Todd Howard: "Pac-Man och Tetris är spelhistoriens viktigaste spel"

Robot
Todd Howard: "Pac-Man och Tetris är spelhistoriens viktigaste spel"

Medan han anser att Doom och Super Mario Bros. är de mest inflytelserika.

#Bafta, #Doom, #Super-mario-bros, #Tetris

Medlem

nah
kanske vad gäller att popularisera spel och etablera den marknad som sedan låg till grund för allt som kom efter
på det viset var dom ju väldigt viktiga, men va kanske det han menade.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tycker att Todd Howards lista var bra, inget av de nämnda spelen tycker jag känns malplacerade/fel. Själv skulle jag dock nog velat få med Pong där också, bland de viktigaste och Mario 64 bland de mest inflytelserika, om man nu får nämna fler än två spel per kategori.

Edit: Egentligen skulle man vilja ha respektive kategori för alla olika spelgenrer som finns. Så många spel som varit inflytelserika i sina respektive genrer eller så pass viktiga att genren startade med dem.

Citat:

En av dessa är Bethesda-bossen Todd Howard, som ger ett tudelat svar. Dels säger han att de två viktigaste spelen i historien är Tetris och Pac-Man, för vad de har gjort för spelandet som helhet och för att de har lockat så många till hobbyn. Hans mest inflytelserika spel är däremot Super Mario Bros. och Doom, eftersom han anser att så mycket av det vi ser i spel i dag kan spåras tillbaka till dessa titlar.

Är det viktigare med superpopulära spel i spelens barndom, som drog in folk en masse och frälste dem?
Eller är det månne viktigare med spel som var tidigt ute med idéer som blivit självklara för hela kulturyttringen?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kloka val av Todd. Vill instinktivt säga emot honom då jag känner mig så irriterad på att Bethesdas spel dummats ner så mycket, men Todd Howard har i ärlighetens namn alltid varit analytisk och insiktsfull när det gäller spelmediet.

signatur

Memento Mori

Medlem

Skulle säga att första Super Mario Bros var lika viktigt.
Wolfenstein 3D var viktigare än Doom.

Medlem

Det var för magstarkt även för Todd att säga att Starfield var det bästa spelet någonsin.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skulle säga att Pong och Space Invaders är vikigare än Pac Man. - Håller däremot med om Tetris.
Pong var spelet som spred mediet till den stora massan och ses av många som det första spelet. Även om det inte är så visar det genomslaget som spelet hade.
Space Invaders var spelet som gjorde att Japan blev en stor aktör på marknaden och hade en enorm betydelse där. Arkadhallar gick länge under begreppet Invaderbar och populärkulturen för spel föddes.
Pac Man var kanske den första maskoten och har såklart en stor betydelse och är för många äldre även synonymt med digitalt spelande.
Senare har såklart Super Mario en betydelse för utvecklingen.
Om vi istället ser på betydelsen av spelen som är mest kommersiellt gångbara och även har en så pass stor spridning att även de som inte spelar känner till storheten så skulle jag snarare säga GTA III än Doom då FPS numera inte är en så stor genre.
GTA III däremot drev på utvecklingen av de öppna världar som är av stor betydelse idag - om vi ser till singleplayer åtminstone.
Även Minecraft har en enorm betydelse sett till hur det fortfarande lockar yngre spelare.

1
Skriv svar