Världens bästa macka

Medlem
Världens bästa macka

Den gör man med Ostbulle,
Smör
Marmelad, helst aprikos,
ost, helst grädd eller grevéost
kaviar
Paprika helst röd, går även att variera med smörgåsgurka

Resultatet syns på bilden, och det har jag ätit nästan varje lördag i runt 25 år, tydligast minne är från att jag åt det till premiären av pokemon serien på tv.

De flesta säger det är äckligt tills de provar det, min morfar började med kombinationen smör, marmelad, ost och kaviar troligen någon gång i mitten av förra århundradet.

I dare you att prova.

Medlem

Det låter som en hemsk kombination. Vad är en ostbulle?

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det låter som en hemsk kombination. Vad är en ostbulle?

Vetebulle med lite ost på när man gräddar dem - vi kallar dem ostbräck här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

En googling avslöjar att kombinationen ost och kaviar faktiskt har en skara fans. Själv har jag nog aldrig tänkt tanken. Men friskt vågat! Brukar dock sällan ha samtliga av dessa ingredienser hemma samtidigt, men lovar att avsätta en liten, liten hörna av bullen åt denna kontroversiella kombination om så skulle ske.

Skrivet av Dreijer:

Det låter som en hemsk kombination. Vad är en ostbulle?

Jag gissar att TS syftar på ostfrallor. Åtminstone i Skåne används orden bulle och fralla synonymt med varandra.

Medlem

Det tar emot att säga det här men...

bästa smörgåsarna gör danskjävlarna!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

eat
Medlem

Motförslag:

Blekrostad formfranska, bregott, dillkaviar och ostskiva.
Vik smörgåsen dubbel och doppa i varm oboy.

Salt, sött, fett allt på samma gång.

Medlem

Subways ”Stake n cheese” toastad, med allt utom oliver.

Den perfekta mackan!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Det tar emot att säga det här men...

bästa smörgåsarna gör danskjävlarna!

Hädelse!!!!

TS, det låter skitskumt att blanda marmelad och kaviar men jag ska faktiskt ta och prova det! Annars anser jag att den godaste mackan är en vanlig äggmacka (skivat hårdkokt ägg och kaviar).

Tillägg: om det skulle vara så att man vill äta något stadigare så är göteborgare en klassiker och enormt gott.

Medlem

Jaha, ostbräck känner jag till. Tack!

Skrivet av WonderBoy:

En googling avslöjar att kombinationen ost och kaviar faktiskt har en skara fans. Själv har jag nog aldrig tänkt tanken. Men friskt vågat! Brukar dock sällan ha samtliga av dessa ingredienser hemma samtidigt, men lovar att avsätta en liten, liten hörna av bullen åt denna kontroversiella kombination om så skulle ske.

Jag gissar att TS syftar på ostfrallor. Åtminstone i Skåne används orden bulle och fralla synonymt med varandra.

Givetvis, jag kan förstå ost och kaviar. Men marmelad? Det är en extrem förvirring.

Medlem

Som med de flesta maträtter blir det godast om alla smaksinnen får sitt, så jag kan tänka mig att den där mackan är helt okej. Salt från ost och kaviar, sötma från paprika och marmelad, syra från marmeladen (?) och umami från kaviarn (och osten om den är vällagrad).

Den ser dock förjävligt tråkig ut på bilden... Frallor generellt är inte min grej dock, men som "macka från pressbyrån för att slänga i mig nåt på tåget" så hade den nog slunkit ner.

Medlem

You had me at ”macka”!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Som med de flesta maträtter blir det godast om alla smaksinnen får sitt, så jag kan tänka mig att den där mackan är helt okej. Salt från ost och kaviar, sötma från paprika och marmelad, syra från marmeladen (?) och umami från kaviarn (och osten om den är vällagrad).

Den ser dock förjävligt tråkig ut på bilden... Frallor generellt är inte min grej dock, men som "macka från pressbyrån för att slänga i mig nåt på tåget" så hade den nog slunkit ner.

Vill ha så lite lagrad ost som möjligt, tycker den blir äckligare ju längre den är lagrad 😅

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

En googling avslöjar att kombinationen ost och kaviar faktiskt har en skara fans. Själv har jag nog aldrig tänkt tanken. Men friskt vågat! Brukar dock sällan ha samtliga av dessa ingredienser hemma samtidigt, men lovar att avsätta en liten, liten hörna av bullen åt denna kontroversiella kombination om så skulle ske.

Jag gissar att TS syftar på ostfrallor. Åtminstone i Skåne används orden bulle och fralla synonymt med varandra.

Är från Skåne men har alltid sagt bulle, även om många säger fralla.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jaha, ostbräck känner jag till. Tack!

Givetvis, jag kan förstå ost och kaviar. Men marmelad? Det är en extrem förvirring.

Båda kombinationer låter som kulinariska haverin i mitt tycke. Men jag får väl prova någon gång helt enkelt.

Medlem

Limpskiva av märket Skogaholm
Smör och ett par ostskivor
Doppa i valfri varm chokladdryck

Diskussionen är härmed avslutad


signatur
Medlem

Mariekex.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har ätit en del dagobertmackor genom åren, men den bästa kombinationen i kategorin är nog faktiskt knäckebröd med bara smör, flingsalt och nyknäckt svartpeppar.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag skulle nog säga den klassiska BLT mackan ligger jäkligt bra till att vara världens bästa macka.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

1
Skriv svar