Försvarsmakten Inifrån
Indeed, det var NuZ som ordagrant skrev det. Och ohja - att likställa förband/flottiljer blir missvisande.
Tycker det låter rätt sunt att hitta lösningar som fungerar för en själv, och firman står inte på egna ben heller. Försvarsindustrin ex. är inte direkt liten, och det finns många varierande sätt att bidra till Sveriges försvarsförmåga så väl civilt som militärt (eller båda delar genom ex. GSS/T) - alla behöver absolut inte tröska på i firman, inte minst om de inte känner att det funkar.
Jag såg det nu i efterhand och förtydligade att jag inte håller med om det. Jag var helt tömd när jag gick och har fortfarande en rätt bitter eftersmak tyvärr, tror aldrig riktigt den kommer släppa heller. Men jag ser positivt på FM, hur motsägelsefullt det än låter.
Håller med om allt du säger, egentligen inget att tillägga. Väl talat!
Jag såg det nu i efterhand och förtydligade att jag inte håller med om det. Jag var helt tömd när jag gick och har fortfarande en rätt bitter eftersmak tyvärr, tror aldrig riktigt den kommer släppa heller. Men jag ser positivt på FM, hur motsägelsefullt det än låter.
Håller med om allt du säger, egentligen inget att tillägga. Väl talat!
Jag tänker absolut inte säga att någons erfarenheter eller val att gå vidare är fel dock, det hoppas jag verkligen inte mina ord tolkades som - i så fall ber jag om ursäkt!
Som sagt, myndighetsjobb i allmänhet kan vara... speciellt. Känslan av att stånga huvudet i väggen utan upplevda resultat kan vara knäckande, inte minst. :/ Men det finns många nyanser, och allt är varken nattsvart eller frid och fröjd - varken i FM eller på övriga arbetsmarknaden, och vad som är bäst lämpat för individ X eller Y skiljer sig såklart.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det jag önskar att vi och världen la pengar på är medling och konkret konfliktlösning. T.ex. skulle regeringarna kunna utveckla konfliktlösnings plattformar med AI: Minska splittring, förstå varandra, använda modeller för konfliktlösning på stor skala, öka empatin och emotionell intelligens osv. Det går till och med att göra spel av detta om man är kreativ. Av någon anledning tror vi att debatt = konfliktlösning.
SVT har inte haft ett enda program genom deras historia som verkligen varit på det temat. Inte en enda tidning eller SVT har haft med en medlare.
Tänk länge på det jag just sa. Inte en enda gång.
Ändå är dessa konfliktlösnings metoder etablerade och vetenskapliga med goda resultat och medlarna har studerat det i flera år på universitetsnivå i vissa fall.
Men ingen väljer att applicera det på stor skala. Om det är något du ska skrika om, och vi alla kan enas om, är det det jag just skrev: Fler konfliktlösningsmetoder. Med internet har vi oändliga möjligheter och speciellt nu med AI.
Istället gör de TV och vill ha starka känslor. De har inte ens med utbildade medlare i debatter där vilken medlare som helst skulle säga att debatter är katastrofalt för parterna att förstå varandra. Sånt skulle jag vilja se att man satsade på. Men det genererar inte pengar. Jag vet att ett försvar och vapen behövs, men helst skulle jag inte vilja att dessa inte var vinstdrivande.
Krigen framöver kommer vara groteska med robotar i nano storlek som dödar människor på en skala och på ett sätt som kommer vara mardrömsliknande. Vi måste gör allt med fredliga medel för att reducera chansen för krig. För WW3 överlever vi inte.
För de driver faktiskt på krig. Finns många otäcka böcker att läsa om vad som försiggår bakom dörrarna i vapenindustrin som omsätter så sjuka summor. Jag har all uppskattning för de soldater som sätter sitt liv på spel för att försvara principer eller värderingar. All heder åt det och det är en annan sak än vapenindustrin.
VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)
För firman kommer ju aldrig förbättras. ¯\_(ツ)_/¯
F.d. anställda i blått och/eller grönt kan då vara de bittraste jäklarna som existerar. 😅
Med flera träffande poänger (vid tidpunkten för deras anställning, åtminstone), men ack så bittra...
Med Unreal Tournament-ljuden för kill streaks?
Ja jo jag trodde det och ack så mycket förändringar 🤪 värnpliktsförsvar till insatsförsvar tillbaka till värnpliktförsvar med ännu mer havererad byråkrati. Jag lämna efter sommaren och just nu det bästa jag gjort. Ett otroligt givande och roligt jobb med många minnen av de man hjälp, men fy tusan vilken extremt dålig arbetsgivare och man märker hur fel sådan här ”rekrytering” träffar. De tar inte alls upp det faktiska arbetet och att stå i en sandlåda i 50 graders värme när det skjuts på en av fanatiker 🤷♂️
Men ja du har rätt! Vi är galet bittra 🤣
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Enda sättet de kan få ut mig i krig är om jag får sitta hemma i min lägenhet och ratta bomb-drönare. Men då ska det gärna vara med achievments om man träffar målet.
Achievement unlocked!
Civilian Casualties Novice
"Kill 50 innocent villagers with a drone"
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Jag är inte särskilt bitter, som jag sa ångrar jag inte en dag men jag kommer heller inte måla upp någon falsk bild för folk. Hade en yngre frågat mig om jag rekommenderar FM hade jag gjort det, men samtidigt gett en ärlig bild.
Men du har ingen aning om varför jag slutade efter 15år, det tog på min familj och deras välmående samt mitt eget välmående. Det är väl inget man vill tillbaka till?
Jag jobbar fortfarande inom sfären och så jäkla mycket bättre har det inte blivit sedan jag lämnade, baby steps i rätt riktning möjligtvis (vilket självklart är bra).
Tillägg: menar inte detta som en konfrontation mot dig, vill bara påtala att jag inte är bitter och det finns självklart anledningar till att jag inte vill tillbaka frivilligt.
Ja familjen här också till största del. Vara borta 28 veckor om året när man har barn är ingen höjdare.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Rensat en del inlägg. Håll er till ämnet att diskutera videon som är länkad i trådens första inlägg
Hur tycker du vårt lands försvar borde vara utformat istället?
Jag tar mig friheten att svara lite halvseriöst:
Utifrån vår klassiska totalförsvarsprincip med hög strategisk och operativ förmåga så nära marknivå som möjligt.
Dagens totalförsvar har tvingats förlita sig på New Public Management theory och dess "förlovade" slogan "just in time" som nästan alltid resulterar i "just too late".
Mer konkret behöver vi ha ett civilförsvar värd namnet igen, och det går inget vidare med en grund i New Public Managment theory.
Ni som har insikt i FM, hur är den jämförelsevis med Norge, Danmark och FInland?
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Ni som har insikt i FM, hur är den jämförelsevis med Norge, Danmark och FInland?
Det har inte varit några problem när jag övat med Norge eller Finland. Vi gör ungefär på samma sätt.
FM är större och har ett betydligt större ansvarsområde, vilket skapar utmaningar.
Viam inveniam aut faciam
Vi kan köra med kvantitet i stället för kvalitet?
Då ska vi nog satsa på pensionärssoldater istället.
Då ska vi nog satsa på pensionärssoldater istället.
Rullatorer med maskingevär.
"Writer and Fighter"
Jag tar mig friheten att svara lite halvseriöst:
Utifrån vår klassiska totalförsvarsprincip med hög strategisk och operativ förmåga så nära marknivå som möjligt.
Dagens totalförsvar har tvingats förlita sig på New Public Management theory och dess "förlovade" slogan "just in time" som nästan alltid resulterar i "just too late".
Mer konkret behöver vi ha ett civilförsvar värd namnet igen, och det går inget vidare med en grund i New Public Managment theory.
FM håller sakta men säkert att rulla tillbaka till ett "just in case"-tänk. Men sannolikt kommer FM aldrig att bli av med förbandens önskan om att logistiken ska fungera utifrån "just in time" för det är så jäkla mycket förnödenheter som ska medfölja förbanden som de inte kan bära själva över tid. Så när de i ledningsstödsystemen beställer grejer så ska det dyka upp när de behöver det,
Enklare för markförbanden, svårare för typ Amfbat.
Viam inveniam aut faciam
Rullatorer med maskingevär.
Gåstol-90
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
FM håller sakta men säkert att rulla tillbaka till ett "just in case"-tänk. Men sannolikt kommer FM aldrig att bli av med förbandens önskan om att logistiken ska fungera utifrån "just in time" för det är så jäkla mycket förnödenheter som ska medfölja förbanden som de inte kan bära själva över tid. Så när de i ledningsstödsystemen beställer grejer så ska det dyka upp när de behöver det,
Enklare för markförbanden, svårare för typ Amfbat.
Det ligger något i att planera för det värsta och hoppas på det bästa. Jag förstår hur du resonerar logistiskt med avseende på förbanden. Vad jag menar dock, är att vi ska ha lager och förråd, så att vi snabbt kan säkerställa att förbanden har det som behövs för att få försvarsuppdraget fullgjort.
Sverige tillsammans med Finland och Israel tror jag är ensamma om totalförsvarsprincipen. Det är bra att vi återgår just den principen, men då måste civilförsvaret fungera för försvarsmaktens och samhällets skull. Situationen i Ukraina visar tydligt på vikten av ett fungerande civilförsvar.
Tyvärr skyller dom på varandra och och inget händer för Polisen har inte sådana resurser idag. Det finns inget direkt realistiskt yttre hot, och proportionerna vi betalar för det yttre hotet mot det inte hotet är galet felbedöma.
Därför jag säger att försvarsmakten måste ändras om totalt och fokusera på det inre hotet som polisen inte kan hantera idag och inte ens har resurser till att hantera.
Åh jäklar. Läst nyheterna senaste tre åren mycket?
XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3
Det ligger något i att planera för det värsta och hoppas på det bästa. Jag förstår hur du resonerar logistiskt med avseende på förbanden. Vad jag menar dock, är att vi ska ha lager och förråd, så att vi snabbt kan säkerställa att förbanden har det som behövs för att få försvarsuppdraget fullgjort.
Sverige tillsammans med Finland och Israel tror jag är ensamma om totalförsvarsprincipen. Det är bra att vi återgår just den principen, men då måste civilförsvaret fungera för försvarsmaktens och samhällets skull. Situationen i Ukraina visar tydligt på vikten av ett fungerande civilförsvar.
Vad jag vet så förespråkar inte och heller inte genomför Sverige eller Finland ett pågående bestialiskt folkmord, det rimmar alltid illa när folkmördarnationer placeras i samma fack som demokratiska och fredliga Sverige och Finland. Men givetvis det är en annan debatt. Jag gillar videon som lades upp på youtube Jag har en viss insyn att vapenträning för civila borde vara allmänkunskap, som inte bara borde läras ut vid lumpen, hemvärnet! Det finns väldigt mörka moln på horisonten!
Vad jag vet så förespråkar inte och heller inte genomför Sverige eller Finland ett pågående bestialiskt folkmord, det rimmar alltid illa när folkmördarnationer placeras i samma fack som demokratiska och fredliga Sverige och Finland. Men givetvis det är en annan debatt. Jag gillar videon som lades upp på youtube Jag har en viss insyn att vapenträning för civila borde vara allmänkunskap, som inte bara borde läras ut vid lumpen, hemvärnet! Det finns väldigt mörka moln på horisonten!
Civilförsvaret ska inte vara väpnat. Det väpnade försvaret sköter värnpliktiga.
Sen finns det fördelar att de vuxna som fått en värnpliktsutbildning får fräscha upp sina kunskaper i skyttet.
Viam inveniam aut faciam