Stora ryktestråden för "Switch 2"
Jag funderar allt mer nu på om jag borde avboka Switch 2.
Vi vet inte när Metroid Prime 4 kommer.
Är inte speciellt sugen på att köpa en konsol bara för Mariokart. Och jag kan nog avvakta att spela om Zelda tears of the kingdom.
Risken är ju annars att jag blir missnöjd över köpet och konsolen står och samlar damm.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Alla Switch 2-spel kommer inte vara game keys, så personen från Arcade dreams har helt enkelt fel.
Nintendo kommer garanterat fortsätta med ordentliga fysiska spel där innehållet är på kassetten för sina egna spel.
Tredjepartsutgivarna ser däremot ut att välja game keys för väldigt många av deras spel för att snåla på kostnaden, vilket inte är speciellt förvånande. Finns vissa undantag som t ex Cyberpunk 2077 som kör med hela spelet på kassetten, men de ser ut att vara i minoritet hittills.
Jag såg en YouTube video idag på där Nintendo lagt ut tredjepartsspel i japanska butiken. Alla dessa spel som släpps på releasen hade gamekeycard loggan på fodralet. Kanske endast är så i japan.
Är inte speciellt sugen på att köpa en konsol bara för Mariokart. Och jag kan nog avvakta att spela om Zelda tears of the kingdom.
Risken är ju annars att jag blir missnöjd över köpet och konsolen står och samlar damm.
Känner du så är det ju bara att avboka.
Jag såg en YouTube video idag på där Nintendo lagt ut tredjepartsspel i japanska butiken. Alla dessa spel som släpps på releasen hade gamekeycard loggan på fodralet. Kanske endast är så i japan.
Som artikeln som hänvisas till visar så är det inte alla tredjepart som är game key i japan. Och många av dessa spel som var Game Key i Japan listas inte som det i storbrittanien till exempel.
Men man måste ha med sig att om försäljningen dyker för att det är Game key så kommer vissa publishers skippa fysiskt helt och gå till digital only. Endast ett fåtal kommer gå till riktiga game cards om de redan är inne på den här vägen för att bättra på sin vinstmarginal på varje sålt exemplar.
Jag betalar hellre lite mer för Game card än för game key. Men få skulle resonera som mig.
Jag är inloggad och får det i kronor. 109/219:- för Switch 2 uppgraderingar. Roliga är att £7.99 är 109:- och £10 är 110:-.
Som det ser ut behåller jag Switch-versionen av Metroid Prime 4 och köper digital uppgradering.
Ah, jag var inloggad men fick i pund i listan men när jag klickar in mig på spelen så får jag SEK. Så:
DK Bananza £58.99 / 769kr
Kirby and the Forgotten Land – Nintendo Switch 2 Edition + Star-Crossed World 879kr
Nintendo Switch 2 Welcome Tour £7.99 / 109kr
Mario Kart World £66.99 / 879kr
Några exempel bara och vi tycks även digitalt få punga ut mer än de flesta andra, tyvärr. Tror inte jag kommer tycka DK Bananza är värt det t.ex. så hoppas på att kunna fynda det fysiskt senare istället. Kirby har jag inte spelat men får se om jag köper Switch-spelet och uppgraderar till nya versionen i efterhand. Mario Kart World hoppas jag väl hinna knipa en bundle utav och få det billigare så. Men ja, det tycks bli en dyr generation i Sony-klass - men de har åtminstone rejäla reor emellanåt (typ 65-90% off liksom) vilket Nintendo sällan har. Och har de en så är det typ 10-20% kanske.
Som artikeln som hänvisas till visar så är det inte alla tredjepart som är game key i japan. Och många av dessa spel som var Game Key i Japan listas inte som det i storbrittanien till exempel.
Men man måste ha med sig att om försäljningen dyker för att det är Game key så kommer vissa publishers skippa fysiskt helt och gå till digital only. Endast ett fåtal kommer gå till riktiga game cards om de redan är inne på den här vägen för att bättra på sin vinstmarginal på varje sålt exemplar.
Jag betalar hellre lite mer för Game card än för game key. Men få skulle resonera som mig.
Vilken artikel pratar du om?
Nintendo la upp det här på sin mynintendo igår eller förrgår. Där typ alla tredjepartsspel har gamekey loggan på fodralen. Nintendo bör ha mer koll än någon annan kan man tycka. Sen kanske det bara är i japan det kommer se ut så här..
Kikade lite på hur spelstorleken ser ut (i GB) i några kommande tredjepartstitlar.
Cyberpunk 2077: Ultimate Edition 59.8 GB
Split Fiction 73 GB
Madden NFL 26 62 GB
HITMAN World of Assassination - Signature Edition 59.6 GB
Yakuza 0 Director's Cut 53.7 GB
Nintendos egna spel är klart mindre men vill man ha spel utöver dom så äts interna lagringsmängden upp fort. Men det är riktigt bra att Nintendo (återigen) har en öppen lagringsstandard, nu med microSD Express-korten och inte något proprietärt skräp (Xbox Series S/X och PS Vita).
Mario Kart World 23.4 GB
Donkey Kong Bananza 10 GB
00:00:02:42
Vilken artikel pratar du om?
Nintendo la upp det här på sin mynintendo igår eller förrgår. Där typ alla tredjepartsspel har gamekey loggan på fodralen. Nintendo bör ha mer koll än någon annan kan man tycka. Sen kanske det bara är i japan det kommer se ut så här..
Den här artikeln som varit uppe på forumet tidigare redan.
https://www.videogameschronicle.com/news/every-physical-third...
Såg den senaste Spawnwave-videon, och det verkar som att folk i USA kastar sig över alla möjligheter att förhandsboka Switch 2. Det lär nog bli en del scalping vid lanseringen där.
Blir intressant att se hur situationen utvecklar sig här.
Så, då var Cyberpunk 2077 Ultimate Edition bokat.
Trevligt, avvaktar med det tills spelbutiken.se lägger upp det för förbokning då jag brukar handla mest där. Kollar runt lite nu efter vilken bärväska och skärmskydd man ska köpa. Verkar tyvärr inte finnas många alternativ just nu, hoppas det kommer upp fler i god tid innan konsolen släpps. Tror jag kommer köpa Killswitch 2 till min Switch 2 också, då det är enda komfortgreppet där man fortfarande kan haka lös joy-cons när man vill switcha mellan handheld och tabletop.
Donkey kong bonanza 10GB
Jag vet inte med GB=spel innehåll.
Men 10GB för ett Switch 2 spel, känns som ett kort spel.. Kanske därför det är billigare än Mario Kart World.
Det är väl ungefär dubbla gentemot Super Mario Odyssey?
Blir själv mindre och mindre sugen på DK ju mer jag ser gameplay av spelet. Känns som nån sorts mellanprodukt Nintendo slänger in för att ha en namnstark titel i väntan på en större release som nytt 3D Mario. Tror Mariokart får bli enda first party-titeln jag köper till min Switch 2 i väntan på nytt 3D Mario eller annan större release i höst. Får fylla ut med tredjepartsspel däremellan.

Ett tidigt rykte var att Switch 2 skulle få en USB-C-port på ovansidan, vilket nu bekräftats, och att en kamera skulle kunna användas där. Vilket också redan bekräftats i de två kamerorna som utannonserats. Men nu har också en mindre modell utannonserats av Hori för användande i handhållet läge. Videon tar också upp saker som att många spel i Japan kommer som key cards och inte spel på korten - men att det inte tycks vara fallet för Europa och USA (som tur är) även om vissa såklart gör det.
Förhandbokningarna verkar through the roof också! Slutsålt i USA!
https://youtu.be/kBWtDR0L3O4?t=803
https://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/Nintendo-Sw...
Ett tidigt rykte var att Switch 2 skulle få en USB-C-port på ovansidan, vilket nu bekräftats, och att en kamera skulle kunna användas där. Vilket också redan bekräftats i de två kamerorna som utannonserats. Men nu har också en mindre modell utannonserats av Hori för användande i handhållet läge. Videon tar också upp saker som att många spel i Japan kommer som key cards och inte spel på korten - men att det inte tycks vara fallet för Europa och USA (som tur är) även om vissa såklart gör det.
Kollade lite för skojs skull på reddit för Switch 2. Det såldes slut på några timmar Online med butiker som kraschade konstant etc. Roliga är att Gamestop (fler?) allokerade konsoler till butikerna. Så när det var slut online kunde man fysiskt boka i butik fortfarande. Men ja, otrolig efterfrågan (trots gnällande på priserna) och verkar vara stor risk för scalping i USA.
Själv sitter man som nöjd europé där vi haft flera vågor med släpp och är klar med förhandsbokning
Om du inte har betalat och behöver få tillbaka pengarna på en gång så rekommenderar jag att hålla bokningen. Det går fortfarande att avboka fram till lansering.
Jag kan se det komma fler Directs, partner directs och utannonseringar i Maj.
Vi vet ännu inte ett enda spel som kommer efter 5 September och det har redan gått 1/3 del, 4 månader av 2025.
Anledningen är förståss GTA VI. Ingen vågar ge release datum mot jul sässongen innan Rockstar har lämnat release datum för GTA VI. Skulle vara mord att råka släppa ett miljard AAA spel samma vecka som GTA VI.
Kan mycket väl vara så att Metroid Prime 4 är planerat just nu 15 September, Men skulle Rockstar säga att GTA VI släpps 15 September så är dom planerna snabbt ändrade till oktober.
Alla sitter med planer nu på när man vill släppa sina spel i September - December fönstret, med backup planer dessutom. Men ingen våra offentligöra något före det finns ett datum för GTA VI.
Så fort vi får se GTA:s release datum tror jag det kommer gå snabbt till alla andra spel som Metroid får ett datum.
Om du inte har betalat och behöver få tillbaka pengarna på en gång så rekommenderar jag att hålla bokningen. Det går fortfarande att avboka fram till lansering.
Vi vet ännu inte ett enda spel som kommer efter 5 September och det har redan gått 1/3 del, 4 månader av 2025.
Anledningen är förståss GTA VI. Ingen vågar ge release datum mot jul sässongen innan Rockstar har lämnat release datum för GTA VI. Skulle vara mord att råka släppa ett miljard AAA spel samma vecka som GTA VI.
Kan mycket väl vara så att Metroid Prime 4 är planerat just nu 15 September, Men skulle Rockstar säga att GTA VI släpps 15 September så är dom planerna snabbt ändrade till oktober.
Alla sitter med planer nu på när man vill släppa sina spel i September - December fönstret, med backup planer dessutom. Men ingen våra offentligöra något före det finns ett datum för GTA VI.
Så fort vi får se GTA:s release datum tror jag det kommer gå snabbt till alla andra spel som Metroid får ett datum.
Jag har en bokning på Arcade Dreams.
Jag kommer troligtvis att köpa den vid release men kanske inte öppna paketet. Avvakta ett tag, har ändå mycket annat att spela.
Kanske att man säljer den vidare eller får tag på en från utlandet billigare.
https://youtu.be/kBWtDR0L3O4?t=803
https://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/Nintendo-Sw...
Ja, den där lilla Hori-kameran såg ju faktiskt klart rimligare ut än Nintendos egna, i alla fall om man vill videochatta även när man spelar bärbart. Kunde personligen inte bry min om det är 1080p eller 480p, med tanke på hur streamingkvaliteten ser ut så är det ju uppenbart inte kristallklar bild som det eftersträvas ändå med Gamechat-tjänsten
Påminner för övrigt lite om min första webbkamera som jag köpte från TV Shop av alla ställen...
Precis! Dessutom så finns det en risk att det blir prishöjningar framöver. Jag köpte Xbox series X på releasen 1000 kronor billigare än vad den kostar nu galet nog
Jag har en bokning på Arcade Dreams.
Jag kommer troligtvis att köpa den vid release men kanske inte öppna paketet. Avvakta ett tag, har ändå mycket annat att spela.
Kanske att man säljer den vidare eller får tag på en från utlandet billigare.
Du vill scalpa den och sen importera en billigare?
Jag avbokade min. Mario Kart ser, enligt mig, bara sämre än ut än Mario Kart 8 och även om det säkerligen blir småkul så är det inget jag kommer lägga timtal i och det enda andra som jag ser som lockar är Donkey Kong, som jag är sugen på men inte värt det en Switch 2 kostar.
Jag köpte mig en PS Portal istället som fungerar långt över förväntan. Riktigt bra pryl!
Jag avbokade min. Mario Kart ser, enligt mig, bara sämre än ut än Mario Kart 8 och även om det säkerligen blir småkul så är det inget jag kommer lägga timtal i och det enda andra som jag ser som lockar är Donkey Kong, som jag är sugen på men inte värt det en Switch 2 kostar.
Jag köpte mig en PS Portal istället som fungerar långt över förväntan. Riktigt bra pryl!
Då gjorde du rätt val för dig 👌
Känns ganska givet nu vad Switch 2 Pro kommer inkludera;
1. Oled-display. Känns redan nu rejält efterfrågat efter allas fina upplevelser av Switch Oled.
2. 512GB minne. Man kan aldrig få nog med lagringsminne.
3. Die-shrink från 8nm till 4-6nm med utökad batteritid 3-4h minimum.
4. Inbyggd kamera ovanför skärmen för chatt i handheld mode. Så fram till Switch 2 Pro släpps runt 2028 så kommer en mängd tredjepartstillverkare tälja guld med små USB C-kameror, ungefär som med Switch 1 gjorde tredjepart en hel industri med stabilare kickstands och dongles för trådlöst ljud.
Jag hoppas på att det kommer komma spel som tar upp 1 terabyte, vet att vissa datorspel kan tömma upp en terabyte
Varför är det viktigt att spel tar upp så orimligt mycket plats? Kanske att Microsoft Flight Simulator kan ta så mycket om det lagrar onödigt mycket på minnet men vilka andra spel är så stora? Och varför är det bra? Köpa minneskort och så får bara ett spel plats känns rätt trist... eller?
Tydligen har måttet läckt på Switch 2-kartongen och den är mindre än Switch OLED-kartongen tydligen. Visas 6:40 i videon och ursprungskällan (reddit) har raderats så kan inte länka till den bilden längre utan kan bara ses i videon.

Vid 8:10 kan en se att Nintendo har bekräftat spectator mode om nu någon vill titta på när andra spelar istället för att spela själv
Tillsist kan det "bekräftas" (utifrån Terraleaken) att Pokémon Gen 10 utspelar sig i Cyclades och är exklusivt för Switch 2!
Du vill scalpa den och sen importera en billigare?
Om jag får chansen att tjäna in det billigare på att äga Switch 2 så är det möjligt att jag gör så, inte så att jag tänkt köpa 10 Switch2 för att tjäna pengar på det.
Precis! Dessutom så finns det en risk att det blir prishöjningar framöver. Jag köpte Xbox series X på releasen 1000 kronor billigare än vad den kostar nu galet nog
Jag köpte PS5 vid release, sålde den två år senare för samma peng jag köpte den för.
, Köpte även en del PS5 spel på Black friday som jag ej har öppnat. Sålde nyss ett av spelen och tjänade på det men köpte samma spel på PC i stället.
Känns ganska givet nu vad Switch 2 Pro kommer inkludera
Den kommer ju naturligtvis heta New Nintendo Switch 2.
Om jag får chansen att tjäna in det billigare på att äga Switch 2 så är det möjligt att jag gör så, inte så att jag tänkt köpa 10 Switch2 för att tjäna pengar på det.
Jag köpte PS5 vid release, sålde den två år senare för samma peng jag köpte den för.
, Köpte även en del PS5 spel på Black friday som jag ej har öppnat. Sålde nyss ett av spelen och tjänade på det men köpte samma spel på PC i stället.
Seven lär inte vara en av dina favoritfilmer va? 😘
Seven lär inte vara en av dina favoritfilmer va? 😘
Ingen aning vad det är för film.
Scalping är scalping oavsett om det är en eller tio enheter ifråga. Det är ju inte olagligt men väl omoraliskt imho.