Switch 2 är officiellt avtäckt!
Presentationen av konsolen kommer ju i April, konstigt att redan vara besviken
Det var ju ingen givande avtäckning. Vill ju se lite specs och något exklusivt spel. Nintendo blev nästintill tvingade att avslöja att det kommer en ny konsol. Men det är väl iofs inte så märkligt med tanke på alla rykten om konsolen som har spridits.
Arff
Det som kommer bestämma om detta blir lyckat är nog Priset framförallt men även launch titlarna. Att börja med Mario Kart, den titel som sålt mest på föregångaren Switch 1, är inte en slump.
Switch 1 har varit hyfsat billig jämfört med sina konkurrenter.
Vi har två switch hemma hos oss. En äger jag, sedan jobbade pojken ihop till en egen när han var i 7 års åldern då han blev leds att min aldrig var ledig Men det hade han aldrig klarat med en PS5 till exempel.
Går något rykte om riktpris på 400 dollar. Var lite längre upp i tråden också.
Det betyder typ 5500 - 6000 beroende på vad Bergsala vill tjäna på den
Finns också rykte om (bild postad i ryktestråden tror jag det var) ett pris på 399 Eur, borde ju inkludera moms så 4600 kr , men då plus kemikalie skatt etc..
Hoppas Pro controllern till Switchen kommer funka till Switch 2
Hoppas alla tillbehör fungerar med Switch 2.
Arcade stick, rattar och Amiibo sänker jag främst på.
Rattar och Arcade stick är ju lite nischat och Nintendo tillverkar väl inte det själva så de bör väl inte förlora så stora summor på att tillåta det på nästa system. Amiibo främjar nog också samlandet/försäljningen om de håller det vid liv. Nollställer det detta så är det nog säkert många som tröttnar för att de inte vill köpa om samma figurer igen bara för att det ska fungera på Switch 2. De är ju knappast billiga heller.
Ryktas ligga kring Ps4/Ps4 pro
Steam deck är ju inte i närheten av Series S.
Det har väl avfärdats ganska hårt sedan specifikationerna läckte?
Den får väl rätt mycket sämre prestanda än vad många hade hoppats på.
Dock mycket bättre än nuvarande Switch.
Frågan är väl hur den står sig mot Steam Deck, då Switch 2 lär vara byggd för betydligt längre batteritid samtidigt som den förmodligen har rätt mycket mindre strömeffektiva(4nm på Deck 8nm på Switch 2) kretsar, vilket bör påverka rätt mycket.
Finns också rykte om (bild postad i ryktestråden tror jag det var) ett pris på 399 Eur, borde ju inkludera moms så 4600 kr , men då plus kemikalie skatt etc..
Med tanke på hur prisutvecklingen för hårdvara har sett ut sedan 2017 så skulle ett så lågt pris vara oväntat.
Kollar vi på en närliggande lansering(PS5 Pro) så kostade den $700 och €800. Översättar man €800 till sek så blir det nu 9190Kr, men konsolen kostade 10500Kr här.
Översätter man priset som du föreslår så skulle den alltså förmodligen landa på $300(eller högst $350) i USA vilket låter väldigt lågt med tanke på utvecklingen som sagt. Men stämmer det så kan vi halvera vad PS5 Pro kostade i Sverige vilket då blir 5250Kr och då är inte Bergsala skatten inräknad. Så typ 5500Kr här? Sorgligt nog så är även det optimistiskt då ingen eller låg prisökning sedan Switch lanserades för $300 2017 bör vara osannolik.
Precis som med PS5/PRO, så lär det gå att beställa via Amazon och komma lite billigare undan.
Även om jag föredrar att främja svenska lokala kedjor, främst Inet personligen, så får vi väl se skillnaden i pris först.
https://www.youtube.com/watch?v=akLFSdOFHNQ
video om grafik skillnaden mellan nya mario kart och gamla, det pekar mot att nya switchen är märkbart kraftfullare
Haha ja. Jag har två barn och blev rätt efterbliven direkt! 😂
Skämt och sido. Folk som har noll intresse ser oftast bara namn och utseende. Och det är väldigt liten skillnad på switch 1 och 2. Särskilt när den fortfarande kan spela "samma" spel. Men som sagt, återstår att se. Va endast mina farhågor gentemot hur det har gått förut.
Men som ni skrivit tidigare. Namnet är bättre denna gång. Det kanske räcker
Vill att det ska gå bra. Och Nintendo släpper storslagna spel igen. Då kanske denna efterblivna tvåbarnspappa köper en ändå.
Bästa exemplet måste ju vara när Microsoft utannonserade Xbox Series X och helt plötsligt sålde One X slut.
Skulle inte bli så förvånad om folk kommer hem med "fel" Switch.
Bästa exemplet måste ju vara när Microsoft utannonserade Xbox Series X och helt plötsligt sålde One X slut.
Skulle inte bli så förvånad om folk kommer hem med "fel" Switch.
Fast det är skillnad på att döpa något till 1 och 2. Det är ju som självförklarande och kan nästan inte missuppfattas. De som kom hem med en Playstation 4 i stället för en Playstation 5 kan nog räknas på en hand.
Xbox Series X occh Xbox one X. Namnet där kan ju till och med förvirra en så kallad hardcore-gamer. Sen får man inte glömma, föräldrar idag är de min ålder (44 år) som växt upp med tvspel som kulturyttring. Även om man inte är intresserad så är de flesta tillräckligt kunniga att de i alla fall kan fråga om vad som är nyast på marknaden när de köper något.
"Writer and Fighter"
Förmodligen kommer den lira i nivå som en Steam Deck, runt Xbox Series S. Nintendo har inte tävlat om prestanda på mycket länge.
Så sant.
Jag är alltid skeptisk till batteritiden på dessa handhållna enheter dock. Skulle vilja ha något som räcker bra länge innan man behöver ladda.
Det är runt 10 spel till PS4, som inte fungerar på PS5an. Jag förväntar mig något liknande här, att den stora majoriteten av spelen kommer fungera fint på Switch 2.
Ja, det jag sett att folk gissar på runt på internet verkar lovande Kan även vara så att vissa spel som kräver tex IR från switchkontrollen eller saker som Ringfit inte kommer vara kompatibla med de nya kontrollerna.
Kan även vara lite säkerhet för dem att de inte lovar för mycket och vissa inte fungerar perfekt senare. Så det känns väldigt lovande!
Fast det är skillnad på att döpa något till 1 och 2. Det är ju som självförklarande och kan nästan inte missuppfattas. De som kom hem med en Playstation 4 i stället för en Playstation 5 kan nog räknas på en hand.
Xbox Series X occh Xbox one X. Namnet där kan ju till och med förvirra en så kallad hardcore-gamer. Sen får man inte glömma, föräldrar idag är de min ålder (44 år) som växt upp med tvspel som kulturyttring. Även om man inte är intresserad så är de flesta tillräckligt kunniga att de i alla fall kan fråga om vad som är nyast på marknaden när de köper något.
Nu var detta mest exempel på att folk kan ta fel och framförallt att alla inte har koll på konsoler. Sen tycker jag inte du ska underskatta folks okunskap, den finns det exempel på i drivor
Visst, en 2:a är (enligt mig) väldigt tydligt, men jag misstänker ändå att det finns flera som kommer köpa fel och några kommer säkert göra det pga att den stödjer/spelar Switch-spel. Långt ifrån alla har såpass bra koll som oss som hänger här
EDIT: Ett litet tillägg, inte exakt samma, men Wii U skapade stor förvirring med sitt namn. Skulle påstå att Wii och Wii U har samma relation i namn som Switch och Switch 2, så det finns säkert fog för förvirring
Men är som på väg ner i Wii u fällan igen? Likande design, samma namn... Kommer casual barnfamiljer förstå skillnaderna?
Ja folk hade ju väldiga bekymmer att skilja på Playstation och Playstation 2 när den kom till exempel. Sålde ju väldigt dåligt.
Nu var detta mest exempel på att folk kan ta fel och framförallt att alla inte har koll på konsoler. Sen tycker jag inte du ska underskatta folks okunskap, den finns det exempel på i drivor
Visst, en 2:a är (enligt mig) väldigt tydligt, men jag misstänker ändå att det finns flera som kommer köpa fel och några kommer säkert göra det pga att den stödjer/spelar Switch-spel. Långt ifrån alla har såpass bra koll som oss som hänger här
Men tror ni seriöst att folk missade en generation i betydande utsträckning på grund av namnet? Vi talar ändå om än sänkning på över 87% emellan Wii och WiiU(strax över 100 miljoner till strax över 13)?
Jag är rätt övertygad om att WiiUs "namnproblem" som förklaring till urkass försäljning är 2000-talet största skröna.
Det är väl lättaste saken att skylla på när det egentligen fanns riktiga problem med konsolen och mjukvaran.
Väldigt många som innan var hardcore spelare som köpte Wii dissade WiiU(alltså folk som visste att det var en ny konsol) så det lär knappast vara förvirringen av namn som var det största problemet.
Jag var i alla fall en av dem som ägde alla tidigare stationära Nintendo konsoler fram till Wii, men hade nästan inget intresse för WiiU.
Ja folk hade ju väldiga bekymmer att skilja på Playstation och Playstation 2 när den kom till exempel. Sålde ju väldigt dåligt.
Ett nytt problem är ju att siffror inte riktigt har samma betydelse längre, så det skulle då kunna innebära problem.
Exemplet är då mobiltelefoner där inte numret innebär någon större skillnad längre utan att det går bra att sitta kvar på äldre nummer ett bra tag. Sedan så har du PS5 där PS4 fick väldigt lång support efter PS5:ans lansering. Vi vet ännu inte om och när Nintendo vågar exkludera 150 miljoner Switch konsoler heller, så det kan bli lång support tid även där.
Ska bli spännande att se hur de hanterar övergången.
En stor skillnad är väl att de konsolerna inte såg i stort sett identiska ut. Med det sagt har jag enorma fördomar om de som inte vet vilken den senaste konsolen är, oavsett namn.
Måste väl gå att beställa den från Tyskland eller något?
Men tror ni seriöst att folk missade en generation i betydande utsträckning på grund av namnet? Vi talar ändå om än sänkning på över 87% emellan Wii och WiiU(strax över 100 miljoner till strax över 13)?
Jag är rätt övertygad om att WiiUs "namnproblem" som förklaring till urkass försäljning är 2000-talet största skröna.
Det är väl lättaste saken att skylla på när det egentligen fanns riktiga problem med konsolen och mjukvaran.
Väldigt många som innan var hardcore spelare som köpte Wii dissade WiiU(alltså folk som visste att det var en ny konsol) så det lär knappast vara förvirringen av namn som var det största problemet.
Jag var i alla fall en av dem som ägde alla tidigare stationära Nintendo konsoler fram till Wii, men hade nästan inget intresse för WiiU.
Nu vet jag inte, men jag säger bara att Switch 1 och Switch 2 är rätt självklart vad gällande uppföljare. Namnet borde inte förvirra någon. Är ju värre när något heter Xbox One X och Xbox Series X.
"Writer and Fighter"
Måste väl gå att beställa den från Tyskland eller något?
Jepp, kollade lite prisskillnader för någon vecka sedan på nintendo switch. För vissa varianter var skillnaden 2000 kronor. Så Tyskland är garanterat billigare.
Ååå herregud vad folk här inne tror att människor ute i IRL världen är helt bakom flötet?
Ingen som tar fel på något konsolnamn mer än i er fantasi.
Xbox series X/S, One X kändes ändå lite snurrigt i början, där tror jag det blev en del felköp.
Xbox series X/S, One X kändes ändå lite snurrigt i början, där tror jag det blev en del felköp.
Inte om man är insatt och är man inte insatt så tror jag dom flesta frågade i butiken innan dom köpte en konsol för flera tusen
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Det har jag inte sagt något om, bara att det absolut finns dom som blandar ihop konsolerna och då köper "fel" konsol. Det är väl inget att ojja upp sig över? 😅
Nu så får ju dock publishers osv möjlighet att utannonsera spel för Switch 2. Så det kan komma nyheter som inte är från nintendo själva de kommande månaderna.
Ja så kan det mycket väl vara. Tycker ändå att lite mer information om konsolen inte hade skadat.
Presentationen av konsolen kommer ju i April, konstigt att redan vara besviken
När man har en avtäckning av en sprillans ny konsol så kan man bjuda på lite mer information gällande både prestanda och kommande spel. Att vänta i ytterligare tre månader för att få denna information känns något snopet.
Äntligen! Har skapat en "Den stora tråden om Nintendo Switch"-tråd, som vi brukar göra med olika stortitlar, konsoler och liknande Blev lite hastigt nu medan jag jobbar, men jag kommer uppdatera och snygga till den lite senare under dagen
Kanon! Då startar jag ”Den stora ryktestråden om Switch 3” 👍🏻😂
Efter Switch kommer jag aldrig köpa något från Nintendo igen.
Okej, då vet vi! 👍