Marvel Rivals är en succé, men drabbas fortfarande av uppsägningar
"We made record profits, lets fire some staff to make EVEN MORE MONEY!" - Alla företag nu förtiden
Verkar inte så tryggt som arbetsplats att hålla på med spelutveckling nej...
Tagit fram ideer? Låter som konsulter vars arbete är färdigt.
Så som jag förstår det har de varit anställda av Netease.
Verkar inte så tryggt som arbetsplats att hålla på med spelutveckling nej...
Nej, det kan jag intyga. Väldigt sorgligt hur industrin ser ut nuförtiden.
You can't win the game...
Det behövs som mest folk när spelet är i full produktion. När spelet är klart är det inte ovanligt att folk får gå för att man slimmar ned verksamheten igen. Eller flyttas till andra projekt om ekonomi och möjlighet för det finns. Oftast är det dock konsulterna som får gå och inte de egna anställda då man bara behövde konsulternas kompetens en viss tid för att kunna slutföra projektet.
Min gissning är att studion som stängdes ner och blev av med jobben var en "hjälpstudio" som hjälpte till med saker som behövde fixas. Nu behövs de inte mer utan det är ett mindre team som sköter om spelet och ett gäng som jobbar på att uppdatera liret. Jag skulle bli mycket förvånad om det är själva hjärtat i teamet som utvecklade spelet som fick kicken, det tror jag inte på.
Samma sak inom industri. Säg att man lägger två år på att bygga upp en fabrik i Kina som ska tillverka något. När ditt jobb är klart så är jobbet klart. Även om det jobb man gjorde var väldigt bra och fabriken genererar massor med pengar så får man inte en livstidsanställning. Utan det är vidare till nästa projekt som det behöver jobbas på. I värsta fall blir man av med jobbet om det inte finns några tillgängliga projekt.
Men herregud. Gamereactor var ju MYCKET mer dramatiska över detta men nu ser man faktiskt klarheten. Det var deras seattle team endast alltså.
Herregud, bojkottar den sidan numera. FZ ftw!
Utani gran hur exori när alla mods kommer för censur åt regeringen. Fuck regeringen isf. Hur kan de censurera?! Otäckt
Hörde en intressant take om att det här är en av raden av saker Netease har gjort för att dra sig mer och mer ut ur USA. Detta, om än på microskopisk skala är också en bricka i spelet USA vs Kina. (alternativt ser/vet kineserna nåt om stundande amerikanskrash)
https://venturebeat.com/games/netease-is-unloading-its-overse...