Steam Deck dominerar bärbart pc-spelande

Robot
Steam Deck dominerar bärbart pc-spelande

Men marknaden är ganska liten och växer inte, enligt analys.

#asus-rog-ally, #lenovo-legion-go, #msi-claw, #steam-deck

Medlem

"På konsolsidan säljs grovt räknat 5-10 miljoner PS5:or och Xbox Series per år, och Steam Deck har gått åt i 20 miljoner om året eller så, enligt PCG."

Är det inte väldigt mycket Steam Decks med 20 miljoner om året?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

"På konsolsidan säljs grovt räknat 5-10 miljoner PS5:or och Xbox Series per år, och Steam Deck har gått åt i 20 miljoner om året eller så, enligt PCG."

Står helt fel i fz artikel
Är switch som säljer 20 miljoner om året

Medlem

Jag skulle vilja ha en Steam Deck men jag vill inte köpa gammal skåpmat. Valve verkar inte ha något intresse för tillfället att lansera en Steam Deck 2 så jag hamnar i en situation där jag vill ha något som inte finns.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag skulle vilja ha en Steam Deck men jag vill inte köpa gammal skåpmat. Valve verkar inte ha något intresse för tillfället att lansera en Steam Deck 2 så jag hamnar i en situation där jag vill ha något som inte finns.

Skaffa en ROG Flow Z13. Den har ju dock inga fasta handkontrollers.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Skaffa en ROG Flow Z13. Den har ju dock inga fasta handkontrollers.

30.000 kr vs 5.000 kr

Alla är inte gjorda av pengar. Är nöjd med min steam deck och skulle inte byta den mot en laptop

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Tänkte också att det inte kan stämma. 🤣

Helnöjd med min men hade varit nice med lite bättre prestanda och batteri och de två går ju sällan ihop.

Medlem

Hmm, I japan bland annat brukar ju bärbart vara poppis. Hoppas det tar sig, steam deck är väldigt användbart för någon som mig som ofta åker långa tågresor. Eller ibland använder datorn för annat. Kör FF7 remake part 2. Går oväntat bra.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Skrivet av Karmak:

Står helt fel i fz artikel
Är switch som säljer 20 miljoner om året

Brukar skylla på sladdriga fingrar, men nu var det mer hjärnan som sladdrade. Ska vara Switch förstås. Tack, fixat.

signatur
Medlem

Inte för att jag har funderat på det så mycket. Men bara baserat på hur mycket man hör som Steam Deck, så hade jag nog trott att försäljningen skulle va typ tre gånger så stor vid denna tidpunkt.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Inte för att jag har funderat på det så mycket. Men bara baserat på hur mycket man hör som Steam Deck, så hade jag nog trott att försäljningen skulle va typ tre gånger så stor vid denna tidpunkt.

Precis så känner jag med, väldigt få maskiner sålda.

Testpilot

Älskade både Steam Deck och ROG Ally när jag hade dessa. Tyvärr var prestandan en generation eller två bort för att jag långsiktigt skulle behålla dem. Det är de där sista 30 - 40 procenten prestanda som saknas för att konsekvent kunna lira spel i 900p-1080p med låst 60 FPS eller högre ändå i något äldre titlar.

Sedan är det en stor fråga om prissättning också. Det är svårt att motivera inköp av t.ex. ROG Ally X eller Lenovo Legion GO när det kryper över 10 000 kronor för vad som i essens är en underhållningsmaskin för resande fot eller i sängen. Nu har visserligen priserna på vissa av dessa första generationens enheter börjat gå nedåt, men fortsatt långt dyrare än en Switch / Steam Deck.

Samtidigt förstår jag att tillverkare likt Asus, MSI, Lenovo m.f. omöjligen kan matcha Nintendo eller Valve i prissättning; de har inte mjukvara att ta in extra inkomst på, utan måste sälja med vinst direkt på hårdvaran med marginal till övers. Vilket gör det hela till ett stort moment 22 i slutändan: Folk köper inte för att det är för dyrt, samtidigt läggs inte vidare utveckling ned på att driva produktsegmentet framåt för att folk inte köper. Det är bara att banka på Valve i det långa loppet.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem
Skrivet av robbis:

30.000 kr vs 5.000 kr

Alla är inte gjorda av pengar. Är nöjd med min steam deck och skulle inte byta den mot en laptop

Är också rätt nöjd med min Steam Deck Oled. Jag spelar inte direkt trippel A spel på min. Önskar snarare att de kunde göra en mer nedbantad version som är mer kompakt men vidbehåller prestandan från nuvarande Steam Deck om det ens är möjligt.

Men skulle de lyckas få in teknologin från ROG Flow Z13 i en liknande formfaktor som Steam Deck, skulle det då vara värt 30 000kr?
Det kanske är priset man får betala för RTX 4060 prestandan i bärbart format åtminstone idag.

signatur

Inaktiv

Steam deck är en av dom bästa spelhårdvaruköpen jag gjort. Valve har gjort en fenomenalt bra jobb med denna.

Fan av Nintendo switch men den pensionerades direkt steam decken inköptes då man kan emulera switch spel om man vill.
En makalös manick som fortfarande idag är värd att skaffa om man är i behovet av bärbart.

Medlem

Var själv sugen en stund på Steamdeck, men känns som specs är lite gammal just nu så väntar på Steamdeck 2.0.

Medlem

Jag tycker den är helt kanon, det bästa i "konsol"-väg jag någonsin ägt. Så otroligt mycket man kan göra med den utöver steam-spel. Emulatorer etc.

Har en till mig själv och en till min sambo. Perfekt konsol att köpa till sin respektive för att köra coop-spel utan att behöva oroa sig för om coop stöds på samma skärm eller inte.

LCD-versionen är faktiskt väldigt prisvärd om man inte vill lägga massa pengar på OLED.

Vill jag spela AAA-spel så kör jag bara igång min PS5:a, allt annat funkar toppen på steam deck.

Innan steam deck ägde jag en switch, men jag tröttnade rätt fort på Nintendos ocker-priser och att allt är extremt nedlåst. Finns knappt en webbläsare.
Sen jag skaffade steam deck har jag inte ens rört min switch. Den dammar mest.

Inaktiv

Tänker ofta att jag ska spela på min Steam Deck när jag kommer hem men det är så mycket skönare med en stor skärm så blir aldrig av. Men har med den varje gång jag reser i alla fall och tycker Steam Deck är skit bra för att spela lite äldre titlar på det har jag gjort endel

Medlem
Skrivet av anon_329346:

Tänker ofta att jag ska spela på min Steam Deck när jag kommer hem men det är så mycket skönare med en stor skärm så blir aldrig av. Men har med den varje gång jag reser i alla fall och tycker Steam Deck är skit bra för att spela lite äldre titlar på det har jag gjort endel

Helt förståeligt.

Hade jag inte blivit förälder hade jag nog inte skaffat en steam deck. Som det är nu är den ovärderlig för mig. 😂

1
Skriv svar