Snabbkollen – Hur mycket pengar köper du spel för om året?
Bästa med denna ständiga klagan från utvecklingsstudios (oftast typ större EA, Activision, etc) om spelrpriserna är för låga och att utvecklingen kostar så mycket pengar, blah blah. Är när man kollar vad bolagen faktiskt omtsätter och FRAMFÖR ALLT i slutändan vad dom har för vinst:
Vinster 2024:
Nintendo: 1.5 Miljarder USD
EA: 1.049 Miljarder USD
Activision: 3.55 Miljarder USD
Osv.. osv.. bara att ni kolla upp flera av dom.. få eller ingen som direkt går på knäna (och även om dom går på knäna så är det inte för att dom säljer spelen för billigt direkt..)
Bolagen gör helt SJUKA vinster fortfarande. Det är alltså inte som att dom går på knäna och därför måste höja priset för att överleva. Så varför behöver då priset höjas egentligen!? Det är dessutom sällan om ens någonsin spelpriset är den avgörande faktorn för om ett spel faktiskt gör vinst eller ej. Det är med 99% sannolikhet andra faktorer som avgör detta (Hur bra spelet är exempelvis, timing, polish, exposure, m.m).
Så vad är det spelpriserna EGENTLIGEN styr? För det har absolut inget att göra med företagens överlevnad. Alltså kan man dra slutsatsen att det kommer ner till en sak endast. Dom vill ha ÄNNU mer pengar. 1 miljard är inte tillräckligt. Det ska helst vara 100 triljarder och inte ens det skulle nog räknas som tillräckligt, och det kan man verkligen se framför allt USA nu: Mänsklig girighet HAR inga gränser. Det finns alltså inget som heter "tillräckligt mycket pengar" oavsett hur många nollor du har på kontot. Det enda spelpriset faktiskt styr i slutändan är att OM spelet går med vinst HUR mycket vinst blir det?
Frågan är ju för vi som köper spel följdaktligen: Är detta något vi känner att man måste betala för? Jag tror faktiskt inte att deras VDar eller majoritetsägare, styrelser, etc måste kunna få råd med 2 yachts till eller fler lyxvillor eller? För det är det en prishöjning handlar om i slutändan. Inget annat.
Det är egentligen samma grej som med varför ett Geforce RTX 5090 som kostar NVIDIA ungefär 6000kr att tillverka (material och tillverkning) "måste" kosta 36 000 kr i slutändan. Du kan skylla på "research" kostnad, etc men ha då i åtanke att NVIDIA rapporterade en vinst på 29.76 Miljarder USD 2024...
Jag hoppas innerligt att gamers lär sig något av detta och börjar invänta 50%+ reor istället (som onekligen kommer, så industrin lär sig nåt). Samt försök stödja indie utvecklare så mycket det går. För det börjar verkligen gå för långt. Spel industrin började gå utför ordentligt när det började handla mer om pengar än om att göra bra spel med passion där fokus är på att ge bra upplevleser. Snarare än att suga ut så mycket pengar av spelaren/kunder som det bara går.
TLDR: Dom vill öka spelpriset inte för att dom riskerar att gå under pga höga utvecklingskostnader. Utan för att dom miljarder dom redan tjänar varje år inte är tillräckligt mycket. Prisökningen drivs således inte av att dom vill överleva utan bara att (ägaren, ledningen, aktieägare) vill kunna få ut ÄNNU mer pengar. Varken mer eller mindre.
Utan att vara insatt så kan jag nog tänka mig att det är inte helt lätt att bara kolla på deras omsättning. De stora företag du listar har ju otroligt många anställda och heta spel eller de spel som lyckas ska hjälpa till o betala spel som går mindre bra.
De har nog galet höga utgifter...
OnT;
Själv läggar jag nog max 5000 om året, går lite i perioder beroende på vilka spel som släpps och hur spelsugen jag är. Jag spenderar nog mer på streaming och köpfilmer per år...
"Jag tror du simplifierar det hela om du tror att spelpriser är det som gör att ett spel "makes it or breaks it"." – Det var inte vad jag ville säga. Jag svarade på varför spelpriser är så jäkla höga ibland: jag tror det till stor del hänger på tillgång och efterfrågan, heta spel kan ha högre prislapp och ändå sälja, typ. Men flera faktorer spelar förstås in i vad som blir framgångsrikt och inte, spelindustrin är omvittnat svårförutsägbar.
Jo den är helt klart väldigt svårförutsägbar. Vi får se om den stora massan kommer acceptera denna höjning eller inte. GTA 6 kommer säkert säljas för 1100kr+. Och kommer säkert också sälja som glass i solsken och gå med sjuka mängder dollar i vinst. Men spelindustrin är galen om den tror att den typen av prishöjning nu ska bli normen. Speciellt nu när vi lever i en tid då pga covid, putin och en orange neandertalare i vitahuset verkar gå mot en rätt skrämmande ekonomisk framtid i hela världen. Vilket rimmar rätt illa med massa höjda spelpriser.
Folk kommer därför ha MINDRE pengar till både spel och hårdvara inte mer. Att då också samtidigt komma med massa höjningar.. ja tondöv är ju ett bra ord för det.
Jag misstänker att om den större massan spelare framöver börjar vänja sig vid alltid invänta reor istället för att köpa på release och det pris som är då. Så misstänker jag att den trenden kommer bli svår för spelindustrin att bryta sedan om x år när världen börjat återhämta sig ekonomiskt. Men men, den som lever får se
Jag har enorma variationer här. 2019 var ett ganska extremt år, 2020 betydligt lugnare. 2024 lade jag runt 30 000 på närmare 100 spel inklusive dyra samlarutgåvor och en massa retrotitlar på Tradera. I år blir det mycket mindre med cirka ett spel i månaden i snitt. Så omöjligt att dra ett snitt.
Jävlar vad folk lägger pengar på spel. Trodde jag inte.
Själv tar det emot om ett spel kostar över 300kr. Ligger helst under 100kr.
Fickorna verkar djupa hos en del. Inte konstigt att bolagen vill ha mer pengar. Det finns mer att plocka.
Jag uppskattade att jag lägger 3000 per år. Vissa mer andra mindre. Men 3000 kr på ett år är 250 kr i månaden på min hobby. Jag tycker att det är en ganska rimlig kostnad.
Visste på riktigt inte att 250 kr i månaden räknades som djupa fickor i dagens ekonomi.
PSN: OAKTHYR
Vi har redan sett att folk är beredda att betala mycket pengar för saker dom verkligen vill ha. Men betyder det då att dessa saker måste kosta 700%+ av vad faktiska tillverkningskostnaden är? Borde inte miljardärer/aktieägare nån jävla gång kunna vara nöjd med att företaget deras faktiskt GÅR med vinst och inte ständigt vilja ha mer?
Det stålbad som spelindustrin just nu går igenom beror på BRA många fler faktorer än just spelpriserna. Exempelvis dålig planering och överrekrytering pga covid. För mycket fokus på att jaga nästa "stora spel genre som kan suga ut så mycket pengar som möjligt ur användaren" snarare än att göra ett spel som deras utvecklare själva vill spela och är passionerade för. Samt nu nerskärningar pga alla verkar tro att AI kan ersätta alla utvecklare. Jag tror du simplifierar det hela om du tror att spelpriser är det som gör att ett spel "makes it or breaks it".
När senast hörde du talas om att något bolag som sa att "om vi bara hade tagit 90€ istället för 49.99€" så hade spelet gått med vinst? Sällan spel fungerar så. Antingen säljer dom så mycket kopior att det enda priset avgör är vinstmängden. Eller så blir det så liten försäljning att spelpriset ändå inte hade gjort någon skillnad ö.h.t
Edit:
Jag är absolut inte emot att företag går med vinst. Men någon jäkla måtta måste det vara. Samma som med dom här riktigt fula microtransactions metoderna som bara går ut på att suga ur folk så mycket pengar det bara går. Vissa hävdar att "det är ju bara att folk slutar använda dom så försvinner dom". Men dessa metoder är psykologiskt framtagna att vara så addictive som möjligt. Så inte troligt att det kommer inträffa. Och med företag som bara jagar profits så blir helt plötsligt fokus på att göra så bra addictive microtransaction stores som möljigt, snarare än ett bra spel. Det är det stora felet idag och måste få ett slut. Jämfört med när spelindustrin INTE styrdes av männen i kostymer som bara har som uppgift att jaga nästa miljard.
Jag håller verkligen tummarna att spelindustrin får sig ett rejält stålbad nu framöver så att vi blir av med kostymnissarna från spelindustrin helt och hållet och kan återgå till att få spela spel som är gjorda med passion och med fokus på spelupplevelse och nyskapande. Istället för att suga ut så mycket pengar som möjligt. Det är det största problemet med spelindustrin idag och med stor sannolikhet varför vi ser en neråtgång där ute nu. För det är inga av dom större bolagen som vågar satsa på något längre. Dom vill bara jaga "the next quick big buck". Och då går det som det går nu när folk börjat tröttna.
Det görs redan jättemånga bra och innovativa spel av passionerade studios varje år. Och jag skulle säga att majoriteten av dom väljer rimliga priser över ockerpriser. Om du väljer att enbart fokusera på vad storföretagen producerar så får du givetvis gärna göra det. Men säg då inte att hela spelindustrin är på det viset, för det är den verkligen inte.
Oj, röstade "Högst 3000 kr" men kollade efter kvitton i e-posten och det visade sig vara strax över 4800 kr under 2024! I och med att min PC behöver en uppgradering så antog jag att det blev mestadels köp till PS5, hade helt fel. Noll koll.
Missade även den förra undersökningen. Lägger ganska mycket mer pengar på vad jag misstänker* klassas som mikrotransaktioner.
*Supporter/season packs i t.ex Path of Exile är väl närmare mikrotransaktioner än "spel"?
Det görs redan jättemånga bra och innovativa spel av passionerade studios varje år. Och jag skulle säga att majoriteten av dom väljer rimliga priser över ockerpriser. Om du väljer att enbart fokusera på vad storföretagen producerar så får du givetvis gärna göra det. Men säg då inte att hela spelindustrin är på det viset, för det är den verkligen inte.
Grejen är att om vi pratar spelpriser så tror jag inte det är 9.99€, 14.99€, 29.99€, 39.99€, etc priserna som folk generellt sett stör sig på eller hur? Det är väl egentligen bara en viss typ av spelföretag som sätter 80€ eller högre per spel. Och det är främst dessa priser som är ett problem och därmed dessa företag som är problemet.
Det är där jag anser det bli rejält fel när dom hävdar att dom "minsann måste höja spelpriserna". När dom redan gör miljarder i vinst och utöver höjda spelpriser satsar allt krut på microtransactions för att maximera profit, snarare än att bygga ett bättre spel där dom låter deras utvecklare fritt vara kreativa/innovativa och göra något nytt, istället för nästa Call of Duty XXXVIII. Dessa är spelindustrins cancer, och kommer fhv få det dom förtjänar förr eller senare.
Indie games är vad jag tror är gamingens framtid. För dom har inga "suits" som tjatar på dom att bara fortsätta göra en sequel för det är mindre risk och ger mer pengar. Eller jaga senaste buzz-word grejen eller fokusera på microtransaction store för att maximera profits. Dom har inget som hindrar dom från att göra det dom själva faktiskt VILL skapa, pga "det är för stor risk" eller "för nischat låg chans till stor profit", osv. Så dom berörs inte riktigt av detta. Indie devs är faktiskt raka motsatsen till vad som hänt med spelindustrin i stort.
Men dom tar ej heller några 900kr för deras spel. Dels skulle en indie förmodligen inte komma undan med det men framför allt så BEHÖVER dom inte det. Dom skulle kunna sälja 500k kopior @ 9.99€ och ändå gå med vinst OCH vara mycket nöjd med förtjänsten. Något som skulle vara HELT otänkbart i corporate världen för där måste alla kurvor ALLTID vara uppåt. Oavsett om det rör sig om 100 miljoner, 1 miljard eller 1000 miljarder. Och därmed blir alltså alltid focus på att jaga mer pengar och mer profit på vilken bekostnad som helst.
Hur man än vrider och vänder på detta så är det alltid mängden kopior som säljs som styr om ett spel går med vinst eller inte. Såvida vi inte snackar att du sätter spelpriser på typ 1000€+ eller något (vilket aldrig kommer hända för då kommer priset direkt styra hur många kopior som blir sålda istället och då blir det nog inte många kopior).
Därav sticker det i ögonen på en för jag har då inte sett många indie devs som tycker att spelpriserna är för låga och måste höjas. Mesta av detta skrammel kommer från storföretagen som redan gör miljarder i vinst idag.
Grejen är att om vi pratar spelpriser så tror jag inte det är 9.99€, 14.99€, 29.99€, 39.99€, etc priserna som folk generellt sett stör sig på eller hur? Det är väl egentligen bara en viss typ av spelföretag som sätter 80€ eller högre per spel. Och det är främst dessa priser som är ett problem och därmed dessa företag som är problemet. Det är där jag anser det bli rejält fel när dom hävdar att dom "minstan måste höja spelpriserna". När dom redan gör miljarder i vinst och utöver höjda spelpriser satsar allt krut på microtransactions för att maximera profit, snarare än att bygga ett bättre spel. Dessa är spelindustrins cancer, och kommer fhv få det dom förtjänar förr eller senare.
Indie games är vad jag tror är gamingens framtid. För dom har inga "suits" som tjatar på dom att lägga in senaste buzz-word grejen eller in-game store för att maximera profits. Dom har inget som hindrar dom från att göra det dom själva faktiskt VILL skapa, pga "det är för stor risk" eller "för nischat låg chans till stor profit", osv. Så dom berörs inte riktigt av detta. Indie devs är faktiskt raka motsatsen till vad som hänt med spelindustrin i stort.
Men dom tar ej heller några 900kr för deras spel. Dels skulle en indie förmodligen inte komma undan med det men framför allt så BEHÖVER dom inte det. Dom skulle kunna sälja 500k kopior @ 9.99€ och ändå gå med vinst OCH vara mycket nöjd med förtjänsten. Något som skulle vara HELT otänkbart i corporate världen för där måste alla kurvor ALLTID vara uppåt. Oavsett om det rör sig om 100 miljoner, 1 miljard eller 1000 miljarder. Och därmed blir alltså alltid focus på att jaga mer pengar och mer profit på vilken bekostnad som helst.
Hur man än vrider och vänder på detta så är det alltid mängden kopior som säljs som styr om ett spel går med vinst eller inte. Såvida vi inte snackar att du sätter spelpriser på typ 1000€+ eller något (vilket aldrig kommer hända för då kommer priset direkt styra hur många kopior som blir sålda istället och då blir det nog inte många kopior).
Därav sticker det i ögonen på en för jag har då inte sett många indie devs som tycker att spelpriserna är för låga och måste höjas. Mesta av detta skrammel kommer från storföretagen som redan gör miljarder i vinst idag.
Jag vill bara förtydliga att jag till stor del håller med dig om vad du skriver. Det skavde bara lite i ögat att du skrev att det inte görs några innovativa spel längre ville bara påpeka detta
Men jag tror också att indie eller AA branschen är vägen framåt för oss som föredrar intressanta upplevelser framför AAA marknadens fokus på att maximera vinster.
Jag vill bara förtydliga att jag till stor del håller med dig om vad du skriver. Det skavde bara lite i ögat att du skrev att det inte görs några innovativa spel längre ville bara påpeka detta
Men jag tror också att indie eller AA branschen är vägen framåt för oss som föredrar intressanta upplevelser framför AAA marknadens fokus på att maximera vinster.
Ah, Jo jag borde kanske ha förtydligat att det främst gällde AAA företagen
Försöker köpa spel på rea då det är mycket nedsatt så kommer nog inte ens upp i 1000/månad men ibland när det ska inhandlas konsoler och nya spel går det såklart högre. Vissa spel vill jag inte vänta alltför länge på så då får de kosta lite mer men tror inte jag har handlat över 3000 samma månad i alla fall.
Under 5000 kronor röstade jag.
Jag gillar singleplayer och det ska helst vara ett linjärt spel som inte är hur stort som helst. Gillar kvalite framför kvantitet.
2024 köpte jag:
Black Myth Wukong (60 Euro - fullpris)
Warhammer 40.000: Space Marine 2 (60 Euro - fullpris)
Stalker 2: Heart of Chornobyl (681 kr - fullpris på GOG så jag får spelet DRM-fritt)
Indiana Jones and the Circle of Life (70 Euro - fullpris)
Tre dlc till Total War Warhammer 3 (Shadows of Change, Thrones of Decay, Omen of Destruction) för cirka 22? Euro styck så ungefär 66 Euro sammanlagt.
Köpte också ett par spel som var på min wishlist på rea för max en hundring styck. Spel jag inte är jätteintresserad av men som jag kan tänka mig att testa om priset är max 100 kronor. Exempelvis jag vet att jag och ett gäng kompisar köpte The Forest under Steams vinterrea. The Forest hade 90% rea så jag tror det kostade mellan 20-30 kronor typ. Köpte även Saints Row för 69 kronor för att testa det spelet.
Spelar på pc så att spela online är gratis. Samt jag har aldrig köpt någon mikrotransaktion under hela mitt liv så 0 kronor på mikrotransaktioner. Jag har inga prenumerationer på tjänster för spel utan jag köper de spelen jag är intresserad av istället så 0 kronor även i prenumerationer.
Hur mycket pengar jag lägger på ett år beror på hur många "BRA" linjära singleplayerspel som släpps under året. Vissa år har jag bara köpt ett spel. 2024 hade några singleplayerspel så då blev det lite fler köp.
Försöker köpa spel på rea då det är mycket nedsatt så kommer nog inte ens upp i 1000/månad men ibland när det ska inhandlas konsoler och nya spel går det såklart högre. Vissa spel vill jag inte vänta alltför länge på så då får de kosta lite mer men tror inte jag har handlat över 3000 samma månad i alla fall.
Såg nu att det handlade om per år och inte månad. Men handlar som sagt ekonomiskt och ofta på reor och kanske 1-2 nya spel till fullpris så tror inte jag kommer över 3000 i alla fall. Om det inte släpps någon/några specialutgåvor jag verkligen vill ha då kanske det rusar iväg lite. Men sett till bara spel och inte konsoler tror jag inte jag kommit över 7000 i alla fall.
Snabb, slarvig räkning.. Borde landa nånstans runt 7000 (eller ännu högre). Spel är mitt stora intresse (min passion!) och jag är inte dyr i drift i övrigt, så jag är helt okej med det.
Var är under 500? Spelmarknaden är så otroligt tråkig numera och inget är värt pengarna
Inte ens Indie? När det inte finns några intressanta AAA som lockar brukar jag alltid hitta några kul Indies.
Bästa med denna ständiga klagan från utvecklingsstudios (oftast typ större EA, Activision, etc) om spelrpriserna är för låga och att utvecklingen kostar så mycket pengar, blah blah. Är när man kollar vad bolagen faktiskt omtsätter och FRAMFÖR ALLT i slutändan vad dom har för vinst:
Vinster 2024:
Nintendo: 1.5 Miljarder USD
EA: 1.049 Miljarder USD
Activision: 3.55 Miljarder USD
Osv.. osv.. bara att ni kolla upp flera av dom.. få eller ingen som direkt går på knäna (och även om dom går på knäna så är det inte för att dom säljer spelen för billigt direkt..)
TLDR: Dom vill öka spelpriset inte för att dom riskerar att gå under pga höga utvecklingskostnader. Utan för att dom miljarder dom redan tjänar varje år inte är tillräckligt mycket. Prisökningen drivs således inte av att dom vill överleva utan bara att (ägaren, ledningen, aktieägare) vill kunna få ut ÄNNU mer pengar. Varken mer eller mindre.
De vill ha högre spelpriser för att bättre matcha med köpkraften i deras målgrupper.
Vi måste ju förstå att dessa stora omsättningar faktiskt är vad som drar runt hela spelbranschen.
Hade de stora drakarna inte haft stora vinster (som heller inte bara kommer från spel) hade vi knappt haft indie-titlar att spela.
Viam inveniam aut faciam
De vill ha högre spelpriser för att bättre matcha med köpkraften i deras målgrupper.
Vi måste ju förstå att dessa stora omsättningar faktiskt är vad som drar runt hela spelbranschen.
Hade de stora drakarna inte haft stora vinster (som heller inte bara kommer från spel) hade vi knappt haft indie-titlar att spela.
Köpkraften!? Lol du menar den som redan är ganska nedsatt pga rådande värdsläge och med goda förutsättningar att bli ENORMT mycket sämre än någonsin? (Mestadels pga några gamla stofiler vars sista desperata dödsryckningar för att sätta sin prägel på historien innan dom viker hädan orsakar massvis med onödigt lidande i världen)
Och tänk på att vi snackar VINSTER här.. vinster i miljardklassen. Miljarder är sjuka mängder pengar. Det finns inget som kan rättfärdiga prishöjningar när dom redan går miljarder i vinst. Hur tänker du då? Isof hade dom ju lika gärna kunnat häva ur sig vad dom faktiskt menar istället för att hymla och skylla på annat. "Vi vill höja priserna för vi tycker inte vi går med tillräckligt många miljarder i vinst just nu". Det är dock inte riktigt så dom uttrycker sig eller hur? Undra varför...
Kan vara någonstans runt 5000kr. Men då räknar man inte med konsol och tv kostnader mm. Det måste vara mer än 3000 helt klart. Men hur mycket vet jag inte. Jag köper spel varje månad. Till Switch 2 releasen blir det rätt lite. Bara Kirby Forgotten lands och uppgradering till 2 Mario kart world och uppgradering av dom 2 senaste Zelda spelen. Och kanske något litet spel eller tre.
Köpkraften!? Lol du menar den som redan är ganska nedsatt pga rådande värdsläge och med goda förutsättningar att bli ENORMT mycket sämre än någonsin? (Mestadels pga några gamla stofiler vars sista desperata dödsryckningar för att sätta sin prägel på historien innan dom viker hädan orsakar massvis med onödigt lidande i världen)
Och tänk på att vi snackar VINSTER här.. vinster i miljardklassen. Miljarder är sjuka mängder pengar. Det finns inget som kan rättfärdiga prishöjningar när dom redan går miljarder i vinst. Hur tänker du då? Isof hade dom ju lika gärna kunnat häva ur sig vad dom faktiskt menar istället för att hymla och skylla på annat. "Vi vill höja priserna för vi tycker inte vi går med tillräckligt många miljarder i vinst just nu". Det är dock inte riktigt så dom uttrycker sig eller hur? Undra varför...
De tittar enkelt på exempelvis Fortnights intäkter och inser att jävlar vad pengar det finns hos de personer som vardagligen blir försörjda med mat, kläder, etc. av någon annan men som lätt accepterar att lägga rätt mycket egna pengar på underhållning. Mestadels för att de har ett begränsat konsekvenstänk i sin unga ålder.
Företagets grundläggande syfte är att varje räkenskapsår öka sin vinst. Vinsten räknas förstås inte från femton-tjugo år sedan utan från föregående räkenskapsår. Det skapar en press på företaget att alltid söka vinstökningar antingen genom att öka antalet försäljningar av vara/tjänst eller att öka priset för vara/tjänst.
Så fort företaget får signaler om att priset inte längre matchar efterfrågan så sjunker priset för att ständigt hålla sig stabila.
Viam inveniam aut faciam