Världens bästa hjälte – Semifinal

Medlem

Och nu jag säger inte att det är fel att ha det som kriterium men förvånad över att så många lägger så stor vikt på just den egenskapen då det handlar om bästa hjälten och inget annat.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Och nu jag säger inte att det är fel att ha det som kriterium men förvånad över att så många lägger så stor vikt på just den egenskapen då det handlar om bästa hjälten och inget annat.

Aa jag tycker egentligen bara det är intressant. Kanske ger nån mystisk glans över hjälten om den inte säger så mycket eller bara upprepar samma fraser. Clint Eastwood och vis mån Arnold Schwarzenegger har väl också gjort hela karriärer på det. Finns säkert någon som kan djupare förklara varför vi funkar så som människor.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Det står ju faktiskt ”HJÄLTE” - känns som många läsare vill ha bästa personlighet?

Jojo, det gör det. Men många av de alternativen bland "Hjältar" man hade att välja mellan skulle nog de flesta aldrig ens kalla för "Hjälte", men det är enbart med för att de är huvudpersonen/protagonisten i spelet. Och om man ser på det så sätt så känns det mer som om de menade "huvudkaraktär" än bokstavligen "hjälte."
Lite som när barn frågar "vem som är hjälte i filmen" eller liknande. 😂

Men som sagt, det var bara min personliga tolkning p.g.a. vissa alternativ vi hade att välja på.

Medlem
Skrivet av bronie:

Lika bra att döpa om tävlingen till "Världens *kändaste* spelhjälte"... (men det visste vi nog redan när tävlingen började). Den här tävlingen fick mig att minnas en uppsats vi skrev någon gång under grundskolan med titeln: Vad är en hjälte? Tror vi reflekterade mer då än vad de flesta gjort i den här tävlingen 😂 Anyways, låt bästa Nintendo-hjälte vinna!

Inte så konstigt att kända spel får fler hjälteröster. Har man inte spelat spelet så är det ju svårare att ha en stark uppfattning om hjälten. Men det är väl samtidigt lite av charmen med att gilla nischade saker, hade de vunnit popularitetstävlingar hade de inte varit nischer.

Därav av att mina favoriter var rökta. Är dock positivt överraskad av Guybrush Threepwood!

Medlem

Många underskattar Mario. Visst, han är rund och kort, men är du lika spänstig som honom? Tänk också på att han studsat runt såhär i över 40 år!
Bossarna han spöar är ingen barnlek. Han är alltid på gott humör, oavsett vilka utmaningar han har bakom sig/framför sig. Kanske är tanken på lite rajtan tajtan med Peach senare som fyller honom med positiv energi.
Han har pipig röst, men också en väldigt stilig och manlig mustasch! Fråga Peach.

Medlem

Gordon Freeman vs Duke Nukem skulle vara EPISKT!!!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Många underskattar Mario. Visst, han är rund och kort, men är du lika spänstig som honom? Tänk också på att han studsat runt såhär i över 40 år!
Bossarna han spöar är ingen barnlek. Han är alltid på gott humör, oavsett vilka utmaningar han har bakom sig/framför sig. Kanske är tanken på lite rajtan tajtan med Peach senare som fyller honom med positiv energi.
Han har pipig röst, men också en väldigt stilig och manlig mustasch! Fråga Peach.

Medlem

*tittar på finalisterna*

*surprised Pikachu-face*

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

De Sanna hjältarna. Bra final! Må den bäste vinna.

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

<Uppladdad bildlänk>

Medlem

Usel final, spelvärldens tråkigaste hjältar (utom möjligen Master Chief).

Medlem
Skrivet av kebbe:

Usel final, spelvärldens tråkigaste hjältar (utom möjligen Master Chief).

Håller med! Har aldrig sett charmen i varje sig Mario eller Link.

Vill påstå att det enda bra tolkningen av Mario är denna:

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Väntat resultat tyvärr

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Therant:

De Sanna hjältarna. Bra final! Må den bäste vinna.

Absolut, helt väntat och välförtjänt. Det blir nog att rösta på Link för egen del.

Testpilot

Phew, var rädd att kofot gubben skulle gå till final.

Medlem

Fan vilket tråkigt resultat...

Gordon vs Duke, hade varit bäst.
Link vs Gordon eller Mario vs Duke hade också varit en intressant batalj.

Men Nintendo vs Nintendo? =/

Medlem

Tråkigt men väntat!
Jag gissar att Mario tar vinsten.

Men bronsmedaljen blir desto mer intressant!

signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Medlem

gud vad förutsägbart..

och gud vad tråkigt.. .

Medlem

Skräll. Klyschat. Förväntat. Och otroligt tråkig final.

Medlem

Link är den självklara värdiga vinnaren.

Redaktör
Ponny
Skrivet av alex_ceci:

Jag var först lite anti men känner nu att Mario fan borde vinna. En italiensk kortväxt rörmokare som lever i en svamptripp. Det kan egentligen inte bli mer flippat än så, fortfarande, hur givet och gammalt det än må vara år 2025.

Gordon och Duke är vita macho män på sina egna klyschiga sätt och Link är en snygg självklar alvyngling. Allt detta mycket plattare än märkliga Mario.

Sen har jag ju italienskt påbrå så..

Gillar synsättet! Nu känns det faktiskt bättre. Jag menar, hade en karaktär som Mario dykt upp idag (i en värld utan Mario) hade man blivit svårt förvånad. En satt liten gubbe som äter svamp och jubelropar. Det är ganska flippat!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar synsättet! Nu känns det faktiskt bättre. Jag menar, hade en karaktär som Mario dykt upp idag (i en värld utan Mario) hade man blivit svårt förvånad. En satt liten gubbe som äter svamp och jubelropar. Det är ganska flippat!

Ur led är tiden. Idag anses nån som Trevor vara en hjälte.

Medlem

Det trodde man inte när man spelade det första Donkey Kong i början av 80-talet, att den lille rörmokaren skulle gå så långt.
För egen del blev Nintendo lika med Game & Watch spelen från den tiden. När Mario och Zelda senare blev egna spelserier på spelkonsolen NES så hade spelintresset fått ge vika för sådant som brudar, bärs och trimmade mopeder.
När intresset återkom på 90-talet så var det tuffare lir som gällde. Nintendo var för barn. Det synsättet har i stort sett hängt kvar hos mig.
Samtidigt så förstår jag att det för många på FZ är annorlunda, och att nostalgi alltid väger tungt.
Sett utifrån resultatet så tror jag för övrigt att det är betydligt fler tonårsföräldrar än det är tonåringar som hänger här på FZ.
Tiderna förändras onekligen. Var du vuxen och spelade TV-spel (utan barns och ungdomars närvaro) för 40 år sedan så sågs du som udda, minst sagt. Allt var inte bättre förr.

Personligen så blir bronsmatchen finalen. Min röst läggs på The Freeman.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Verkligen, det hade känts som en rätt obskyr indiegrej bara. Och Nintendo hade nog inte storsatsat på det heller. Frågan är vad Nintendo ens hade varit idag utan Mario? Zelda, Metroid och en del annat är ju stort förvisso men de hade kanske inte varit bland Japans största/rikaste företag.
Yahoooo!

Medlem

Blir en blankröst i finalen. Precis samma nivå av engagemang och djup som de två kombattanterna.

Det känns tyvärr som att varenda tävling slutar i en nostalgiorgie för gamla Nintendoägare. Vi kanske måste formulera tävlingskriterierna lite hårdare i fortsättningen? Färgstarka karaktärer, citatmaskiner etc.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ambassadör
Xbox

Haha

signatur

Jump in.

Testpilot
Skrivet av jonis:

Blir en blankröst i finalen. Precis samma nivå av engagemang och djup som de två kombattanterna.

Det känns tyvärr som att varenda tävling slutar i en nostalgiorgie för gamla Nintendoägare. Vi kanske måste formulera tävlingskriterierna lite hårdare i fortsättningen? Färgstarka karaktärer, citatmaskiner etc.

Mario är ju inget annat än färgstark? Röd och blå utstyrsel. Som han ibland kryddar med en gul kattdräkt eller varför inte en brunare mårdhundsklädsel? Dessutom är han en rejäl citatmaskin med citat som "Let-s-A-Go!" eller "Yahoo!"

Link har även han diverse olika färger till sin klädsel. Däremot är han inte lika snacksalig, det har du rätt i.

Till skillnad då mot Gordon Freeman som av allt att döma även han är rätt stum av sig och Duke som jag endast känner till som del i ett floppspel. Kan tyvärr inte mycket om honom alls, men han kanske är just färgstark och en citatmaskin, det har jag missat i så fall.

Medlem
Skrivet av jonis:

Eller acceptera resultatet kanske? Bara ett förslag.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Eller acceptera resultatet kanske? Bara ett förslag.

Blir ju lite trist med tävlingar om resultatet är mer eller mindre förutbestämt kanske? ¯\_(ツ)_/¯

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vad är det som händer!? Varför har majoriteten valt att rösta på världens bästa hjältar, Mario och Link!? Vi hade ju chansen att rösta fram tvåhundranittioåtta andra mycket hjältigare hjältar! ..som uppenbarligen inte håller måttet i den här tävlingen

Twinsen borde komma etta!

123
Skriv svar