Diskutera – Tidernas bästa strategispel är...
Någon som kommer ihåg Battle for middle earth 1 och 2? EA förlorade licensen för att sälja det, så nu går det bara att köpa begagnat på skiva
Tvåan är lätt det bästa sagan om ringen spelet jag spelat. Galet bra!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Age of Empires 3 blev min klara favorit efter länge spelat 2an 2005. Har såklart spelar 2an mkt också sen dess. Dock upplever jag 2an som långsam idag. 3an känns bättre på alla sätt och gillar hur de verkligen fått till att varje civ är mkt mer unik i sin spelstil mot tidigare spel. I aoe2 är allt så generiskt och stelbent med samma upplägg och strategi så det blir sömnigt.
Aoe 3 har civs där tex villagers kostar guld eller där villagers skapas automatiskt och gratis, men långsammare.
Allt till civs som får nya cards vid ny tidsålder. Cards systemet känns nästan som en liten föregångare till hearthstone å liknande spel.
Tidsperioden med medeltiden är sjukt tröttsamt också i aoe 2 då fantasy spel även tar mkt inspiration från denna tid. så ett spel kring 1450-1870 ish är intressant och fortfarande inte tröttsamt då få spel och media belyser dessa eror förutom möjligt kanske assassins creed spelen, total war och europa universalis. EU spelen något jag gärna velat sätta mig in i men de är så sjukt komplicerat och avstötande i sin design där man blir överväldigad av menyer och funktioner som man läsa på likt en 10 000 sidor bok för att förstå.
Diggar också hur jag kan spela som Sverige i ett age of Empires spel och återuppliva stormaktstiden!
Denna video förklarar även bra aoe3s storhet https://youtu.be/L8ocR2uQCz4?si=oqN5_uYLTZExm6sJ
Annars är Civ 6 ett riktigt bra spel och kanske det jag spelat mest senaste 5-10 åren.
Så flummig fråga. Finns ju hur mycket som helst att välja på.
Factorio, They are Billions,
Planetary annihilation, WC3,SC2, All CNC nästan.
HOI/EU/Victoria serien, Civ serien, FTL, DD,
Slay the Spire, FFT, Offworld Trading Company.
Rimworld, Endless Legend,Stellaris, Starsector
Någon som kommer ihåg Battle for middle earth 1 och 2? EA förlorade licensen för att sälja det, så nu går det bara att köpa begagnat på skiva
Tvåan är lätt det bästa sagan om ringen spelet jag spelat. Galet bra!
Siken tur att jag har 2 plus 2ans expansion på skiva dåda.. för mig är det lätt aoe1-3. Testade 4an men nej den kändes fel på något sätt. Command and conquer 1-3 och redalert1-2 och generals är mina favoriter i command and conquer serien. I heroes of might and magic i turn strategi spel så är det 1-3 5an och 6an som jag gillar. 4an hade sin gafiska charm men inte gameplayet. Hoppas att olden era går på 3a och 5ans gameplay. Är det någon som kommer ihåg spelet Z ?? Z är roligt påminner mig om dagens mobilspels reklam hehe. Finns 2st z och z:steel soldier. https://youtu.be/AQq3xp9NPrc?si=Xf0K5OLPDnarilmw . Här har ni gameplay på z.
Starcraft: Broodwar har jag haft mest roligt med
Någon som minns detta?
https://youtu.be/o_l28hHbask?si=-Nv1g4gQJYfv7Jyz
Omöjlig fråga att svara på. Finns så många och jag har lagt ned otaliga timmar i genren.
Men i 4X genren så bör man nämna Steallris där jag lagt ned dryga 2600 timmar. Bra här är även Age of Wonders, Distant worlds: Universe, Distant Worlds 2 är släppt och är bra men inte på samma nivå av content ännu som originalet. Fallen enchantress: Legendary heroes, masters of orion 2 samt Master of Magic. Men finns många fler bra.
I mer Tactics genren som har strategi lager så är original Xcom serien fenomenal. Betydligt bättre än den neddummade och förneklande Xcom som släppts på senare tid. Men även den serien är hyfsad. Sedan har vi Jagged Alliance 1 och 2. Båda bättre än Jagged alliance 3 som släppts på senare år, trots att JA3 är bra. Phoenix point är hyfsat, Battletech är förvånansvärt bra. Speciellt med moddar. UFO:Afterlight samt UFO:Aftershock.
I RTS genren så är original Homeworld 1 och 2 naturligtvis fenomenala. Även HW:Cataclysm. Fragile Allegiance är fenomenalt med väldigt unik gameplay. AI War 2 för sin utmaning. Nexus: The Jupiter incident för unik gameplay och storytelling. Syndicate Wars för sin för den tiden unika gameplay. Sins of a solar empire: Rebellion samt 2. Mix mellan 4X och RTS men mest RTS. Första Spellforce spelen. Warlords Battlecry 2.
Som andra skriver, nästan en omöjlig fråga. Beror på dagsform och humör, men.. För att stå ut från mängden då:
Populous!
Oooh! Populous! <3
Älskar musiken med!
Hade gärna sett en ny med dagens teknology - utan att ha allt för många ändringar på dess gameplay. Hade varit guld värt!
Förövrigt var det otroligt intressant när de snackade om Bullfrog på Retrohour.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Alpha Centauri, Dominions, Civilization 2. Typ. Spontant i alla fall.
Bland RTS säger jag Total Annihilation, Red Alert 2 och Company of Heroes.
Håller med. Alpha Centauri är riktigt najs. Verkligen före sin tid när det släpptes.
“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci
Håller med. Alpha Centauri är riktigt najs. Verkligen före sin tid när det släpptes.
Har tänkt jag borde spela detta i typ 20 år nu. Många som älskar det och det verkar ju onekligen som ett Civ 2 på steroider... Måste bara överkomma min aversion mot sci-fi först 😅😂
Håller med Ett annat par gamla klassiker från samma era är Reunion och Utopia Amiga 1200 AGA versionerna Reunion var första riktiga strategispelet från skaparna bakom Imperium Galactica och Haegemonia: Legions of iron.
Spelar mycket strategispel, kan inte välja ett av alla dom.
Men eftersom vi är lite inne på "retro" spåret så har de gamla C&C och Red Alert en speciell plats i mitt hjärta.
Dom spelades med vänner på LAN i vad som känns som ett annat liv, i en galax långt borta. Nostalgi väger tungt...
För mig är det en lätt fråga. Age of Empires 2. Inte för att jag "spelade" det jättemycket, men jag tävlade i AI scripting. AI mot AI tävlingar har jag tillbringat 1000 tals timmar med och skriver fortfarande AI till och från till spelet. Men nu är det mest för att försöka skapa den "ultimata" AI'n att gå ifrån Dark Age till Imperial Age och vinna mot allt och alla. Utan att scripta in fusk kommandon. Dvs färsöka få AI'n att ha en perfekt balans mellan ekonomi, militär, utnyttjande av resurser och handel med AI allierade.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Oj sjukt svår fråga det finns så många bra. Age of Empire 2, Warcraft och då speciellt 3:an, Total War, age of Wonders m fl listan kan bli hur lång som helst. Men jag vill särskilt lyfta fram Myth 1och 2 som jag hade väldigt skoj med när det begav sig, då kampanjen och i multiplayer.
Dungeon Keeper 2