Doom: The Dark Ages är Ids "största lansering" någonsin

Robot
Doom: The Dark Ages är Ids "största lansering" någonsin
Medlem

Märks att "spelare" har blivit modeordet när man vill maskera usla lanseringar.

Medlem

Så bisarrt att man på allvar skryter om antal spelare som laddar ner och testar ett spel gratis på Gamepass.

Nej, de låga siffrorna på Steam har redan visat att folk börjar känna sig mätta på rebootade Doom.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jaha, så det är därför Sony ska fokusera på aktiva spelare dom med då?

https://www.fz.se/nyhet/300643-sony-andrar-fokus-till-aktiva-...

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så bisarrt att man på allvar skryter om antal spelare som laddar ner och testar ett spel gratis på Gamepass.

Nej, de låga siffrorna på Steam har redan visat att folk börjar känna sig mätta på rebootade Doom.

Eller att många använder sig av Gamepass på pc

Medlem

Ser fram emot spelet, tänker inte skaffa netflix för att spela dock, och 950 tusen är lite väl dyrt.

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jaha, så det är därför Sony ska fokusera på aktiva spelare dom med då?

https://www.fz.se/nyhet/300643-sony-andrar-fokus-till-aktiva-...

Absolut, när konsolförsäljningen dalar är "aktiva spelare" givetvis mycket trevligare att tala om.

Spelade igenom på 2 dagar via gamepass. Rätt kul gameplay med alla vapen, uppgraderingar och skölden.

Spelvärlden kändes så tom på något sätt och kändes som dom rökt crack eller något när designbeslutet för mega robotorna och drak-gameplay designen i spelet dök upp, men får ändå ge dom eloge för att det på nått sätt kändes som dom designade på bästa möjliga sätt och det på något konstigt sätt passade in i spelet i sin helhet.

Va tidsvis kul och leta hemligheter på banorna men mot slutet kände jag mer att jag bara ville klara av spelet. Kommer ej spela om det för att låsa upp alla hemligheter, så bra var inte spelet. Men helt klart värt att köra igenom en gång!

Började direkt leta efter multiplayer efter kampanjen var avklarad och blev fett besviken på att det ej fanns.

Blir intressant och se vad dom hittar på i nästa spel.

Tips till folk är och leta runt lite för billigt gamepass, betalar ungefär 2 fullprisspel per år och får tillgång till och kör igenom spel för tusentals kronor varje år, så gamepass är verkligen värt det!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Håller med, blivit väldigt tydligt när man använder det ordet. Tre miljoner spelare på fem dagar för såpass stort och etablerat IP känns dessutom som en aning få spelare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur mäter du filmerna populäritet på Netflix, ska man bara redovisa dvdförsäljningen av samma film?
När Gamepass växer, så blir intresset att redovisa spelare annorlunda. Det som vore mest intressant är ju såklart om man haft standard som sagt typ "x spelare efter 7 dagar på Gamepass", hade man fått den infon från alla spel så hade ju faktiskt siffrorna sagt lite mer.

Releasehästryttare
Skrivet av Atilaa:

Håller med, blivit väldigt tydligt när man använder det ordet. Tre miljoner spelare på fem dagar för såpass stort och etablerat IP känns dessutom som en aning få spelare.

Ja jösses, kollade nu och enbart 15k inne och spelar nu på steam.

Medlem

Inte konstigt att det är många som är skeptiska till det här spelet. Dels priset och sen att det verkar vara ett ganska annorlunda "DOOM" överlag.
Har själv nu pendlat fram och tillbaka sen det släpptes, men bestämde mig ändå för att köpa det på Steam.
Var först inne på att handla lite billigare, på någon sida som säljer Steam-keys (typ Green Man Gaming), men då har man inte möjlighet till återköp ifall spelet inte alls faller mig i smaken.
Köper inte storspel så ofta, kanske vartannat eller var tredje år, så tänkte att jag kunde unna mig. Sen om spelet är nåt att ha får vi se.
Det jag ställer mig skeptisk till är hur rolig combaten kommer vara, då mycket av det gameplay jag sett är "stå och hamra på samma fiende om och om igen utan att röra dig", men jag är fortfarande nyfiken.

Medlem
Skrivet av Devan:

Kolla även all time peak på Doom och jämför med Clair Obscur: Expedition 33... Bägge släpptes dag ett på Game Pass, och det ena är ett helt nytt IP. Kan gå vidare om statistiken på antalet sålda på Steam över viss tid osv. Att Doom släpptes dag ett på Game Pass är en svag ursäkt till att bara prata om antalet spelare man nått ut till.
Blir intressant att se om Doom i slutändan räknas som en kalkon eller inte.

Medlem

Jag tycker gameplay är lite bättre än förra Doom, kul de verkar nöjda med antalet spelare😅

Medlem

Tycker spelet ser lite trolligt ut... vet inte, det ser typ ut som en konstig färgröra med alla attacker, som något modernt rpg...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ah, näe, jag tyckte inte nya Doom var så najs heller.
De tog bort mycket av det som jag gillade med 2016, och stoppade in sånt jag inte gillar helt enkelt.

Typ..
Open world segment med pluttar på kartan man måste göra färdigt innan man kan fortsätta.
90-tals tvserie-robotar och drakar.
Mindre röj, mer taktik.
Kan inte säga annat än att jag saknar Mick Gordon också.

Medlem
Skrivet av Razken:

Har själv nu pendlat fram och tillbaka sen det släpptes, men bestämde mig ändå för att köpa det på Steam.
Var först inne på att handla lite billigare, på någon sida som säljer Steam-keys (typ Green Man Gaming), men då har man inte möjlighet till återköp ifall spelet inte alls faller mig i smaken.

Du kan köpa det på steam, spela en timme. Faller det dig i smaken, gör en återbetalning och köp via green man gaming.

Du kan ju fortsätta att spela där du slutade ändå.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag kommer att skaffa det framöver men nu ligger pengarna på en Nintendo Switch 2.

signatur

Medlem

Om man skulle utgå ifrån att alla dessa spelare var från gamepass är det alltså inte ens 10% av prenumeranterna som provat spelet. Låter rätt dåligt faktiskt.

Medlem

Kommer kanske spela det i framtiden, vem vet. Kan inte påstå att jag känner någon stark längtan till det tyvärr.

Medlem

De verkar ha glömt att de hade stöd för tangentbord och mus på DOOM på PS4 för denna version saknar det. Så länge spelet inte stödjer det så blir garanterat inget köp från mig. Inte ens för 150 SEK.

Medlem
Skrivet av Devan:

Men gudars skymning vilket jävla tjat det är om Steam concurrent players. Det är inte den enda måttstocken. Det var såklart mångdubbelt fler som spelade samtidigt via GamePass. Bethesda har själv sagt att 2 miljoner av de spelarna var på ”Xbox”, vilket såklart kan innebära både PC och Series S/X. Men en miljon exemplar är ju då också sålda till folk på diverse format, första veckan.

Dessutom spelar inte försäljning lika stor roll i detta fall, eftersom Microsoft äger Bethesda/ID/Doom. De blir ju bara glada åt att fler skriver upp sig på en Gamepass-prenumeration, såklart. GamePass har ju haft ett hel galet år dessutom, och mer kommer! Mest prisvärda som finns just inom gaming, med hästlängder. Det är ju inte bara förstapartsspel heller, många fina tredjepartsspel har släppts/kommer att släppas också. Ännu mer prisvärt med hur sjuka spelpriserna börjar bli numera.

Verkar vara allmänt sura toner och miner i kommentarerna också. De flesta av dessa sura miner har väl inte ens spelat spelet..

Själv kör jag det via GamePass på PC och är väl runt 65-70% avklarat just nu, och jag älskar varje minut. Jag tycker faktiskt det är bättre än Doom 2016 såhär långt, definitivt bättre än Eternal (som ändå är bra!). Striderna, kontrollerna och upplägget är grymt bra.

Man nästan känner testot fyllas på i överflöd när man spelar det 😂 Det är sådär old school-fränt med glimten i ögat. Riktigt bra ljud och musik också (och sjukt snyggt).

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Kolla även all time peak på Doom och jämför med Clair Obscur: Expedition 33... Bägge släpptes dag ett på Game Pass, och det ena är ett helt nytt IP. Kan gå vidare om statistiken på antalet sålda på Steam över viss tid osv. Att Doom släpptes dag ett på Game Pass är en svag ursäkt till att bara prata om antalet spelare man nått ut till.

Jo. Men Expedition 33 kostar ju dessutom mycket mindre. Folk håller i pengarna mer nu.

Bethesda har dessutom gått ut med att 2 miljoner av spelarna var på ”Xbox”, förmodat PC och Series S/X då, varav majoriteten på GamePass får man anta. 1 miljon är väl sålda exemplar då på övriga format. Ändå fint på mindre än en vecka, med alla mått mätt. Microsoft blir ju glad oavsett. Fler till GamePass plus försäljning på övrigt. Win/Win.

Spela spelet vettja. Bättre eller lika bra som Doom 2016, tycker jag. Snittar 85 i betyg. Skitbra spel i mitt tycke.

Releasehästryttare
Skrivet av Vintersorg:

Jo. Men Expedition 33 kostar ju dessutom mycket mindre. Folk håller i pengarna mer nu.

Bethesda har dessutom gått ut med att 2 miljoner av spelarna var på ”Xbox”, förmodat PC och Series S/X då, varav majoriteten på GamePass får man anta. 1 miljon är väl sålda exemplar då på övriga format. Ändå fint på mindre än en vecka, med alla mått mätt. Microsoft blir ju glad oavsett. Fler till GamePass plus försäljning på övrigt. Win/Win.

Spela spelet vettja. Bättre eller lika bra som Doom 2016, tycker jag. Snittar 85 i betyg. Skitbra spel i mitt tycke.

Precis! OCH Clare obscure är ~40 timmar långt för det priset jämfört med Dooms ~17 timmar, så det är absolut inte konstigt ATT folk väljer gamepass när det kommer till Doom!

De tar ju mer makt ifrån Vavle när de gör så här, nu när gamepass är etablerat i folks huvuden så kan jag tänka mig att prislappen de satt på Steam är med det i tanke!

Medlem

Gamepass verkar dessutom vara lite väl generösa med deras refunds, lirade igenom Doom: Dark ages under release helgen, gick sen in för att avsluta min Gamepass prenumeration för att hindra återbetalning nästa månad, dom straight up gav mig valet att full refund.

Free game i guess.

Medlem

Alltså, man kommer inte få reda på om ett spel går bra eller dåligt på riktigt förrens typ Bethesda går ut och säger något i stil med:

"Teamet är sugna på att jobba på något annat" eller att de vill gå tillbaka till vad som gjorde Doom 2016 så bra, även om detta var helt fantastiskt att utveckla.

Men spelet kan ju ha sålt bra ändå alltså, allt måste inte ske på steam och det finns massa stora spel utanför steam.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

https://steamdb.info/stats/mostwished/ Enligt Steam folkets önskelistor så ligger Doom the Dark ages rankad på 9e plats, så intresse för detta spel finns verkligen. Rösta med plånboken och köp när priset är rätt.

signatur

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Clair går för 50 euro, doom för 80. Även sett mängder av trådar här och var där folk hyllar clair pga priset och stödköper i ”protest mot 80+ dollar spel”.

DOOMs största problem är prislappen på 80 euro.

Jag köpte en månad pc game pass istället.

Spelet är rätt Nice överlag, för 120:- känns det ok, men det är absolut inte värt 80 eur.

Sen är min privata preferens att jag inte gillar melee-fokuset dom skapat, därav att jag inte är helsåld på det.

Medlem

Steam hör till det förgångna kanske?

signatur

IDKFA

Skrivet av kebbe:

I en bransch med komplexa inkomstkällor är antalet spelare utmärkt att använda. Det är ju även ett sätt att se hur de står sig mot konkurrensen. Har de 3 miljoner spelare så är det ju 3 miljoner individer som väljer bort konkurrenternas utbud för deras utbud.

signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar