Xbox kontrar FTC: "Game Pass-nivåerna har inte alls försämrats"
Är ju inte direkt någon konsolfatast, men förstår jag det rätt att om du köper ett multiplayer-spel till din Xbox måste du betala extra till Microsoft för att kunna spela spelet du redan betalt för?
Du betalar för att spela multiplayer på alla tre stora konsoler nu för tiden.
Undantag om det är ett free to play spel som ex fortnite då är det gratis. I alla fall på Xbox och switch som jag testat men gissar att det även gäller på ps.
Undantag om det är ett free to play spel som ex fortnite då är det gratis. I alla fall på Xbox och switch som jag testat men gissar att det även gäller på ps.
SONY införde betalning mot multiplayer inför releasen av PlayStation 4 år 2013. PlayStation 3 generationen var gratis till skillnad mot Xbox 360 som kostade cash för att ta steget ut i multiplayer. Fun fact..
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||
Om man tänker efter så har ju Game Pass inte alls försämrats. Från $24 (om man kör på dollar) till $14. Det enda som blev "sämre" är dag 1 spel. När Microsoft nu kommer börja lägga in runt ca 50 Activision Blizzard spel är en liten prishöjning ingenting.
Gamepass standard i sig är det väl inget fel på, cloud gaming funkar inte i de sammanhang det kunde behövas och
day 1 release kan man nog klara sig utan eller betala ultimate för någon månad.
Haken är väl upprensningen av alla förmåner och uppgraderingar som gjorde att man sällan behövde betala mer än 60-70 kr per månad och redan då kan man ju gamesharea och dela det på hälften. Vill de verkligen ta reda på vilka som är beredda att betala 150 kr per månad så får de också svaret på hur många som verkligen tycker gamepass är värt det.
Ska jag rannsaka mig själv så utnyttjar jag det inte alls sedan ett par år tillbaka, jag kan likaväl köra på f2p...
Personligen så har jag Ultimate bara för att kunna spela på både Xbox och PC. Att få spel dag 1 är trevligt, men något som jag kan klara mig utan. Och när det kommer till just Call of Duty så tycker jag att det är en sjukt överskattad spelserie som lika gärna kunde ha gått i graven för länge sedan, och efter Black Ops Cold War och Modern Warfare 3 så är det lustigt att fansen hänger kvar.
Om man tänker efter så har ju Game Pass inte alls försämrats. Från $24 (om man kör på dollar) till $14. Det enda som blev "sämre" är dag 1 spel. När Microsoft nu kommer börja lägga in runt ca 50 Activision Blizzard spel är en liten prishöjning ingenting.
Nej, FTC har ingenting här egentligen. Game Pass är från början löjligt låg mot vad en får och den lilla höjningen som sker är låg sett till inflation osv så knappast någonting som kan ge FTC någonting att hålla emot Microsoft.
Nej, FTC har ingenting här egentligen. Game Pass är från början löjligt låg mot vad en får och den lilla höjningen som sker är låg sett till inflation osv så knappast någonting som kan ge FTC någonting att hålla emot Microsoft.
Personlig uppfattning om tjänstens pris och värde spelar mindre roll, problemet här verkar vara att Microsoft har gjort något som man tidigare sagt att man inte ska göra. Sådant är i regel inte bra att göra.
Ska bli spännande att se hur länge denna soppan får koka.
Ännu en dag i paradiset.
Personlig uppfattning om tjänstens pris och värde spelar mindre roll, problemet här verkar vara att Microsoft har gjort något som man tidigare sagt att man inte ska göra. Sådant är i regel inte bra att göra.
Ska bli spännande att se hur länge denna soppan får koka.
Fast det handlar inte bara om min personliga uppfattning, utan om om att day one lanseringar gjort att spel säljer sämre och studios läggs ned till följd av det. Och mycket i samhället, och spelindustrin, har blivit dyrare på grund av inflation och det har Microsoft aldrig lovat att hålla sig under. Det är liksom inte logiskt eller på något sätt verklighetsförankrat att förvänta sig det.
Microsoft: *Objektiv försämring av tjänsten som samtidigt blir ännu dyrare*
Xbox-fanatiker: ”Att få mindre för mer pengar är en förbättring faktiskt.”
Helt otroligt att det finns människor som fungerar på det sättet.
Fast det är ju ingen försämring att de lagt ihop Game Pass och onlinedelen som du tidigare behövt betala mer för? De slås ju ihop så du får ju mer för inte speciellt mycket mer pengar.
SONY införde betalning mot multiplayer inför releasen av PlayStation 4 år 2013. PlayStation 3 generationen var gratis till skillnad mot Xbox 360 som kostade cash för att ta steget ut i multiplayer. Fun fact..
Jo det har jag koll på, det jag var osäkert på var om f2p spel gick köra utan ps+ eller ej, men jag antar man slipper betala även på ps4/5 för sådana spel ? Inte ägt ps sen ps3.
Har kört ultimate länge, helt i onödan då jag sällan utnyttjar tjänsten. Mitt problem helt klart.
Men det blev att avsluta direkt när prishöjningen kom.
För det dom nu tillför till tjänsten är inget jag bryr mig om.
När ska Cod bara dö?
Folk gnäller på Ubisoft och deras formula, vad är då Cod?
“All thinking people are atheists.”
Har kört ultimate länge, helt i onödan då jag sällan utnyttjar tjänsten. Mitt problem helt klart.
Men det blev att avsluta direkt när prishöjningen kom.
För det dom nu tillför till tjänsten är inget jag bryr mig om.
När ska Cod bara dö?
Folk gnäller på Ubisoft och deras formula, vad är då Cod?
Varför skulle cod dö när serien är för närvarande ett av den största och populäraste i spelvärlden?
Varför skulle cod dö när serien är för närvarande ett av den största och populäraste i spelvärlden?
Dessutom såg det senaste som visades upp riktigt bra ur så den serien kommer nog inte gå någonstans på ett bra tag.
Tack för klargörandet. Som PC Gamer känns detta ändå helt absurt.
1. Jag köper hårdvaran.
2. Jag köper mjukvaran
Men jag måste också betala extra för att kunna nyttja dessa?
Vill ogärna blanda in politik här, men känns spontant som att något borde sätta ned foten ordentligt.
Visst finns det usla exempel även på PC sidan där utgivare/utvecklare försöker krama ut sista kronan från sina användare, men de exemplen tillhör sannolikt undantagen medan det på konsol (oav märke) blivit praxis.
Jo det har jag koll på, det jag var osäkert på var om f2p spel gick köra utan ps+ eller ej, men jag antar man slipper betala även på ps4/5 för sådana spel ? Inte ägt ps sen ps3.
Idag kan du spela multiplayer utan abonnemang på alla f2p-titlar till alla format. Microsoft var sist ut att ändra detta efter Nintendo och Sony. Kan vara så att Nintendo och Sony aldrig begärt abonnemang, men vet att Microsoft ändrade sig sent.
1. Jag köper hårdvaran.
2. Jag köper mjukvaran
Vill ogärna blanda in politik här, men känns spontant som att något borde sätta ned foten ordentligt.
Visst finns det usla exempel även på PC sidan där utgivare/utvecklare försöker krama ut sista kronan från sina användare, men de exemplen tillhör sannolikt undantagen medan det på konsol (oav märke) blivit praxis.
Jo, jag håller med. Det är skönt med PC att slippa betala när man ibland vill lira multiplayer. Lirar för det mesta singel player.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||
1. Jag köper hårdvaran.
2. Jag köper mjukvaran
Ja det är synd att det är så. Får hoppas vi slipper steam gold, epic + samt u play online. På pc för online spelande men skulle inte bli förvånad om det kravet kom.
Enda problemet med multiplayer på PC är väl större risk för fusk.
Personligen kör jag helst singelplayer spel. Har man kompisar så kan det vara kul men inte direkt roligt att spela ensam mot randoms och dö hela tiden.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
FTC borde titta på PSPlus, Netflix, Prime Video och alla andra streaming tjänster. De har också höjt sina priser med inte mängden shower/spel så värst mycket.
Har de vittnat inför domstol och skickat in information till myndigheter där de sagt att prishöjningar och försämringar inte kommer ske på grund av ett uppköp för att få igenom företagets största affär någonsin?
CoD skulle väl komma till alla nivåer av Game Pass?
Har de vittnat inför domstol och skickat in information till myndigheter där de sagt att prishöjningar och försämringar inte kommer ske på grund av ett uppköp för att få igenom företagets största affär någonsin?
CoD skulle väl komma till alla nivåer av Game Pass?
Dum fråga, sa dom att CoD skulle komma dag ett till alla nivåer? För att det kan ju stämma att CoD kommer till alla nivåer, men kanske inte dag ett.
Sen har jag en annan fråga, mer generellt å inte riktat till dig. Men när hade det varit okej med en prishöjning? Ska dom aldrig mer få höja priset bara för att dom sa det i en domstol? Nu vet jag själv att prishöjningen kommer ganska snart inpå men det känns som att många i denna tråd hade skrikit: ”men dom sa ju att som inte skulle höja” även om höjningen kommit om några år
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Dum fråga, sa dom att CoD skulle komma dag ett till alla nivåer? För att det kan ju stämma att CoD kommer till alla nivåer, men kanske inte dag ett.
Sen har jag en annan fråga, mer generellt å inte riktat till dig. Men när hade det varit okej med en prishöjning? Ska dom aldrig mer få höja priset bara för att dom sa det i en domstol? Nu vet jag själv att prishöjningen kommer ganska snart inpå men det känns som att många i denna tråd hade skrikit: ”men dom sa ju att som inte skulle höja” även om höjningen kommit om några år
De har vittnat om och skickat in uppgifter om Att CoD skulle komma till alla nivåer (innan Guld blev Core)
För mindre än två månader sedan sade de:
“We’re excited to confirm that Game Pass members will be able to jump into Call of Duty: Black Ops 6 on day one with Game Pass,” says Megan Spurr, senior community lead of Xbox Game Pass. In a separate trailer from Xbox, Microsoft confirms Black Ops 6 will be available on both Xbox Game Pass for consoles and PC Game Pass.
https://www.theverge.com/2024/5/28/24166053/call-of-duty-blac...
Prishöjningar kan såklart ske men detta är den andra på ett år. Räkna även med faktumet att nya spel tas bort från allt annat än den dyraste nivån.
De har vittnat om och skickat in uppgifter om Att CoD skulle komma till alla nivåer (innan Guld blev Core)
För mindre än två månader sedan sade de:
“We’re excited to confirm that Game Pass members will be able to jump into Call of Duty: Black Ops 6 on day one with Game Pass,” says Megan Spurr, senior community lead of Xbox Game Pass. In a separate trailer from Xbox, Microsoft confirms Black Ops 6 will be available on both Xbox Game Pass for consoles and PC Game Pass.
https://www.theverge.com/2024/5/28/24166053/call-of-duty-blac...
Prishöjningar kan såklart ske men detta är den andra på ett år. Räkna även med faktumet att nya spel tas bort från allt annat än den dyraste nivån.
Men, ska vi verkligen hård dra det så säger de ju ingenstans i det du citerar att det kommer dag ett till alla nivåer.
Det står att det kommer dag ett till game pass, vilket stämmer, förvisso bara till den dyraste.
Sen står det i en trailer att det kommer till både konsol och pc, däremot står det ju inte i det du citerar att det kommer till alla nivåer dag ett.
(Det är ju möjligt att det står dag ett i trailern, jag har inte sett den).
Men, sen så har ju MS antagligen stuvat om och tagit bort GP konsol och ersatt den med GP standard bara för att komma undan att de sagt att CoD ska komma till GP konsol
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Haha ja, det är en bra fråga! När kan de någonsin höja igen utan att FTC och alla belackare ska grina? 5 år? Eller är det för tidigt? 25? 250 kanske? För de sa ju att affären inte skulle höja priset så då kan ju inte någonting få påverka det inom överskådlig framtid...