Skyrim-designer: "The Elder Scrolls VI kan aldrig leva upp till förväntningarna"

Robot
Skyrim-designer: "The Elder Scrolls VI kan aldrig leva upp till förväntningarna"

Rena mardrömmen för marknadsföringsavdelningen.

#Bethesda, #The-elder-scrolls-6

Medlem

exakt så är det samt ingen kommer acceptera om inte spelet brilljerar på samtliga punkter.

lite som om HL3 hade släppts

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det gör inget för min del. Inget från Bethesda har levt upp till förväntningarna sen Skyrim.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Det är ju som Starfield eller vad det hette nu igen...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ofta pratas det naivt om spel som utvecklare verkar tycka är för stora för att misslyckas. Det borde pratas mer om spel som är för stora för att lyckas. Folk bygger upp någon grandios idé om alla möjligheter som omöjligt kan infrias i dessa rena sagospel. Cyberpunk, starfield och med reservation för luftslott, star citizen är några exempel som borde återfinnas här.

Skrivet av Pjotor:

Det gör inget för min del. Inget från Bethesda har levt upp till förväntningarna sen Skyrim.

Skyrim är inte ens något speciellt om man utgår från omoddat original ...

Om de gör Elder Scrolls VI till ett Sudoku kan de i alla fall leva upp till hajpen i och med del 7 när det kommer år 2043.

Skrivet av Svampbob Trekant:

Det finns många brister, absolut, eftersom det är ett så ambitiöst spel. Men personligen tycker jag att det är makalöst vad de lyckades med redan 2011!

Medlem
Skrivet av ichirin:

Ofta pratas det naivt om spel som utvecklare verkar tycka är för stora för att misslyckas. Det borde pratas mer om spel som är för stora för att lyckas. Folk bygger upp någon grandios idé om alla möjligheter som omöjligt kan infrias i dessa rena sagospel. Cyberpunk, starfield och med reservation för luftslott, star citizen är några exempel som borde återfinnas här.

Jag hade lagt till GTA6 i den listan. Jag tyckte GTA5 också var totalt överhypat och inte något toppspel, kul i två timmar typ.

Medlem

Skyrim + ny plats(ej procedurellt genererad), ny story, lite förbättrade system för karaktärer, dialog osv, bättre grafik och ljud.
Det var mina förhoppningar på Starfield och det kommer nog alltid vara vad jag vill ha från Bethesda. Det bästa med deras tidigare spel är ju att utforska världen.

Medlem

Tja, jag köpte originalet 2011 och spelade intensivt och sedan har jag tydligen köpt spelet några gånger till av oklar anledning och spelat det intensivt i omgångar genom årens lopp så något speciellt var det nog ändå… 😉

Medlem

Personligen hoppas jag bara TES 6 gör sin grej och att det gör den grejen bra. Oblivion hade sina grejer som det gjorde bra, liksom Skyrim och Starfield hade sina enskilda grejer.

Har inte blivit besviken på något av spelen från dem, så hoppas bara dom lyckas få ihop det fint.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Ptja, inget spel de släppt har ju varit bra sen Daggerfall, så för min del lär det ju vara som förväntat - skräp.

Medlem

Kommersiellt så är ju Skyrim onekligen svårslaget vad det gäller förväntningar.
Men som spel, när det kommer till spelglädje, tycker jag Skyrim ändå är flera snäpp sämre än Oblivion ändå. Dock fortfarande ett skapligt bra spel till skillnad mot Starfield-spektaklet.

Jag skulle föredra om de tog ett steg bakåt med TES6 och byggde något lite mindre episkt. Något mer kompakt men där kvaliteten är lite mer komprimerad...

Medlem

Tycker att Skyrim var och är ett rätt mediokert spel. Blev väldigt besviken när det släpptes. Spelade om det för ett par år sen med moddar och då var det väl ändå helt okej.

För varje del i serien upplever jag att Bethesda tar ett steg fram och två steg bak. Inget slår Morrowind dock. Det var Bethesda när de var som bäst! De borde se över vad det är som gör att folk älskar den tredje delen i serien.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Tycker att Skyrim var och är ett rätt mediokert spel. Blev väldigt besviken när det släpptes. Spelade om det för ett par år sen med moddar och då var det väl ändå helt okej.

För varje del i serien upplever jag att Bethesda tar ett steg fram och två steg bak. Inget slår Morrowind dock. Det var Bethesda när de var som bäst! De borde se över vad det är som gör att folk älskar den tredje delen i serien.

Håller med. Själv tycker jag att Skyrim och Oblivion är ungefär lika bra fast på olika sätt, men båda är sämre än Morrowind. Fallout 76 och Starfield däremot... ehh.

signatur

Real yakuza use a gamepad.

Medlem

Med tanke på att jag tyckte Starfield var sämre än Skyrim, med god anledning, så är jag lite orolig inför Elder Scrolls VI. Valfriheten hade strypts enormt. Nu tror jag att ESVI kommer ha betydligt mer intressanta platser än Starfield (mer fokuserat område, mindre procedural generation etc.) men det jag verkligen vill se dem utveckla är det dynamiska i NPC-interaktioner, valmöjligheter, hur saker kan påverka varandra och hur karaktärerna faktiskt lever sina liv.

De spontana ögonblicken som uppstod som ett resultat av att NPC:erna levde sina egna liv och systemen som interagerar med varandra utgör kärnan i en fantastisk upplevelse för mig, så om de inte kan få det att kännas som att det faktiskt har gått framåt så kommer jag inte bli nöjd. I Starfield var det ett stort kliv bakåt, men de har ju fördelen att det inte lever på samma premisser som ES-serien.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Har du lust att utveckla det? För mig så var grejen med Skyrim att det fanns en stor, fantastisk värld att utforska. Du ser ett berg - du bestämmer dig för att gå dit. På vägen råkar du hitta en grotta, någon som ger dig en side quest, et cetera. Jag har haft några UI-moddar, moddar som balanserar om skillträd och lite sånt där, men det som gör spelet till något speciellt har aldrig legat i moddarna för min del.

Medlem

Om det är något jag lärt mig från spel dem senaste åren så är det att man alltid ska ha låga förväntningar. Jag hade väldigt låga förväntningar på Starfield efter Fallout 76, hade väldigt lite intresse av rymdspel överhuvudtaget. Har flera gånger försökt gilla "No Mans sky" men aldrig riktigt klickat för mig, så jag såg inte fram emot en Fallout/No Mans sky blandning, men det funkade faktiskt för min del.

För min del var Starfield en positiv överraskning, inte bättre än deras tidigare spel men ändå ett mysigt spel, så med dem grafiska förbättringarna från Starfield + ett mindre scope med en mindre värld gjord för hand så tror jag ändå att ES6 kommer bli som minst ett "ok" spel i runt samma betyg som Starfield 7/10.

Många har nog mycket högre krav på spel nu när dem är dyrare också. Om man idag ska slänga ut 700+ kr på ett spel direkt på release dagen så överväger man nog inte ens spelet om det har lägre betyg än 9/10, skulle spelet få en 8/10 eller lägre så kaaaanske man börjar fundera på spelet sen när det hamnar på Rea eller att man hoppar in och testar det om det kommer på någon prenumerationsplattform man råkar ha.

Medlem

För mig så känns det som att de senare Bethesda spelen (Fallout 4 & Starfield) saknar en enhetlig kreativ vision som spelen följer utan att de verkar utveckla saker separat och sedan försöker de sy ihop de separata delarna utan att ta hänsyn till hur helheten hänger ihop.

I Fallout 4 så känns settlement systemet och dess radiant quests påklistrat och är för många bara ivägen för ett annars roligt spel eller hur de i början ger en tillgång till utrustning som varit late-game i tidigare fallout och därmed förstöra progressionen i spelet helt.

I Starfield är det extra tydlig där de har ett riktigt najs skeppbyggar system men man kan inte använda skeppet till något vettigt så det faller platt. Eller hur ens val i faktionquesten sopas under mattan och det låtsas om som att det valet inte fanns samtidigt som spelets huvudnarrativ enkelt skulle kunna stödja val med faktiska konsekvenser.

Medlem

Problemet för Elder Scrolls 6 är kanske inte bara att förväntningarna är högt ställda, utan att de också kommer från olika, oförenliga håll. Jag tror inte att det går att vänta sig ett Elder Scrolls med det där rollspelsdjupet som flera av oss vill ha från ett företag vars enorma framgångar går hand i hand med motsatsen. Varje nytt Bethesdaspel har väl inneburit färre eller förenklade och grundare rollspelssystem till förmån för mer strömlinjeformat actionfokus. Samtidigt har varje nytt Bethesdaspel i en serie sålt bättre än sin föregångare. Jag är inte övertygad om att det finns ett orsakssamband där. Egentligen tror jag att det kan slå helt tvärtom.

Skyrim är 13 år gammalt, Fallout 4 fyller 9. Under den tiden har det hänt så otroligt mycket. Snorsvåra soulslikes har blivit världens största grej, open world-fatigue är en vedertagen åkomma och mittfåran i spelbranschen som består av diverse actionspel med lite light-rollspelsinslag har vuxit sig stor nog att snart sluka hela Ubisoft. Ett spel för alla, det har mer än någonsin blivit ett spel för ingen. Baldur's Gate 3 gjorde storslam på Game Awards förra året - ett isometriskt, partybaserat fantasyrollspel med djup och hög inlärningskurva - medan Starfield med sina tusen planeter fick en styvmoderlig nominering i nån mindre kategori.

Jag tror att Bethesda måste försöka sig på någonting nytt (eller i minsta fall nygammalt) med Elder Scrolls 6. Jag tror inte att det längre finns plats för ett Skyrim åt alla fast med ännu lite mer av allt. Jag tror att den formulan har passerat sitt bäst före-datum för länge sen. Kanske är det också därför det dröjer så förskräckligt länge, vad vet jag. Det kanske saknas vision för annat än ett Skyrim 2. För egen del kan TES 6 få dröja tio år till, bara det inte blir datorspelens motsvarighet till en superhjältefilm.

Medlem

Bethesda är numera en C-tier utvecklare som använder gammal tech med silvertejp. Skyrim var deras sista bra släpp och sen dess har det bara varit fiaskon. Den som lever får se och man hoppas ju på att det ska bli grymt, men förväntningarna blir snarare att det kommer vara skräp, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Ankh:

exakt så är det samt ingen kommer acceptera om inte spelet brilljerar på samtliga punkter.

lite som om HL3 hade släppts

Så sa man iof om HL2 med🙃

Medlem

Eftersom de inte släppt någonting vettigt sedan Skyrim så har jag givit upp hoppet om allt som kommer från dem. Senast jag hörde något skulle de dessutom använda samma gamla motor som de använt till Elder Scrolls-serien, fallout och det senaste magplasket Starfield.

Även om de hävdar att den är uppdaterad syns det inte tillräckligt i nya spel från dem. Byt motor, eller uppdatera den på riktigt.

Bäst vore kanske att låta någon helt annan studio få utveckla nya Elder Scrolla likt de gjorde med Fallout New Vegas som faktiskt var riktigt bra.

Medlem

Ett problem var nog att man utannonserade TES6 alldeles för tidigt (2018).

Om man ska ta inspiration från tidigare spel så titta på Morrowind, kanske man också borde fråga sig:
Vad gillade spelarna med de tidigare spelen? Vad har saknats? Vad önskar spelarna nu? Vad gjorde de tidigare Elder scrolls så bra? Hur är det med motorn? Vad kan vi förbättra?

Morrowind hade en fantastisk värld med djup lore och RPG-system samt story. Utvecklats primärt för PC och det märks.

Oblivion tog detta ett steg längre med bättre gameplay och intressanta quests. Det var här det började stagnera, här utvecklade man parallellt för konsolerna också, vilket speglas i UI:t, som tur är går det att modda bort.

Skyrim förbättrade grafik och gameplay, men resten stannade kvar, varför vet jag inte. Skyrim är som en fördummad version av Oblivion.

Det finns indiestudior som har riktigt intressanta idéer och de har en bråkdel av budgeten (No rest for the wicked bland annat). Det är passionen för att utveckla ett bra spel som måste fram här, inte hur man kan tjäna pengar av spelaren på bästa sätt, för ekonomin löser sig automatiskt om spelet är bra.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Ett problem var nog att man utannonserade TES6 alldeles för tidigt (2018).

Om man ska ta inspiration från tidigare spel så titta på Morrowind, kanske man också borde fråga sig:
Vad gillade spelarna med de tidigare spelen? Vad har saknats? Vad önskar spelarna nu? Vad gjorde de tidigare Elder scrolls så bra? Hur är det med motorn? Vad kan vi förbättra?

Morrowind hade en fantastisk värld med djup lore och RPG-system samt story. Utvecklats primärt för PC och det märks.

Oblivion tog detta ett steg längre med bättre gameplay och intressanta quests. Det var här det började stagnera, här utvecklade man parallellt för konsolerna också, vilket speglas i UI:t, som tur är går det att modda bort.

Skyrim förbättrade grafik och gameplay, men resten stannade kvar, varför vet jag inte. Skyrim är som en fördummad version av Oblivion.

Det där är ju dock extremt subjektivt. Man får ju använda någon form av måttstock i så fall om man ska göra jämförelser.

Morrowind: 88/8.5 på Metacritic och har sålt 4 miljoner exemplar (enligt gamerant)

Oblivion: 94/8,8 och sålt ca 9.5 miljoner exemplar

Skyrim: 96/8,6 och sålt ca 30 miljoner exemplar.

Varför skulle Bethesda idag ta ett beslut att gå tillbaka mot Morrowind när Skyrim har sålt så mycket mer? Och jag förstår självklart att det är svårt att jämföra då det släpptes vid olika tidpunkter och det har gått extremt lång tid sedan Skyrim såldes etc. Men det mätbara är ju faktiskt hur uppskattat var spelet och i synnerhet hur mycket deg tjänade dom på det.

Skrivet av Arancil:

Har du lust att utveckla det? För mig så var grejen med Skyrim att det fanns en stor, fantastisk värld att utforska. Du ser ett berg - du bestämmer dig för att gå dit. På vägen råkar du hitta en grotta, någon som ger dig en side quest, et cetera. Jag har haft några UI-moddar, moddar som balanserar om skillträd och lite sånt där, men det som gör spelet till något speciellt har aldrig legat i moddarna för min del.

Ok. För mig är main storyn bland det viktigaste i ett spel och Skyrims story tror jag vi alla kan vara ense om är egentligen inte mer än ett svepskäl till att låta dig utforska världen.

Och världen då som du säger, är den verkligen något att hänga i julgranen? Ja, nordlig vinter och berg är amazing först, men allt är samma, och jag blir snabbt uttråkad. Grottorna är samma: in och ganka draugr igen och igen. Quests är mest gå till den grottan och döda X eller hämta Y och återvänd, helt utan djup och betydande val.

phi
Medlem

Bethesda är ett långsamt sjunkande skepp med små hål överallt som inte går att täppa igen.

Medlem

Ge mig ett bättre fightingsystem än vad Skyrim har (titta på for honor) så är jag nöjd.

Medlem

Beror på mot vems förväntningar, jag som kört Daggerfall, Morrowind, Oblivion & Skyrim, tycker att jag är ganska säker på vad jag antar att spelet kommer vara, då från Morrowind och framåt "Tekniskt sett" varit det samma fast mindre "kontent" (Färre vapen alternativ, färre magi möjligheter, mindre lekande, mer 'tama' stats(i morrowind vid över 800strength? så hade man sönder pilbågar om man använde dem), lite uppenbarare/modern Quest design med vissa pussel, Morrowind hade endast din Journal, med en sammanfattning av det man pratat om med den individen m.m. från Oblivion så var det norm Quests med gå hit pil på kompassen.

Så kan ändå vara kul med att man har lite färre saker, Skyrim var kul de första 4 genomgångarna sedan ett par troll/cheat runs, sedan vid Dlc/Expack släppsen, men sedan imo är det nog. Men kan lätt vara 200tim med underhållning

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Om de gör Elder Scrolls VI till ett Sudoku kan de i alla fall leva upp till hajpen i och med del 7 när det kommer år 2043.

Det finns många brister, absolut, eftersom det är ett så ambitiöst spel. Men personligen tycker jag att det är makalöst vad de lyckades med redan 2011!

Tycker inte det är särskilt imponerande om man ställer det bredvid något som exempelvis Rage från 2011, ett betydligt mer kompetent och tekniskt välgjort spel för dåtidens konsoler. Bethesdas Skyrim & Fallout har ju alltid varit löjligt buggiga och opolerade jämfört med andra spel för sin tid.

12
Skriv svar