The Witcher 4 - Ciara Berkeley ersätter Jo Wyatt som Ciri

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag har ej vant mig vid ansiktet och lär ta ett tag innan jag gör men är väl en modern grej att fula ner (*normalisera) karaktärer nu...

Det kommer alltid moddar ändå. Så egentligen är det sak samma.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Stör mig varken på rösten eller ansiktet. De använder ju en helt annan spelmotor. Det blir nog gôrbra detta!

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Skrivet av Ender:

Jag kommer inte döma och hoppa på ogrundade slutsatser innan jag spelar spelet. De gjorde ju en fantastiskt fortsättning på böckerna, och jag tänker utgå ifrån att det finns en förklaring till varför vi inte ser några av de krafter vi sett Ciri använda i spelen, eller varför hon kan dricka vad som verkar vara en Cat-potion i filmen...kanske var en Cat-light?

Om man kollar på hennes ögon så har hon "Witcherögon" så har hon gjort "Trial of grass" (eller vad den nu kallas) för att bli en riktig Witcher.

I övrigt litar jag på att CD Project Red kan förklara resterande, deras skrivande har som sagt alltid hållit en väldigt hög nivå.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Trist de retconnar och nu helt plötsligt kan kvinnor bli witchers. Ciri var bra som hon var. Helt onödig retcon.

Nu är det ingen retcon, eftersom spelet utspelar sig efter de tidigare spelen, och mig veterligen börjar hon inte spelet som en witcher.

Geeks Gaming
Skrivet av Ender:

Det där är ju en förklaring som jag köper helt och hållet vad gäller rösten, men det förklarar ju inte utseendet. I ett spel så tänker jag att man kan välja allting som inte är direkt anknutet till verkligheten...som en skådespelares röst.
Nåja, detta är ju mer en nyfikenhet till anledningen mer än någon slags kritik...blandat med faktumet att jag gillar både Geralt och Ciri som de är, och som jag lärt känna dem i TW3. Redan under spelet var det en knepig känsla att de inte finns på riktigt trots att jag kan se dem.
Som erfaren bokläsare så målar man ju upp ett ansikte och en personlighet till karaktärerna man läser om, som man många gånger kommer att sakna när man stänger sista sidan. Antar att jag någonstans såg fram emot att återse en gammal vän när jag startade trailern till TW4, och undrar vem främlingen i videon är

Ciri var väl runt 21 i Witcher 3? Vi vet ju inte hur mycket tid som gått mellan 3:an och 4:an och hon har ju uppenbarligen(?) gått genom trial of the grasses eller något liknande och det lär ju förändra en rejält.
En annan förklaring är ju rent dramaturgiskt, man vill att ciri ska vara ”mörkare” 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Mirage:

Trist de retconnar och nu helt plötsligt kan kvinnor bli witchers. Ciri var bra som hon var. Helt onödig retcon.

Verkligen ingen retcon, ett av sluten i witcher 3 är t.om att Ciri bestämmer sig för att bli witcher.. såatte..
Rent loremässigt finns det inte heller någonting som säger att inte kvinnor kan bli witchers, det konstateras bara att ingen överlevt prövningarna hittils.

signatur

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way, if the person gets angry, you'll be a mile away, and have their shoes.

Skribent
Skrivet av Mirage:

Inget hindrar egentligen kvinnor från att bli Witchers i böckerna, det är bara att så få överlever testerna och ingen har än så länge varit en kvinna. Nu är ju Ciri ingen vanlig kvinna så med tanke på att de krafter hon besitter skulle hon mycket väl kunna bli den första.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ciri är äldre nu så därför byter vi den äldre etablerade röstskådisen mot en ny yngre talang.

Folk verkar missförstå att majoriteten av folk som har åsikter kring Ciris nya utseende och röst har det för att det är en betydlig skillnad mot dessa i Witcher 3.
Eller så är det jag som missförstår situationen och alla som inte gillar skillnaden är misogyna och hatar kvinnor.
Ah nej, så oärliga behöver vi inte vara. Det är inte logiskt att folk gillar Ciri i W3 och samtidigt hatar kvinnor för att dem inte gillar Ciri i W4.

Skulle Geralt varit huvudkaraktären i Witcher 4 och sett ut som att han gått ned 30KG och haft ett ton med smink i ansiktet för att se ut som en av pojkarna från Twilight så hade folk också reagerat.
Skulle dem hata män då eller vad?

Rätt tröttsamt att så många likställer åsikter om hur man inte gillar förändringar med hat.
Det är inte så djupt. Fans överlag gillar inte när något etablerat ändras utan vettig anledning.

Oavsett borde folk acceptera att människor tycker olika utan att attackera eller förlöjliga. Alla har rätt till sin åsikt. Man behöver inte hålla med men man kan ändå vara hövlig mot sina meningsmotståndare.

Situationen görs inte bättre av att många fans är förvirrade när det kommer till hur Ciri är en Witcher när många av dem fått berättat att kvinnor inte klarar av att genomgå den processen och att man inte gör det i vuxen ålder heller. Att påstå att Ciri kan det för att hon är speciell och har sina krafter är att göra det enkelt för sig. Ingen vill ha en karaktär som är bäst på allt och kan göra allt som alla kan utan att ha några svagheter. Det är skitdålig karaktärsdesign.
Själv tycker jag det är synd då Ciri redan hade en egen roll och ett eget ansvar med sina förmågor.
Förstår inte varför hon var tvungen att bli en Witcher för att kunna vara huvudperson i W4. Låter mer som att utvecklarna inte tror att folk kan acceptera att inte spela som en Witcher i ett Witcher-spel och därför gjorde Ciri till en Witcher.

Kan hända att CD Projekt Red har ett lysande manus som förklarar allt i detalj och då kanske allt groll varit helt onödigt. Vi får se.

Vill passa på att tacka alla som inte vill att FZ ska vara en åsiktskorridor. Att tycka olika är att vara mänsklig.

Medlem

Hoppas combat är bättre än 3an bara så blir detta säkert bra. Tycker denna äldre Ciri ser ut som en kvinna som levt hårt, ser stark och tuff ut. Lite Geraltifierad helt enkelt och det känns ju väldigt logiskt med tanke på vad vi vet hon gått igenom hittils (och säkertligen efter det vi vet, tex genomgått trial of grasses. Osv). I like!

Medlem

Man mår ju bara dåligt av att läsa hatet mot det nya. När vi bara fått en trailer utan några större förklaringar eller story. Nu är det utseende och röst som är det viktigaste. Chill pills lagret runt.

Medlem

Har inget emot att de bytt ut Ciris röstskådis. Gillade varken hennes, Dandelions eller Triss röster i trean (de två senare var även med i tvåan). De flesta andra röster var riktigt bra.

FM-guru
F.d. Sisyr

Föredrog Ciris gamla utseende, tror jag. Men vi får väl se hur det ser ut i spelet. Förmodligen bryr jag mig helt enkelt inte när det väl är dags; kan inte påstå att jag brytt mig särskilt mycket om Geralts ansiktslyft genom åren utöver just när man först visar upp det nya liret.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ciri är äldre nu så därför byter vi den äldre etablerade röstskådisen mot en ny yngre talang.

Folk verkar missförstå att majoriteten av folk som har åsikter kring Ciris nya utseende och röst har det för att det är en betydlig skillnad mot dessa i Witcher 3.
Eller så är det jag som missförstår situationen och alla som inte gillar skillnaden är misogyna och hatar kvinnor.
Ah nej, så oärliga behöver vi inte vara. Det är inte logiskt att folk gillar Ciri i W3 och samtidigt hatar kvinnor för att dem inte gillar Ciri i W4.

Det är viktigt att många får uttrycka sina åsikter. Det är dock inte ovanligt att Ciri karakteriserats online som "ful nu". Det betyder ju inte att kvinnohat ligger bakom allas kommentarer, bara att Ciris utseendeförändringar fångat fler negativa åsikter än Geralts. Eftersom detta händer de flesta spel där huvudpersonen är a) kvinna b) inte "JRPG-bildskön" c) släppt senaste 2-3 åren eller kommande 2-3 åren (exempel: Horizons, Veilguard, Witcher 4, Intergalactic, Outlaws, Fable för att bara nämna en handfull), så är det ju viktigt att konstatera att det finns en bred svit med män som kanske inte hatar kvinnor, men de sprider onlinehat mot fiktiva kvinnor. De kanske kan övertyga sig själva om att det finns en distinktion. De som har andra bakomliggande motiv till att vara missnöjd med riktningen ett spel går i riskerar att försvinna i den stora massan, så är det ju.

Citat:

Skulle Geralt varit huvudkaraktären i Witcher 4 och sett ut som att han gått ned 30KG och haft ett ton med smink i ansiktet för att se ut som en av pojkarna från Twilight så hade folk också reagerat.
Skulle dem hata män då eller vad?

Om det är så någon bedömer Ciris utseendeförändringar så, så skulle jag hävda att Geralts från Witcher 1 till 3 är större. Det kanske finns många trådar överallt om hur illa det är att han har ärr i ansiktet och inte rakar sig vettigt, jag vet inte. Ciri har ju emo-smink i trean också för den delen. Det är som att jämföra Kate Winslet från Titanic med Kate Winslet i Mare of Easttown.

Citat:

Situationen görs inte bättre av att många fans är förvirrade när det kommer till hur Ciri är en Witcher när många av dem fått berättat att kvinnor inte klarar av att genomgå den processen och att man inte gör det i vuxen ålder heller. Att påstå att Ciri kan det för att hon är speciell och har sina krafter är att göra det enkelt för sig. Ingen vill ha en karaktär som är bäst på allt och kan göra allt som alla kan utan att ha några svagheter. Det är skitdålig karaktärsdesign.

Rimlig ståndpunkt, samtidigt som jag inte tror någon som faktiskt sett hennes krafter borde vara förvånade över att hon skulle "klara" det. Sen tycker jag de borde undvikit det steget och jag gissar att det helt och hållet har att göra med spelseriens namn.

Medlem

Ciri ser ju likadan ut. Kanske något äldre och lite mer sliten. Hon har ju blivit en witcher.

Spoiler om slutet på The Witcher 3:

Jag valde att låta henne bli en witcher i slutet av The Witcher 3. Intressant att det nu blir canon.

Releasehästryttare
Medlem

En del verkar hetsa upp sig lite...jag tror inte att diskussionen handlar om att det skulle vara något fel på Ciris nya utseende på något sätt, snarare anledningen till varför de bytt både röst och utseende på karaktären. Finns massor med bra och konstruktiva förslag till anledningar varför det skulle kunna vara så, och det är inte mycket mer än så. Nu vet jag inte hur diskussionen låter på "nätet", några antyder att det är samma nötter som brukar klaga som...klagar.

Själv blir jag bara sugen och otålig på att avsluta Valheim som jag just börjat om igen på och köra om TW3 i väntan på fyran!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Men att Geralt och Yennefer dog i böckerna hänger du inte upp dig på?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Men att Geralt och Yennefer dog i böckerna hänger du inte upp dig på?

Det beror på, har de dött när spelen utspelar sig?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det beror på, har de dött när spelen utspelar sig?

De dog ju i sista boken och spelen utspelar sig efter böckerna.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

De dog ju i sista boken och spelen utspelar sig efter böckerna.

Fast denna tidslinjen talar ju emot dig.

Med det sagt, Andrzej Sapkowski anser inte spelen är canon, så de kan lika gärna lägga till flygplan och plasmagevär egentligen .

signatur

I drank what?

Medlem

Hur då? För spelen följer inte böckerna. Lite det jag ville få fram, skit samma vad som skrivs i böckerna eller händer i spelen för de är inte beroende av varandra.

Han skriver ju en ny bok nu (eller om den är klar?), tror du att han kommer respektera vad som händer i spelen? Något han uttalat inte tycker om dessutom.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Hur då? För spelen följer inte böckerna. Lite det jag ville få fram, skit samma vad som skrivs i böckerna eller händer i spelen för de är inte beroende av varandra.

Han skriver ju en ny bok nu (eller om den är klar?), tror du att han kommer respektera vad som händer i spelen? Något han uttalat inte tycker om dessutom.

Om du hade brytt dig om att kolla sidan så ser du det kommit böcker efter spelen, dock ej skrivna av Andrzej Sapkowski. Så de, liksom spelen, är inte canon. Så ja som jag skrev in samtidigt som du citerade, de kan egentligen lägga till vad de vill och behöver inte respektera något som helst i källmaterialet. Då kan de såklart göra Ciri till en witcher för de tycker det är coolt och ge förklaringen "för vi ville". Det är ung. den nivån på förklaring jag förväntar mig.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

kvinnor är witches, män är witchers...men Ciri kanske utförde ngn extra behandling före själva Witcher processen..🫣😂

Hoppas iaf dom skippar romanserna denna gång,..

12
Skriv svar