Assassin's Creed Shadows visar att framtiden är AI-genererad
Sweclockers André Stray ser en framtid med fejkade – och skitsnygga! – bildrutor.
#ai, #assassins-creed-shadows, #krönika
Personligen bryr jag mig inte om det är "äkta" eller inte. Är det snyggt eller inte, det är det viktiga.
Precis, om det ser bra ut och känns bra att spela så är det väl skit samma.
Av de som påstår att de ser skillnad så snackar minst 9/10 BS. Bara för att man ser skillnad när Digital Foundry gör en video där dom jämför två stillbilder innebär det inte att man själv kommer se skillnad i spelet i rörelse.
Av de som påstår att de ser skillnad så snackar minst 9/10 BS. Bara för att man ser skillnad när Digital Foundry gör en video där dom jämför två stillbilder innebär det inte att man själv kommer se skillnad i spelet i rörelse.
om vi pratar dlss eller fsr så ser man absolut skillnad mellan det och native i majoriteten av spel. Hur det är med frame gen, det kan jag inte säga något om.
Ibland måste man helt enkelt välja mellan nostalgisk envishet och ett öppet sinne för teknikens möjligheter.
För många av oss (har dock inte frame gen) så handlar det inte om någon form av nostalgi utan snarare om saker som input lag.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Jag älskar snygg grafik och grafiska effekter, men inte till bekostnad av bildkvalitén. Där vill jag se en balans.
Tycker inte alls om denna uppskalningsfrenzy vi lever i just nu, med alla diverse grafiska artefakter som resultat och suddig bild för att grundupplösningen är så låg.
”Minns hur ray tracing för fem år sedan avfärdades som onödigt lull-lull”
Jag är fortfarande lite där, haha. Tar hellre baked lighting och shadow maps om det annars skulle innebära en suddig bild med massa uppskalningsartefekter vid vatten, vegetation osv.
ummm det är jätte lätt att se skillnad på Frame gen on och frame gen off när man spelar, samma med DLSS/FSR on och off (DLSS4 och FSR4 har dock blivit bättre på att gömma problemen) men att säga att folk som säger att dom kan se skillnad snackar bullshit är helt fel
"Vi vill uppleva spelvärldar så realistiska att ögonen vattnas, men utan att behöva sälja huset för ett grafikkort."
Själv har jag aldrig frågat efter "realistiska" spel, tycker de även åldras väldigt dåligt. Jag vill ha "spelgrafik", Zelda Botw tycker jag är otroligt snyggt men det är inte alls realistiskt. Vill jag titta på verklighetstrogen grafik går jag ut och känner lite på gräset.
Bra artstyle slår "realistisk" grafik alla dagar i veckan.
Den stora frågan är väl snarare, hur viktigt är det? Utöver att jag kan tycka att Switch är en närmast plågsam upplevelse med tanke på hur fult allting är och ändå flyter med för få FPS, så har jag aldrig upplevt att grafiken varit särskilt viktigt för ett spel. Det har definitivt aldrig lyft ett dåligt spel. Om jag kan få både ett fantastiskt spel med fantastisk grafik, absolut, men jag väljer 10 av 10 gånger att de hellre lägger merparten utvecklingskostnad på innehåll snarare än grafik. Att jag inte är ensam om att känna så framgår om inte annat av vilken renässans som indiespel har fått de senaste åren.
Jag är, så att säga, tappad i golvet vad gäller teknik. En dumglad amatör. Jag gillar det jag läser. Är inne på det @Mirage säger: ser det bra ut så ser det bra ut. Om det finns genvägar som kostar mindre...? Najs!
Är i "ny dator"-tankar och slipper jag sälja huset (som jag inte har) är det ett plus.
En Bamseponny av folket
Dagens spel är knappt snyggare än spel från 10 år sen men bra mycket sämre optimerat. Dömer varje person negativt som get hyllning till denna skit. Inte bara att spel det sämre ut på många sätt utan även har sämre gameplay, animationer och ai för npc:er. Helt sjukt egentligen hur spel inte lyckats vara innovativa på över ett decennium.
Medans jag giller snygg grafik och inte bryr mig om uppskalning eller ej, då finns ngt annat som jag tycker är störande med all "realistiskt" snack, bl.a. "AI" (gud vad man blir trött på detta, kan man inte prata om avancerade algoritmer som det oftast är) beteende av fiender tex...
Eller ngt som är (misstänker jag) pga av enskilda (nya? Ubisoft) spelmotorer: vinden. I tex SW Outlaws eller senaste AC är det antingen storm eller blåser reellt, men inget emellan. Visst, när det spöregnar eller är tex höst i spelet (eller ngt "magisk" som i ett område i SWO), helt ok. Men så snart en vanligt vindpust kommer så att kläderna eller träd fladdrar på ett helt onaturligt sätt, då förstörs atmosfären för min del. Så om vi snackar "AI" kan vi inte få bättre vind, tack.
Apropos äldre spel som är bra på sånt, RDR2, GTAV eller tom Skyrim.
tar hällre ett mycket fullare spel men det är optimerat och kan köras utan skit "frame gen" och upscaling än ett skit snyggt spel som knapt går att spela utan upscaling och frame gen
100% detta. Allt detta fake gör bara spelet fulare tycker jag. Är så less på att spel ska vara helt optimerade nu. Devs förlitar sig på upscaling och framegen för att optimera vilket är helt fel väg.
Den som vet vet.
Man kan kolla på vilken assassins creed shadows vs (random spel för 10 år sedan) och se hur mycket bättre spel var förr. Nästan alla nya spel ser så otroligt billiga ut.
https://m.youtube.com/watch?v=qntITL1o3yA&pp=ygUaQXNzYXNzaW5z...
https://m.youtube.com/watch?v=ZWY_bJRB9to&pp=ygUgQXNzYXNzaW5z...
Assassin's Creed Unity är så himla vackert. Slut på meddelande!
En Bamseponny av folket
Helvete vad såna här förslag-till-åsikt-inlägg får igång mig.
<screenshot>
"Ultra-grafik är ultra-snyggt och ultra-krävande."
Hahaha! Med den bilden som exempel! Skojar du?
Vad är det för suddig misär?!
Vad händer med gräset/mossan?
Vad är grejen med de platta grenarna?
Varför känns hela spelet "flat"? Noll grafisk designfilosofi.
Och detta är då alltså ett screenshot där spelet är i (relativt) stillastående läge aka där som alla dessa upscaling-metoder, TAA och Frame Gen-BS beter sig som bäst? Hur ser det ut när du rör på karaktären? Vågar jag gissa att bildklariteten störtdyker, som i alla andra spel gjorda med dessa lösningar i åtanke?
"Samtidigt får vi svårslagen och urläcker grafik som aldrig förr. "
Jag håller så långt ifrån med som det bara går.
Jag tror att vi/folk helt enkelt blivit blinda för hur snygga (och optimerade!) spel var förr, och hur otroligt kasst det i många fall är idag. Starta vilket 2015/2016-spel som helst på PC och plötsligt känner man sig som ett barn som äntligen får glasögon.
Denna AI-upscalehysteri är blott marknadsföringsmumbojumbo som halvdant agerat plåster på spel som
1) ej är skapta av samma kompetensnivå som spelutvecklare förr
och/eller
2) en akut lösning på ickeexisterande optimering då spelet i fråga måste rushas ut pga aktieägare.
För någon månad sedan köpte jag mig nytt grafikkort, ny skärm, och spelet Talos Principle 2. Ett spel som nästintill av alla outlets hyllats som mycket snyggt, och visst var det det - i screenshots.
Spelet var så otrolig suddigt så fort man interagerade med det att jag fick ont i huvudet. Jag var nästintill inne på att något var fel på mina nya grejer, men icke, det är bara så """ultra-snygg ultra-grafik""" ser ut idag. Som skit. Vaselin över hela skärmen.
Och stänga av skiten går inte heller, då blir det precis som André säger både ospelbart (och i TAAs fall fult som stryk då varenda detalj i spelet är skapt med hitte-på-filtret in mind)
Sluta äta upp det, folk.
Vi är inte barn som får vara nöjda och äta det som serveras, vi är kunder som långsamt blivit lurade och går med på att den mikrovärmda Karins Lasagne de serverar är det godaste som erbjuds och som någonsin tillagats, och att någon annan rätt öht skulle vara "omöjlig" att göra pga [ursäkter].
Tack för mig
Jag är FPS-blind
Har noll koll på vilka spel som är låsta till vilken skärmuppdatering, och känner i princip aldrig av dippar.
Så jag vill ha så snyggt som möjligt. Även om det bara är 30fps. Eller om 50% av rutorna är fake.
Men jag vet också att många är känsliga för FPSen så respekterar er åsikt.
För mig ser spelen bättre ut med DLSS. Äntligen bli av med TAA som har förstört spel sen det kom.
Fattar inte hur folk stog ut med TAA och sen klagar på dlss? Att ha TAA är hemskt i spel och utan någon anti aliasing var lika hemskt så alla spel såg ut som rent ut sagt skit i massa år
nvidia frame gen fungerar också bra i de flesta spelen där jag inte märker några artifakter eller ghosting
SÅ TACK NVIDIA FÖR DLSS säger jag
Framtiden innebär att varje bildruta kanske är mer fejk än förr. Samtidigt får vi svårslagen och urläcker grafik som aldrig förr.
Problemet är ju att spelen inte alls är snyggare. De flyter bara så jävla dåligt nuförtiden att AI-tramset blivit ett krav.
Visst, RT kan jag förstå kräver "AI", men trots att man stänger av det flyter ju spelen fortfarande som skit.