kommersiellt) stort IP som man kanske kan tro. Men läser att Human Revolution och Mankind Divided tillsammans sålt 12 miljoner så det får ju ändå anses skapligt, hur man än vrider och vänder på det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sebastian Lind:

Tänkte säga att Deus Ex nog inte är ett så (kommersiellt) stort IP som man kanske kan tro. Men läser att Human Revolution och Mankind Divided tillsammans sålt 12 miljoner så det får ju ändå anses skapligt, hur man än vrider och vänder på det.

Precis! Den tanken hade jag också, men kikar man på dom senaste har det ju gått alla tiders. Visst, nu sparar man pengar kortsiktigt men långsiktigt kan hända att man skiter i det blå skåpet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tänkte säga att Deus Ex nog inte är ett så (kommersiellt) stort IP som man kanske kan tro. Men läser att Human Revolution och Mankind Divided tillsammans sålt 12 miljoner så det får ju ändå anses skapligt, hur man än vrider och vänder på det.

Deus EX hade varit perfekt att köra mot Cyberpunk om det gjorts rätt, det är så jag ser det, men Emcloser lär väl inte vilja satsa på något sådant.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Deus EX hade varit perfekt att köra mot Cyberpunk om det gjorts rätt, det är så jag ser det, men Emcloser lär väl inte vilja satsa på något sådant.

Medhåll. Men krävs en rejäl commitment to pull it off. Potentialen finns där, definitivt.

eld
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Precis! Den tanken hade jag också, men kikar man på dom senaste har det ju gått alla tiders. Visst, nu sparar man pengar kortsiktigt men långsiktigt kan hända att man skiter i det blå skåpet.

Precis detta, alt annat än långsiktigt.

Men siffrorna måste ju se bra ut inför aktieägarna.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Tänkte säga att Deus Ex nog inte är ett så (kommersiellt) stort IP som man kanske kan tro. Men läser att Human Revolution och Mankind Divided tillsammans sålt 12 miljoner så det får ju ändå anses skapligt, hur man än vrider och vänder på det.

Stora problemet är ju att spelet likt Tomb Raider inte alls nådde Squenix mål och förväntningar. Så på papperet står det säkert under "spelserier som inte säljer".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Dra åt helvete Embracer


signatur

Meep!

12
Skriv svar