Spelvärldens bästa skurkar – nominera
Hjältar i all ära, men de riktiga färgklickarna i spelvärlden måste ändå vara bad guys/girls. Det är hög tid att hylla de absolut största skurkarna, och passande nog tänkte vi låta dem göra upp i en episk turnering som tar oss via åttondelsfinaler hela vägen till slutstriden mellan de två bästa busarna. Vi har en känsla av att ondskan segrar den här gången...
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Innan vi når slutspel måste vi vaska fram vilka som ska stå där. Det gör vi genom att nominera skurkar i den här tråden. En nominering räcker gott och väl, för som andra del kommer vi sedan hålla i en omröstning som sållar agnarna från vetet. Därefter når vi trestegsraketens final, som alltså är det maffiga slutspelet.
Men det om det, nu är det dags att nominera. Nominera så många eller få du vill!
En Bamseponny av folket
Wario, som var skurk/slutboss i SML2 från början

Kapten K. Rool, den grymmaste inkarnationen av den gamle krokodilen

Dr. Wily, som aldrig ger sig

Dutch van der Linde. Hans resa från sympatisk och smånarcissistisk rövarhövding till sjukt obror var en av höjdpunkterna i RDR2.
Hedersomnämnanden då man får nominera flera: Arthas Menethil och LeChuck.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Det är ju lite svårt, finns många som är bra på olika sätt och vis. Är den "bästa" skurken den som faktiskt lyckas med sitt mål? Är de bästa skurkarna de som är mest karismatiska eller är det i detta medium de som är roligast att slåss mot? Kan ett företag, t.ex. Umbrella Corp. ses som en skurk?
Ett par självklara val som Arthas, Sephiroth och Dutch van Der Linde är redan nämnda så jag drämmer till med en vänsterskruv; Shriek. Denna stackars fågel från Ori and the Will of the Wisps har nog den mest tragiska livsberättelse jag någonsin varit med om i ett spel och i takt med att den spelades upp byggdes en klump upp i halsen på mig. När spelet sen var över och den sista av hennes scener rullades upp förvandlades klumpen till tårar. Jag, en då ca. 35 år gammal man, satt och fulgrät i soffan över en fiktiv fågels öde i ett TV-spel. Jag vet som sagt inte hur man ska definiera att en elaking är "bäst" men den jäkla fågeln gjorde åtminstone någonting med mig. Sen är det klart att egna livserfarenheter spelar in och påverkar, det som hände i spelet rimmade ganska bra med personliga erfarenheter för mig vilket garanterat mångdubblar den påverkan det hade.
Kane - Command & Conquer
Men tyvärr ställer jag mig lite tveksam till den här typen av omröstningar. Jag tror nämligen inte att den "bästa" skurken kommer att vinna. Skurken från det spelet som flest har spelat tror jag kommer att segra.
Men det kanske kan ge upphov till en intressant diskussion.
Hade vi inte en artikel om detta ämnet för 2-3 månader sen?
Jo, och här är den tråden:
https://www.fz.se/forum/trad/455215-diskutera-vem-ar-tidernas...