Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Bodkin

Tycker den var riktigt bra. Deckarserie på Irland för den som är trött på att alla deckare är likadana.
En journalist som får order att hålla sig undan ligger lågt i den lilla byn Bodkin, försöker tillsammans med en podcaster från USA rådda i en märklig händelse då två personer försvann under firandet av den keltiska högtiden "Samhain".
Bara 7 avsnitt så det är kvalitet över kvantitet här.

https://dnm.nflximg.net/api/v6/2DuQlx0fM4wd1nzqm5BFBi6ILa8/AA...

Den är jättecharmig.

Medlem

Pantheon - 10 av 10 godisar

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Releasehästryttare

Såg klart säsong 2 av Severance nu, bedrövligt slut på en bedrövlig säsong.

Är nästan lite arg nu för att det va så dåligt.

Medlem

Adolescence. Inte sett så hemskt mycket serier senaste åren, men detta är det bästa jag sett sedan jag såg Normal People.

Medlem
Skrivet av Devan:

Såg klart säsong 2 av Severance nu, bedrövligt slut på en bedrövlig säsong.

Är nästan lite arg nu för att det va så dåligt.

Såg också klart säsong två nu när allt är släppt.

Ja, säsong 2 är inte i närheten av den första iallafall, det kan man lugnt säga, tråkigt nog.

Man kände verkligen avsaknad av det tighta manuset, pacingen och storyn från säsong 1.

Stagnerad karaktärsutveckling, för många plotholes, lösa trådar och obesvarade saker. En del av det som blev besvarat kändes som ett antiklimax.

Men den hade ljusglimtar ändå. Läckert filmad, bra ljud och musik, gillar fortfarande upplägget och världen samt bra skådespeleri. En del avsnitt bättre än andra, ibland jäkla bra. Tiden går också väldigt fort när man ser serien, såg om första säsongen inför tvåan och man tröttnar inte alls, framförallt under första.

Jag kommer se kommande säsong såklart, då jag undrar hur man tänkt med fortsättningen och även om dom gör det bra. Jag menar, var tar man ens vägen nu?

Tyvärr tror jag inte man lyckas återgå till första säsongens briljans, men hoppas jag har fel.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ja, säsong 2 är inte i närheten av den första iallafall, det kan man lugnt säga, tråkigt nog.

Man kände verkligen avsaknad av det tighta manuset, pacingen och storyn från säsong 1.

Stagnerad karaktärsutveckling, för många plotholes, lösa trådar och obesvarade saker. En del av det som blev besvarat kändes som ett antiklimax.

Men den hade ljusglimtar ändå. Läckert filmad, bra ljud och musik, gillar fortfarande upplägget och världen samt bra skådespeleri. En del avsnitt bättre än andra, ibland jäkla bra. Tiden går också väldigt fort när man ser serien, såg om första säsongen inför tvåan och man tröttnar inte alls, framförallt under första.

Jag kommer se kommande säsong såklart, då jag undrar hur man tänkt med fortsättningen och även om dom gör det bra. Jag menar, var tar man ens vägen nu?

Tyvärr tror jag inte man lyckas återgå till första säsongens briljans, men hoppas jag har fel.

Kan bara instämma med er.
Säsong 1 var helt grym, medan säsong 2 bara är helt ok.
Lite trög pacing emellanåt och ett par filler-episoder under säsongen som inte tog handlingen vidare något större.

Releasehästryttare
Skrivet av Fezk:

Skrivet av Rowin42:

Kan bara instämma med er.
Säsong 1 var helt grym, medan säsong 2 bara är helt ok.
Lite trög pacing emellanåt och ett par filler-episoder under säsongen som inte tog handlingen vidare något större.

Jag kommer inte kolla på S3.

Medlem

Midnight Mass (2021) - https://www.imdb.com/title/tt10574558/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8...

"An isolated island community experiences miraculous events - and frightening omens - after the arrival of a charismatic, mysterious young priest."

Riktigt bra manus, stundtals fenomenalt, tillsammans med bra skådespelarinsatser från dom flesta. Monologen om vad som händer efter döden från avsnitt 4 var fantastisk. Avsnitt 5 var också fenomenalt.

Tycker dock det tappar lite här och där, en del mot slutet, både story och manus.

Det är mer än en simpel "skräck"serie kan man säga. Intressant take på "huvudpremissen".

Betyg: 3.5/5

signatur

Releasehästryttare

Common side effects 8/10

En kul liten serie om upptäckten av en svamp som botar all sjukdom inklusive död.

Medlem
Skrivet av Devan:

Common side effects 8/10

En kul liten serie om upptäckten av en svamp som botar all sjukdom inklusive död.

https://preview.redd.it/alternative-poster-for-common-side-ef...

Tyckte stilen såg ut som Scavengers Reign, väldigt likt, och jo, samma skapare och animationsstudio.

Kan nog bli att spana in den också!

Nu måste jag kolla på "pollinerings"-scenen igen från Scavengers Reign på tuben, så fenomenal!

signatur

Medlem

Adolescence.

Den var helt ok, tyvärr lite långsam emellanåt eftersom varje avsnitt är en tagning. Förstår inte syftet med det, på många ställen är det snarare en nackdel för handlingen och förstör illusionen.

Som i första avsnittet t.ex.

säger poliserna att en sköterska ska ta prover men det kan ta ett tag innan hon kommer. Hon är där tio minuter senare. En offentlig försvarare dyker glatt upp fem minuter efter gripandet. Kvart över sju på morgonen har polisen pratat med pojkens skola och fått fram hans betyg.

Jo. Troligt. ”Ett av avsnitten spelades in 13 gånger!” Ja men serien blir inte bättre per automatik för det. Blir mer som en onödig gimmick.

Annars var den bra, 3/5.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sunstalker:

Adolescence.

Den var helt ok, tyvärr lite långsam emellanåt eftersom varje avsnitt är en tagning. Förstår inte syftet med det, på många ställen är det snarare en nackdel för handlingen och förstör illusionen.

Som i första avsnittet t.ex.

säger poliserna att en sköterska ska ta prover men det kan ta ett tag innan hon kommer. Hon är där tio minuter senare. En offentlig försvarare dyker glatt upp fem minuter efter gripandet. Kvart över sju på morgonen har polisen pratat med pojkens skola och fått fram hans betyg.

Jo. Troligt. ”Ett av avsnitten spelades in 13 gånger!” Ja men serien blir inte bättre per automatik för det. Blir mer som en onödig gimmick.

Annars var den bra, 3/5.

Intressant. Har själv tänkt att se den mer eller mindre snarast då det är Stephen Graham som är bakom den. En favoritskådis och det här är väl hans första egna grej, tror jag. Men hade ingen aning om att alla avsnitt är filmade i en tagning. Tar för givet att han blev inspirerad till det när han var med i Boiling Point (grym film) för några år sen, som också är filmad i en enda tagning. Nu har jag ju inte sett Adolescence än så kan inte uttala mig där, men har svårt att se att det bara skulle vara en gimmick-grej. Det är ju sjukt mycket mer jobb bakom att filma allt i en tagning, så det är ju rimligen inget man gör utan en tydlig anledning. Tänker jag.

Men vi får väl se när jag själv sätter tänderna i serien!

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Intressant. Har själv tänkt att se den mer eller mindre snarast då det är Stephen Graham som är bakom den. En favoritskådis och det här är väl hans första egna grej, tror jag. Men hade ingen aning om att alla avsnitt är filmade i en tagning. Tar för givet att han blev inspirerad till det när han var med i Boiling Point (grym film) för några år sen, som också är filmad i en enda tagning. Nu har jag ju inte sett Adolescence än så kan inte uttala mig där, men har svårt att se att det bara skulle vara en gimmick-grej. Det är ju sjukt mycket mer jobb bakom att filma allt i en tagning, så det är ju rimligen inget man gör utan en tydlig anledning. Tänker jag.

Men vi får väl se när jag själv sätter tänderna i serien!

Jag tyckte det funkade i Boiling Point (håller med, grym film) eftersom den utspelar sig i en restaurang där det är mycket liv och rörelse, det händer saker hela tiden. Att se en bilresa i realtid är tyvärr inte lika spännande.

Medlem

Devil May Cry
6/10

Coola actionscener, ett narrativ som gör sitt jobb men inte mer. Hade kunnat gett karaktärer lite mer tid att utvecklas.
Ser gärna nästa säsong.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Kontot avslutas

Oj senaste serien jag såg klart. Defiance tror det var jag jädra bra serie synd den ej fick mer.

Jag har sätt nyare serien men inte sätt klart dom.
Jag har sätt the Expanse men bara sesong 1 och halva säsong 2.
Har sätt säsong 1 och 2 Witcher men nä gav up på serien
Rick and morty säsong 1-3

Medlem

Jag kan varmt rekommendera Frieren som finns på svenska Netflix nu. Enkel 10/10 från mig som inte är ett anime-fan. (Bäst med japanskt tal!)

Medlem

Castlevania: Nocturnal
7/10

Håller samma höga klass och underhållningsvärde som "vanliga" Castlevania-serien. Dock fann jag denna lite mer spretig i sitt berättande, mer fokus på demoner och gudar.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Stenbeck på SVT. I sådana här biografier blir jag alltid irriterad när jag inte får se dödsscenen. Ville se Stenbeck falla ihop i potatismoset. Annars var den bra. 3,5/5.

Medlem

Vet inte om det räknas men fastnat för detektiverna säsong 2 på svtplay. Trodde först det var nån b-version av bäst i test typ men mycket bättre. Lagom tjoigt och tramsigt med en spännande variation. Skrattar ibland så jag tjuter. Kan starkt rekommendera att kolla ikapp.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Midnight Mass (2021)

Telling Instead of Showing - The TV Series.

Jag gillade storyn och premissen, men fan, Midnight Mass hade varit så sjuuuukt mycket bättre om de bara hade skippat att varenda jävla karaktär ska göra en lång monolog exposition-dump varenda gång de pratar. Jag och tjejen himlade så mycket med ögonen att vi fick träningsverk. Det var ju typ 5ggr per avsnitt! Jag förstår att man kan behöva göra det nån gång ibland, men seriöst..
De ständiga monologerna sabbar serien. Den förtydligar hela tiden allt för publiken istället för att lämna nåt åt ​​fantasin eller ens låta tittarna få sitt eget perspektiv.

"Hej, är du här och handlar!"
"Ja... och när jag var liten..." (10min lång monolog om döden)

5min senare..

"Vi måste göra nåt åt det här hotet innan byn går åt helvete!"
"Absolut, det påminner mig om.." (12min lång monolog om lidande)

Jag antar att det var ett försök till att reflektera kyrklig predikan och göra det till ett tema, men jääävlar vad utdraget det blev.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Telling Instead of Showing - The TV Series.

Jag gillade storyn och premissen, men fan, Midnight Mass hade varit så sjuuuukt mycket bättre om de bara hade skippat att varenda jävla karaktär ska göra en lång monolog exposition-dump varenda gång de pratar. Jag och tjejen himlade så mycket med ögonen att vi fick träningsverk. Det var ju typ 5ggr per avsnitt! Jag förstår att man kan behöva göra det nån gång ibland, men seriöst..
De ständiga monologerna sabbar serien. Den förtydligar hela tiden allt för publiken istället för att lämna nåt åt ​​fantasin eller ens låta tittarna få sitt eget perspektiv.

"Hej, är du här och handlar!"
"Ja... och när jag var liten..." (10min lång monolog om döden)

5min senare..

"Vi måste göra nåt åt det här hotet innan byn går åt helvete!"
"Absolut, det påminner mig om.." (12min lång monolog om lidande)

Jag antar att det var ett försök till att reflektera kyrklig predikan och göra det till ett tema, men jääävlar vad utdraget det blev.

Mjamje, håller inte riktigt med. Det är snarare monologerna och karaktärerna som höjer serien. Själva skräckstoryn/huvudpremissen är bara ett sidospår i det stora hela, även om det också var intressant.

För mig gör inte det låga tempot något, så länge det är ett välskrivet manus med intressanta karaktärer.

Lite som Tarantinos filmer, långa monologer men så välskrivet att man sugs in i det.

Säger inte att serien är det bästa jag sett, men monologerna var inte det som drog ned helheten för mig.

signatur

Medlem

Bergerac - 2025, 6,4 på IMDB.

https://www.imdb.com/title/tt9800658/

En nyutgåva av Bergerac.
Enda likheten är väl just namnet och ön, de kunde lika gärna kallat den något annat men kanske "reklampoäng" att få?

Nåväl, en polisserie vars förpackning höll och som jag nog ger lite högre än vad IMDB siffran på visar.
Trassligt hemmaliv som så ofta nuförtiden, hyggligt manus och skådespelarinsatser, mitt stalltips är att det kommer fler säsonger.

Mormor i serien är en bonus och ger viss "klass" samt humor.

Hela första säsongen går att se på SvtPlay just nu.

---

Och när jag ändå är inne på Mormor (Zoe Wanamaker i Bergerac) så tittar vi just nu på TV4 Play på en äldre komediserie där hon har rollen som mamma, bra manus och rätt bra standard på humorn.
Serien har ett antal år på nacken men håller ändå fortfarande väl.

Jämna Plågor (My Family), - 2000-2011, 7,5 på IMDB.

https://www.imdb.com/title/tt0257315/

signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag antar att TV4 såpan FARMEN räknas till "serie" så det får väl bli denna långkörare.

Medlem

The White Lotus säsong 3. Riktigt bra igen.
Har en fantastisk scen om

kvinnlig vänskap

Medlem
Skrivet av Crank:

Mr Robot är väldigt bra, ett sånt där guldkorn som många missat.

Två andra bra serier på Netflix är Warrior https://www.moviezine.se/series/warrior-2019

Och Messiah https://www.moviezine.se/series/messiah

Håller helt med dig här både Warrior och Messiah är två väldigt bra Serier otroligt synd bra att dom blev nerlagda.
Enligt min mening är inte Midnight Mass bra enligt mig förstörs den av ett jäkla nonsens babblande och man kan tro att den/dom som skrivet den hade både en livs och religiös kris som dom var tvungna att visa andra. Då är ju Mike Flanagans The Hunting Of Hill House bra mycket bättre.

Medlem

Avverkat Love is Blind Sverige i rask takt. Säsong 1 var bättre än den andra.

Säsong 3 av White Lotus. Aldrig dålig, men heller aldrig riktigt bra. Svagaste säsongen, men Walton Goggins är alltid sevärd. Sam Rockwell var säsongens absoluta höjdpunkt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

The White Lotus säsong 3. Riktigt bra igen.
Har en fantastisk scen om

kvinnlig vänskap

Nice, de 2 första säsongerna har ju vart skitbra, men själv får jag vänta tills The last of us S2 släppts i sin helhet så kan man bänka båda på 1 månad, har inte Max nu

Medlem

Arcane.
Har aldrig spelat LOL men denna TV serie är helt klart min absoluta favorit någonsin.
Otroligt bra berättelse, fantastiskta karaktärer, animationen är unik och läcker.
Jag har nog aldrig varit så förtrollad av en serie. 11/10 poäng!

Medlem

Adolescence. Rätt usel, typisk "made for awards", coolt filmad, det var allt, inte så att man känner någon sympati för den det handlar om.
Långsammare och tråkigare än att studera färg som torkar, övervägande en massa scener av; "person går igenom korridor"-och annat onödigt pg.a hur den är filmad (vilket igen är lite "coolt" gjort, men tillför absolut NOLL).
2.5/5.

Kollat massor av Futurama igen,, snart sett om lika många ggr som South Park... Typ dubbelt så bra som det bästa av Simpsons imo, mkt bättre karaktärer överlag. 4.5/5

Medlem

The foundation (Apple tv)

Riktigt bra serie, snäppet bättre och mer intressant än Dune serien imo

Skriv svar