Bästa RTS-Solokampanj?

Vilka eller vilket spel har den bästa RTS-kampanjen?
Tänker i spel som StarCraft, WarCraft, C&C, Age of Empires och liknande. Spel som är relativt enkla att komma igång med och spela.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag tycker att StarCraft ink. Brood War är den bästa kampanjen jag har spelat. Storskaligt och episkt. (I min mening vida överlägset tvåan, som kändes som en krystad kärlekshistoria. Tycker också att tvåan förstörde mycket av vad som byggts upp i det första spelet.)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Vad roligt att en sån här tråd skapas. Jag googlade/youtubade listor på detta för typ en vecka sen och flera verkade överens om att Warcraft 3 + expansionen och Red Alert 2 + expansionen var mycket bra. Har inte spelat dessa.
Om man ska spela C&C-spel, var ska man börja? Jag är helt ny för den serien.
Jag gillade Company of Heroes 2. Glöms ofta bort, första spelet nämns istället överallt. Tycker det var större variation i banorna där än i ettan, även om jag tycker den också är toppen.
Total war spelen verkar rätt omtyckta. Själv gillar jag nog Starcraft 2 mest av de jag kört
Total War är väldigt bra, jag älskar verkligen den serien, men är osäker på om jag skulle kalla det man spelar där för rts-kampanjer i den bemärkelse trådskaparen menar och ger exempel på. Total war är ju grand strategy snarare än renodlade rts och inte alls lika linjärt eller med en lika tydlig story som en mer klassisk rts-kampanj.
Jag gillade verkligen World in conflict, önskar att det kunde komma en tvåa
Håller med om World in Conflict. Spelat igenom kampanjen ett antal gånger med något års mellanrum. Senast var nog i vintras och jag tycker både grafik och spelmekanik håller bra än idag.
Håller med om World in Conflict. Spelat igenom kampanjen ett antal gånger med något års mellanrum. Senast var nog i vintras och jag tycker både grafik och spelmekanik håller bra än idag.
Håller helt med. Även tillägget Soviet Invasion är riktigt nice. Bra att veta med den är att man måste spela igenom alla uppdrag i originalspelet jämsides, så inget man spelar efteråt.
Vad roligt att en sån här tråd skapas. Jag googlade/youtubade listor på detta för typ en vecka sen och flera verkade överens om att Warcraft 3 + expansionen och Red Alert 2 + expansionen var mycket bra. Har inte spelat dessa.
Om man ska spela C&C-spel, var ska man börja? Jag är helt ny för den serien.
Jag gillade Company of Heroes 2. Glöms ofta bort, första spelet nämns istället överallt. Tycker det var större variation i banorna där än i ettan, även om jag tycker den också är toppen.
Skriver under på Warcraft 3 och Red Alert 2. Red Alert 2 går utmärkt att börja med bland C&C tycker jag.
Sedan både Starcraft 1 och 2 tycker jag har kul single player story. Måhända kanske storyn är sämre på tvåan men det märkte inte jag, kanske för att gameplay är så bra.
Det är väl de spelen som dyker upp först i minnet.
Age of Empires kör man nog helst Skirmish mot datorn.
Age of Mythology har den bästa kan jag tycka! Efter det WC3 men fann att den höll inte upp lika bra som jag mindes den även om den fortfarande är grym.
När det gäller mordernare alternativ så måste jag slå ett slag för Starship Troopers: Terran Command. Ett RTS bara fokuserat på SP, och väldigt väldigt underskattat!
Videomupp
Skriver under på Warcraft 3 och Red Alert 2. Red Alert 2 går utmärkt att börja med bland C&C tycker jag.
Missar man inte grejer med storyn i de första spelen då som är värda att uppleva?
Älskade commmand & conquer solo story kampanjer med ostiga fmv filmer som underhöll mitt yngre jag.
Red alerts var också grymma, ettans där man sögs in av den speciella musiken och kände att europas öde låg i mina händer.
Kombinationerna med båtar, tanks, infanteri och flygplan o special vapen.
Fan saknar dem tiderna.
Första Dawn of War och dess expansioner var riktigt starka.
Håller med. Speciellt Dark Crusade
Min Dator Går På StjärnKraft !
Älskade commmand & conquer solo story kampanjer med ostiga fmv filmer som underhöll mitt yngre jag.
Red alerts var också grymma, ettans där man sögs in av den speciella musiken och kände att europas öde låg i mina händer.
Kombinationerna med båtar, tanks, infanteri och flygplan o special vapen.
Fan saknar dem tiderna.
Instämmer! Kommer ihåg när hela helgen spenderades med C&C och senare Red Alert. Så mycket magiskt som kom från Westwood!
Satte mig förra sommaren och spelade om både StarCraft 1 och StarCraft 2 (med expansioner/DLC) och måste säga att storyn var verkligen bra när man fick den serverad i en följd. Det som dessutom förhöjer det hela är att det är väldigt välgjorda cutscenes som för det hela frammåt, både dom som är förrenderade och dom som sker in-engine.
/ LordDaimos
Jag slår ett slag för Armies of Exigo. Väldigt välgjort RTS som påminner om Warcraft 3. Känns som att solokampanjen var längre än WC3. Svårighetsgraden känns högre. Vissa nivåer är utmanande även på Easy. Rekommenderar det starkt för alla som tycker om Warcraft 3 men inte provat detta.
Missar man inte grejer med storyn i de första spelen då som är värda att uppleva?
Jo men första Red Alert är ju mer åldrat så jag tycker man kan ta det som vidare fördjupning om man är fortsatt sugen på mer. Sedan är C&C och RA olik story, har själv nästan bara spelat RA.
Company of Heroes kampanj är nog den jag tycker mest om att spela, håller än idag, men när det gäller story och episk känsla etc. är det väl Warcraft 3 som tar hem pokalen solklart ändå, och det kommer från en som älskade Warcraft 2 och Starcraft-kampanjerna och ogillade Warcraft 3's grafiska stil som tusan när det kom.
Jag gillade verkligen World in conflict, önskar att det kunde komma en tvåa
Håller med, läste första inlägget i tråden och tänkte direkt på World in Conflict. Usch vad bra det var!
Vill definitivt ha mer som det, och Wargame Airland Battle och Wargame European Escalation gillade jag, vilka båda påminnde en del om just World in Conflict. Har spanat in Warno också men verkar inte riktigt vara samma fokus på den typen av upplevelse alls i serien nu för tiden, vilket är lite synd.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Tackar för alla tips! Jag såg också att frågan letat sig fram till framsidan. Kul.
Jag har gjort mitt val och håller på att fixar hem Red Alert 2. Det lutar åt allierades kampanj. Suktar efter levelup mekaniken.
Ett annat spel jag blev sugen på är StarCraft 2 då flera rekommenderar det och jag aldrig kört igenom 2:an trots att jag klarade allt i 1:an inklusive Brood War.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Håller med, läste första inlägget i tråden och tänkte direkt på World in Conflict. Usch vad bra det var!
Vill definitivt ha mer som det, och Wargame Airland Battle och Wargame European Escalation gillade jag, vilka båda påminnde en del om just World in Conflict. Har spanat in Warno också men verkar inte riktigt vara samma fokus på den typen av upplevelse alls i serien nu för tiden, vilket är lite synd.
Kan faktiskt rekommendera Warno, visst det saknar de härliga kampanjerna men finns scenarion som är kul och army general är bra uppbyggt.
En glad kalmarit boende på Gotland!