Mer rykten: Skivläsarlös Xbox Series X på G

Robot
Mer rykten: Skivläsarlös Xbox Series X på G

Ny Xbox-hårdvara på på ingång.

#Microsoft, #Xbox, #Xbox-series


Medlem

Ta bort skivläsare är bara dåligt för konsumenter. Till och med de som aldrig köper fysiska spel borde ändå ha en skivläsare för att förhindra totalt monopol på spelförsäljning. Det gagnar även dem.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Ta bort skivläsare är bara dåligt för konsumenter. Till och med de som aldrig köper fysiska spel borde ändå ha en skivläsare för att förhindra totalt monopol på spelförsäljning. Det gagnar även dem.

Många verkar inte bry sig tyvärr.
Bekvämligheten trumfar allt annat för dem.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Ta bort skivläsare är bara dåligt för konsumenter. Till och med de som aldrig köper fysiska spel borde ändå ha en skivläsare för att förhindra totalt monopol på spelförsäljning. Det gagnar även dem.

Finns lagar som förbjuder monopol. Försvinner fysiska spel så öppnas den digitala marknaden upp ännu mer, så att du kommer kunna köpa spel direkt från utvecklarna. Se bara på Apple som tvingats öppna upp för tredjepartsbutiker här i EU.

Medlem

Det var väl en del av läckan förra året?
Den skulle i så fall släppas i höst och vara runt typ.

Medlem

Är ju rätt uppenbart att både Microsoft och Sony (skivläsaren i Slim är ju en uppbar efterkonstruktion) satsar allt mera på enbart digitalt, sedan om det dessutom drar ner priset lite kan det ju locka många att ta den istället för S.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Finns lagar som förbjuder monopol. Försvinner fysiska spel så öppnas den digitala marknaden upp ännu mer, så att du kommer kunna köpa spel direkt från utvecklarna. Se bara på Apple som tvingats öppna upp för tredjepartsbutiker här i EU.

OM det ens skulle hända skulle det ta år eller decennier innan det hände som i Apples fall. Det finns inget intresse hos Microsoft/Sony/Nintendo att öppna upp. Så att basera sitt agerande på ett sånt stort OM är naivt.

Den som nämndes i läckan från förra året alltså?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Finns lagar som förbjuder monopol. Försvinner fysiska spel så öppnas den digitala marknaden upp ännu mer, så att du kommer kunna köpa spel direkt från utvecklarna. Se bara på Apple som tvingats öppna upp för tredjepartsbutiker här i EU.

Är inget monopol om ps/xbox/pc finns. En spelkonsol är tyvärr inte lika viktig som en telefon är, det är nägot du mäste ha. Så tror aldrig de kommer ge sig på dem.

Medlem

Ja det borde vara den som menas. Men lycka till att lägga den ner i tv-bänken. Ser en ljus framtid för tillverkarna av plastiga stativ.

Medlem

Lura på oinsatta gamers en rejält försämrad konsol för att spara några hundralappar....lurendrejeri, någon??

Medlem

Kör all-in digitalt. Nackdelen är att det tar bort möjligheten att sälja vidare. Hade varit fint om tillverkarna kunde tvingas på en lösning för det från t.ex. EU-lagstiftare. Med tanke på vikande försäljning av fysisk media så är utvecklingen inte konstig men bra att det finns alternativ med skivläsare ett tag till.

Medlem

Jag tror det är smart av Microsoft. Försäljningen av fysiska spel till Xbox är låg medans gamepass verkar gå bra. Jag hittar inga siffror men min magkänsla säger att andelen spelade GP-spel vida överstiger andelen inköpta digitala spel. Kort sagt så tror jag Xbox finns enbart för att spela GP-spel.

Jag skulle önska en lite trevligare upplevelse när jag spelar med den. Så här ett par år in i generationen är det en tydlig kvalitetsskillnad mellan Xbox och ps5. Ps5 känns kvickare, har fräschare gränssnitt och bättre handkontroll. Har även märkt att ljudet bättre på ps5 när jag kör med trådlurar i handkontrollen. Det enda plusset på xbox där är nog att den är betydligt tystare.

Medlem

Lanseras nästa gen Xbox utan skivspelare, alltså inte denna i artikeln, så kommer jag hålla fast i min series X.
Är ju dyrt som bara den att köra digitalt, kan ju skilja 3-500 kr mellan fysisk och digital utgåva.

Medlem

Hur mycket billigare kan den bli då? En skivspelare kan ju inte kosta många hundra.


signatur

Memento Mori

Medlem

En skivlös Series X. Hmmm. De sa under Businesses Update att de hade "exiting new hardware" eller så som skulle släppas i år. Ryktet säger också om en handhållen enhet denna generation. Men också en för nästa, ARM. Om det nu skulle röra sig om en handhållen, med lokala beräkningar, enhet tror jag den skulle sälja väldigt bra. Microsoft kommer inte göra bort sig som Sony med PlayStation Portal.

Medlem
Skrivet av bummer:

Är inget monopol om ps/xbox/pc finns. En spelkonsol är tyvärr inte lika viktig som en telefon är, det är nägot du mäste ha. Så tror aldrig de kommer ge sig på dem.

Microsoft räknas som en ”gatekeeper” enligt den nya EU-lagen, så om de beslutar att bli 100% digitala med Xbox så måste de se till att följa lagen.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

En skivlös Series X. Hmmm. De sa under Businesses Update att de hade "exiting new hardware" eller så som skulle släppas i år. Ryktet säger också om en handhållen enhet denna generation. Men också en för nästa, ARM. Om det nu skulle röra sig om en handhållen, med lokala beräkningar, enhet tror jag den skulle sälja väldigt bra. Microsoft kommer inte göra bort sig som Sony med PlayStation Portal.

Jo ms gör alltid något dumt som X är så jäkla kraftfull men alla spel måste funka på piss S också så du har knappt någon nytta av kraften i X, så släpper de en portal enhet så måste den säkert vara kopplad till strömuttaget hela tiden för den kan inte drivas på batterier

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft kommer inte göra bort sig som Sony med PlayStation Portal.

Nä men de kan göra bort sig som sig själva, typ som med rrod, xbox one, Kinect, halo split screen, forzas ray tracing men ja pissportal var ett skämt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Microsoft räknas som en ”gatekeeper” enligt den nya EU-lagen, så om de beslutar att bli 100% digitala med Xbox så måste de se till att följa lagen.

Att ms är gatekeeper betyder inte att alla deras tjänster är det

Medlem
Skrivet av Majoren:

Lura på oinsatta gamers en rejält försämrad konsol för att spara några hundralappar....lurendrejeri, någon??

Rejält försämrad för att den saknar skivläsare? 🤣

Medlem
Skrivet av fooobar:

Ta bort skivläsare är bara dåligt för konsumenter. Till och med de som aldrig köper fysiska spel borde ändå ha en skivläsare för att förhindra totalt monopol på spelförsäljning. Det gagnar även dem.

Med tanke på denna utveckling är det inte omöjligt att EU kommer kräva att Microsoft/Sony öppnar upp för att andra aktörer ska kunna sälja spel digitalt likt det som sker nu med digital acts/gatekeeper. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2...


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av oggeman:

Kör all-in digitalt. Nackdelen är att det tar bort möjligheten att sälja vidare. Hade varit fint om tillverkarna kunde tvingas på en lösning för det från t.ex. EU-lagstiftare. Med tanke på vikande försäljning av fysisk media så är utvecklingen inte konstig men bra att det finns alternativ med skivläsare ett tag till.

Samma här. Det hade ju definitivt varit trevligt att kunna sälja om man känt för det men när jag tänker efter på tidigare generationer så är det inte många spel jag sålt vidare ändå så jag vetikattsingen om det spelat så stor roll för min del. Får hoppas på nån EU-lösning ändå.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Rejält försämrad för att den saknar skivläsare? 🤣

Jepp.
Hur ska du sälja dina spel vidare etc?
Helt självklart att spelkonsoler ska kunna köra spel på fysiskt format.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Rejält försämrad för att den saknar skivläsare? 🤣

Jag tycker det är rejält försämrat med.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Microsoft räknas som en ”gatekeeper” enligt den nya EU-lagen, så om de beslutar att bli 100% digitala med Xbox så måste de se till att följa lagen.

Deras spelkosollverksamhet räknas inte dit.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_4...

Skrivet av Håkan:

Lanseras nästa gen Xbox utan skivspelare, alltså inte denna i artikeln, så kommer jag hålla fast i min series X.
Är ju dyrt som bara den att köra digitalt, kan ju skilja 3-500 kr mellan fysisk och digital utgåva.

Vart handlar du då? För det är billigare i princip varje fall att köpa digitalt till Xbox kontra skiva. Skillnaden är att det är öppet att handla spel digitalt till Xbox på andra plattformar, så inte bara via Xbox Store. Utan t ex via Eneba och G2A går det lika bra, vilket skapar en hälsosam konkurrens.

Det är en annan historia till PS dock. Där är det dyrt...

Skrivet av fooobar:

Ta bort skivläsare är bara dåligt för konsumenter. Till och med de som aldrig köper fysiska spel borde ändå ha en skivläsare för att förhindra totalt monopol på spelförsäljning. Det gagnar även dem.

Förklara gärna hur det är totalt monopol? Det finns ju andra butiker som säljer digitala spel till Xbox. Som är oberoende av Xbox/MS.

Fördelarna med digitala spel kontra fysiska är fler, därav att det dör ut.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av ScreamingWhisper:

Vart handlar du då? För det är billigare i princip varje fall att köpa digitalt till Xbox kontra skiva. Skillnaden är att det är öppet att handla spel digitalt till Xbox på andra plattformar, så inte bara via Xbox Store. Utan t ex via Eneba och G2A går det lika bra, vilket skapar en hälsosam konkurrens.

Det är en annan historia till PS dock. Där är det dyrt...

Japp. Xbox har ett öppnare system för digitala koder, finns att hitta billigare lite varstans.

Sen bör man inte glömma bort game share som finns på både Xbox och PS där man kapar priset på digitala spel med 50%.


signatur

Jump in.

Medlem

Uppgradering av nexus kortet?? Vad gör det för förbättringar åt konsolen? Nån som vet?

123
Skriv svar