Hasbro är i full färd med att leta efter nästa Baldur's Gate-utvecklare

Robot
Hasbro är i full färd med att leta efter nästa Baldur's Gate-utvecklare

Och hoppas att nästa spel inte dröjer 25 år den här gången.

#Baldurs-gate, #Hasbro


Peter Molyneux kan behöva ett nytt projekt! (you see this acorn? it can turn into a tree, promise!)

Medlem

Tur att Larian la ribban så lågt. Ingen press, inget att leva upp till för nästa utvecklare. 😃

Medlem

Kanske något för Nexon...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Geeks Gaming

GLHF på den, vilken studio vill följa upp 3:an? 😂

Redaktör
Ponny

Jag har tänkt och tänkt, men finns inte en enda studio som ens i närheten kan fylla de här omöjligt stora skorna!? Obsidian kanske vore ett alternativ, men risken finns att det här slutar illa (äter gärna upp orden).

Ärligt talat väntar jag gärna i 25 år till om det fyran blir lika bra som trean.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

https://th.bing.com/th/id/R.372df1b98bef2c98154207fccf1e63cd?...

Peter Molyneux kan behöva ett nytt projekt! (you see this acorn? it can turn into a tree, promise!)

Jag tänker Ubisoft eller Electronic Arts passar bra för jobbet också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har tänkt och tänkt, men finns inte en enda studio som ens i närheten kan fylla de här omöjligt stora skorna!? Obsidian kanske vore ett alternativ, men risken finns att det här slutar illa (äter gärna upp orden).

Ärligt talat väntar jag gärna i 25 år till om det fyran blir lika bra som trean.

Obsidian var min första tanke också. De är oftast helt ok på att göra uppföljare

Testpilot

Om syftet är att skapa någon mindre upplevelse, eller kanske få ta över rättigheter att skapa DLC eller spin-offs för trean rent av, då behöver det inte betyda ett misslyckande per automatik.

Däremot ser jag inte hur en annan studio ska göra "Baldurs Gate 4", speciellt om de får en kortare utvecklingstid än vad trean fick.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Problemet är att eftersom det har gått så bra för BG3 så betyder det att de vill ha ut en 4a säkert inom 5 år, kan man anta. När 3an gjordes fanns det ju inga förväntningar, nu finns det sjukt mycket.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har tänkt och tänkt, men finns inte en enda studio som ens i närheten kan fylla de här omöjligt stora skorna!? Obsidian kanske vore ett alternativ, men risken finns att det här slutar illa (äter gärna upp orden).

Ärligt talat väntar jag gärna i 25 år till om det fyran blir lika bra som trean.

Obsidian är nog bästa valet ja.

Medlem

Lycka till.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Folxet på SBI har garanterat heta tips på vilka som kan bygga nästa spel.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

https://th.bing.com/th/id/R.372df1b98bef2c98154207fccf1e63cd?...

Peter Molyneux kan behöva ett nytt projekt! (you see this acorn? it can turn into a tree, promise!)

Han jobbar redan på ett nytt Fable, så dom lär få vänta ett tag.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Obsidian var min första tanke också. De är oftast helt ok på att göra uppföljare

För mig är det en självklarhet att Obsidian skulle får göra det, tyvärr blir det en avskyvärd uppgift att genomföra. Vem vill göra en uppföljande till spel som BG 2-3 egentligen? Man måste ju nästan vara en narcissist med Napoleon-komplex för att ta på sig något sådant.

Hursom så får vi hoppas att spelen inte skrämmer iväg de bästa utvecklarna.

Medlem
Medlem

BG3 är bra för att Larian är bra.
Noll förtroende för att Hasbro är intresserade av att göra bästa möjliga spel. Hasbro vill bara göra bästa möjliga pengar och det kommer sluta som förväntat då.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

https://th.bing.com/th/id/R.372df1b98bef2c98154207fccf1e63cd?...

Peter Molyneux kan behöva ett nytt projekt! (you see this acorn? it can turn into a tree, promise!)

Spelvärldens största charlatan, med CliffyB som hans protegé

Medlem
Skrivet av jeppe109:

BG3 är bra för att Larian är bra.
Noll förtroende för att Hasbro är intresserade av att göra bästa möjliga spel. Hasbro vill bara göra bästa möjliga pengar och det kommer sluta som förväntat då.

Kan lova att Larian också vill göra bästa möjliga pengar.

Medlem

Tror skaparna av solasta skulle kunna göra ett bra jobb

Medlem
Skrivet av Thane:

Kan lova att Larian också vill göra bästa möjliga pengar.

Självklart är det så och det verkar av vad jag sett och hört som att dem ville göra sitt bästa spel också.
Vill minnas att Larian specifikt sagt att om man gör ett riktigt bra spel så kommer pengarna också.
Har mer förtroende för en icke-börsnoterad spelutvecklare som Larian än Hasbro.

Medlem
Skrivet av Thane:

Kan lova att Larian också vill göra bästa möjliga pengar.

Ingen har sagt att Larian vill gå i konkurs.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Återuppliva LJN!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av jeppe109:

BG3 är bra för att Larian är bra.
Noll förtroende för att Hasbro är intresserade av att göra bästa möjliga spel. Hasbro vill bara göra bästa möjliga pengar och det kommer sluta som förväntat då.

Håller helt med. Hasbro är lite för Wizard of the Coast och Baldur's gate vad Digerdöden var för Europa 1346.

Geeks Gaming
Skrivet av Thane:

Kan lova att Larian också vill göra bästa möjliga pengar.

Absolut, med betoning på ”bästa”, inte ”mest”

Medlem

Hade gärna sett vad owlcat kan åstadkomma med en enorm budget. föredrar deras stories. känns mindre "safe" än bg3 t.ex. Men det går väl inte hasbro med på

Medlem

Om man lyssnar och läser lite intervjuer men Sven (larian) så får man bilden av att Hasbro ville väldigt mycket och sa väldigt mycket som gärna inte var för spelets bästa.

Som när hasbro säger de inte avskedar folk från dnd samtidigt som sven säger att ingen inom dnd teamet finns kvar sen de började med BG3.

Hans uttalande om micro transaktioner osv.

Min gissning de letar efter ett företag som kan ubisofta upp BG4.

Vad de borde göra är kontakte brent knowls och göra en direkt konvertering av Raiders of the serpent sea följ av oddessey of the dragonlords. Med ett BG4 släppt emellan där. Kontakta folket bakom Solasta.

Fast sannolikheten att vi får nått som fansen vill?
Minimal

Medlem

Samtidigt fanns det en liten tveksamhet när man hörde om att det skulle göras en trea.
Var det verkligen möjligt att leva upp till Biowares storverk?
Nu visade det sig att det faktiskt gick.
Nu kan jag inte heller komma på någon utvecklare som kan klara av Larians bedrift.
Men vi får se hur det utvecklas.

Vad gör förövrigt de som tidigare jobbade på Bioware?
Dagens Bioware har jag noll förtroende för.

Medlem
Skrivet av Thane:

Kan lova att Larian också vill göra bästa möjliga pengar.

Varför vill de då inte göra DLC eller expansion till ett så otroligt populärt spel? Jag tror det är för att Hasbro såg hur mycket de tjänade på BG3 bara genom licenspengar och nu vill kontrollera mer och därmed tjäna mer än bara licenspengarna. Hasbro är giriga, Larian vill tjäna mycket pengar utan att vara giriga.

Medlem

Tror ingen annan kommer kunna göra något liknande, och speciellt när hasbro kommer pilla och ställa i projektet

12
Skriv svar