Helldivers 2-Pilestedt: "Utvecklare måste våga ta risker"

Robot
Helldivers 2-Pilestedt: "Utvecklare måste våga ta risker"

Alla jagar samma sak istället för att bredda sig, menar han.

#Arrowhead

Medlem

Lite tröttsamt att stå och oja sig bara för man gjort en succé och just nu rider på vågen. Tycker vi hör samma mantra från alla möjliga håll som CD Projekt, Larian osv, gör si och så, så blir allt bra och ni når samma framgång som oss.

Det är mycket omständigheter som ska klaffa även för ett bra spel om det ska bli någon dunder succé. Jag tvivlar på att uppföljarna blir lika stora framgångar alldeles oavsett hur bra de är, bara spelarbasen är skapligt random i vad som omfamnas eller kastas åt hyenorna.

Medlem

Jag tycker han har rätt, för många försöker mjölka samma ko.

Medlem

Känns lite osympatiskt. Jag menar det är ju ändå förståeligt varför stora studios inte tar risker för det kan leda till konkurs. Samtidigt som det självklart kan leda till succé krävs det mycket av studion att träffa rätt. Alla kan inte träffa rätt det är statistiskt omöjligt. Det finns bara så många kreativa spel man kan göra, och de blir bara färre o färre för varje år när nya spel fyller luckorna i bingobrickan. Att våga sig på en ny genre eller vad han nu syftar på är ju väldigt riskfyllt.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Förvisso men han har ju inte fel i sak för det. Även om spelindustrin och utvecklingen gått framåt på många sätt är spelen ofta sämre än för 10-20 år sedan.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Förvisso men han har ju inte fel i sak för det. Även om spelindustrin och utvecklingen gått framåt på många sätt är spelen ofta sämre än för 10-20 år sedan.

Fast det är väl inte helt det han säger. Han säger inte att spelen idag nödvändigtvis är dåliga, utan att de är för lika. Görs det flera liknande spel som tävlar om spelarna så behöver de inte vara dåliga för att gå under. Det räcker med att ett av dem har något som de andra inte har.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Jag tycker han har rätt, för många försöker mjölka samma ko.

Ja. När jag spelade de första Silent Hill-spelen så utspelades dom i samma stad. Den hette Silent Hill.
Nu 25 år senare så fick jag veta att det räcker att det är dimma i valfri stad. Då är det Silent Hill.
I första spelet snöade det dock. Så man kan göra många spel i olika städer där det snöar eller är dimma.

Man vill dra in lite cash som de gör med Resident Evil. Så det räcker inte med remakes som ser ut som andra spel.
Om de släpper ett par st om året så är de snart ikapp Resident Evil.
Coolt.

Skrivet av jawik:

Fast det är väl inte helt det han säger. Han säger inte att spelen idag nödvändigtvis är dåliga, utan att de är för lika. Görs det flera liknande spel som tävlar om spelarna så behöver de inte vara dåliga för att gå under. Det räcker med att ett av dem har något som de andra inte har.

Ja jag spann vidare lite från ämnet i sig när jag kom tänka på spelväsendets delvis tragiska utveckling iom att pengarna vuxit och lockat till sig kostymnissar. Detta har självklart också gett oss en hel del storspel som inte varit möjliga annars men mycket piss också.

Men åter till ämnet; många spel idag är i princip variationer av varandra. Det kunde man se inte minst under Battle Royale-boomen.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Lätt att säga det nu...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Han är ditvjuden för att dela sina åsikter och tankar så förstår inte varför det verkar irritera folk att han uttalar sig?

Aja med det sagt så är ju det han säger helt sant.

Grundpelaren i hur man gör ett bra, spel, film, målning, serie eller vad som helst är ju att man bygger något man själv vill se. Man har en idè och vision för att man vill säga något. Börjar man med "vad kommer vi tjäna mest på" eller "vad vill folk köpa" har man börjat i fel ände.

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Han är ditvjuden för att dela sina åsikter och tankar så förstår inte varför det verkar irritera folk att han uttalar sig?

Aja med det sagt så är ju det han säger helt sant.

Grundpelaren i hur man gör ett bra, spel, film, målning, serie eller vad som helst är ju att man bygger något man själv vill se. Man har en idè och vision för att man vill säga något. Börjar man med "vad kommer vi tjäna mest på" eller "vad vill folk köpa" har man börjat i fel ände.

Man kan tycka kostymnissar är jobbigt och remakes samtidigt som man förstår varför de gör det.
Små studios kan chansa eftersom de inte har hundratals anställda. Skulle vilja se dig ha en studio på 100 pers med en personalkostnad på 10 miljoner i månaden som tickar. Som är beroende av att nästa spel lyckas och du säger "Vi chansar på något nytt"

Väsentlig skillnad gentemot film eller bok, spelbranschen är mycket mer volatil, komplicerad än film med tyngre investeringar. Ett dåligt spel kan slå helt fel även fast den har stor budget. En film har mycket mindre chans att slå fel.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Workout51:

Man kan tycka kostymnissar är jobbigt och remakes samtidigt som man förstår varför de gör det.
Små studios kan chansa eftersom de inte har hundratals anställda. Skulle vilja se dig ha en studio på 100 pers med en personalkostnad på 10 miljoner i månaden som tickar. Som är beroende av att nästa spel lyckas och du säger "Vi chansar på något nytt"

Väsentlig skillnad gentemot film eller bok, spelbranschen är mycket mer volatil, komplicerad än film med tyngre investeringar. Ett dåligt spel kan slå helt fel även fast den har stor budget. En film har mycket mindre chans att slå fel.

Schysst företag som betalar ut 100 tusen i månadslön

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lätt att säga det nu...

Jag har personligen känt Johan sedan vi var kurskamrater på universitet. Han har alltid haft den här inställningen - han har alltid tagit massiva risker hela vägen. Du förstår inte hur mycket slit det ligger bak att bygga Arrowhead FRÅN scratch bara genom den här filosofin. Det är Pilstedt som har byggt Arrowhead från grunden av.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Tack och lov att dåliga spel floppar. Det kan även gälla film oavsett vad din personliga åsikt är. Film kräver dessutom ofta (dyraste filmerna slår väl fortfarande dyraste spelen med någon miljard eller så?) en större (monetär) investering än spel.
Detta är dock helt orelevant till det jag försökte förmedla;

Att det inte finns någon magisk formula på vad folk vill ha och spendera sina pengar på.

Vad som krävs är en väl utvecklad idè och vision som man sedan bygger på, att det är där konversationen måste börja.

Och;
En uppföljare / remake kan absolut ha detta och därav är även den vikigaste pusselbiten på plats när arbetet skall börja.

Känns som du missförstod mig med flit..
Det handlar inte om att höjdarna ska "chansa på något nytt".
Det handlar om att utveckling av en värld måste börja i rätt ände. Inte hur ska vi tjäna pengar för då blir slutresultatet hämmat.

Ett bra spel, utan microtransaktioner, battlepass, säsonger eller premmunationer kan tjäna ihop helt jävla sinnessjuka pengar. Det räcker med ett bra spel. Desto bättre spel, desto fler kommer köpa det. Det är inte svårare än så.
Hype dör jävligt snabbt med en undermålig slutprodukt.

Medlem
Skrivet av xplojt:

Schysst företag som betalar ut 100 tusen i månadslön

www.skatteverket.se

Oneliners som helt bortser från kärnan av vad man säger

Skrivet av Bf1942:

Tack och lov att dåliga spel floppar. Det kan även gälla film oavsett vad din personliga åsikt är. Film kräver dessutom ofta (dyraste filmerna slår väl fortfarande dyraste spelen med någon miljard eller så?) en större (monetär) investering än spel.
Detta är dock helt orelevant till det jag försökte förmedla;

Att det inte finns någon magisk formula på vad folk vill ha och spendera sina pengar på.

Vad som krävs är en väl utvecklad idè och vision som man sedan bygger på, att det är där konversationen måste börja.

Och;
En uppföljare / remake kan absolut ha detta och därav är även den vikigaste pusselbiten på plats när arbetet skall börja.

Känns som du missförstod mig med flit..
Det handlar inte om att höjdarna ska "chansa på något nytt".
Det handlar om att utveckling av en värld måste börja i rätt ände. Inte hur ska vi tjäna pengar för då blir slutresultatet hämmat.

Ett bra spel, utan microtransaktioner, battlepass, säsonger eller premmunationer kan tjäna ihop helt jävla sinnessjuka pengar. Det räcker med ett bra spel. Desto bättre spel, desto fler kommer köpa det. Det är inte svårare än så.
Hype dör jävligt snabbt med en undermålig slutprodukt.

Jag försökte inte missförstå dig med flit, tror vi bara pratar om varandra. Håller med om att utveckling helst ska handla om att bygga för man har en spelidé som man vill dela med världen.

Nu är verkligheten mer komplicerad som jag försöker förmedla. Du säger "Tack och lov att spel floppar". Säg det till de små och stora studios som behövt säga upp tusentals sedan pandemin, som har investerat sina livsbesparingar och liv i vissa fall. Tror du alla dessa projekt börjat med "hur vi ska tjäna maximalt med pengar?" Det tror inte jag - eller rättare sagt jag vet det. Finns många exempel av små spel som är byggt på passion som inte lyckats.

För att konkurser och sorgliga skeden likt ovan inte ska ske väljer tyvärr många den lite tryggare vägen. Och jag försökte bara göra en förklaring till varför en del väljer den vägen. Det är en balansgång.

Fortnite som är ett av de största spelen någonsin och genomför häftiga projekt. De skulle inte kunna göra alla häftiga konserter och grejer utan battle pass och troligen knappt kunnat ha igång servrarna för alla som spelar. Tycker du att Fortnite aldrig skulle haft battle pass?

Det är den svart-vita bilden jag har svårt för och att det inte är så enkelt som att bara "gör bara bra spel".
Angående att filmer kostar lika mycket - Star Citizen är ett bra exempel. Tror alla kan hålla med om att deras vision och idé är bra. Men det är ett gigantiskt projekt som jag tror kostat mer än någon film, annars får du gärna länka den filmen som kostat lika mycket och tagit lika lång tid.

signatur

KoP
Medlem

Det är ju tur att indiespel scenen finns, annars vet jag inte vad jag hade spelat (med undantag för Indiana Jones spelet), då jag tycker det mesta ifrån dom stora utvecklarna känns blekt nuförtiden.

Medlem

Stora spelföretag borde lära sig att bara för att man slänger en massa pengar på något så blir det inte bra, skapa konst med passion så blir det uppskattat. 95% av jordens befolkning skiter i vad det kostat att utveckla något.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är ju tur att indiespel scenen finns, annars vet jag inte vad jag hade spelat (med undantag för Indiana Jones spelet), då jag tycker det mesta ifrån dom stora utvecklarna känns blekt nuförtiden.

Ja, tänk en värld utan Stray.
Men ibland smäller de stora till med nåt intressant. Cyberpunk är helt otroligt unikt.

1
Skriv svar