Klär ni er i eller inreder med spelmerchandise?
Jag är nyfiken. Använder ni kläder med speltryck, figurer, posters eller annat för att visa er kärlek till spelen ni gillar?
Själv gillar jag att ha det väldigt avhållet, subtilt så mina rum och kläder känns ”moget/vuxet”, men undrar hur ni andra gör. Går ni all-in eller håller ni det minimalistiskt?

”Lite grann”
Jag har en 3D-printad figur av Ninetails (Naruto) som jag fått av brorsan. Själv har jag printat ut lite A4-papper med Dragon Ball, Naruto och Demon Slayer-motiv som jag och ungarna färglagd. Jag hade en subtil One Piece T-shirt där det stod MARINE. Men kommer man in på en fika hos oss så ser man inget pynt framme så. Det finns dolt i dator- och sovrum.
Jag bryr mig inte om andra pyntar loss, men själv är jag inte bekväm med mer än subtilt pynt.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Raderingsdiplom...
Hanzo Jr:s gamla diplom.
Han har orange (4 kyu) idag!
Svarsalternativen i omröstningen
Hmm… Svarsalternativen i omröstningen blev ju så där. Tror det funkar om man jämför ja vs. Nej-svaren iaf. För nu går ju tre av svaren i varandra. Inte optimalt.
Edit: fixade alternativen lite. Nu är det framförallt JA vs NEJ, sen finns det lite mer specifika följdsvar. I huvudsak är det en ja/nej omröstning.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag har inga spelrelaterade kläder, men skulle jag stöta på något diskret som faller mig i smaken kan det komma att ändras.
Jag har inga spelrelaterade kläder, men skulle jag stöta på något diskret som faller mig i smaken kan det komma att ändras.
Bra svarat. Lägger till det som svarsalternativ nu.
Väldigt lite.
Har en WoW samlarfigur och en Duke Nukem actionfigur. Sedan vet jag inte om det räknas som "merchandise", men jag har Diablo 3-skallen med USB-sticka stittandes ovanpå min Trinitron CRT skärm.
Hade faktiskt en gång i tiden en Star Trek Online T-Shirt, men den har blivit utsliten och slängd för länge sedan. Klär mig i överlag ganska vuxet när jag är ute offentligt, men jag har övervägt att utsmycka mig med något diskret, som en ring, kavajnål, manschettknapp eller något liknande.
Jag undra mest vem som köper alla såna saker på mässor, typ halvnakna anime-figurer ståendes i vardagsrummet?
Nu har väl alla sin inredningsstil osv, men hade varit intressant att veta vilka som köper och samlar på dessa figurer, nån på FZ måste! Annars hade dom inte stått o sålt på varenda mässa.
Ytterst lite. En Journey-tavla hänger i sovrummet, och så har jag en Sea of Thieves-målning som min konstnärligt begåvade systerdotter gav mig. Jag har aldrig haft nåt behov att bränna pengar på spelmerch.
Jag undra mest vem som köper alla såna saker på mässor, typ halvnakna anime-figurer ståendes i vardagsrummet?
Nu har väl alla sin inredningsstil osv, men hade varit intressant att veta vilka som köper och samlar på dessa figurer, nån på FZ måste! Annars hade dom inte stått o sålt på varenda mässa.
Jag tror inte att det är nån enstaka utan 25-50+. Jag känner åtminstone två som har figurer, bland annat animeflick-statyetter (och massor av annan merchandise). Båda har så mycket att det skulle ta timmar att höra berättelsen bakom allt. Dessutom har de en minst lika nördig flickvän/fru på de med! Och jag inte avundsjuk att de kan visa sin hobby fritt!
Hemma vågar jag knappt ha framme spelkontrollerna i vardagsrummet. Konsolerna är gömda bakom en lucka under TV:n (som frugan dessutom tycker är för stor och ful).
Just ja, jag har ju FZ muggen också!
jag har varit på ett par nördmässor de senaste åren pga. vänner som säljer grejer där, och går alltid runt och tittar och blir sugen på att köpa det enda eller det andra, men det är mer bara ett starkt "vill ha" begär än något annat. vet inte vad jag skulle göra med prylarna när jag väl ägde dom. känns off för mig som 45-åring att ha spelgrejer i hyllor eller på väggar, men samtidigt skulle jag själv aldrig döma ut någon annan som hade det.
edit: däremot köper jag en hel del vinyler, och har vägghyllor i vardagsrummet där jag ofta ställer upp senaste vinylköpen, och det händer ju att det står spelsoundtracks där till och från. men det är väl allt.
Jag tror inte att det är nån enstaka utan 25-50+. Jag känner åtminstone två som har figurer, bland annat animeflick-statyetter (och massor av annan merchandise). Båda har så mycket att det skulle ta timmar att höra berättelsen bakom allt. Dessutom har de en minst lika nördig flickvän/fru på de med! Och jag inte avundsjuk att de kan visa sin hobby fritt!
Hemma vågar jag knappt ha framme spelkontrollerna i vardagsrummet. Konsolerna är gömda bakom en lucka under TV:n (som frugan dessutom tycker är för stor och ful).
Spelkontrollerna ska du inte skämmas över!
Jag har Berserk-serien (Mangan alltså) på en våning i en Billy-bokhylla, CD-skivor och någon vinyl i en annan och spel i en tredje. Det är tillräckligt för att jag ska vara nervös för att ta hem någon av motsatta könet.
Däremot har jag inget problem att visa upp konsoler+kontroller. I princip alla män spelar väl spel i någon utsträckning tänker jag.
Dom senaste 20 åren så har jag nästan alltid haft olika spelrelaterade t-shirts på mig, men dom flesta är inte så skrikiga utan mer subtila. Har tex en Dishonored 2 t-shirt som dom flesta som spelat Dishonored 2 troligtvis vid första anblicken skulle missa att den har med Dishonored 2 att göra.
Har också en del spelrelaterad inredning, främst i vardagsrummet, men även det är någorlunda nedtonat. En inramad Another World poster, diverse film- och spel-steelbooks hängande på väggen osv. Har också en inglasad hylla med diverse minikonsoler, så jag antar det står ut mest.
Yup, en ganska stor drös framförallt t-shirts och kepsar - men försöker alltid hålla det hyfsat stilrent. C&C, Fallout (blir en lustig kombo när jag går med Enclave-hoodie, NCR-keps och BoS-t-shirt, händer ibland 😅), Warhammer, Mass Effect o.s.v. Sen ska vi inte prata om hur många Dreamhack Crew- och present-t-shirtar jag har liggandes...
Lite små modeller från Fallout, ME och Homeworld när det kommer till inredning.
EDIT: Just det där med klädesval har skapat ett antal intressanta interaktioner - från en okänd kille (skittrevlig visade det sig) i New York som inledde en konversation med att högt och ljudligt från en bit bort utbrista "hey look, it's commander Shepard!" när han såg min N7-keps, till ett par poliser här i Sverige som stoppade mig i ett orelaterat ärende (i samband med en övning), och sen snackade lite nörderi baserat på min Fallout-tröja. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Har en del tröjor och muggar med spel/anime/film motiv och lite tavlor.
Har en del figurer med, både från spel och anime.
Skäms jag för något av det? Nej verkligen inte.
Det står helt öppet i lägenheten.
<Uppladdad bildlänk>
Snygga figurer
Jag har några grejer, men inte något som tar stor plats. Några mindre Street Fighter-figurer, två legobyggen som jag vann på fjolårets Moderskeppet. Har även någon serietidning på väggen och vad gäller bärtbart merch så har jag några T-shirts på temat. Även där Moderskeppet, så klart.
Vi försöker generellt ha ett lite mer naturnära tema, i färger och prylar. Men viss nördighet får också plats!
Skulle aldrig få för mig att skämmas för min hobby. Det verkar väldigt ängsligt och osäkert.
Personligen har jag kläder, samlarprylar, bruksföremål som muggar och vattenflaskor, nyckelring med mera. Hemma har jag ett rum dedikerat till spelandet.
Och ja, jag får ligga regelbundet
Jump in.
Samlar på det mesta. Men när det gäller spelrelaterade kläder använder jag dem i stället för att låta dem ligga i en samling (frånsett t-shirten jag fick för att jag backade Shenmue III på Kickstarter). Det är några tröjor med BioShock- och Dreamcast-tema. Finns ju hur mycket som helst att köpa, men det blir ganska dyrt med frakt. Brukar beställa från Redbubble.
Det ser just nu ut som hälften på FZ klär sig i eller dekorerar med spelmerchanise?
Hälfta-hälfta
Man kan också tolka det som:
3 av 5 har eller kan tänka sig.
2 av 5 tycker inte att det är deras grej.
Sen är det bara 83 röster med.