X-Files! Håller det än?!

X-Files! Håller det än?!

Jag kollar inte så mycket på tv, men varje sommar under ledigheten brukar jag försöka ta mig igenom i alla fall en hel serie. Förra året blev det en omtitt av Sopranos... Nu... Har jag fått lust för X-Files?!

X-Files/Arkiv X var en serie jag såg lite sporadiskt under 90-talet. Den skrämde skiten ur mig (jag var ung!), men nu är alltså frågan... Håller den än?

Nån som sett X-Files i modern tid (202X) och kan svara på detta?

Jag minns serien som riktigt välgjord, mystisk och lite småläskig... Med ett schysst radarpar i Mulder och Scully. Och introlåten! Oj!

Ikonisk.

Ska bli kul att se om... Hoppas jag.

Medlem

Jag har funderat på att börja titta på det faktiskt, jag tror nog att det kan variera i men överlag håller det nog än.

På tal om andra serier så har min fru fått oss att titta på Supernatural, det är en speciell serie!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Farornas Konung

Såg hela serien för 1,5 år sedan. Jag säger: Nja.. Inte dåligt men kanske inte så nyskapande som man minns! Men är inte sämre än det mesta som kommer ut nu för tiden.

Medlem

Kollar dem till och från. Det är ju väldigt varierande beroende på vilken episode och säsong. Men har alltid älskat X-files.

signatur

1# FZ Troll

Backloggens befriare

Såg om hela serien 2020, tyckte det var riktigt najs!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jorå det håller men inte de nyare säsongerna då menar jag till runt 2000. Av de senare så är monster of the week avsnitten ganska roliga men mycket av det som byggdes upp blev raserat.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Arkiv X håller ännu, men säsongerna varierar i kvalitet likväl som avsnitten. Säsongerna som kördes under 90-talet är mina favoriter. Såg om serien i februari i år.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Aboslut om man skippar det med aliens och kör som sades, monster of the week.

Jag ogillar verkligen hela den där alien-storyn de kör, det tar ner hela seriens kvalitet för mig. Alla blir bortrövade med röven full och det blir för mycket spooks överallt.

Har inte sett det som gjortdes efter 2002 eller vad det är, kan inte tänka mig att det är bra alls.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ah, nice! Blir till att ploppa piloten ikväll. Ser att det kom lite nytt X-Files för några år sedan också... Spännande!

Medlem

Jag är ett stort fan av serien men säsongerna varierar i kvalité, som flera ovan säger. Det finns alltid ett flertal bra avsnitt i varje säsong men jag tycker allra helst de första 3-4 säsongerna är grymma! De 2 sista de gjorde häromåret är.. ja.. det var kul att det kom något nytt och att de behöll introt men skådespeleriet, manus och produktionen känns off

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Stort fan av serien, varje torsdag kl. 21.10. Följde varje avsnitt. För något år sen kollade jag serien igen från början och nej den håller inte idag. Kan dock ha att göra att jag minns varje avsnitt. Har man aldrig sett dem så kanske det funkar?

Testpilot

Jag började om för ett tag sedan och tröttnade ganska snabbt. Om jag tar tag i det igen så blir det endast "de stora" avsnitten som för storyn framåt. Hittade en sida förut där det stod vilka avsnitt man skulle sw från vilka säsonger.

Skrivet av Shadee:

Jag började om för ett tag sedan och tröttnade ganska snabbt. Om jag tar tag i det igen så blir det endast "de stora" avsnitten som för storyn framåt. Hittade en sida förut där det stod vilka avsnitt man skulle sw från vilka säsonger.

Jo, jag har sett den där listan också. Men sen har jag hört lite varierat, en del menar att mythologie-avsnitten blir sämre och sämre medan monster of the week-episoderna är bäst. Såg första två avsnitten igår och mja, känns lite daterat. Men det kanske får upp farten, inte kommit så långt än.

Medlem

Skiftar för mycket i kvalité mellan avsnitten/säsongerna för att jag skulle orka titta hela serien igen.
Dock ser jag enstaka avsnitt ibland.

Medlem

Enstaka avsnitt är toppen, men det är en väldigt ojämn serie i dagens mått. Däremot otroligt mysig, framförallt om man såg den när man var yngre, väldigt nostalgiskt med allt 90tal/tidigt 00tal.

Rekommenderar inte att bara se "story-avsnitten" för de är oftast inte de bästa. "Monster of the week"-avsnitten är oftast där serien skiner som mest. "Main storyn" blir generellt rätt dålig ju längre serien går.

Medlem

Jag höll på med annat under tiden X-files gick på tv, så jag hade inte sett det alls. Kanske något enstaka avsnitt, men inte mycket alls.

Började glo på det när jag såg att en streaming-tjänst hade det, körde på till prisökning och jag sa upp tjänsten. Själv tycker jag att har man inte sett det tidigare så är något värt att se.

Skribent

Torsdagarna var heliga i kompisgänget jag hade. Hade vi läxor så skulle dessa vara gjorda tills torsdagskväll för då var det en tur till ICA, godis och sen X-files.

Började se serien igen för några år sen och det märks väl att första säsongen har lägre budget än de som kommer efter. Men det är inte så konstigt med tanke på att serien inte hunnit bli populär, dock känns vissa avsnitt i början rejält B. Säsong 3 - 5 är dock hög klass fortfarande och nog där serien har sin höjdpunkt. Sen som många säger så ballar ju huvudstoryn ur ganska rejält mot slutet och blev inte bättre när serien fick nya säsonger senare.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen som många säger så ballar ju huvudstoryn ur ganska rejält mot slutet och blev inte bättre när serien fick nya säsonger senare.

De nya säsongerna skulle jag till och med avråda från att se överhuvudtaget. Den första av dem hade något avsnitt som var lite kul, utöver det så blev jag mest bara genuint ledsen av att titta på dem, och inte för att det skedde något sorgligt utan bara för att det var så dåligt och själlöst och meningslöst.

Medlem

Älskade X-files som yngre och köpte på mig någon svulstig DVD-samling när jag blev vuxen. Såg om allting för några år sedan (dock var det nog snarare 201X än 202X) och gillar det fortfarande. Det är klart att de visuella effekterna inte längre hänger med men berättelsen och konspirationerna är fortsatt top notch.

Fick lite light Twin Peaks-känsla av piloten. Skogen, mysteriet och FBI!

Garvade rätt hårt åt när Scully klär av sig och ser märket på ryggen. Sen springer hon in halvnaken till en (hyfsat ändå) främmande mans hotellrum och bara "check this out" och klär av sig och ber Mulder ta en titt. Det var väl lite weird hur Mulder reagerade som det var den mest naturliga situationen i världen. 😂

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Den känslan dyker helt klart upp lite då och då! De första fem (tror jag) säsongerna av X-Files spelades ju in runt Vancouver så det är lite samma miljöer som dyker upp titt som tätt. Inget fångar ju Twin Peaks-stämningen helt såklart men det finns lite sånt där. FBI-jacka + dimmig barrskog i norra USA är en bra vibe.

Medlem

Såg om hela serien tidigare i år och det håller fint. Ett stort plus är att de remastrat serien så ljud och bild, t ex aspect ratio, passar dagens tv-appater.

signatur

Burn in the light.

Garvade rätt hårt åt när Scully klär av sig och ser märket på ryggen. Sen springer hon in halvnaken till en (hyfsat ändå) främmande mans hotellrum och bara "check this out" och klär av sig och ber Mulder ta en titt. Det var väl lite weird hur Mulder reagerade som det var den mest naturliga situationen i världen. 😂

Och David Duchovny spelar FBI-agenten "Denise" i Twin Peaks.

signatur

00:00:02:42

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Och David Duchovny spelar FBI-agenten "Denise" i Twin Peaks.

https://img.thedailybeast.com/image/upload/c_crop,d_placehold...

Just det! Haha, det hade jag glömt. Det är guld.

Jag har "I want to belive"-planchen inrammad på väggen, lite mer än en meter från mig nu.

Kunglig serie, rekommenderar den till alla, följ upp med Buffy också.:D

Är dock så pass ung så jag hade fortfarande en fast läggdags när serien gick. Kommer i håg hur introt dånade i huset medan man låg där och gömde sig under täcket.:D

signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skribent

Du har helt rätt i Twin Peaks-känslan!

Haha, Ja alltså, det finns en del sådana konstiga skeden i första säsongen. Karaktärerna har som inte riktigt hittat sig själva än och gör lite märkliga grejor som de aldrig skulle göra senare i serien.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Älskar Arkiv X. Såg det senast nu i år, hela serien. Lätt värt att nöta igenom.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Du har helt rätt i Twin Peaks-känslan!

Haha, Ja alltså, det finns en del sådana konstiga skeden i första säsongen. Karaktärerna har som inte riktigt hittat sig själva än och gör lite märkliga grejor som de aldrig skulle göra senare i serien.

Hehe, misstänkte det. Det blir säkert bättre ju längre in man kommer och allt "sätter sig". Men fan, den är ju inte alls läskig längre. Har väl blivit härdad sen det begav sig, men även creepy-faktorn kanske ökar längre in i serien.

Skribent

Hehe, misstänkte det. Det blir säkert bättre ju längre in man kommer och allt "sätter sig". Men fan, den är ju inte alls läskig längre. Har väl blivit härdad sen det begav sig, men även creepy-faktorn kanske ökar längre in i serien.

Det känns så B i första säsongen nu att det aldrig blir riktigt creepy. Men det blir bättre i senare säsonger.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Ftmch:

De nya säsongerna skulle jag till och med avråda från att se överhuvudtaget. Den första av dem hade något avsnitt som var lite kul, utöver det så blev jag mest bara genuint ledsen av att titta på dem, och inte för att det skedde något sorgligt utan bara för att det var så dåligt och själlöst och meningslöst.

Ja jag vet inte varför de gick den vägen de gick? Hade varit bättre om de öppnade Arkiv X med nya agenter där kanske Mulder och Scully hade support-roller. Kanske att Scully hade fått samma position som Skinner i FBI? Känner inte att Mulder hade tagit den rollen, men han skulle kunna dyka upp ibland och hjälpa de nya agenterna.

signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar