Command & Conquer: Yuri’s Revenge

Medlem

Yuris revansch är expansionspaketet till Red Alert 2 som släpptes ett år efter originalet 2001 (om du vill läsa mer om det först skrev jag en recension om det här) - och följer händelserna i det spelet. Än en gång står de allierade som segrande i konflikten och ser fram emot lite välbehövd R&R, när de upptäcker att Yuri, en av Alexander Romanovs toppgeneraler, har mitt under näsan på dem, på Alcatraz utanför San Francisco - byggt ett väldigt psyktorn... psykiskt torn... torn som kan kontrollera människors agerande - lite som sociala medier - innan det var en grej - och direkt in i hjärnbalken. Om det väl sätts igång kommer han kunna kontrollera hela eller stora delar av den amerikanska befolkningen.

Amerikanska presidenten kallas in till ett krismöte om situationen när Yuri hijackar mötesskärmen.

Herr President - låt mig förklara. Jag kommer ta över världen och det finns inget ni kan göra åt det.

Inget kan vinna över vår kärlek till frihet. Tro inte att du kan komma här och hota oss va.

Oh, men jag kan, herr president - Jag har placerat hjärntvättssignaltorn runt hela världen. Men ni kan slippa detta öde... om ni ger mig:

Psst - boss....

Yuri... Yuri! En miljon dollar? Varför sa du inte det från början? It´s a deal!

Psst - boss.... boss!

Stör mig inte nu Igor - jag gör affärer!
Jomen boss.... 1 miljon dollar är inte så mycket... bara Virtucon tjänar mer än 9 miljarder dollar per år.

Vad är Virtucon för något?
Jag vet inte, men det kändes som att jag behövde säga det.

Nåväl.... låt mig tänka om...

Sorry - jag menade jag vill ha 100 miljarder dollar!

Vad säger du!? Är du inte klok? Då måste jag ju pusha för höjda skatter för mina kampanjdonatorer!

Hehehe - synd - då slår jag på tornen då. So long, suckers - muharharharharhar...har.. ....Klick!

Yuri lämnar rummet med en förtvivlad stämning. Men de måste försöka göra något.
Presidenten kallar in en lufträd för att slå ut psyktornet i San Francisco men det går sådär:

Ett stridsplan lyckas åtminstone slå ut kärnreaktorn som strömförde psyktornet vilket ger dem något av en respit.

Eftersom de allierade är för sent ute att göra något åt att Yuri just slagit på psyktorn runt hela världen och dominerat världsbefolkningen finns det bara en sak att göra - att gå bakåt i tiden för att få tid att sätta stopp på Yuri för att rädda världen ur hans våld. Lyckligtvis besitter de allierade en tidsmaskin som självaste Albert Einstein uppfunnit. I Sovjets kampanj å andra sidan är ditt mål att stjäla tidsmaskinen från de allierade för att ställa allt till rätta och vinna kriget. De påföljande tidsresorna leder till alla möjliga märkliga scenarion, skiftande allianser och förvirrande tidslinjer.

Det är också här Red Alert går från att vara en aning fånigt men med en ansats att försöka tas på allvar till att gå helt uppåt väggarna, som att gå från James Bond till Austin Powers-filmerna, något som ytterst kulminerade i Red Alert 3:s bepansrade kommunistiska brunbjörnar som skjuts ut från kanoner och dalar ner i rödstjärnebroderade fallskärmar för att inta fiendens positioner. I originalet introducerades två underrättelseofficerare som beskriver dina mål i varje scenario, men i Yuris revansch börjar de tappa något av professionaliteten och aktivt flörta med dig utan någon uppenbar anledning som om det vore en film från 60-talet.
Om jag inte visste bättre skulle jag komma på mig själv att säga - Oh behave..... Groovy!

Den maktgalne Yuri ser ut som en påtänd Lenin men var också den som ensamt satte hela USAs kärnvapenarsenal ur spel under sovjets invasion i originalet när han hjärntvättade sönder alla iblandade officerare att spränga upp sig själva i kärnvapensilorna.

I det här spelet har Yuri gått från att vara obehaglig till att bli självaste Dr. Evil. Han har fått sig eget lag den här gången med sina egna unika enheter och byggnader som lägger fokus på hjärntvättssignaler och allehanda mänskligt lidande. Istället för kraftverk använder han Bio Vats som alstrar mer energi ju fler av hans egna soldater eller hjärntvättade fiendetrupper han pressar in i dem. Han har en taggig kvarn som bryter ner människor och stridsvagnar till sina beståndsdelar för att tjäna extra pengar.
För ordinarie inkomst använder han så klart hjärntvättade slavar som åker runt i stora lastbilar tills de når malmen och springer ut med spadar för att gräva upp den. Både hans försvarsverk och stridsvagnar använder "chain guns" som kan skjuta mot luft såväl som markmål och åsamkar mer skada per sekund ju längre de fortsätter snurra. Den andra biten av den mardrömslika kakan är alla olika sinnesdominerande enheter, på hjul eller till fots. Han har till och med försvarstorn som tar kontrollen över alla enheter som kommer i närheten. En bra kontring mot dessa är att använda de allierades nya robottanks som inte kan domineras på det telepatiska planet - att använda sovjets V3-raketer eller de allierades långdistansvapen så som snipers eller flygvapen, eller att helt enkelt garnisonera ditt infanteri i byggnader, där Yuris wololo-krafter inte kan tränga in av någon anledning. Som du kanske märker kräver Yuris okonventionella krigsstil att du anpassar din taktik i viss mån för att möta det nya hotet, och vem gillar inte en utmaning?

Även Sovjet får ett par nya enheter gå på offensiven med under kampanjerna, där särskilt Sovjets Tesla Tanks sticker ut. Medan de inte är riktigt lika ödeläggande som de lystra prismastridsvagnarna på den allierade sidan, är de fortfarande snarlika i att de är Sovjets mest ödeläggande vapen - nu på larvfötter. Apropå ljusstrålevagnarna har nu Sovjet äntligen fått ett effektivt kontringsvapen - belägringshelikoptrar. Eftersom de allierade traditionellt kontrollerar luftrummet brukar de i originalet inte satsa så mycket på luftvärn och eftersom prisma tanks bara kan skjuta mot markmål blir de lätta måltavlor för dessa rotorbladsburna skadegörare. De kan dessutom landa och då börja skjuta med kraftfulla långdistanskanoner.

Yuris revansch är också duktigt på att ge dig en ordentlig utmaning och göra kampanjernas scenarion så varierade det går. I vissa banor får du kontrollera både sovjetiska och allierade styrkor i en kombinerad attack eller försvar mot Yuris arméer, i en annan får du istället slåss en mot tre baser, en för varje lag - en ordentlig utmaning som också erbjuder unika taktiska dilemman och möjligheter. Det är till exempel möjligt att kombinera sovjetiska och allierade enheter för att skapa unika variationer, så som att placera en av sovjets Galna Ivan-snubbar, en galen bombman, i en allierad IPV (Infantry Fighting Vehicle) för att skapa en snabbrullande självdetonerande bomb.

Spelets två kampanjer, en för sovjet och en för de allierade, tar dig till några riktigt skruvade tider och platser, så som en kortvarig vistelse i dinosaurietiden, eller en annan där du jagar Yuri till månen.

Intressant nog är Apollo 11 närvarande, vilket väcker frågan om när Red Alert 2 egentligen äger rum. Om Sovjet redan var besegrade i det andra andra världskriget, varför var det då så viktigt för USA att åka till månen?

Tyvärr finns det ingen kampanj där du får spela som Yuri själv. Om du vill spela som honom är du förvisad till skirmish mode eller multiplayer, men det hade varit kul att se en kampanj där han lyckas med sina illasinnade planer och där du fick en större anledning att lära dig hans spelstil.Som det är nu när du attackerar hans baser är det ibland oklart vad olika byggnader gör för något, vilket i och för sig inte gör det mindre tillfredsställande att smälla sönder.

Jag är glad att jag spelat igenom Red Alert 2 igen. Det var riktigt kul. Yuri´s Revenge var inte något jag spelade när det kom ut, men det är en värdig expansion till ett mästerligt spel, som för första gången i serien har tre spelbara lag. Det introducerar nya enheter, två utmanande kampanjer och massvis med tidig 00-tals ostighet som är en upplevelse i sig.
Allt som allt är Yuris revansch en konstig , men underhållande expansion - en expansion som ger en förhandstitt om just hur bisarrt, knäppt och tokigt allt blir i nästa spel i serien, Red Alert 3.

+
Två underhållande nya kampanjer som är mer spejsade än någonsin
+
Nya enheter och nytt spelbart lag
+
Ostiga FMVs
-
Ingen spelbar kampanj för Yuri
Medlem

Jag jobbar just nu med ostiga FMVs, eller, de är inte lika ostiga, men hela grejen med FMVs för mig kommer ju från Cnc bland annat.

Jag undrar också om det är så att Ray Wise blev castad som president i 24 efter detta oskarsvärda skådespeleri.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag jobbar just nu med ostiga FMVs, eller, de är inte lika ostiga, men hela grejen med FMVs för mig kommer ju från Cnc bland annat.

Jag undrar också om det är så att Ray Wise blev castad som president i 24 efter detta oskarsvärda skådespeleri.

Hmm?? Berätta mer?
I en spelkontext eller är du filmmakare?

Ja... onekligen måste det vara här casting-teamet blev imponerade.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Hmm?? Berätta mer?
I en spelkontext eller är du filmmakare?

Ja... onekligen måste det vara här casting-teamet blev imponerade.

Berättar mera sedan när det faktiskt börjas spelas in! Vill inte kladda ner din tråd här.

Jag trodde Ray wise hade spelat president mer än två ggr, men det är bara att han spelar den typen av karaktärer ofta. Man ser ju han lite här och där, eller i det spannet av serier, filmer och kvalitet/tidsålder jag kollar på i alla fall.

Oavsett så är spelet väldigt bra, det blir ju också som du säger mera ploj, än mera och närmare RA3, som jag också gillar.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag trodde Ray wise hade spelat president mer än två ggr, men det är bara att han spelar den typen av karaktärer ofta. Man ser ju han lite här och där, eller i det spannet av serier, filmer och kvalitet/tidsålder jag kollar på i alla fall.

Oavsett så är spelet väldigt bra, det blir ju också som du säger mera ploj, än mera och närmare RA3, som jag också gillar.

Jag tror jag känner igen honom från Twin Peaks.
RA3 har jag kört igenom nu. Får se om det blir en recension.
Jag gillar presentationen, men tycker det tappar lite på att precis alla enheter har specialförmågor att hållakoll på och aktivera. Men jag är inye så bra micro iofs. Känns att de aktiverbara förmågorna skulle passat bättre i ett långsammare, eller tom turordningsbaserat spel. Men men.
Hela red alert resan fick mig att uppskatta igen. Kanske ska ge mig på age of mythology remaken

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag tror jag känner igen honom från Twin Peaks.
RA3 har jag kört igenom nu. Får se om det blir en recension.
Jag gillar presentationen, men tycker det tappar lite på att precis alla enheter har specialförmågor att hållakoll på och aktivera. Men jag är inye så bra micro iofs. Känns att de aktiverbara förmågorna skulle passat bättre i ett långsammare, eller tom turordningsbaserat spel. Men men.
Hela red alert resan fick mig att uppskatta igen. Kanske ska ge mig på age of mythology remaken

Ray Wise är fantastisk i Twin Peaks och fenomenal i långfilmen Twin Peaks: Fire Walk with Me!

Ursäkta OT.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

OMG! Lekland Palmer är president.

Medlem

Dessa recensioner är så njutfulla att läsa. Jag hadde ingen egen pc när detta kom bara kompisens fick jag kolla när han körde 😆 med dessa recensioner går jag tillbaks i tiden igen så jag kan göra om och göra rätt. Nu ska vi se bara vad hadde jag för lösen till EA Origin...

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Dessa recensioner är så njutfulla att läsa. Jag hadde ingen egen pc när detta klm bara kompisens fick jag kolla när han körde 😆 med dessa recensioner hår jag tillbaks i tiden igen så jag kan göra om och göra rätt. Nu ska vi se bara vad hadde jag för lösen till EA Origin...

Kul att du gillar dem! Själv tycker jag nog att det här är bland det fjantigaste jag någonsin skrivit, men så är ju även Yuri´s Revenge så.... : )

Medlem

Undrerbart spel som man ju hoppas får en remaster även om man hört oroväckande info om att källkoden är borta och att det finns licensproblem.. Hur är det med upplösning föresten, behöver man mods för att spela i 1440p? Har det på Steam genom Ultimate Collection men inte fått tummen ur att testa igen

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Undrerbart spel som man ju hoppas får en remaster även om man hört oroväckande info om att källkoden är borta och att det finns licensproblem.. Hur är det med upplösning föresten, behöver man mods för att spela i 1440p? Har det på Steam genom Ultimate Collection men inte fått tummen ur att testa igen

Ja det behöver du nog....

Hittade den här tråden du kan försöka följa tipsen i om du så behagar.

https://www.reddit.com/r/commandandconquer/comments/ab14wf/ho...

Jag orkade dock inte hålla på, jag bara körde i den resolution som fanns.. tror det var 1280x720 - men så fort jag hörde elgitarrerna ville jag bara köra

Medlem
Skrivet av Dreijer:

OMG! Lekland Palmer är president.

Glöm inte Robocop!

Medlem

Grym recension!

Stor nostalgi för mig. Minns ett sommarlov med Yuris revenge, måste ha varit 2002. Sista banan var riktigt svår om inte minnet sviker mig.

Körde du på Steam? Hur fungerar det?

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Grym recension!

Stor nostalgi för mig. Minns ett sommarlov med Yuris revenge, måste ha varit 2002. Sista banan var riktigt svår om inte minnet sviker mig.

Körde du på Steam? Hur fungerar det?

Tack!
Det finns två sista banor, en för Sovjet och en för de allierade och, ja de är knepiga, pga fiendens massförstörelsevapen. En sak i RA2 jämfört med typ aoe2 är att pengarna tar smut tämligen fort. Om man inte lyckas sno till sig ekobyggnader med ingenjörer kan man fort bli rätt så fattig. I sovjets sista får man slåss mot alla tte lagen samtidigt. Den tyckte jag var svår.

På windows och steam fungerar det bra men är inte widescreen. Men jag tänkte inte så mycket på det. Hade askul!

Medlem

Allies guardian gi's är helt fantastiska när man deployat dem. Så de satt upp sina pansarskivor o skjuter raketer mot mark o luftmål. Äger harriers och tanks o båtar i vissa fall lila bra.

Medlem
Skrivet av ace84:

Allies guardian gi's är helt fantastiska när man deployat dem. Så de satt upp sina pansarskivor o skjuter raketer mot mark o luftmål. Äger harriers och tanks o båtar i vissa fall lila bra.

Ja tuffa grabbar. Bra defense men jag använder alltid prisma tanks i offence

Kontot avslutas

Tack för en underbar läsning

Jag önskar varje dag att EA föra samma sak med Tiberian sun och RA 2 som dom gjort med C&C95 och RA en fin simple remaster. Jag saknar tusan i mig RTS spel från för Warcraft 2 och RA 2 och Tiberian sun. Moderna RTS spel är inte lika rolig och den moderna grafiken är ärligt talat tråkig.

Medlem
Skrivet av Roxilius40:

Tack för en underbar läsning

Jag önskar varje dag att EA föra samma sak mTiberian sun och RA 2 som dom gjort med C&C95 och RA en fin simple remaster. Jag saknar tusan i mig RTS spel från för Warcraft 2 och RA 2 och Tiberian sun. Moderna RTS spel är inte lika rolig och den moderna grafiken är ärligt talat tråkig.

Tack för snälla ord.

Kommer det ens rts nu för tiden?
Men ja, RA2 kom ut när föregående pixelgeneration hade nått sin höjdpunkt. Sen blev det ganska ont om pixelspel tills indiespelens intåg

Kontot avslutas
Skrivet av AdamMK:

Tack för snälla ord.

Men ja, RA2 kom ut när föregående pixelgeneration hade nått sin höjdpunkt. Sen blev det ganska ont om pixelspel tills indiespelens intåg

Jo det kommer lite RTS då o då men dom är ofta bara Meh. Visst man har ju 8-army och deras nya spel 9-Bit Armies: A Bit Too Far som är skapad av Petroglyphs. Som vad jag vet består av före detta West wood anställda.

Medlem
Skrivet av Roxilius40:

Jo det kommer lite RTS då o då men dom är ofta bara Meh. Visst man har ju 8-army och deras nya spel 9-Bit Armies: A Bit Too Far som är skapad av Petroglyphs. Som vad jag vet består av före detta West wood anställda.

@Kyrre tipsade om det här för ett tag sen - påminner om C&C! Kanske kan bli något
https://www.fz.se/forum/trad/462115-d-o-r-f

Annars kommer det ju nya DLC till Age of Empires 2 hela tiden, närmast nu i maj!

Kontot avslutas
Skrivet av AdamMK:

@Kyrre tipsade om det här för ett tag sen - påminner om C&C! Kanske kan bli något
https://www.fz.se/forum/trad/462115-d-o-r-f

Annars kommer det ju nya DLC till Age of Empires 2 hela tiden, närmast nu i maj!

Tackar för tipset. Jo jag såg den DLC och lär nog skaffa den.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Tack för snälla ord.

Tempest rising släpps nu i slutet av april tror jag. Det ser ut att ha inspirerats av de stora klassiska rts spelen från 90-taler-början av 00 talet 😀

Medlem
Skrivet av ace84:

Tempest rising släpps nu i slutet av april tror jag. Det ser ut att ha inspirerats av de stora klassiska rts spelen från 90-taler-början av 00 talet 😀

Åhå där ser man. 3dgrafiken får mig att tänka på Red Alert 3 tack för tipset

1
Skriv svar